Mijn kinderen zijn te dik

21-05-2020 12:39 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd zielsveel van mijn kinderen. Ze zijn heel lief en zachtaardig en gevoelig. En dat zijn eigenschappen waar ik trots op ben.
Maar er is iets aan ze wat me stoort en waar ik me heel eerlijk gezegd een beetje voor schaam. Ze zijn namelijk allebei te dik. Mijn dochter kampt al met overgewicht sinds groep 3 a 4 (nu groep 8) en heeft anderhalf jaar een kinderdieet gehad dat weinig tot niets hielp. Ze eet meestal fruit als tussendoortje en drinkt water en is geen grote eter. Maar ze blijft te dik.
Mijn zoon van 9 jaar is sinds een jaar ongeveer te dik. Hij heeft al een eet probleem sinds hij 2 jaar is. Hij eet dus niet veel gezond maar is ook geen grote eter. Nu in de corona crisis loopt het helemaal uit de hand.
Het grote probleem met mijn kinderen is dat ze niet beweeglijk zijn en ik vermoed dat ze emoties ook opslaan in hun lijf.
Ik heb in de crisis anderhalf uur bewegen per dag op het rooster gezet maar zodra we gaan wandelen slenteren ze achter me aan.
Het zijn mijn liefste schatten op aarde maar er zit gewoon niet zoveel pit in mijn kinderen. Sporten geven ze snel op. Mijn zoon is wat zijn coach noemt 'a strong willed child' wat zich uit in 'wat ik niet wil krijg jij echt niet van me gedaan'. Met sporten gaat hij dus op een gegeven moment aan de kant zitten en komt met geen 10 paarden meer in beweging. Het enige dat hij wil doen is gamen.
Mijn dochter sport wel 2x per week.

Ik heb het gevoel enorm gefaald te hebben als moeder. Als je met 2 dikke kinderen over straat gaat wordt de moeder er toch op aangekeken.
Ik wil zo graag op alles van mijn kinderen trots zijn. Maar heel eerlijk gezegd ben ik op dit dingetje echt niet trots.
Nu ook, ze hangen maar wat. Ik probeer mijn zoon al een tijdje in beweging te krijgen maar hij weigert. Alleen maar een beetje hangen en piepen dat hij zich verveelt.

Is er iemand die het herkent. Oplossingen? Boze opmerkingen over wat een rotmoeder ik ben en mijn kinderen onvoorwaardelijk moet accepteren zoals ze zijn?
Hebben kinderen gewoon een eigen karakter waar ik als ouder soms geen invloed op heb? Of is het allemaal mijn schuld als moeder zijnde?
We gaan trouwens wel met zijn drieën weer de sportschool in zodra dat kan. Lijkt me ook erg leuk met zijn drieën.
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:19
Mijn dochter zit al een tijdje op ongeveer hetzelfde postuur. Wegen doe ik al een tijdje niet meer. Maar ze heeft dames maat m (een kind van 12 jaar!).
Mijn zoon is nu in de corona tijd echt wel flink dikker geworden. Niets past meer. Maar geen obesitas, gewoon een vetrand bij zijn buik.

Nu probeer ik mijn kinderen mee te krijgen om te gaan wandelen naar een natuur gebied hier vlakbij. Daar kunnen ze met water spelen en klimmen en klauteren. Het is bij allebei brullen. Hoe ik het in me hoofd haal om zo een eind te gaan lopen. Dan zijn ze kapot! (2km).

Ik word er gewoon een beetje moedeloos van.
Als ze ook een dames lengte heeft, valt het toch mee? Over hoeveel te zwaar hebben we het nu eigenlijk?
Mijn kinderen zitten op een teamsport, trainen beiden veel en intensief. Maar die krijg ik ook niet mee met een wandeltocht.. als ze het klimmen en klauteren wel leuk vinden, ga je er toch op een andere manier naar toe.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
21-05-2020 12:43
Goede poging wel. Een 6 voor de moeite.
Wat bedoel je?
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:25
Weet je, ik heb ooit eerder iets op een forum geplaatst en kreeg toen van de ene persoon te horen dat ik een ontaarde moeder was mijn kind brood te geven (3 boterhammen per dag) en de ander vond het weer veel te weinig want het was een kind in de groei.
Mijn dochter krijgt vaak shakes mee naar school met gezond fruit en groente op aanraden van de osteopaat. Dan ben ik weer volgens mensen een ontaarde moeder omdat ik geen koolhydraten geef (die er wel in zitten in de vorm van zaden of haver).

Ik vind het wel fijn te lezen dat het soms goed komt in de puberteit.


Je drukt wel op alle knopjes hè? Schermtijd, koolhydraatarm eten, overgewicht.
*2020* schreef:
21-05-2020 13:27
Yep deze maatschappij moet je maatje s hebben gezien het aantal afvaltopics hier op de viva.
Sla je lekker door?
Misschien kun je naast het wandelen ze ook laten skeeleren, steppen, trampoline in de tuin, zwemmen, (team)sport, hutten bouwen in het bos, fietsen, mountainbiken. Verplicht wandelen is ook echt saai, ik ben 27 en zit daar nog steeds niet op te wachten samen met mijn moeder. :bonk:

En let goed op met wat je op tafel zet. Raadpleeg een diëtist, huisarts ..
anoniem_6460e00226769 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 13:35
11.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kaaskroket schreef:
21-05-2020 13:22
Ow wat vervelend. Ik kan me voorstellen dat je een oplossing wil vinden die bij de kinderen past... eerlijk gezegd denk ik dat ze wandelen een beetje saai vinden.. is t een idee om naar (de site van) een speelgoedwinkel/sportwinkel te gaan en daar wat leuke dingen uit te laten zoeken? En dan de aandacht meer op actief spelen te leggen dan op sporten. Of (indien mogelijk) een zwembad in de tuin op zetten waar ze dus heel de zomer in actief kunnen zijn??
Iedere zomer zet ik een bad in de tuin en die wordt dan 1 middag gebruikt. En een schuur vol spullen.
Het grootste probleem is denk ik dat mijn kinderen best kritisch zijn met wie ze om gaan. En in de wijk hebben ze geen aansluiting. En zodra ik voorstel dat ze vrienden uit de klas opzoeken vinden ze dat al te veel moeite.
Ze willen niet alleen bewegen. Dus ik ben degene die mee doet. Maar ik beken dat ik met 10 minuten overgooien ook wel klaar ben. Hoe doen andere ouders dat? Houden jullie je kinderen de hele dag bezig?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:34
Iedere zomer zet ik een bad in de tuin en die wordt dan 1 middag gebruikt. En een schuur vol spullen.
Het grootste probleem is denk ik dat mijn kinderen best kritisch zijn met wie ze om gaan. En in de wijk hebben ze geen aansluiting. En zodra ik voorstel dat ze vrienden uit de klas opzoeken vinden ze dat al te veel moeite.
Ze willen niet alleen bewegen. Dus ik ben degene die mee doet. Maar ik beken dat ik met 10 minuten overgooien ook wel klaar ben. Hoe doen andere ouders dat? Houden jullie je kinderen de hele dag bezig?

Bij mijn puber valt het in deze corona tijd ook niet mee hoor. Om meer te bewegen. Maar actieve spellen doet ze wel met haar vriendinnen.. en ze heeft wel aansluiting dus is makkelijker dan bij jou.
En broer en zus samen laten spelen? Ze moeten leren dat jij ze niet heel de dag kan entertainen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
21-05-2020 13:33
Misschien kun je naast het wandelen ze ook laten skeeleren, steppen, trampoline in de tuin, zwemmen, (team)sport, hutten bouwen in het bos, fietsen, mountainbiken. Verplicht wandelen is ook echt saai, ik ben 27 en zit daar nog steeds niet op te wachten samen met mijn moeder. :bonk:

En let goed op met wat je op tafel zet. Raadpleeg een diëtist, huisarts ..
Ze hebben skeelers. Ik heb uren met ze geoefend. Maar ze vallen om, huilen, en geven op.
Ze hebben steppen bij de camping, die gebruiken ze daar wel regelmatig. Zwemmen is wel een idee, dat kunnen we wel weer eens oppakken. Lang geleden.
En toen kwam de aap uit de mouw.... niet stom bedoeld, maar kinderen leten van hun ouders. Geef het goede voorbeeld samen met de vader. Actief leven, gezond eten.
Alle reacties Link kopieren
Broer en zus spelen best wel samen maar actief zijn ze niet. Daarbij begint de puberteit flink op te spelen en maken ze nu best veel ruzie.
Ik denk dat het ook gewoon geen goede tijd is. Ikzelf ben het ook een beetje zat en ik snap dat de kinderen het ook zat zijn.
Hopelijk is het allemaal snel voorbij.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
21-05-2020 13:39
En toen kwam de aap uit de mouw.... niet stom bedoeld, maar kinderen leten van hun ouders. Geef het goede voorbeeld samen met de vader. Actief leven, gezond eten.
Klopt, ik ben niet sportief. Daarentegen zit ik bijna nooit stil. Altijd bezig met huishouden, werken, klussen, spelletjes doen gezamenlijk, wandelen, hobby's. Het is niet dat ik niets uit voer. Maar de hele dag mijn kinderen vermaken ben ik niet zo het type naar. Dan maar een ontaarde moeder.
Ik heb co ouderschap en hun vader is wel heel sportief maar krijgt ze ook niet in beweging.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:34
Houden jullie je kinderen de hele dag bezig?
Nee de mijne doet het zelf. Zet een muziekje op en ze danst/stuitert van de muren af.

Lekker naar een zwembad met leuke glijbanen. Baantjes trekken is niet nodig. Steeds die trap op en lol maken verbrandt genoeg calorieën.

Ik vind de nadruk bij jullie erg op het 'bewegen om het bewegen' zitten. Wandelen, fitness. Dat vindt mijn dochter ook niet leuk.

Bewegen zou een bijproduct moeten zijn van iets wat ze leuk vinden. Dan gaat het vanzelf. Hoe meer je beweegt, hoe leuker het wordt.

Willen ze bijvoorbeeld niet op een vechtsport? Dat is wel in een groep, maar ook individueel. Of iets anders zoals zeilscouting. In van die kleine bootjes, lekker bezig, maar niet saai. Maarja nu beetje moeilijk met de corona.

Mijn dochter vindt de filmpjes van zappsport@home leuk. Elke dag 10 minuten. Ik moet wel meedoen van haar en we moedigen elkaar aan en high fiven na elke oefening.
Waarom noem je jezelf nou meteen een ontaarde moeder? Mij hoor je dat niet zeggen hoor.

Ik had het meer over dat je er na 10 minuten geen zin meer in hebt en dan stopt. Dat zien je kinderen ook. Hoe kun je je kinderen motiveren om door te zetten in iets wat niet (meteen) leuk is als je dat zelf niet doet?

Ergens moet toch IETS zitten waarom ze zich op deze wijze opstellen?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 12:59
Ze krijgen Alleen water en soms wat diksap .

Ah, hier komt de aap uit de mouw.
En nou is het afgelopen!
Goed, ik quote mezelf maar weer. Ik neem aan dat je dit topic hebt geopend zodat we met je kunnen meedenken, maar als je slechts selectief reageert op 1 vraag, schiet het voor geen meter op. Als je wilt dat we meedenken lijkt het me belangrijk om te weten wat de professionals je tot nu toe gezegd hebben.
Kokoro schreef:
21-05-2020 13:28
Okay, dus die ervaring was onprettig en dat herhaal je hier liever niet. Dat snap ik. Dan kom ik terug bij de rest van de vragen in die reactie: Wat was het plan van de kinderarts om het overgewicht op te lossen? Wat zei de kinderdietist toen niets leek te werken? Wat zei de kinderarts toen de kinderdietist jullie terugverwees naar de KA? Als je om hulp vraagt voor kinderen met overgewicht, behoor je niet tussen wal en schip te vallen. Als plan A niet lukt, terug naar de planmaker en op naar plan B. Of is het anders gegaan?
Scouting is leuk inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
21-05-2020 13:50
Goed, ik quote mezelf maar weer. Ik neem aan dat je dit topic hebt geopend zodat we met je kunnen meedenken, maar als je slechts selectief reageert op 1 vraag, schiet het voor geen meter op. Als je wilt dat we meedenken lijkt het me belangrijk om te weten wat de professionals je tot nu toe gezegd hebben.
Ja ik probeerde het ook al, maar idd wel een beetje selectief...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 meiden. De oudste is mager, de middelste was stevig en de jongste normaal. Ik kan wel zeggen dat wij gezond eten. Mijn middelste danst heel veel en dat heeft echt geholpen, nu met de Corona is dat dansen veel minder en ik zie dat ze weer aankomt.
Wat ik hiermee zeggen wil: gewichtsverlies zit m bij haar dus echt in de hoeveelheid beweging.
freekenkaat schreef:
21-05-2020 13:54
Ik heb 3 meiden. De oudste is mager, de middelste was stevig en de jongste normaal. Ik kan wel zeggen dat wij gezond eten. Mijn middelste danst heel veel en dat heeft echt geholpen, nu met de Corona is dat dansen veel minder en ik zie dat ze weer aankomt.
Wat ik hiermee zeggen wil: gewichtsverlies zit m bij haar dus echt in de hoeveelheid beweging.
Je hebt ook zon spel voor de wii of playstation geloof ik waarbij je mee moet dansen, is bij mijn nichtje zeer populair!
Tijger32 schreef:
21-05-2020 13:28
Als ze ook een dames lengte heeft, valt het toch mee? Over hoeveel te zwaar hebben we het nu eigenlijk?
Mijn kinderen zitten op een teamsport, trainen beiden veel en intensief. Maar die krijg ik ook niet mee met een wandeltocht.. als ze het klimmen en klauteren wel leuk vinden, ga je er toch op een andere manier naar toe.
Mag ik mezelf dan ook quoten. Over hoeveel te dik hebben we het? Hoe lang is dochter? Heeft ze haar groeispurt al gehad?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
21-05-2020 13:50
Goed, ik quote mezelf maar weer. Ik neem aan dat je dit topic hebt geopend zodat we met je kunnen meedenken, maar als je slechts selectief reageert op 1 vraag, schiet het voor geen meter op. Als je wilt dat we meedenken lijkt het me belangrijk om te weten wat de professionals je tot nu toe gezegd hebben.

Sorry, probeer wel overal op te reageren.
Kinderarts wilde ons opnieuw naar een diëtiste hebben. Wij hebben besloten dat niet te doen omdat de frustratie al te hoog zat. Mijn dochter zat al anderhalf jaar bij een diëtiste. En wilde echt niet meer. We blijven wel zoveel mogelijk doen wat de diëtiste toen zei.
Mijn zoon zou eigenlijk wel moeten. Maar ik durf niet zo goed met hem moet ik eerlijk bekennen. Hij is zo eigenwijs dat ik het moeilijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
21-05-2020 13:51
Scouting is leuk inderdaad!
En goedkoop!

Lekker veel buiten en steeds andere activiteiten
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
21-05-2020 13:55
Je hebt ook zon spel voor de wii of playstation geloof ik waarbij je mee moet dansen, is bij mijn nichtje zeer populair!
Heeft mijn dochter ook inderdaad. Maar na 3x geeft ze het op.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:19

Nu probeer ik mijn kinderen mee te krijgen om te gaan wandelen naar een natuur gebied hier vlakbij. Daar kunnen ze met water spelen en klimmen en klauteren. Het is bij allebei brullen. Hoe ik het in me hoofd haal om zo een eind te gaan lopen. Dan zijn ze kapot! (2km).

Ik word er gewoon een beetje moedeloos van.
Dan ga je er op de fiets/step naar toen en laat ze daar spelen. Is toch ook beweging.
Vinden ze zwemmen leuk, misschien eens bij een zwemvereniging kijken en daar meters maken.
Als je co-ouderschap hebt wat eten ze als ze bij vader zijn. Jij kunt wel opletten maar als ze bij vader alles mogen eten dan het het weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
21-05-2020 13:56
Mag ik mezelf dan ook quoten. Over hoeveel te dik hebben we het? Hoe lang is dochter? Heeft ze haar groeispurt al gehad?
Ik weet het momenteel niet precies. Ze is best lang voor haar leeftijd. Ze heeft tegen obesitas aan gezeten toen ze bij de diëtiste was. Nu denk ik over de grens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven