Mijn kinderen zijn te dik

21-05-2020 12:39 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd zielsveel van mijn kinderen. Ze zijn heel lief en zachtaardig en gevoelig. En dat zijn eigenschappen waar ik trots op ben.
Maar er is iets aan ze wat me stoort en waar ik me heel eerlijk gezegd een beetje voor schaam. Ze zijn namelijk allebei te dik. Mijn dochter kampt al met overgewicht sinds groep 3 a 4 (nu groep 8) en heeft anderhalf jaar een kinderdieet gehad dat weinig tot niets hielp. Ze eet meestal fruit als tussendoortje en drinkt water en is geen grote eter. Maar ze blijft te dik.
Mijn zoon van 9 jaar is sinds een jaar ongeveer te dik. Hij heeft al een eet probleem sinds hij 2 jaar is. Hij eet dus niet veel gezond maar is ook geen grote eter. Nu in de corona crisis loopt het helemaal uit de hand.
Het grote probleem met mijn kinderen is dat ze niet beweeglijk zijn en ik vermoed dat ze emoties ook opslaan in hun lijf.
Ik heb in de crisis anderhalf uur bewegen per dag op het rooster gezet maar zodra we gaan wandelen slenteren ze achter me aan.
Het zijn mijn liefste schatten op aarde maar er zit gewoon niet zoveel pit in mijn kinderen. Sporten geven ze snel op. Mijn zoon is wat zijn coach noemt 'a strong willed child' wat zich uit in 'wat ik niet wil krijg jij echt niet van me gedaan'. Met sporten gaat hij dus op een gegeven moment aan de kant zitten en komt met geen 10 paarden meer in beweging. Het enige dat hij wil doen is gamen.
Mijn dochter sport wel 2x per week.

Ik heb het gevoel enorm gefaald te hebben als moeder. Als je met 2 dikke kinderen over straat gaat wordt de moeder er toch op aangekeken.
Ik wil zo graag op alles van mijn kinderen trots zijn. Maar heel eerlijk gezegd ben ik op dit dingetje echt niet trots.
Nu ook, ze hangen maar wat. Ik probeer mijn zoon al een tijdje in beweging te krijgen maar hij weigert. Alleen maar een beetje hangen en piepen dat hij zich verveelt.

Is er iemand die het herkent. Oplossingen? Boze opmerkingen over wat een rotmoeder ik ben en mijn kinderen onvoorwaardelijk moet accepteren zoals ze zijn?
Hebben kinderen gewoon een eigen karakter waar ik als ouder soms geen invloed op heb? Of is het allemaal mijn schuld als moeder zijnde?
We gaan trouwens wel met zijn drieën weer de sportschool in zodra dat kan. Lijkt me ook erg leuk met zijn drieën.
Dus een professional zegt terug naar de dietiste, jij doet dat niet, en zit hier dan vooral te zeggen hoe onmogelijk je kinderen zijn? Je beseft je hopelijk wel dat het niet om jouw schaamte gaat maar over de gezondheid van je kinderen?
freekenkaat schreef:
21-05-2020 13:54
.
Wat ik hiermee zeggen wil: gewichtsverlies zit m bij haar dus echt in de hoeveelheid beweging.
Dat zou nog altijd wel in verhouding liggen met de energie-inname. Als die gelijk is en ze minder beweegt is toename logisch.

TO, mijn oudste is nog maar 4, maar ook al lang tegen overgewicht aan. Ik ben zelf juist heel slank, dus herken het niet van mezelf. We houden zijn boterhammen beperkt en hij krijgt met name water en thee te drinken. Wel melk bij de boterhammen. Bij opa's en oma's krijgt hij wel eens wat meer. En bij het avondeten beperken we hem minder.

Het is een kind dat het liefst rustig aan speelt. Motorisch niet geweldig, wat denk ik ook door zijn hypermobiliteit komt. Fietsen vindt hij wel erg leuk, dus dan doen we dat met name voor zijn beweging.

Voor de corona fietste ik 20 km heen en terug naar werk (wel e-bike) en ik vind beweging ook leuk en belangrijk. Maar bij mijn zoontje is het ook vaak snel klaar. Als het niet lukt stopt ie. Mijn jongste staat juist meteen weer op en is motorisch handiger.

Ik wil dus eigenlijk vooral wat herkenning geven dat het lastig kan zijn om je kind in beweging te krijgen. Wel denk ik dat het belangrijk is om het leuk te houden, dus iets te zoeken waar ze blij van worden. En evt de voeding toch nog eens onder de loep. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:25
Weet je, ik heb ooit eerder iets op een forum geplaatst en kreeg toen van de ene persoon te horen dat ik een ontaarde moeder was mijn kind brood te geven (3 boterhammen per dag) en de ander vond het weer veel te weinig want het was een kind in de groei.
Mijn dochter krijgt vaak shakes mee naar school met gezond fruit en groente op aanraden van de osteopaat. Dan ben ik weer volgens mensen een ontaarde moeder omdat ik geen koolhydraten geef (die er wel in zitten in de vorm van zaden of haver).

Ik vind het wel fijn te lezen dat het soms goed komt in de puberteit.

Nu plaats je een topic over dat je je schaamt voor je kinderen. Weet niet hoor, heb je zelf het idee dat de reacties beter zijn? Ik zou om te beginnen je advies en info niet bij alternatieve artsen halen. Een kind shakes meegegeven ipv gewoon voedsel is vragen om problemen. Ten eerste is kauwen belangrijk, ten tweede wek je daarmee wel heel erg het idee dat ze op dieet zit en dus geen normaal eten mag. Dat is best slecht voor het zelfbeeld van een prepuber. En de manier waarop ze met eten omgaat. Drie boterhammen is idd heel weinig. Het advies is vier tot zes. Als je meer gezonde dingen eten, heb je ook minder trek in ongezonde dingen. Ik zou eerst eens normaal gaan doen, zowel met de voeding als de beweging van je kinderen. Spelen stimuleren ipv wandelen, dat vinden zo'n beetje alle kinderen stom. En ja, dan doe je mee als er anders niks van komt. Je kan beter je energie besteden aan een potje stoepen dan aan schamen voor je kinderen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze een opgeblazen buik? Kan het zijn dat ze iets eten wat ze niet goed kunnen verteren en wat onevenredig veel energie weg trekt? Zijn ze vaak verkouden? Zijn ze vaak ziek? Is er sprake van buikpijn? Eczeem?
dansenindewind schreef:
21-05-2020 14:10
Hebben ze een opgeblazen buik? Kan het zijn dat ze iets eten wat ze niet goed kunnen verteren en wat onevenredig veel energie weg trekt? Zijn ze vaak verkouden? Zijn ze vaak ziek? Is er sprake van buikpijn? Eczeem?
Medische oorzaken zijn uitgesloten volgens to.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat, er van uitgaande dat je gezonde voeding geeft, je er weinig aan kunt doen.

Ik was als kind ook mollig. Terwijl we gezond aten, kleine eters en weinig snoep. Ik speelde het liefst de hele dag buiten. Toen ik in groep 7 zat is het met de lengtegroei weggetrokken. Ik heb nu een normaal postuur. Dun zal ik nooit worden, maar als ik let op wat ik eet heb ik een gezond gewicht.

Mijn kinderen hebben het postuur van mijn man. Alle 3 lang en dun. Ze kunnen eten wat ze willen, maar vallen eerder af dan dat ze aankomen. Net als mijn man. Dat komt niet door mijn geweldige opvoeding, maar door de stofwissing. Mijn kinderen houden echt niet van sporten. Wel van buiten spelen.

Ik vind het eigenlijk heel zielig dat de focus zo ligt op gewicht en lichaam. Kook gezond, 1 ongezonde snack per dag, calorie-vrij drinken en 1 uur bewegen per dag. Meer kun en hoef je niet te doen. Ik zou het zelf denk ik ook moeilijk vinden. Maar je kinderen leren te houden van hun lichaam is waardevoller dan streven naar iets wat genetisch wellicht niet mogelijk is.

Schamen vind ik ook erg. 1 van mijn kinderen is zwaar gehandicapt. Hij zal nooit een zelfstandig leven leiden. Hij valt op, altijd. Maar schamen heb ik
nog nooit gedaan. Wees blij dat je kinderen gezond zijn en werk aan acceptatie zoals ze zijn.
herfst100 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 14:15
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dat je je zorgen maakt, kan ik ergens snappen. Dat je je schaamt voor je kinderen, snap ik niet. En vind ik nog veel schadelijker dan hun gewicht
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Mijn dochter van 8 is ook een stevige meid, doordat ze een goede eter is.

Als ik haar haar gang laat gaan, blijft ze de hele dag binnen te gamen en te youtuben, dan zie ik dat ze aankomt, en wordt ze obese.

Ik heb haar vandaag om 11uur het huis uitgejaagd, lekker buiten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft het al snel op. Je kinderen (dus) ook. Vanwege frustratie maar niet meer terug naar de diëtiste, echt waar?
rosanna08 schreef:
21-05-2020 14:14
dat je je zorgen maakt, kan ik ergens snappen. Dat je je schaamt voor je kinderen, snap ik niet. En vind ik nog veel schadelijker dan hun gewicht
Helemaal dit.
Porterenee schreef:
21-05-2020 14:15
Mijn dochter van 8 is ook een stevige meid, doordat ze een goede eter is.

Als ik haar haar gang laat gaan, blijft ze de hele dag binnen te gamen en te youtuben, dan zie ik dat ze aankomt, en wordt ze obese.

Ik heb haar vandaag om 11uur het huis uitgejaagd, lekker buiten spelen.
En waarom zit jij binnen met dit mooie weer en jaag je kind naar buiten?
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:56
Sorry, probeer wel overal op te reageren.
Kinderarts wilde ons opnieuw naar een diëtiste hebben. Wij hebben besloten dat niet te doen omdat de frustratie al te hoog zat. Mijn dochter zat al anderhalf jaar bij een diëtiste. En wilde echt niet meer. We blijven wel zoveel mogelijk doen wat de diëtiste toen zei.
Mijn zoon zou eigenlijk wel moeten. Maar ik durf niet zo goed met hem moet ik eerlijk bekennen. Hij is zo eigenwijs dat ik het moeilijk vind.
Ik snap dat het niet lukt om óveral op te reageren, dat verwacht niemand van je. Maar je negeert wel precies de moeilijke of confronterende vragen. De vraag wat de kinderarts zei toen de dietist niet werkte, de vraag hoe dik dik precies is. De antwoorden die je uiteindelijk hierop gegeven hebt zijn niet leuk om te moeten typen, maar wél belangrijk.

Wat ik teruglees is het niet opvolgen van professioneel advies en vrij snel bij de pakken neer gaan zitten. Daar zit wat mij betreft dus je verbeter punt. Jij bent het voorbeeld voor de kinderen; als jij niet doorzet, waarom zij dan wel? Een dochter die al te gefrustreerd was betekent opnieuw overleg met de kinderarts, alle opties langs. Het betekent níet je kop in het zand steken, want daarmee kom je geen steek vooruit.

Als je heel eerlijk bent naar jezelf, hebben jullie de adviezen van de dietist dan écht strikt opgevolgd? Of zou het kunnen dat je op bepaalde vlakken toch de teugels hebt laten vieren?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 12:58
Ah, de eerste kritiek is binnen. Kom maar op. Ik kan je hebben!

Je kan me hebben? Vreemde woordkeuze, het is geen strijd he?

Het lijkt me vervelend een moeder te hebben die zich voor je schaamt. Denk dat dat je hele eigenwaarde onderuit schopt. Misschien kun je het boek 'knap voor een dik meisje' eens lezen.
*2020* schreef:
21-05-2020 14:21
En waarom zit jij binnen met dit mooie weer en jaag je kind naar buiten?

Ik zit buiten in de tuin.
Dochter speelt in de buurt met haar vriendjes, en wil niet naar een park enz. We wonen in een zeer kinderrijke en groene omgeving dus genoeg te beleven.

En zelf krijg ik genoeg beweging door de deurbel, die 20 keer op een dag wordt ingedrukt.
Alle reacties Link kopieren
Trampoline in de tuin werjt hier heel goed. De hele dag door springen ze een minuut of 10 achter elkaar. Bij elkaar opgeteld komen ze zo echt aan voldoende beweging.
Alle reacties Link kopieren
Drijfzand_ schreef:
21-05-2020 14:03
Dat zou nog altijd wel in verhouding liggen met de energie-inname. Als die gelijk is en ze minder beweegt is toename logisch.

TO, mijn oudste is nog maar 4, maar ook al lang tegen overgewicht aan. Ik ben zelf juist heel slank, dus herken het niet van mezelf. We houden zijn boterhammen beperkt en hij krijgt met name water en thee te drinken. Wel melk bij de boterhammen. Bij opa's en oma's krijgt hij wel eens wat meer. En bij het avondeten beperken we hem minder.

Het is een kind dat het liefst rustig aan speelt. Motorisch niet geweldig, wat denk ik ook door zijn hypermobiliteit komt. Fietsen vindt hij wel erg leuk, dus dan doen we dat met name voor zijn beweging.

Voor de corona fietste ik 20 km heen en terug naar werk (wel e-bike) en ik vind beweging ook leuk en belangrijk. Maar bij mijn zoontje is het ook vaak snel klaar. Als het niet lukt stopt ie. Mijn jongste staat juist meteen weer op en is motorisch handiger.

Ik wil dus eigenlijk vooral wat herkenning geven dat het lastig kan zijn om je kind in beweging te krijgen. Wel denk ik dat het belangrijk is om het leuk te houden, dus iets te zoeken waar ze blij van worden. En evt de voeding toch nog eens onder de loep. Succes.
Dank je voor je verhaal. Fijn te horen dat het bij anderen ook zo kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
21-05-2020 14:10
Hebben ze een opgeblazen buik? Kan het zijn dat ze iets eten wat ze niet goed kunnen verteren en wat onevenredig veel energie weg trekt? Zijn ze vaak verkouden? Zijn ze vaak ziek? Is er sprake van buikpijn? Eczeem?
Ze zijn echt nooit ziek. Juist omdat ik eten waar ze niet tegen kunnen weg laat uit de voeding denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
21-05-2020 14:45
Trampoline in de tuin werjt hier heel goed. De hele dag door springen ze een minuut of 10 achter elkaar. Bij elkaar opgeteld komen ze zo echt aan voldoende beweging.
Hebben ze hier ook in de tuin. Tijdens de crisis sprongen ze veel maar dat is wel wat verwaterd. Is wel een idee om weer op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
21-05-2020 14:04
Nu plaats je een topic over dat je je schaamt voor je kinderen. Weet niet hoor, heb je zelf het idee dat de reacties beter zijn? Ik zou om te beginnen je advies en info niet bij alternatieve artsen halen. Een kind shakes meegegeven ipv gewoon voedsel is vragen om problemen. Ten eerste is kauwen belangrijk, ten tweede wek je daarmee wel heel erg het idee dat ze op dieet zit en dus geen normaal eten mag. Dat is best slecht voor het zelfbeeld van een prepuber. En de manier waarop ze met eten omgaat. Drie boterhammen is idd heel weinig. Het advies is vier tot zes. Als je meer gezonde dingen eten, heb je ook minder trek in ongezonde dingen. Ik zou eerst eens normaal gaan doen, zowel met de voeding als de beweging van je kinderen. Spelen stimuleren ipv wandelen, dat vinden zo'n beetje alle kinderen stom. En ja, dan doe je mee als er anders niks van komt. Je kan beter je energie besteden aan een potje stoepen dan aan schamen voor je kinderen, toch?
Ik schaam me niet voor mijn kinderen maar voor mijn blijkbaar slecht ouderschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind persoonlijk vooral de focus op gewicht van kinderen tegenwoordig enorm schadelijk. Ik hoor al wel eens van ouders die hun baby (!) op dieet doen omdat hij een beetje mollig is.

Gewoon gezond eten, gezond leven, in vredesnaam niet je kinderen een dieet opdringen en voorleven dat zo'n beetje alles in het leven belangrijker is dan het getal op de weegschaal.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
21-05-2020 12:53
Vooruit dan maar. Jij hebt vast het onderzoekje in de krant gelezen waarin geconcludeerd werd dat het grootste deel van de 'dikke' kinderen er helemaal niets aan kan doen. En je vind het wel leuk om een beetje te rellen.
GMTA!!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:58
Heeft mijn dochter ook inderdaad. Maar na 3x geeft ze het op.

Heeft ze altijd zo’n korte focus?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:58
Heeft mijn dochter ook inderdaad. Maar na 3x geeft ze het op.
Maar doe je dan ook mee? Want een just dance kun je met zn tweeën doen.
Ik had vroeger eye toy toen het uitkwam voor de PlayStation. Dat deden we met het gezin. Mn moeder en mn vader deden altijd enthousiast mee. Mijn oma of oom als ze langskwamen ook trouwens. Ik speelde het ook in mijn eentje hoor, maar met iemand anders samen was het veel leuker.
Nu sta ik ook vaak voor de tv te dansen met just dance, maar alleen want manlief wil niet dansen. Kan niet wachten als ik straks bevallen ben en mijn kind groter is om zoiets samen te staan doen.
Kinderen kunnen zich vaak prima alleen vermaken, maar met iemand maakt het wel leuker. Een van mijn mooiste herinneringen zijn aan touwtje springen samen met mijn oma.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze misschien een schildklier hebben die te traag werkt? Dan word je dik van alles. Vroeger zat er een jongen in mijn klas die dat had.
De een heeft ook gewoon een snellere verbranding dan de ander. Ik val makkelijk af en dat komt er heel moeilijk weer aan. Wat ik ook eet.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
21-05-2020 13:26
Hoe gaat het emotioneel met ze?
Zijn ze gelukkig? Uiten ze zich? Voelen ze zich veilig en geliefd? Waar halen ze plezier uit?
En dit!
Je vertelde dat je het idee had dat je kinderen hun emoties ‘vast hielden’.
Ik zou daar zeker iets mee doen.
Hoe hebben zij de scheiding tussen jou en je man ervaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven