Mijn zoon...

05-12-2019 15:50 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (12 jaar, brugklas) wordt gepest. Op de ergste manier. Buitengesloten. Genegeerd. Door zijn hele klas. Gelukkig hoeft hij in de pauze niet alleen te zitten want heeft iemand gevonden uit een andere klas die ook vaak alleen moet zitten. Ooh wat een pijn doet dit zeg. Moeilijke tijd gehad op de basisschool en goed begonnen op de middelbare en nu dit. Kan echt de ogen uit mijn kop janken zeg hierom. Waarom zijn kinderen zo ontzettend hard tegen elkaar? 😥
Alle reacties Link kopieren
soms heb ik ook het gevoel dat leerkrachten subtiel meedoen aan dat pesten! soms bij groepsopdrachten als ze zelf mogen kiezen bij wie ze mogen zitten, of naast wie ze mogen gaan zitten...
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
06-12-2019 00:02
soms heb ik ook het gevoel dat leerkrachten subtiel meedoen aan dat pesten! soms bij groepsopdrachten als ze zelf mogen kiezen bij wie ze mogen zitten, of naast wie ze mogen gaan zitten...
Ik heb de ervaring dat leerkrachten gewoon zaten te genieten vroeger als er kinderen gepest werden.
Was wel meer dan 40 jaar geleden.
Allereerst een :hug: voor jouw zoon en voor jou.

Als oplossingssuggestie zou je misschien ook eens kunnen kijken of er in de buurt een school is specifiek voor kinderen die "anders" zijn. Hier is er bijvoorbeeld een school waar je alleen heen kunt met een speciaal advies. Zij bieden een hele veilige omgeving aan, want de klassen zijn piepklein, er is een vaste, zeer betrokken docent, er is veel ondersteuning bij al het schoolwerk en de kinderen sterker maken is hun belangrijkste doel. Ik vind het lastig goed te omschrijven, maar ik weet wel dat deze school écht een heel fijne omgeving biedt aan kinderen die een grote kans hebben elders uit te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk voor je zoon en voor jou als moeder! Het breekt je hart als je kind gepest wordt en je voelt je zo machteloos.

Ik ben zelf jaren lang gepest, begon op de lagere school en ging door op de middelbare school tot ongeveer de 3e klas, leek wel of het op mijn voorhoofd geschreven stond want kende maar 1 meisje op school toen. Er werd weinig aan gedaan en in die tijd bestonden er geen weerbaarheidstrainingen helaas (jaren 80). Ik heb er nog steeds af en toe last van, word dan onzeker en vind groepen nog steeds niet fijn.

Mijn dochter werd ook gepest zo rond de derde klas lagere school (welke groep is dat ook alweer? Woon in het buitenland). Wat bij ons enorm heeft geholpen is dat de ouders van de pesters zijn aangesproken door een moeder van de klas. Ze schrokken zich rot en hadden geen idee dat hun kind een pester was. Ze hebben hun verontschuldigingen aangeboden en het is gelukkig niet meer voorgekomen.

Ik wens je veel sterkte en een knuffel voor je zoon :hug:
icequeen2000 schreef:
06-12-2019 00:02
soms heb ik ook het gevoel dat leerkrachten subtiel meedoen aan dat pesten! soms bij groepsopdrachten als ze zelf mogen kiezen bij wie ze mogen zitten, of naast wie ze mogen gaan zitten...

Leraar in VO hier. Dit gebeurt vaak heel onbewust. Ik ben mentor in de onderbouw, vaak in de brugklas. Altijd als ik meldingen doe over pestgedrag in de klas zijn er nog docenten die het vergeten, notulen niet lezen, mails erover vergeten zijn etc. Het maakt mij ook boos want het is slordig. Ik spreek collega's daar meteen op aan. Helaas is het kwaad dan al geschied. Ik heb nog nooit van gepeste leerlingen gehoord dat docenten subtiel meededen terwijl gepeste kinderen echt heel scherp zijn en dr goed kunnen aanvoelen. Docenten zien het gewoonweg niet omdat ze helaas de moeite niet nemen de klas echt goed te leren kennen. Ze voeren nooit eens een persoonlijk gesprek met leerlingen en observeren nauwelijks. Ik weet hoe dit komt -tijdgebrek en chaos in beleid bij ons op school- en het irriteert me mateloos.

Ik ben zelf bikkelhard. Pesters komen op gesprek met ouders. Ik doe klassengesprekken, observeer periodes in elke pauze als ik weet dat het speelt. Ik nodig de geperste uit met ouders. Helaas maak ik vaak mee dat ik bovenstaande niet mág doen van de gepeste. Uit angst voor represailles en uit schaamte. Ik moet dan eerst weken lullen als Brugman om de gepeste te overtuigen. Ik kan dan niet toch gewoon ingrijpen, de gepeste nam me in vertrouwen en dan moet je rustig en subtiel te werk gaan dit niet te schaden door te snel met grote middelen te werk te gaan. Dit schrikt juist af. De gepeste moet eraan toe zijn, net als een slachtoffer van huiselijk geweld. Super triest en pijnlijk om te zien hoe psychisch geschaad deze kinderen al zijn. Vaak mail ik dan wel de ouders met de ps dit vooral niet direct te bespreken met kind maar subtiel het eruit te peuteren. Anders schaad ik het vertrouwen en ben ik het kind kwijt. Docententeam wordt altijd op de hoogte gebracht met het bericht dit niet openlijk te bespreken met de klas of gepeste. Het ligt zo gevoelig en vaak sta ik dus met de rug tegen de muur. Ik zie het, maar 'mag' niks doen :@@:

Gewoon even de kant van een docent voor jullie inzicht. Natuurlijk ben ik me bewust van dat het ook heel anders kan gaan op andere scholen. Zelfs op mijn school doet iedere mentor het weer anders en hoor ik van leerlingen dat mijn collega's niks doen of het aanhoren om vervolgens het slachtoffer uit te maken voor aansteller :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Meid ga weer in gesprek op school. Eis dat de pester tot orde wordt geroepen. Praten over koetjes en kalfjes en 'ja kan me voorstellen, ja begrijp het' als antwoord van de school is onvoldoende. Eis dat ze actie ondernemen en doen ze dit niet, zoek een andere school waar hij wel zichzelf mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Niemand ‘verdient’ het om gepest te worden. Je zoon kan er niks aan doen met hem is niks mis!? Het is helemaal niet zo slecht om een beetje anders te zijn.

Respect voor elkaar is normaal. Iemand die pest is abnormaal. Weerbaarheid werkt maar tot op zekere hoogte. Jouw zoon heeft maar beperkte mogelijkheden om het pesten te stoppen.

Het is kwalijk wanneer de school niet in staat is om een veilige omgeving te creëeren waarin je kind kan leren ipv zichzelf te moeten verdedigen en bezig te zijn met de (gedrags)problemen van de pesters.

Ik denk dat het belangrijk is voor jouw zoon om te weten dat hij ok is zoals hij is, natuurlijk kan je kijken of er andere manieren zijn voor hem om te dealen met pesters maar de basis is wat mij betreft dat hij niet het probleem is maar de pesters en dat hijzelf daarvan doordrongen is.

Mentale en fysieke kracht, zichzelf overwinnen in sport of in dingen die hij eng vind (wellicht achtbaan oid.) kan misschien ook helpen grenzen opzoeken en je zoon zijn zelfvertrouwen laten groeien.
FunnyFace8 schreef:
05-12-2019 17:19
Helemaal mee eens. Laat die jongen lekker even thuis tot rust komen, en zoek een andere school voor hem. Vraag de leraren eventueel om een huiswerk pakket. So what als hij eventueel vertraging oploopt. Zijn mentale gezondheid is zoveel belangrijker.

Wat wil je zoon zelf?
En wie zegt er dat een andere school helpt?

Hier hielp het alvast in de middelbare geen barst.
Ik kwam eerder op een school terecht waar het zo mogelijk nog erger werd.

Gepest / genegeerd van in de lagere school tot op de hogeschool.


En jep, leerkrachten zagen het, maar deden niks en ik had zelf ook niet veel zin in nog harder aangepakt worden.
Dus ik zweeg grotendeels.
Marnamai schreef:
07-12-2019 01:59
En wie zegt er dat een andere school helpt?

Hier hielp het alvast in de middelbare geen barst.
Ik kwam eerder op een school terecht waar het zo mogelijk nog erger werd.

Gepest / genegeerd van in de lagere school tot op de hogeschool.


En jep, leerkrachten zagen het, maar deden niks en ik had zelf ook niet veel zin in nog harder aangepakt worden.
Dus ik zweeg grotendeels.
Dat vind ik oprecht heel erg voor je. Wat moet er dan gebeuren in het geval van de zoon van TO? En dat van school wisselen jou niet geholpen heeft, betekent dat het ook een ander niet zal helpen?
Wat een triest verhaal, jemig. Ik wordt er echt verdrietig van als ik dit zo lees. Wel fijn om te lezen dat er iemand in de klas is die zich eigenlijk wel om hem bekommert. Ik hoop dat de mentor dat kind kan overhalen. Hopelijk volgen er dan meer. Blijf vooral in gesprek met school en zorg dat ze er bovenop blijven zitten. Een andere school is lastig. Je weet niet of het daar beter of misschien zelfs slechter zal gaan. Zorg er ook voor dat je kind weet dat hij altijd bij jou terecht kan als hij zijn ei kwijt wil. En ik zou idd ook kijken of hij bij zijn pauzemaatje kan komen. Dan hebben ze elkaar en dat is altijd fijn.

Ik ben zelf ook jaren lang gepest. Van de 1e t/m de 3e. Toen ben ik blijven zitten en dat heeft goed geholpen. Ik was ineens de oudste en kreeg een veel leukere klas :) en ik moet zeggen dat die periode mij juist heeft geholpen met wie ik nu ben. Ik heb er geen last meer van en draag het niet mijn hele leven mee. Het heeft mij juist gevormd tot iemand die lekker doet waar ze zelf zin in heeft, zich niet af vraagt wat anderen van haar denken en eigenlijk aan veel dingen “schijt” heeft :mrgreen: ik ben best aanwezig, praat veel en heb een harde stem. Je vind me leuk of je vind me niet leuk, daar zit weinig tussen. En ik doe ook best vaak gekke dingen en schaam me niet snel. Hier is het gepest worden uiteindelijk goed geweest. Van verlegen meisje ben ik hiernaar uitgegroeid. En daar ben ik erg blij mee! Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat je er nog lang last van hebt gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Echt superlief allemaal.

Gisteren iets bijzonders gebeurd. Mijn zoon heeft ongeveer 1 x per week een gesprekje met een maatschappelijk werker op school. Ik noem haar even M. Ik wist van zijn mentor dat zij haar zou inlichten over wat er gebeurd is. Ik weet dat er nog een jongen is uit zijn klas die daar ook wel eens gesprekjes heeft. Ik noem hem K. Dat is een van de jongens waar het niet echt mee klikt... om het voorzichtig te zeggen...

Gisteren na de laatste les had hij weer een gesprek met M. Mijn zoon komt thuis en ik vroeg hoe het was bij M. Hij zei: Goed! K. was er ook bij! Dus ik vroeg hoe het dan ging. Hij zei dat K echt heel aardig deed. Heel anders dan dat hij met zijn vrienden was. Ze hadden een soort spelletje gedaan waar het o.a. ging over pesten. Allerlei vragen daarover. Mijn zoon zei thuis; Ik denk dat K. mij eigenlijk niet wil pesten maar zo doet vanwege zijn vrienden. Ja zeg ik, ik denk dat het ook heel moeilijk is voor K.

Ik denk zelfs misschien dat K degene is die ook wel eens met de mentor praat over het lot van mijn zoon maar ook niet die spreekwoordelijke arm over zijn schouder durft te slaan.

Maar wie weet is dat gesprek vrijdag wel een goed begin geweest.

Ik lees hier veel reacties over: zoek een andere school. Snap het hoor. Was ook mijn eerste ingeving. Maar mijn zoon is op de basisschool ook al eens gewisseld van school door deze problemen... ben dus bang dat het op een andere school uiteindelijk weer begint...
mamaatje2 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 08:58
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
06-12-2019 07:46
Leraar in VO hier. Dit gebeurt vaak heel onbewust. Ik ben mentor in de onderbouw, vaak in de brugklas. Altijd als ik meldingen doe over pestgedrag in de klas zijn er nog docenten die het vergeten, notulen niet lezen, mails erover vergeten zijn etc. Het maakt mij ook boos want het is slordig. Ik spreek collega's daar meteen op aan. Helaas is het kwaad dan al geschied. Ik heb nog nooit van gepeste leerlingen gehoord dat docenten subtiel meededen terwijl gepeste kinderen echt heel scherp zijn en dr goed kunnen aanvoelen. Docenten zien het gewoonweg niet omdat ze helaas de moeite niet nemen de klas echt goed te leren kennen. Ze voeren nooit eens een persoonlijk gesprek met leerlingen en observeren nauwelijks. Ik weet hoe dit komt -tijdgebrek en chaos in beleid bij ons op school- en het irriteert me mateloos.

Ik ben zelf bikkelhard......

Wat goed dat jij het als leerkracht zo goed oppakt door ook de ouders vd pesters uit te nodigen. Ik denk namelijk dat ze er vaak niets van weten...
Dat gesprek klinkt fijn! Hopelijk is het een eye-opener voor K en durft die nu wat meer richting je zoon te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 01:59
En wie zegt er dat een andere school helpt?

Hier hielp het alvast in de middelbare geen barst.
Ik kwam eerder op een school terecht waar het zo mogelijk nog erger werd.

Gepest / genegeerd van in de lagere school tot op de hogeschool.


En jep, leerkrachten zagen het, maar deden niks en ik had zelf ook niet veel zin in nog harder aangepakt worden.
Dus ik zweeg grotendeels.

Allereerst een dikke knuffel voor jou :hug:

Ja mijn zoon heeft het ook een tijd verzwegen. In het begin ging het echt goed (begin middelbare) en later begon ik iets te merken maar hij verzekerde mij dat het echt goed ging. Totdat zijn mentor mij belde. Dus ze is wel zeker betrokken in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
07-12-2019 08:49
Dat gesprek klinkt fijn! Hopelijk is het een eye-opener voor K en durft die nu wat meer richting je zoon te trekken.

Hoop het ook!
Alle reacties Link kopieren
Ach wat ontzettend rot zeg. :hug:
Misschien kun je op school dit probleem aankaarten en overplaatsing voor hem aanvragen, zodat hij bij zijn vriend in de klas komt?
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
06-12-2019 04:34
Allereerst een :hug: voor jouw zoon en voor jou.

Als oplossingssuggestie zou je misschien ook eens kunnen kijken of er in de buurt een school is specifiek voor kinderen die "anders" zijn. Hier is er bijvoorbeeld een school waar je alleen heen kunt met een speciaal advies. Zij bieden een hele veilige omgeving aan, want de klassen zijn piepklein, er is een vaste, zeer betrokken docent, er is veel ondersteuning bij al het schoolwerk en de kinderen sterker maken is hun belangrijkste doel. Ik vind het lastig goed te omschrijven, maar ik weet wel dat deze school écht een heel fijne omgeving biedt aan kinderen die een grote kans hebben elders uit te vallen.

Ja heb ik ook al aan gedacht... we zijn nu druk met onderzoeken in het ziekenhuis en wie weet dat er dan daarna een hoop duidelijk wordt. Bedankt voor het meedenken :heart:
Alle reacties Link kopieren
Dubbel gepost....
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk, TO. Ik kan me voorstellen dat je moederhart breekt.

Mijn man is op zijn nieuwe middelbare school (hij kwam na emigratie in een nieuw land in de brugklas terecht) ook vreselijk gepest en zijn broers ook. Met opwachten tot na schooltijd toe. Bij hem is er op een dag iets geknapt en heeft 5 jongens helemaal bont & blauw geslagen. Het pesten was wel klaar.

Bij mijn broer idem; op een dag was hij het zo zat, dat hij de pestkop zelf op een onbewaakt moment heeft gepakt. Niet de manier, maar ik kan me zo voorstellen dat ik als moeder dezelfde neiging zou hebben.

Kan de docent een verplicht klassengesprek inclusief ouders en kinderen organiseren? Of anders juist dreigen met het van school halen van de pestkoppen? Heb je een docent/mentor achter je staan die een statement kan maken?

Sterkte...!
Wat een verdrietig bericht. Ik snap dat je moederhart huilt, TO! Als je het op de man af vraagt wil niemand gezien worden als een pester. De eerste stap is dat de mentor het gesprek in de groep opengooien. Niet specifiek naar je zoon toe, maar in het algemeen. Het groepsgesprek dat daarna ontstaat zou ruimte kunnen geven om elkaars verhaal te horen. Lukt dat niet, dan kun je als mentor zorgen dat er afspraken komen hoe ze met elkaar om willen gaan. Handtekening eronder en de eerste stap in het pestprotocol is gezet.

Er zitten kinderen in de klas met uiteenlopende normen en waarden. Eerst moeten de kaders worden besproken met elkaar. Als de kaders/afspraken expliciet zijn uitgesproken en vastgelegd, kun je anderen aanspreken op hun gedrag en straffen (als dat nodig is).

TO, vraag de mentor eens naar het pestprotocol en vraag de mentor wat school actief doet om het pesten bij zoon te laten stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Qua overplaatsen naar de klas van het vriendje: daar zal-ie zeker geen betere positie in de klas van krijgen. Als vriendje al buitengesloten wordt, dan zoon natuurlijk meteen ook, als-ie met vriendje optrekt. En de positie van een nieuweling in de klas is sowieso al kwetsbaar.
Mijn ervaring: het is in elk geval heel belangrijk dat zoon zich érgens gewaardeerd voelt door leeftijdsgenoten. In die zin is die teamsport heel goed voor m, lijkt me. Als er maar mensen zijn die je wel tof vinden, dan zijn mensen die dat niet vinden makkelijker te negeren. Wat mij op de middelbare school ook enorm heeft geholpen zijn clubjes buitenschoolse activiteiten (de schoolkrantredactie, de toneelclub) waar ik gelijkgestemde zielen ontmoette. Met zo’n stelletje underdogs elke pauze in de DoKa hangen was echt heel gezellig. En dat helpt voor je zelfvertrouwen, en dat maakt je positie in de klas ook weer beter.

En daarnaast inderdaad mentor en vertrouwenspersoon blijven betrekken. Sterkte TO, het lijkt me heel naar om te zien :-(
Mamaatje2 schreef:
07-12-2019 08:47
Wat goed dat jij het als leerkracht zo goed oppakt door ook de ouders vd pesters uit te nodigen. Ik denk namelijk dat ze er vaak niets van weten...
Nee dat klopt. Ik heb dat nu 4x gedaan op mijn huidige school in 5 jaar tijd. Eén keer weigerde ouders mee te werken en wilden het gedrag gewoon niet zien, ondanks dat er meerdere getuigen waren van incidenten met hun kind in de leiding. Zij draaiden het om: hun kind was slachtoffer van een complot tegen kind, en kind kwam 'gewoon' voor zichzelf op :wtf:

Helaas kunnen we pesters die 'alleen' psychische aanvallen doen heel moeilijk aanpakken ivm bewijs. Als ouders dan ook nog eens hun prins(es) verdedigen en niet eens willen meewerken dmv hoorde gesprekken thuis en extra oplettenheid mbt cyberpesten dan sta ik al snel met lege handen. Zeker pesten via social media is zo lastig omdat het in de privé sfeer afspeelt (na schooltijd). En mijn ervaring is over het algemeen dat pesters stoppen zodra ze merken dat 'de volwassenen' het doorhebben en samenwerken. Dan checken ouders thuis het gedrag online en buiten, en wij op school het gedrag in de klas en daarbuiten. Ondanks dat ze dan niet eens beschuldigd worden of zelfs aangesproken ze voelen het en staken het pestgedrag.

Ik hoop dat de maatschappelijk werkster stappen kan zetten met het soort gesprekken die nu hebben plaatsgevonden. Dat is al een hele mooie vooruitgang. Misschien kun je contact leggen met haar en haar bedanken en de lijnen met haar open houden: ze heeft ook wat aan jouw input met hoe je zoon thuis beleeft en wat jij oppikt (bv dat het een goed gesprek was en zoon het prettig vond) dat stimuleert de boel alleen maar! Houd moed TO :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naar aanleiding van dit topic mijn zoon (nog eens) gevraagd naar de situatie in zijn klas. Hij is gelukkig nog nooit gepest en heeft altijd in klassen gezeten met echt een goede sfeer. Toen hij 12 was (nu 15) was er 1 pestkop in zijn klas. Maar dat werd onmiddellijk goed aangepakt door de school en was snel opgelost. De pestkop stond wel alleen, dat was dus een andere situatie.

Ik druk mijn zoon regelmatig op het hart dat hij moet tussenkomen als hij zo iets ziet. Dat ze niemand mogen buitensluiten. Laat hem schrijnende verhalen lezen. Misschien dat we dat als ouders van "weerbare" kinderen iets vaker kunnen doen. Wie weet helpt het.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
icequeen2000 schreef:
06-12-2019 00:02
soms heb ik ook het gevoel dat leerkrachten subtiel meedoen aan dat pesten! soms bij groepsopdrachten als ze zelf mogen kiezen bij wie ze mogen zitten, of naast wie ze mogen gaan zitten...
Met wat voor bril kijk jij? Als een docent kinderen zelf laat kiezen met wie ze samenwerken of naast wie ze zitten, dan doen ze subtiel mee aan pesten? Ik kan me oprecht niet voorstellen dat dat het doel van docenten is met die keuzevrijheid.

Verplichte samenwerkopdrachten of verplicht naast iemand zitten kan een onveilig gevoel geven, waardoor de leeropbrengst niet gehaald wordt.

In de mentorles of lessen waarbij er geen prestatie aan gekoppeld is, kun je wel kiezen voor een andere klassenopstelling of groepsvorming. De docenten die pedagogisch sterk zijn, hebben verschillende tools om groepjes te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
07-12-2019 13:01
Met wat voor bril kijk jij? Als een docent kinderen zelf laat kiezen met wie ze samenwerken of naast wie ze zitten, dan doen ze subtiel mee aan pesten? Ik kan me oprecht niet voorstellen dat dat het doel van docenten is met die keuzevrijheid.

Verplichte samenwerkopdrachten of verplicht naast iemand zitten kan een onveilig gevoel geven, waardoor de leeropbrengst niet gehaald wordt.

In de mentorles of lessen waarbij er geen prestatie aan gekoppeld is, kun je wel kiezen voor een andere klassenopstelling of groepsvorming. De docenten die pedagogisch sterk zijn, hebben verschillende tools om groepjes te maken.
Misschien door de bril van iemand die vroeger keer op keer op keer als laatste gekozen werd, waardoor haar zelfvertrouwen al op jonge leeftijd beschadigd is geraakt en altijd is gebleven?

Uiteindelijk worden deze kinderen toch vaak door de leraar maar bij een groepje gezet omdat niemand ze kiest, dus dat onveilige gevoel van met iemand moeten zitten die je niet leuk vind is er sowieso, alleen dan met de zoveelste publieke vernedering eraan vooraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven