Moeilijke puber, graag advies!

22-07-2018 00:37 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik heb een dochter van net 15 die behoorlijk aan het puberen is. Daarnaast loopt ze al 2 jaar bij psychologen ivm een negatief zelfbeeld, automutileren en dat soort dingen.

Sinds een week is haar gedrag ineens flink verergerd. Ze was hele dagen plus avonden weg en ik ben erachter gekomen dat ze dan gaat drinken en blowen met ‘vrienden’. Sinds ik haar daarop aan heb gesproken is het helemaal mis. Ze is gistermiddag niet thuisgekomen, niet naad haar werk gegaan en ik heb de politie uiteindelijk gebeld omdat het bijna nacht was en haar telefoon uit stond. Die hebben haar uiteindelijk gevonden en thuisgebracht.

Ik heb toen rustig met haar gepraat, gezegd dat dit echt niet kan, en gevraagd waarom ze dit doet etc. Ze begreep me, zou voortaan niet meer zoiets doen.

Nu vanavond vroeg ze of ze weg mocht (ik was nog niet thuis op dat moment). Ik heb gezegd nee, ik kom zo naar huis. Toen ik thuiskwam was ze weg. Ik heb haar gebeld, ze nam op maar vertelde mij dat ze toch even naar een feest ging om haar vrienden gedag te zeggen, ze wilde mij niet zeggen waar. Dat was kwart over negen. Ze is er nu nog niet. Reageert nergens meer op.

Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen! Ze zit vast ergens te blowen/drinken en is met allemaal jongeren die ik niet ken.
Ik heb gezocht, net nog de politie om advies gevraagd (moet nog even afwachten). Ik kan nu dus alleen maar wachten voor mijn gevoel.

Iemand nog tips of adviezen? En ook, hoe kan ik dit in hemelsnaam voorkomen in de toekomst. Ze kan natuurlijk zo altijd de deur uitlopen.

In ieder geval bedankt voor het lezen van dit heel verhaal. Adviezen zijn meer dan welkom.
Alle reacties Link kopieren
Automutileren zou ik toch niet meer ‘behoorlijk puberen’ noemen.

Ik lees een meisje dat ernstig met zichzelf in de knoop zit en niet weet hoe ze dat moet uiten. Ik zou aandacht geven aan dat aspect en haar helpen om zich op een gezonde manier te leren uiten.
Is er vorige week iets gebeurd waardoor de boel ineens helemaal ontspoord?
Tips vragen aan haar psychologen? Of haar minstens zo snel mogelijk bij hen zien te krijgen zodat ze daar tenminste praat?
Alle reacties Link kopieren
Jee, wat heftig!
Is ze altijd een 'moeilijk' kind geweest? Of is dit iets wat pas bij de puberteit in ontstaan?
Is er wellicht iets ingrijpends gebeurt, 2 jaar geleden, wat zou kunnen verklaren waarom ze zich zo gedraagt?
Ik zou zo geen beter advies weten dan praten en in nauw contact met haar blijven te blijven, maar dat doe je zo te lezen al...
The time is now
Mee eens dit is geen typisch puber gedrag maar gewoon een kind in nood.
Geen idee wat de oorzaak hiervan is maar daar moet je je aandacht op leggen.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
22-07-2018 00:45
Automutileren zou ik toch niet meer ‘behoorlijk puberen’ noemen.

Ik lees een meisje dat ernstig met zichzelf in de knoop zit en niet weet hoe ze dat moet uiten. Ik zou aandacht geven aan dat aspect en haar helpen om zich op een gezonde manier te leren uiten.
Dit. Gaat alles ook goed op school? Op haar werk?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met jullie eens dat dit geen normaal pubergedrag is. Daarom lopen we ook al jaren bij psychologen.

Ja, als klein kind vertoonde ze al destructief gedrag. Ook toen al hulp gezocht.

Ik vind het heel lastig, ik praat eindeloos met haar, probeer haar te begrijpen, maar dit gedrag maakt me ook boos (ondanks dat ik de nood bij haar zie).
Soms denk ik moeten we niet minder praten en meer grenzen stellen? Ik vind het heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Op school ging het slecht, maar door keihard werken is ze toch overgegaan. Ze wilde niet naar een andere school en moest dus overgaan om hier te kunnen blijven.
Dus eigenlijk was ze vorige week juist heel blij dat dat gelukt was!
Alle reacties Link kopieren
Ik loep je net even, wat goed dat ze toch over is gegaan! :hug:

Kan het zijn dat nu de spanning van het afgelopen jaar eruit komt? Ze hoeft nu namelijk een tijdje geen rekening te houden met school.
Jee wat moeilijk voor je. Hier ook een puber, van een jaartje jonger, en daar heb ik ook al flink moeite mee. Ik ben absoluut geen professional, en doe ook heel veel verkeerd als opvoeder :) , dus ik weet niet of ik nou de beste adviseur ben. Daarnaast ken ik de precieze omstandigheden en problematiek natuurlijk niet. Maar mijn eerste reactie is wel een boze: ik zou de neiging hebben om hier flink kwaad over te worden. Ze communiceert niet, gaat compleet haar eigen gang. Er is nogal iets gebeurd, en weer lapt ze aan haar laars wat jullie afgesproken hebben en wat jij wilt, en zit jij in de zorgen. Wat is haar verantwoordelijkheid? Is dit de manier waarop ze verder wil gaan in het gezin?

Je schrijft dat je wellicht grenzen moet gaan stellen. Heb je ook een idee hoe? Heb je een pressiemiddel, zoals zakgeld inhouden of telefoon? Je wilt natuurlijk liever alles in goed overleg, maar daarvoor moet er wel communicatie mogelijk zijn.

Nou, ik hoop dat ze inmiddels thuis is, of dat je in ieder geval contact hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Nee nog niets gehoord helaas. Dank voor de berichten ☺️

Ja telefoon afpakken is de het ergste wat ik kan doen geloof ik. Maar waar ik dan bang voor ben is dat ze weer weggaat en dan heb ik niets om haar proberen te contacten (niet dat het nu iets uitmaakt).

Ik ben ook vooral boos geweest. Nu het steeds later wordt verandert het meer in angst dat er toch iets gebeurd is.
Van haar zusje hoor ik dat ze een tweede telefoon en simkaart gebruikt en toen ik haar begin avond nog aan de telefoon had was ze heel rustig en zei steeds dat ze me begreep en dat ik gelijk had maar dat ze toch even wegging en later wel zou komen. Nu gaan er alleen maar gekke dingen door me heen zoals: is ze niet onder invloed van een verkeerde jongen?

Eerst maar thuiskomen
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig zeg, is ze nu al thuis gekomen?

En misschien een schrale troost maar ik was ook een rot puber die altijd maar de hort op was en ging drinken en blowen en rare dingen doen ( niet heel raar maar toch) en nam mijn telefoon ook nooit op. Al mijn vrienden en vriendinnen deden eigenlijk hetzelfde en op een enkeling na zijn we allemaal goed terecht gekomen.

Heb niet echt advies voor je behalve dat je moet proberen om vertrouwen in je dochter te hebben dat ze niet in 7 sloten tegelijk loopt. En zoals mijn moeder vroeger altijd zei ( kom uit een gezin van 6 dus ervaring had ze zeker) als ze honger hebben en het geld op is komen ze wel weer thuis.
Begrijp dat jij je veel zorgen maakt wat een vervelende situatie. Je doet al veel goed door met haar te praten. heeft ze ook een vertrouwensband opgebouwd met haar hulpverlener? Het is belangrijk dat je toch grenzen stelt ook al denk je dat je dochter zich er toch niet aan houdt. Dus dat je wil weten met wie ze is en waar en wanneer of hoe ze terug komt. Duidelijke afspraken maken. En haar voor straf thuis houden omdat ze weg is gegaan. S avonds telefoon inleveren enz. Vrienden thuis uitnodigen zodat je weet wie het zijn en wie de ouders zijn. Veel sterkte gewenst
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft ze een laag zelfbeeld? Hoe is jullie gezin? Zijn er problemen tussen jou en je partner? Kinderen zijn niet zomaar moeilijk. Het is het hele plaatje!

Hoe kijk jij naar jezelf en naar haar? Wat is er voorgevallen in haar kindertijd?

Het gaat om het totaalbeeld, een moeilijk kind is te makkelijk gezegd!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw is net thuisgekomen, gelukkig.

Louise, dat besef ik heel goed! Vandaar ook al jaren hulpverlening, waarbij mijn rol ook onder de loep wordt genomen. Ze heeft inderdaad best wat meegemaakt ja, ook daar wordt hard aan gewerkt. Ze is niet zomaar zo, dat klopt, maar dit vind ik wel heel erg moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Sommige van de symptomen die je opnoemt doen mij nogal denken aan PANDAS. Veel professionals zijn er weinig bekend mee, toch komt het regelmatig voor.
Is ze ooit eens op PANDAS getest?
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit iets voor jullie?
http://www.mst-nederland.nl/
Binnen ons gezin (wel andere problematiek) bleek dit, naast alle andere hulpverlening, echt de oplossing.
Heel intensief traject, kost veel energie en geduld, maar heeft ons zoveel opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat ze thuis is! Ik zou maandag even contact leggen met haar behandelaar en als die niet te bereiken is toch maar even langs de ha.

Dat ze niet met jou praat vind ik dan weer niet vreemd, weinig pubers die over dit soort moeilijke dingen met ouders willen praten. Dus naar een neutraal persoon en hopen dat die wel doordringt...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Heb je vrienden of familie uit de buurt die een beetje pedagogisch onderlegd zijn? Dan zou je haar daar een weekje naar toe kunnen sturen zonder telefoon.
Kan zij even resetten en heb jij tijd om goed over de situatie na te denken en met professionals te overleggen, want dat gaat natuurlijk ook niet als je van crisis naar crisis leeft.
Sterkte ermee, ik hoop dat ze snel tot besef komt dat het zo niet kan.
Heb je zelf ook ondersteuning?
Misschien is het goed als je zelf ook met iemand gaat praten die hier verstand van heeft. Die kan je dan beter adviseren hoe je met dit gedrag om kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
gezegd dat dit echt niet kan,
Dit zou ik achterwege laten; dat jaagt iemand alleen maar op de kast.

Als puber met ontzettend veel problemen kan je je ook niet nog eens gaan bezighouden met de moraal van je moeder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen!
Lijkt me ook wel heel moeilijk hoor. Hopelijk duurt het puberen niet zo lang.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hoopt altijd dat als zo'n kind allemaal spannende dingen wil doen, ze op haar ouders blijft vertrouwen die haar hand willen pakken als ze steun nodig heeft. Kennelijk vindt ze liegen een betere oplossing dan elkaar vertrouwen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kan dit niet tegenhouden. Dat merk je nu al. Ruzie, boos worden, straf, het zorgt alleen maar voor nog meer verwijdering. Nu geef je haar alleen maar bevestiging dat ze niet goed is, het niet goed doet. Weet ze zelf ook wel.

Gooi het eens over een andere boeg. Accepteer dat het nu zo is. Stel bodem eisen, school, werk en misschien wat afspraken over in huis. Focus op wat goed gaat, positief is. Ze is over gegaan, ze heeft vast hele leuke eigenschappen, besteed daar aandacht aan.

Gebruik de tijd dat ze thuis is om contact met haar te hebben.Doe leuke dingen, praat over wat haar bezig houdt zonder oordeel of advies.

Ik geef het je te doen hoor, want je houdt je hart vast, maar zonder contact werkt uiteindelijk niets meer.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 22-07-2018 08:44
20.96% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven