Moeite met Engels (havo). Bijles?

20-09-2017 13:51 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij merken dat ons kind moeite heeft met Engels, zit nu in 2 Havo. Heeft alleen in groep 7-8 wat Engels gehad maar dat stelde niet veel voor.

Vorig jaar zagen we dit ook al. Ook toen al bij de vakdocent aangekaart maar die gaf weinig sjoege. Uiteindelijk had hij op het eindrapport wel een 6.1 geloof ik, nog niet dramatisch dus, maar dat is vooral te danken aan de simpele woordjes SO's waar hij wel goede cijfers haalt en het gemiddelde dus telkens weer iets omhoog haalt. Rijtjes woordjes leren kan hij wel. Maar de proefwerkweek was (ondanks goed leren) weer garant voor een 4.5-5 die dan 3x meetelt natuurlijk. En we zakken weer flink...
We zien het probleem vooral bij invul teksten. Hij ziet het gewoon echt niet. Kent veel van de woorden niet en ziet ook geen verband in het verhaal. Ook grammatica wordt een ding zie ik. Laatst was hij voor een stukje (huiswerk) invultekst van ca. 8-10 regels meer dan een uur bezig. (en in tranen want snapte er niets van). En dan nog gemaakt m.b.v. Google Translate maar ja, die iPad heb je ook niet met een toets bij je. Geen oplossing dus.
Hij heeft er gewoon geen feeling voor.

Hij is al bij de docent geweest en zijn probleem aangekaart. Maar meer dan "goed lezen, rustig blijven en niet in paniek raken" kwam er eigenlijk niet qua tips. Hij kon wel wat oefenbladen meekrijgen voor thuis maar dat was het dan wel. De docent gaf zelf geen bijles helaas.

Aangezien het Engels een steeds belangrijkere rol in de maatschappij inneemt en ook vervolgopleidingen steeds meer geheel in het Engels zijn, denken wij dat we op tijd stappen moeten ondernemen. Het is natuurlijk ook een verplicht kernvak dus we hebben er nog jaren mee te dealen.

Wij overwegen dus bijles. Welke vorm is naar jullie ervaring de beste?
Via een student (welk niveau/leerjaar dan), via het huiswerkinstituut dat ook bijles aanbiedt of via een bedrijf hier in de woonplaats (doet bijles, vertaalwerk, redigeerwerk etc).

Had al een Engelse Donald Duck gekocht maar zelfs dat vind hij te moeilijk. En leest al niet graag, laat staan dan ook nog es in het Engels dat hij zo moeilijk vindt.
(ik hou m'n hart vast voor een Engelse boekbespreking tzt!)

Tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al gezegd dat ie maar kopieën van de regels uit het boek vd brugklas moet vragen! Toch jammer dat je zelf geen boeken kunt houden om e.e.a. nog eens na te kijken.

"Fijn" om te horen Maechtje, dat het ook later nog veel voorkomt. We hebben wel aandacht voor zijn zwak voor Engels maar niet de godganse dag. Het is ook wel vaak " ow ja!" als ik het dan voorzeg. Dus ook wel gemakzuchtig is hij.
En ik vind het ook príma als hij het op 6 gemiddeld kan houden, hoeft echt geen negens of tienen te zijn. Maar gewoon op een redelijk niveau mee kunnen, zeker met het oog op de toekomst/vervolgopleiding vind ik wel belangrijk.
Kind zelf vindt het gewoon allemaal niet leuk, weinig interessant en niet zo belangrijk. Of jawel, wel belangrijk maar geen zín om er iets mee te moeten. Want 'ik moet al zoveel'. En bijles staat ie op zich niet negatief tegenover, maar anderzijds roept ie ook weer 'heb ik nog minder tijd voor huiswerk en gamen'. Ben ik nóg later thuis!". Tja, het is maar wat je écht wil in het leven en hoe belangrijk je het vindt.
(Die houding ook, nog es extra frustrerend. Maar ja, puberT hè)
Alle reacties Link kopieren
Moet hij persee havo doen? Van wie?
Anderen hebben het al gezegd, maar het is echt heel erg belangrijk dat hij veel wordt blootgesteld aan Engels. Dit betekent concreet series/films/documentaires kijken in het Engels. Eventueel radio luisteren (BBC), maar dat is misschien nog te moeilijk en misschien te saai. Ik zou geen restricties zetten aan het kijken van tv/films zolang het helemaal in het engels is (eventueel met Engelse ondertiteling). Laat hem zelf iets leuks kiezen online. Je kunt ook NL ondertiteling wegplakken (met tape). Na een tijdje kun je ook beginnen met Engels boeken (op zijn niveau en in de genres die hij leuk vindt). Het idee van een moedertaalspreker inhuren voor bijles is ook een goede, dat zou ik voornamelijk doen voor spreekvaardigheid. Gewoon praten, vertrouwen kweken, en misschien wat oefeningen (huiswerk) samen maken, maar dan wel alles in het Engels.

Ik heb zelf veel ervaring met het leren van talen en onderwijs geven hierin en blootstelling en gebruik maken van een taal is cruciaal.

Overigens was ik zelf heel slecht in Engels op het VWO, maar zoals iemand anders hier ook al schreef, is dit enorm veranderd toen ik voor het eerst naar het buitenland ging voor mijn studie. Tegenwoordig werk ik voornamelijk in het Engels, op hoog niveau. Dus je hoeft niet per se te wanhopen over zijn latere carriere als het nu niet zo goed gaat met Engels.
PS: Engelse DD is niet per se heel makkelijk om te lezen, grapjes zijn vaak het moeilijkste deel van een taal. Kies dan liever voor een tijdschrift dat gaat over zijn interesse (gamen? sport? muziek?).
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
20-09-2017 17:36
Ik heb al gezegd dat ie maar kopieën van de regels uit het boek vd brugklas moet vragen! Toch jammer dat je zelf geen boeken kunt houden om e.e.a. nog eens na te kijken.

"Fijn" om te horen Maechtje, dat het ook later nog veel voorkomt. We hebben wel aandacht voor zijn zwak voor Engels maar niet de godganse dag. Het is ook wel vaak " ow ja!" als ik het dan voorzeg. Dus ook wel gemakzuchtig is hij.
En ik vind het ook príma als hij het op 6 gemiddeld kan houden, hoeft echt geen negens of tienen te zijn. Maar gewoon op een redelijk niveau mee kunnen, zeker met het oog op de toekomst/vervolgopleiding vind ik wel belangrijk.
Kind zelf vindt het gewoon allemaal niet leuk, weinig interessant en niet zo belangrijk. Of jawel, wel belangrijk maar geen zín om er iets mee te moeten. Want 'ik moet al zoveel'. En bijles staat ie op zich niet negatief tegenover, maar anderzijds roept ie ook weer 'heb ik nog minder tijd voor huiswerk en gamen'. Ben ik nóg later thuis!". Tja, het is maar wat je écht wil in het leven en hoe belangrijk je het vindt.
(Die houding ook, nog es extra frustrerend. Maar ja, puberT hè)

Ik pik het bovenstaande er maar even uit: de docent heeft vast het boek uit de eerste klas nog wel liggen. Vaak staat er een grammatica-overzicht achterin (ik kan me even niet meer 100% herinneren of dat met All Right ook zo is, maar volgens mij wel). Daar kun je vast wel een kopie van vragen. Is het boekenfonds in eigen beheer op school? Anders is het misschien wel mogelijk om nog een brugklasboek te lenen.

En anders heb je ook nog de uitleg van Bas Trimbos (http://www.bastrimbos.com/grammar/grammar_index.htm) met extra oefeningen (op de computer, dus wellicht leuker). Op YouTube staan ook veel filmpjes met de uitleg van de grammatica.
maechtje wijzigde dit bericht op 20-09-2017 17:55
0.03% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
De allerbeste en -snelste manier om Engels te leren is natuurlijk in Engeland, ondergedompeld in de taal en cultuur. Een kennis van me heeft haar tienerdochter een week naar Londen gestuurd om de taal bij te spijkeren. 's Ochtends les, 's middags sporten, sight seeing, etc. Het is even een uitgave, maar ook weer niet een rib uit je lijf (vind ik). En ondertussen doet hij een heleboel zelfvertrouwen op en maakt hij internationale vrienden. Is dat misschien iets?

Bijvoorbeeld zoiets
http://www.applelanguages.com/en/learn/ ... ondon2.php
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt wel positief ja, zoals anderen ook al aangaven dat een minimum niveau op de middelbare niet hoeft te betekenen dat het later ook zo blijft!

We gaan het zien. Heb ook altijd geroepen dat als ze de kans krijgen om een buitenlandse stage o.i.d. te doen, ze die kans moeten grijpen.
Vooral voor de levenservaring, contacten, zelfstandigheid maar ook het taalaspect neem je daarbij mee.
Alle reacties Link kopieren
Toch niet toevallig zo'n moeder die "schermtijd" hanteerde hé? Want engels is bv een van de vele vaardigheden die een computer kind dus wel goed beheerst. Dus TO pleur 'm achter de computer en laat 'm gamen, films kijken en engelse spelletjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Engelse series kijken, met Engelse ondertiteling.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het om een zoon of dochter? Je doet hij en zij door elkaar.
Nogmaals de vraag waarom moet hij/ zij havo doen als het kind nu al moeite heeft met de lesstof?
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 19:03
0.62% gewijzigd
Ach nou ja. Ik had op de lagere school helemaal geen Engels gehad en in de brugklas precies drie weken, want toen reed mijn leraar zich te pletter op de A9 en voor we een vervanger kregen waren we drie maanden verder en die vervanger werd nou niet gehinderd door didactische talenten zeg maar (hij kon wel heel goed gitaar spelen en ouderejaars versieren, dat wel).

Dus ik kwam 2 gym binnen met een giga achterstand, het was echt om te huilen en de juf vroeg me al wat ik in godsnaam op het gym kwam doen als ik niet eens Engels kon, de schat. En toen werd ik dus boos, haalde na uren leren voor mijn eerstvolgende proefwerk een acht (met een vlaggetje van de juf) en het is helemaal goed gekomen met mijn Engels.

Geen idee wat ik hiermee wil zeggen verder, behalve dan dat er in de tweede nog geen reden is om meteen te gaan wanhopen en dat ik die leraar dus eigenlijk wel gelijk moet geven.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 18:29
97.48% gewijzigd
7102 schreef:
20-09-2017 18:26
Gaat het om een zoon of dochter? Je soet hij en zij door elkaar.
Nogmaals de vraag waarom moet hij/ zij havo doen als het kind nu al moeite heeft met de lesstof?
Hij heeft moeite met Engels he, niet met de hele lesstof. Dat lees ik tenminste nergens.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2017 18:28
Hij heeft moeite met Engels he, niet met de hele lesstof. Dat lees ik tenminste nergens.
Als hij in tranen zijn huiswerk maakt gaat er iets niet goed.
En waarom zou een 6 niet goed genoeg zijn?

Ik ben heel mijn middelbare met een 5.5 à 6 geslaagd voor Engels.
Interesseerde mij gewoon nauwelijks, ik had de "feeling" gewoon niet en Engelse reeksen of boeken spreken mij nog altijd niet aan.

Niet iedereen is zo Engels-minded.

Voornaamste is dat ik mij als volwassene een klein beetje kan redden in gesprekken.
Geen mens die mij nu nog vraagt naar juiste tijden, vervoegingen, zinnen omzetten, ...


Mijn leerkrachten hebben zich er in de 2de overigens al bij neergelegd dat ik geen hoogvlieger zou zijn qua Engels.
Zolang ik aan 't eind van 't jaar maar slaagde, lag er niemand wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2017 18:28
Hij heeft moeite met Engels he, niet met de hele lesstof. Dat lees ik tenminste nergens.
Precies. Tot nu toe gaat de havo verder prima. Het is veel ja en hard werken, het komt niet aanwaaien maar dat is niet erg.
En ik heb óók al aangegeven dat hij toch met een 6.1 (dacht ik) overgegaan is, hele brugklasjaar schommelde zijn gemiddelde tussen de 5.8-6.5 dus het is, zoals ik al zei, nog niet dramaaaaaaaaatisch. We zijn gewoon in dubio: rond de 6 is PRIMA! Maar we zien gewoon dat hij telkens met grotere proefwerken (waar dus meerdere onderdelen in voorkomen) de mist in gaat en het telkens met de simpelere SO's met woordjes etc. de boel weer een beetje rechttrekt.
Dus, nogmaals, gezien het belang van Engels in de toekomst lijkt het ons verstandig om dit goed te bewaken en tijdig eventuele actie te ondernemen.
En het feit dat één vak je niet ligt, wil toch niet zeggen dat je geen havo kunt doen?!
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
20-09-2017 18:26
Gaat het om een zoon of dochter? Je soet hij en zij door elkaar.
Nogmaals de vraag waarom moet hij/ zij havo doen als het kind nu al moeite heeft met de lesstof?
Met "ze" in een vorige post bedoel ik "mijn kinderen".
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
20-09-2017 13:57
Filmpjes kijken op YouTube mbt dingen die hij leuk vindt en dan in Engels. Kinderfilms in Engels zonder ondertiteling ?
Beter nog mét ondertiteling, Engelse! En de series doe hij kijkt ook in het Engels, wederom met Engelse ondertiteling. Laat hem ook in het Engels gamen.

Verder, bijles gewoon via het huiswerkinstituut waar hij al naar toe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
20-09-2017 17:55
Ik pik het bovenstaande er maar even uit: de docent heeft vast het boek uit de eerste klas nog wel liggen. Vaak staat er een grammatica-overzicht achterin (ik kan me even niet meer 100% herinneren of dat met All Right ook zo is, maar volgens mij wel). Daar kun je vast wel een kopie van vragen. Is het boekenfonds in eigen beheer op school? Anders is het misschien wel mogelijk om nog een brugklasboek te lenen.

En anders heb je ook nog de uitleg van Bas Trimbos (http://www.bastrimbos.com/grammar/grammar_index.htm) met extra oefeningen (op de computer, dus wellicht leuker). Op YouTube staan ook veel filmpjes met de uitleg van de grammatica.
Dankjewel Maechtje! Ik ga em de link laten zien!
Zal ook de tip meegeven of hij dat kan kopiëren uit een brugklasboek, als dat er inderdaad instaat. Boeken worden geleverd door een externe boekenleverancier, dus kan er niet meer op terugvallen.
Jij lijkt me een betrokken docent, top! Welke regio woon je en geef je toevallig geen bijles :-D ?? Hahaha
Omdat Engels een kernvak is, mag hij absoluut niet onder de 4.5 uitkomen. Dan is hij gezakt, ongeacht zijn andere cijfers.
Ik zou dus wel goed in de gaten houden of de cijfers niet afglijden. Zoveel tijd bezig zijn met het huiswerk in de tweede klas is niet normaal en is ook niet fijn voor een kind. Weet je al of de huiswerkbegeleiding van de school een idee is?
En misschien gewoon BBC kijken, met 888 als ondertiteling?
Alle reacties Link kopieren
Nomad schreef:
20-09-2017 17:51
Anderen hebben het al gezegd, maar het is echt heel erg belangrijk dat hij veel wordt blootgesteld aan Engels. Dit betekent concreet series/films/documentaires kijken in het Engels. Eventueel radio luisteren (BBC), maar dat is misschien nog te moeilijk en misschien te saai. Ik zou geen restricties zetten aan het kijken van tv/films zolang het helemaal in het engels is (eventueel met Engelse ondertiteling). Laat hem zelf iets leuks kiezen online. Je kunt ook NL ondertiteling wegplakken (met tape). Na een tijdje kun je ook beginnen met Engels boeken (op zijn niveau en in de genres die hij leuk vindt). Het idee van een moedertaalspreker inhuren voor bijles is ook een goede, dat zou ik voornamelijk doen voor spreekvaardigheid. Gewoon praten, vertrouwen kweken, en misschien wat oefeningen (huiswerk) samen maken, maar dan wel alles in het Engels.

Ik heb zelf veel ervaring met het leren van talen en onderwijs geven hierin en blootstelling en gebruik maken van een taal is cruciaal.

Overigens was ik zelf heel slecht in Engels op het VWO, maar zoals iemand anders hier ook al schreef, is dit enorm veranderd toen ik voor het eerst naar het buitenland ging voor mijn studie. Tegenwoordig werk ik voornamelijk in het Engels, op hoog niveau. Dus je hoeft niet per se te wanhopen over zijn latere carriere als het nu niet zo goed gaat met Engels.
Het kan écht geen kwaad om dit nog eens te herhalen: blootstellen aan de taal en echt dingen die hij leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat niet naar huiswerkbegeleiding hoor! Het wordt op school door een extern bureau gegeven, waaronder dus ook bijles, maar hij is daar nog nooit geweest.
Maar is zeker een optie.

En natuurlijk is een taal het beste te leren door er de hele dag mee om te gaan. Wie weet is dat ook iets voor later. Ik vind hem nu er nog wel erg jong voor, om hem zo een hele week in een gastgezin te laten verblijven, afgezien van de kosten. Eerst maar es kijken hoe het de komende periode gaat, al dan niet met bijles. Dat kan áltijd nog hè.
En zolang hij het rond de 6 weet te houden en re-de-lijk meekan, is het prima. Hij hoeft geen Cambridge niveau te halen hè.
Alle reacties Link kopieren
Blootstellen kan ook gewoon via tv, games, boeken en handleidingen, daar hoeft hij niet een week voor op cursus in Engeland natuurlijk.
Kijk eens achterin het hoofdboek/tekstboek. Daar staat vast een overzicht van alle grammatica óók van de brugklas. Ik ken geen taalmethode die gebruikt wordt op de middelbare school die dat niet heeft. Ik ken echter All right niet dus het is een aanname.

Laat hem verder zoals anderen ook al zeggen veel dingen kijken op Netflix: audio + ondertiteling in het Engels.
Ik heb zelf in groep 7 en groep 8 zelfstandig erg goed Engels geleerd omdat ik 1 uur per dag Cartoon Network keek (toendertijd zonder ondertiteling op de Nederlandse tv.) Ik leerde in 4VWO pas echt nieuwe woorden hierdoor.
Zijn woordenschat zal met sprongen vooruitgaan waardoor alles veel makkelijker wordt.

Wat tips voor Netflix:
- Alles van Marvel (typ in het zoekveldje "Marvel" en hij vindt al die superheldenfilms)
- Star Wars
- Categorie "Children & Family films" (hier vind je bijvoorbeeld Garfield, Kung Fu Panda, Madagaskar etc. (dus niet alleen echt kinderachtige dingen))

succes!
mamaonbekend schreef:
20-09-2017 19:03
Hij gaat niet naar huiswerkbegeleiding hoor! Het wordt op school door een extern bureau gegeven, waaronder dus ook bijles, maar hij is daar nog nooit geweest.
Maar is zeker een optie.

En natuurlijk is een taal het beste te leren door er de hele dag mee om te gaan. Wie weet is dat ook iets voor later. Ik vind hem nu er nog wel erg jong voor, om hem zo een hele week in een gastgezin te laten verblijven, afgezien van de kosten. Eerst maar es kijken hoe het de komende periode gaat, al dan niet met bijles. Dat kan áltijd nog hè.
En zolang hij het rond de 6 weet te houden en re-de-lijk meekan, is het prima. Hij hoeft geen Cambridge niveau te halen hè.
Hij hoeft niet meteen naar een gastgezin hoor. Met gewoon internetten en tv-kijken kom je al een heel eind. Zo hebben mijn kinderen ook Engels geleerd, en op een hoger niveau dan wat op dat moment op school werd gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven