Moeite met Engels (havo). Bijles?

20-09-2017 13:51 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij merken dat ons kind moeite heeft met Engels, zit nu in 2 Havo. Heeft alleen in groep 7-8 wat Engels gehad maar dat stelde niet veel voor.

Vorig jaar zagen we dit ook al. Ook toen al bij de vakdocent aangekaart maar die gaf weinig sjoege. Uiteindelijk had hij op het eindrapport wel een 6.1 geloof ik, nog niet dramatisch dus, maar dat is vooral te danken aan de simpele woordjes SO's waar hij wel goede cijfers haalt en het gemiddelde dus telkens weer iets omhoog haalt. Rijtjes woordjes leren kan hij wel. Maar de proefwerkweek was (ondanks goed leren) weer garant voor een 4.5-5 die dan 3x meetelt natuurlijk. En we zakken weer flink...
We zien het probleem vooral bij invul teksten. Hij ziet het gewoon echt niet. Kent veel van de woorden niet en ziet ook geen verband in het verhaal. Ook grammatica wordt een ding zie ik. Laatst was hij voor een stukje (huiswerk) invultekst van ca. 8-10 regels meer dan een uur bezig. (en in tranen want snapte er niets van). En dan nog gemaakt m.b.v. Google Translate maar ja, die iPad heb je ook niet met een toets bij je. Geen oplossing dus.
Hij heeft er gewoon geen feeling voor.

Hij is al bij de docent geweest en zijn probleem aangekaart. Maar meer dan "goed lezen, rustig blijven en niet in paniek raken" kwam er eigenlijk niet qua tips. Hij kon wel wat oefenbladen meekrijgen voor thuis maar dat was het dan wel. De docent gaf zelf geen bijles helaas.

Aangezien het Engels een steeds belangrijkere rol in de maatschappij inneemt en ook vervolgopleidingen steeds meer geheel in het Engels zijn, denken wij dat we op tijd stappen moeten ondernemen. Het is natuurlijk ook een verplicht kernvak dus we hebben er nog jaren mee te dealen.

Wij overwegen dus bijles. Welke vorm is naar jullie ervaring de beste?
Via een student (welk niveau/leerjaar dan), via het huiswerkinstituut dat ook bijles aanbiedt of via een bedrijf hier in de woonplaats (doet bijles, vertaalwerk, redigeerwerk etc).

Had al een Engelse Donald Duck gekocht maar zelfs dat vind hij te moeilijk. En leest al niet graag, laat staan dan ook nog es in het Engels dat hij zo moeilijk vindt.
(ik hou m'n hart vast voor een Engelse boekbespreking tzt!)

Tips?
Bij ons op school wordt voor nieuwkomers in high school gebruik gemaakt van Rosetta Stone en LearnEnglishkids van de British Council. Bij die laatste vind je filmpjes op onderwerp dus bijv "vogels" of "ancient Egypt" en bijbehorende oefeningen. Je kunt ook kiezen uit onderdelen als speaking and writing, grammer etc. Heel handig. Dus echt vanaf niveau 0.
Alle reacties Link kopieren
TO nogmaals de vraag Ben jij een schermtjid moeder.
Ik zou trouwens allebei doen: bijles + veel blootstellen aan het Engels. Bijles om de grammatica te leren en de grootste gaten in zijn kennis te vullen.
nina1966 schreef:
20-09-2017 19:22
TO nogmaals de vraag Ben jij een schermtjid moeder.
Je zou het haast denken, want op alle TV- en internetsuggesties gaat ze niet in. En niks mis met schermtijd hoor, helemaal niet. Maar als je met een (flinke) verruiming van die schermtijd je zoon zou kunnen helpen zie ik niet in waarom je het niet zou doen.
Films zijn voor kinderen die geen Engels kunnen nog best vaak moeilijk. Mijn kinderen spreken, schrijven en lezen (Amerikaans) Engels op moedertaalniveau maar we zijn laatst naar Cars 3 geweest en daar werd zo in gemummeld. Heel onduidelijk Engels.
Ik heb zelf bijles gegeven bij een vrij groot landelijk instituut in Engels, Frans, Nederlands en economie.
Wat je vertelt komt vaker voor: kind slim genoeg om woordjes te leren, maar het klinkt alsof hij achterstand heeft in de basis.

De aanpak die ik meestal gebruikte was een uur per week (want dat is wat ouders meestal 'kochten') basis oefenen, met name grammatica en betekenissen van werkwoorden (want snap je een werkwoord niet, dan snap je automatisch de zin vaak ook niet). Dus bij les 1: to be.
evt zelfs met een soort memory cardjes die je bij elkaar moet zoeken, zodat je visueel leert wat bij elkaar hoort. Opdreunen heeft niet bij iedereen hetzelfde effect. Als to be lukt, dan to do. Etc etc. Hetzelfde met kaartjes met plaatjes/woorden en cijfers/woorden, om de woordenschat te vergroten.

Het is doorgaans een lang proces, bij mijn leerlingen begon je het vaak na een maand of 6 enigszins in de cijfers te merken. Daarnaast probeerde ik (kort) het huiswerk met ze door te nemen, zodat ze bijbleven met de stof. Je zou het zelf kunnen doen, maar soms is het fijn om een buitenstaander te hebben die op een andere manier uitlegt.
liubi schreef:
20-09-2017 19:25
Films zijn voor kinderen die geen Engels kunnen nog best vaak moeilijk. Mijn kinderen spreken, schrijven en lezen (Amerikaans) Engels op moedertaalniveau maar we zijn laatst naar Cars 3 geweest en daar werd zo in gemummeld. Heel onduidelijk Engels.
Daarom zou ik beginnen met ondertitelde programma's. Of spelletjes, daar wordt de gesproken tekst vaak begeleid door geschreven tekst.
Wat mijn kinderen ook geweldig vinden (helaas) zijn van die walk through filmpjes op internet. Waar iemand anders Minecraft speelt en dan een heel uur vol lult.
liubi schreef:
20-09-2017 19:32
Wat mijn kinderen ook geweldig vinden (helaas) zijn van die walk through filmpjes op internet. Waar iemand anders Minecraft speelt en dan een heel uur vol lult.
Maar die zijn wel onwijs goed voor hun Engels :rofl: Mijn zoon kijkt ze ook altijd, en dan gaat ie commentaar geven in inmiddels heel hebbelijk Engels, terwijl talen eigenlijk helemaal zijn ding niet zo erg zijn. Nee hoor, ik ben fan.
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2017 19:25
Je zou het haast denken, want op alle TV- en internetsuggesties gaat ze niet in. En niks mis met schermtijd hoor, helemaal niet. Maar als je met een (flinke) verruiming van die schermtijd je zoon zou kunnen helpen zie ik niet in waarom je het niet zou doen.
Mijn serie was ook stom. Terwijl dezelfde serie in een andere taal vrij succesvol bij mijn leerlingen is. Ik zeg niet dat ik gekwetst ben, natuurlijk.
Inderdaad gamen en youtube. Je kunt gen voorstander ervan zijn maar ze leren er wel heel goed engels van. Mijn tien jarige spreekt ondertussen errug goed engels. Native speakers staan er zelf versteld van als ze hem horen.
Mijn oudste idem, ik moet haar soms vragen hoe je iets in het engels schrijft. Zij houdt zich ook bezig op engelse fora en heeft hierdoor engelse en amerikaanse vriendinnen gevonden waar ze dagelijks mee chat.
Ik zou wel ook oppassen dat je niet teveel druk gaat leggen.
Heel de tijd maar moeten bezig zijn met films kijken, boeken lezen, ... terwijl je niet heel goed bent en zo al lang aan je huiswerk zit ...
Bij mij zou het net een nog grotere afkeer hebben gekweekt van Engels.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
20-09-2017 19:42
Ik zou wel ook oppassen dat je niet teveel druk gaat leggen.
Heel de tijd maar moeten bezig zijn met films kijken, boeken lezen, ... terwijl je niet heel goed bent en zo al lang aan je huiswerk zit ...
Bij mij zou het net een nog grotere afkeer hebben gekweekt van Engels.
En zo gek is het dan niet als hij in tranen uitbarst als moeder weer huiswerk samen gaat maken.
Je schrijft dat hij oorlog interessant vindt, misschien vindt hij de Battlefield documentaires interessant. Veldslagen in WO2 worden daarin behandeld.

Zijn in het Engels en gebruiken elke keer hetzelfde format wat 't wat makkelijker maakt, en zijn te vinden onder "Battlefield documentary" op youtube.
Hier met mijn oudste hetzelfde meegemaakt in de eerste twee jaar, in de derde ging het ineens beter. Woordjes waren standaard een 10, grammatica altijd een stuk minder. Wat hier hielp: samen 's avonds in bed af en toe Engels lezen. Dan kon hij onbekende woorden meteen vragen kon hij het verhaal beter volgen. Leuker dus. Af en toe een film of serie in het Engels kijken. Hier was die vreselijke serie The Simpsons favoriet. Nou, prima, als je daar Engels van leert. Dat deden we allemaal helemaal niet vaak, maar het hielp al wel heel snel.

En voor toetsen oefeningen opzoeken op internet. Ik zocht die oefeningen voor hem op, want dat was nog best wel eens lastig. Maar als je googled op de Engelse termen (past perfect oefenen bv) dan kom je een heel eind. Er is ook een site waarop je onregelmatige en regelmatige werkwoorden kunt oefenen: verbuga.eu. Dat is echt een geweldige site, je kunt zelf de werkwoorden kiezen en de tijden, dan komt alles een paar keer in willekeurige volgorde voorbij.

Gamen in het Engels helpt ook en inderdaad youtubefilmpjes bekijken in het Engels. Maar daar was mijn oudste niet echt fan van en het moet wel leuk blijven.
Mevrouw75 schreef:
20-09-2017 19:12
Blootstellen kan ook gewoon via tv, games, boeken en handleidingen, daar hoeft hij niet een week voor op cursus in Engeland natuurlijk.
Helemaal mee eens. Probeer vooral iets te vinden wat hij leuk vindt. En dan gewoon films/series kijken en boeken/tijdschriften lezen.
Alle reacties Link kopieren
Hij zit as we speak te gamen hoor! Engelstalige games dus. (Minecraft is hier 'uit' hoor ik net ;).
Maar ik begrijp net dat dat soort filmpjes er ook voor het spel zijn, dat hij graag speelt. Dus dat gaat ie nu opzoeken.
Maar dat hoeft geen uren per dag wat mij betreft. Er moet ook gewoon geleerd worden en huiswerk gemaakt. En sporten.
En tv kijkt hij het liefst in het Nederlands natuurlijk, ik ook, en dat is logisch vind ik. Maar méér Engelstalige films/tv-programma's of filmpjes op YouTube kijken zal ik zeker bespreken. Maar ik wil inderdaad ook niet dat dat een "moeten" wordt, snap je?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-09-2017 19:35
Maar die zijn wel onwijs goed voor hun Engels :rofl: Mijn zoon kijkt ze ook altijd, en dan gaat ie commentaar geven in inmiddels heel hebbelijk Engels, terwijl talen eigenlijk helemaal zijn ding niet zo erg zijn. Nee hoor, ik ben fan.
Mijn zoon, NAH en slecht in spraak, laat ik al van kleins gewoon computeren waar hij zin in heeft. Een kennis waar we eens waren is ook zo'n "schermtijd" type en nééé echt engels leer je zo niet hoor. Nou vraag hem maar eens wat zei ik toen Vraagt ze aan zoon, toen 6 oid Wat is roltrap dan.. kind doodleuk escalator :rofl: Stond ze daar met de mond vol tanden Lang leve youtube.
Btw er zijn ontzettend veel leuke educatieve sites maar helaas wel voor kleintjes. Gewoon jong beginnen en niet zo krampachtig over schermtijd doen.
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
20-09-2017 19:25
Films zijn voor kinderen die geen Engels kunnen nog best vaak moeilijk. Mijn kinderen spreken, schrijven en lezen (Amerikaans) Engels op moedertaalniveau maar we zijn laatst naar Cars 3 geweest en daar werd zo in gemummeld. Heel onduidelijk Engels.
Daarom moet je er ook doeltaal ondertiteling onder hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
20-09-2017 19:42
Ik zou wel ook oppassen dat je niet teveel druk gaat leggen.
Heel de tijd maar moeten bezig zijn met films kijken, boeken lezen, ... terwijl je niet heel goed bent en zo al lang aan je huiswerk zit ...
Bij mij zou het net een nog grotere afkeer hebben gekweekt van Engels.
Er moet ook geen moeten achter zitten, en alleen de dingen die hij leuk vindt laten kijken , lezen of zien, het enige dat moet is dat het in de doeltaal en met doeltaal ondertiteling is.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
20-09-2017 20:18
Mijn zoon, NAH en slecht in spraak, laat ik al van kleins gewoon computeren waar hij zin in heeft. Een kennis waar we eens waren is ook zo'n "schermtijd" type en nééé echt engels leer je zo niet hoor. Nou vraag hem maar eens wat zei ik toen Vraagt ze aan zoon, toen 6 oid Wat is roltrap dan.. kind doodleuk escalator :rofl: Stond ze daar met de mond vol tanden Lang leve youtube.
Btw er zijn ontzettend veel leuke educatieve sites maar helaas wel voor kleintjes. Gewoon jong beginnen en niet zo krampachtig over schermtijd doen.
Als docent Engels is het echt altijd de tip die ouders geef.
Alle reacties Link kopieren
Och heel herkenbaar helaas. Ik snap heel goed dat hij ontzettend gefrustreerd is hierover.
Ik heb zelf uiteindelijk in de bovenbouw pas bijles gehad en daar hebben we ons vooral gefocust op het examen, dus teksten lezen en woordschat vergroten en gewoon meters maken. Ik had gelukkig heel lieve buren waarvan de man gepensioneerd docent Engels was en zijn vrouw in Amerika gewoond had.

Ik zou echt eens goed met de docent praten, duidelijk maken hoe ernstig de situatie ook thuis is en laten zien hoe veel hij al voor het vak doet. Had zelf een heel goede docente die het begreep en mij zo veel mogelijk probeerde te ontlasten door in de les mij alles nog eens extra uit te leggen wanneer ze daar de kans voor zag.

Als tip kreeg ik ook van haar (wat velen hier zeggen) om engelse tv te gaan kijken, maar mét engelse ondertiteling. Je kan gewoon de dovenondertiteling aanzetten, bijvoorbeeld bij een leuk programma op discovery of waar dan ook. Dan hoort hij het niet alleen, maar kan hij ook meelezen.

Daarnaast lees ik dat je limieten geeft op hoe lang er gegamed mag worden (terecht), maar geef alsjeblieft ook limieten voor de huiswerktijd. Zeker als je weet dat hij er wel hard aan werkt gedurende die tijd, in de hoop dat zijn afkeur voor het vak zich niet verder ontwikkeld (kan me tenminste niet voorstellen dat hij die nu niet heeft).

Oh en wat bemoedigende woorden, ik met mijn talendeuk en een zwart gat wat betreft Engelse grammatica heb uiteindelijk mijn havo diploma met een (krappe) 7 weten te behalen! Het gaat hem vast wel lukken, en zo niet, dan kan hij altijd wat compenseren en zorgen dat Nederlands en wiskunde wel gewoon goed gaan.
Alle reacties Link kopieren
Die lange tijd aan dat huiswerk Engels en dat huilen was wel een uitschieter hoor, dat is niet standaard zo uiteraard. Hij zag het toen gewoon effe niet zitten. Kan gebeuren vind ik. Vanmiddag was hij ca. 20 minuten met Engels bezig, maar dan dus wel met de grammatica niet meer helemaal helder hebben.
En tja, de ene dag kost het huiswerk in zijn algemeenheid meer tijd dan de andere. Ligt eraan hoeveel het is, of er (veel of weinig) toetsen in het vooruitzicht staan, wat er al vooruit gewerkt is, sporten, hoe laat uit en of je al wat in de les kon doen etc.etc.etc
Het eerste cijfer voor Engels (woordjes) dit jaar was in elk geval alvast een dikke 9, dus die is vast binnen!
Alle reacties Link kopieren
Kijk dat is fijn zo'n cijfer, zelfs als het maar heel weinig meetelt!
20 minuten is ook prima hoor, maar ik zou het wel in de gaten blijven houden dat die uitschieters niet te vaak gaan gebeuren. Het schooljaar is nu natuurlijk nog maar net begonnen en de drukte moet nog komen.
Alle reacties Link kopieren
Gamen en engelstalige series en films kijken doet zo ongelooflijk veel voor engels taalbegrip. Toen ik op de middelbare school zat was er letterlijk een scheiding wat betreft het niveau in Engels tussen de leerlingen die van jongs af aan gamen en de leerlingen die dat niet deden. Daar speelde ook zeker in mee dat de mensen die gamen vaak ook geneigd zijn engelse boeken te lezen en films/series in het engels te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven