Moeite met stiefkind

20-02-2019 09:41 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 5 jaar een relatie met een man + kind. Destijds was hij pas 1.5 jaar. Ik heb altijd gedacht dat ik wel in mij rol zou rollen... Ik verzorg, ik regel dingen, we ondernemen samen dingen (vader neemt de grootste deel van de verzorging op zich).
Ik hou wel van zijn kind, maar het staat in schril contrast hoe hij met zijn kind om gaat of hoe vriendinnen met hun kinderen omgaan. Er is co-ouderschap en de helft van de tijd verblijft de kleine bij ons. Mijn leven is dan zo enorm verschillend dan wanneer we slechts met ons 2 zijn. Ik ben absoluut niet jaloers op de aandacht die zijn zoon krijgt, maar heb wel enorme moeite met het feit dat alles in die dagen bepaald wordt door zijn zoon. Hij is enorm aanwezig en heeft een enorme hang naar zijn vader. Hij heeft heel vaak een grote mond en wil constant aandacht (ondanks dat we dit beide niet accepteren, zie ik hier geen verandering in). Dit frustreert me zo enorm, dat ik niet kan genieten van de momenten dat het wel leuk is. Ik ben vanaf begin erg streng (soms te), maar hoe vaak ik het geprobeerd heb, ik kan er niet niets van zeggen als hij zich weer eens misdraagt. Ik heb geprobeerd dit voorzichtig aan te kaarten bij mijn vriend. Maar hij vind het aanstellerij van mij kant en erkent mijn gevoelens hierin totaal niet. Hij is slechts de helft van de tijd bij ons en hij neemt het grootste gedeelte van de verzorging op zich. Hij zegt dat het een mindset is en ik niet zoveel naar problemen moet zoeken op internet (nadat ik aangaf hierin echt niet de enige te zijn). Graag advies van andere stiefmoeders, want dit is voor ons alledrie niet leuk....
anoniem_383029 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 16:07
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar wat verwacht jij dan? Die jongen komt dus eens per twee weken een weekend bij jullie? Wat gaat er niet goed?


Een kind is een mens en neemt dus in ieder geval een derde van de aandacht en ruimte in een driemans huishouding. Meestal nemen ze meer in en dat is hun goed recht.
enn wijzigde dit bericht op 20-02-2019 10:00
13.61% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jaloers zijn op aandacht bij een kind van 5. Terwijl je zelf de keuze hebt gemaakt voor een man met kind zoveel jaar geleden.

Ik zou er al partner op afknappen. Knap dat je partner dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 5, wat doe je dan in de puberteit? En streng zijn heeft echt geen zin hoor! Jij bent niet de opvoeder, dat zijn zijn ouders..... Dus of je accepteert dat je altijd het aanhangsel van Pa bent.... Of je zoekt een man zonder kind.
Niet te streng zijn, dat wekt meestal juist tegendraads gedrag op.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
20-02-2019 09:58
Maar wat verwacht jij dan? Die jongen komt dus eens per twee weken een weekend bij jullie? Wat gaat er niet goed?
Er is co-ouderschap, staat er.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Enn schreef:
20-02-2019 09:58
Maar wat verwacht jij dan? Die jongen komt dus eens per twee weken een weekend bij jullie? Wat gaat er niet goed?


Een kind is een mens en neemt dus in ieder geval een derde van de aandacht en ruimte in een driemans huishouding. Meestal nemen ze meer in en dat is hun goed recht.
Nee, er is co-ouderschap, het kind is de helft van de tijd bij hun.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-02-2019 10:03
Er is co-ouderschap, staat er.
Ok

@to wat verwacht jij? Van het kind, van zijn vader? Wat zou je willen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hexx schreef:
20-02-2019 10:03
Nee, er is co-ouderschap, het kind is de helft van de tijd bij hun.
Ok

@to wat verwacht jij? Van het kind, van zijn vader? Wat zou je willen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Blijft staan dat je gewoon jaloers bent.
Je wist waar je aan begon, een paar jaar geleden. Waarschijnlijk heb je het onderschat. Vergis je niet, ook als dit kind van jou was geweest was het niet altijd leuk hoor. Alle kinderen hebben veel aandacht nodig.

Verder: laat je partner ouder zijn. Niet jij. Jij bent geen ouder van dit kind.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij vooral opvalt is dat je vanaf het begin erg streng bent, soms zelfs te. Het klinkt alsof je er meteen met een gestrekt been in bent gegaan toen je dat jochie leerde kennen. Waarom meteen al erg streng tegen een kind van anderhalf? Wat valt er tegen zo'n klein kind überhaupt nou erg streng te zijn? Ik krijg daarbij een beetje het beeld van iemand die erg weinig van kleine kinderen kan hebben en het minste beetje tegengas al ziet als een grote mond.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Een kind laat zich pas echt corrigeren of begrenzen als er contact is. Maar het mooie is dat als er contact is, corrigeren al veel minder nodig is omdat je elkaar beter begrijpt. In plaats van inzetten op de regeltjes, zet in op contact.
Kun je dat niet opbrengen, dan heeft de relatie eigenlijk geen kans van slagen en zou ik het afbreken.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 20-02-2019 10:07
0.59% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ermee stoppen als je je blijkbaar zo voelt. Ik ben zelf ruim 8 jaar stiefmoeder (kinderen waren ongeveer even oud als jouw stiefzoon toen ik in hun leven kwam). En ja tuurlijk is het anders als je huis kindvrij is of als ze er wel zijn.

Inmiddels hebben wij ook een zoontje van 4 dus kindvrij is het nooit meer maar ik geniet ook echt wel van mijn stiefkinderen als ze er zijn. Net als dat ik me kan irriteren aan hun pubergedrag door alleen nog maar passief met hun mobiel op de bank te hangen. Maar ik relativeer dat ook. Want dan weet ik precies hoe ik zelf was als kind en wat mijn ouders minder aan mij vonden. Probeer het gewoon gezellig te maken als het jochie we wel is. En onderneem dan andere dingen dan in de week dat hij niet bij jullie is.

Ik vind dat er weinig liefde uit je post komt. Misschien kun je ook eens bedenken wat je wel allemaal heel leuk en lief aan hem vindt en dat vooral voor ogen houden ipv wat je stoort?

Het valt of staat ook vooral met of jij en vriend op een lijn zitten samen. Als dat niet zo is dan krijg je dus dat hij vindt dat jij je aanstelt en dat jij dingen die je niet wil maar moet toestaan in je eigen huis. Dat werkt niet. Probeer met je vriend op 1 lijn te komen. Ik kan mijn stiefkinderen gewoon terecht wijzen en regels laten naleven omdat ik weet dat hun vader er precies hetzelfde over denkt.

Maar als dat niet lukt dan denk ik dat het nooit meer gaat komen. Een kind moet niet opgroeien bij iemand die zich alleen maar irriteert aan hem en continue op zn huid zit. Dat is voor niemand goed. Dan zou ik gaan latten of de relatie verbreken hoe moeilijk ook.

Sterkte.
carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 20-02-2019 10:11
0.83% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen en blijkbaar hebben sommige mensen al een beeld van jou bij wat jij schrijft.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Tja, jij hebt de keus gemaakt om met zijn vader te gaan leven. Kind heeft die keus nooit gehad. Hij moet zich maar schikken bij vader en moeder thuis.
Ik zou van minder al obstinaat worden.
Jouw vriend gaat dit dus duidelijk niet veranderen, want hij begrijpt niet waar jij je druk om maakt. En kind blijft gewoon kind en blijft hetzelfde. En bij zijn moeder is hij weer in een andere situatie. Vind het nooit zo gek dat kinderen van slag zijn in deze situaties en zich daar naar gaan gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar hoor TO. Hier ook vriend + kind (van 7 jaar inmiddels).
Er is een stiefmoeder meeschrijftopic, niet super actief, maar misschien heb je daar nog meer herkenning.
Viva brigade heeft het niet zo op stiefmoeders.

relaties/stiefmoeder-meeschrijftopic/li ... ges/399678
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 20-02-2019 10:11
17.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag jij niet er iets van zeggen als hij zich misdraagt? Ik vind de helft van de tijd niet "slechts" dat is behoorlijk wat. Je bent geen 1 weekend in de 14dagen stiefmoeder.
Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk kan zijn. Blijf er over praten. Vraag je man om echt even te luisteren. Je geeft om je (stief) kind anders maakte jij je niet zo druk. Maak dit ook zeer duidelijk aan je man. Dat je het beste wil voor jullie toekomst.
Maar jullie moeten wel 1 lijn trekken samen (in de opvoeding). Anders neemt zoontje straks een loopje met je.

Probeer eens wat quality time te nemen met je stiefzoontje. Maak leuke herinneringen samen.

Ennuh, 5 is ook gewoon een pittige leeftijd. Hier loopt ook een 5jarige draak en oh wat kan die vreselijk zijn.
Hier ook met regelmaat strubbelingen gehad met en over de oudste.
Nu woont ze hier (2 weekenden per maand naar moeder) en is echt mijn alles. Het komt goed... Het vergt even tijd. *knuf*
Alle reacties Link kopieren
Veel meer afstand nemen en de zorg en opvoeding overlaten aan je vriend. In de week dat zijn zoon er is zoveel mogeliijk dingen plannen die je voor jezelf doet.

Jij houdt niet zo van hem als je vriend doet of je vriendinnen van hun kinderen, maar het is jouw kind ook niet. Het jochie houdt van jou toch ook niet hetzelfde als van zijn vader of moeder. En dat hoeft ook helemaal niet. Accepteer dat jij die rol niet hebt en niet hoeft te nemen. Niets legt zoveel druk op stiefouders als het gevoel dat ze net zoveel van hun stief kinderen moeten houden als hun eigen ouders dat doen of als ze van hun eigen kinderen houden.

Dat ouders zoveel pikken van hun kinderen komt omdat eigen kinderen ontzettend veel crediet hebben bij hen. En dat moet ook, om een kind gezond groot te kunnen brengen. Iemand die wat ze ook doen, onvoorwaardelijk van ze houdt. Dat crediet heeft kind niet bij jou, dat voelt het kind ook, dus ga situaties waarin jij streng zou moeten zijn zoveel mogelijk uit de weg.

Dat je vriend je hierin niet serieus neemt is wel een probleem, maar dat heeft niks met het kind zelf te maken. Enerzijds is het begrijpelijk dat je vriend voor zijn kind opkomt (ook al val jij het kind niet aan, ouders voelen dat vaak wel zo) dat is namelijk die onvoorwaardelijke liefde en beschermingsdrang die voor het kind van levensbelang zijn. Anderzijds zal je vriend ook moeten begrijpen dat als hij een relatie wil met een vrouw die niet de moeder is van zijn kind, dat jullie daar verschillend in staan en dat daar dit soort emoties bij om de hoek komen kijken. Dat negeren, gaat jullie relatie ernstig beïnvloeden zo niet stuk maken.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
20-02-2019 09:58
Maar wat verwacht jij dan? Die jongen komt dus eens per twee weken een weekend bij jullie?

De helft van de tijd, staat in de OP.

Oeps, mosterd. Toen ik het topic opende stonden er nog maar twee reacties, maar ik werd even afgeleid voor ik mijn bericht kon versturen.
Ik zit niet in je situatie, maar ik kan met het gevoel wel indenken.

Als deeltijd stiefmoeder wordt de helft van je tijd ingedeeld rondom een kind, wat niet van jouw is, maar wat dus wel een deel van je leven bepaald. Je bent geen opvoeder, geen moeder, hoort net niet helemaal bij de inner circle die zij als vader/zoon(en vaak ook moeder) zijn, maar je mag wel je ritme aanpassen, negatief gedrag tolereren, halen/brengen, wassen, koken, verzorgen.
Het is vaak een ondankbare taak.


Geen tips. Wel begrip. Succes
Klinkt als een kind van 6. Die nemen je hele huis over en daar doe je niets aan. Als je dat niet wilt accepteren en/of er doodongelukkig van wordt, kun je beter een eigen huisje zoeken.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
20-02-2019 10:16

Als deeltijd stiefmoeder wordt de helft van je tijd ingedeeld rondom een kind, wat niet van jouw is, maar wat dus wel een deel van je leven bepaald. Je bent geen opvoeder, geen moeder, hoort net niet helemaal bij de inner circle die zij als vader/zoon(en vaak ook moeder) zijn, maar je mag wel je ritme aanpassen, negatief gedrag tolereren, halen/brengen, wassen, koken, verzorgen.
Het is vaak een ondankbare taak.
Daar kies je zelf voor als je een relatie aangaat met een man met een kind.
Jij hebt die keuze, het kind niet.
lolapaloeza schreef:
20-02-2019 10:06
Een kind laat zich pas echt corrigeren of begrenzen als er contact is. Maar het mooie is dat als er contact is, corrigeren al veel minder nodig is omdat je elkaar beter begrijpt. In plaats van inzetten op de regeltjes, zet in op contact.
Kun je dat niet opbrengen, dan heeft de relatie eigenlijk geen kans van slagen en zou ik het afbreken.
Dit vind ik een hele mooie.
Ga eens een tijdje voor suikertante; vader voedt op en corrigeert, jij kijkt samen films onder een dekentje met chips en cola, gaat naar de speeltuin, neemt hem meer voor een ijsje, kookt samen, etc. Je hoeft hem niet te verwennen ( dat schept ook verwachtingen en bijbehorende teleurstellingen in de toekomst) maar je houdt je gewoon niet bezig met de leuke dingen.
Kijk daarna eens wat dit doet voor jullie stiefmoeder-kind relatie
granny71 schreef:
20-02-2019 10:21
Daar kies je zelf voor als je een relatie aangaat met een man met een kind.
Jij hebt die keuze, het kind niet.
Dus als je ergens voor kiest moet je er voor altijd blij mee zijn? Je mag best eens een keer balen, of twijfels hebben van/over de keuzes die je hebt gemaakt.
Ik baal zelfs wel eens van mijn eigen kinderen en toch heb ik er zelf voor gekozen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven