Naam: wat zouden jullie doen?

02-03-2021 10:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik ben deze week uitgerekend, maar we zijn nog niet uit over de naam. Onze eerste hebben we in haar tweede naam vernoemd naar mijn grootmoeder. Dit kindje wordt weer een meisje, maar we twijfelen om haar te vernoemen naar de moeder van mijn man.

Mijn ouders zijn een stuk jonger en de relatie ligt extreem lastig, dus daar vernoemen we sowieso niet naar. Nu heeft mijn man ook geen fantastisch warme band met zijn moeder en ligt de relatie ook best moeilijk, maar tegelijk is het geen slechte vrouw. We staan vanwege de relatie niet per se te springen om het kindje als tweede naam naar haar te vernoemen, maar het punt is, indien we nog een jongetje zouden krijgen, we hem wel zouden vernoemen naar zijn vader. Zowel hij als mijn grootmoeder hebben veel voor ons betekend.

Is het raar om, als die situatie er is, wel naar zijn vader te vernoemen en niet naar zijn moeder? Of tillen we er te zwaar aan? Of zouden jullie haar naam er ‘gewoon bij plakken’, gezien we al vernoemen?

We komen er zelf eigenlijk niet uit.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon niet vernoemen en 1 of 2 namen kiezen die jullie leuk vinden. Het is jullie kind niet van jullie ouders/grootouders. Dus jullie bepalen.

Voor de kinderen zelf maakt het niet uit. Ik ken mensen die vernoemd zijn naar opa's en oma's die ze niet kennen waardoor het geen betekenis voor hun heeft. Ik ken ook mensen die vernoemd zijn maar een andere roepnaam hebben. Die hebben daarna hun naam laten veranderen in hun roepnaam omdat het zo onhandig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet vernoemen tenzij je dat echt wil.

Dan maar gezeik.

Misschien krijg je wel geen jongetje ooit en misschien is de band met zijn vader dan wel anders... alles kan, je kunt niet in de toekomst kijken.

Is grootmoeder van vaders kant een optie om te vernoemen?

Succes met bevallen
Niet vernoemen. Ik snap sowieso dat hele vernoemen al niet, maar ik zal het al helemaal niet doen omdat het ''verwacht'' wordt of anders ''niet eerlijk is''.
Is er een vrouwelijke variant van de naam van je schoonvader? Dan zou ik daarvoor gaan eerlijk gezegd.
Echt niet vernoemen naar iemand die je eigenlijk niet wil! Kan je van je schoonvaders naam geen meisjesnaam maken?
Anders naar jou vernoemen?
Een goede of slechte relatie met ouders/grootouders wordt echt niet bepaald door de keuze van een naam.

Kies wat je zelf mooi vindt.
En als iemand gekwetst is: neem dan de moeite voor een open gesprek.
ExodusRedux schreef:
02-03-2021 10:03
Voor de kinderen zelf maakt het niet uit. Ik ken mensen die vernoemd zijn naar opa's en oma's die ze niet kennen waardoor het geen betekenis voor hun heeft. Ik ken ook mensen die vernoemd zijn maar een andere roepnaam hebben. Die hebben daarna hun naam laten veranderen in hun roepnaam omdat het zo onhandig is.
Gelukkig zijn er ook kinderen die het heel mooi vinden dat ze vernoemd zijn naar grootouders. En wat is er precies niet handig aan een andere roepnaam hebben dan je officiële namen? Ik heb er nog nooit last mee ervaren.
Niet vernoemen als je daar niet achter staat.
Een vrouwelijke variant van de naam van de schoonvader vind ik een goede suggestie, als die bestaat. Een zwak aftreksel dat nauwelijks te herkennen is als zijn naam zou ik niet doen.
Dan liever geen tweede naam of gewoon een tweede naam die jullie mooi vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn in hun 2e naam vernoemd naar mijn opa's. Jongste is een meisje, dus daar heb ik wel een vrouwelijke variant van gemaakt. Misschien kun je zoiets nog doen?
Alle reacties Link kopieren
Oke, bedankt al voor jullie reacties!

Wij wilden graag, indien we vernoemen, alleen naar mensen vernoemen die nog leven. Ik heb het mijn man wel gevraagd, maar hij voelt er niets voor om zijn dochter naar zijn overleden grootmoeders te vernoemen.

Mijn naam is ook geen optie, want ik vind mijn naam helaas helemaal niet mooi. Lelijk zelfs :(

Een vrouwelijke versie van de naam van mijn schoonvader? Dat zou ik even moeten Googelen. Geen slechte optie, indien mogelijk.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter haar tweede en derde naam zijn respectievelijk mijn moeder en schoonmoeder hun officiële voornaam. Mijn schoonmoeder was teleurgesteld dat ze achteraan stond... Je doet het nooit goed. Terwijl wij de gedachte aan het samenkomen van twee families in haar mooi vinden. Maar geen moeilijke verhoudingen verder. Mijn schoonmoeder heeft het er ook nooit meer over.

Die volledige namen gebruik ik alleen als mijn dochter dringend moet luisteren en de voorletters staan alleen op officiële post. Haar eerste naam is haar roepnaam. Het geboortekaartje belandt bij de meeste mensen bij het oud papier en niemand die haar verdere namen nog weet.

Kies gewoon wat goed voelt en als de namen van beide moeders dat niet zijn dan niet. Kies je wat anders wat voor jullie betekenis heeft. Een mannelijke naam naar vrouwelijk veranderen kan ook. Een compleet andere naam of dezelfde oma nog een keer vernoemen kan ook. Het is hun roepnaam toch niet. Het is uiteindelijk jullie kind.
Niet vernoemen of gewoon een naam die jullie leuk vinden als tweede naam is ook een optie he?
Alle reacties Link kopieren
Hoe heet opa? Misschien kunnen we mee denken naar een meisjes variant?
Alle reacties Link kopieren
Als je iemand wilt vernoemen, doe je dat mi omdat die persoon (om welke reden dan ook) je heel dierbaar is. Niet omdat het van je verwacht wordt.

Eens met de reacties om je kind niet te vernoemen en haar een naam te geven die jullie mooi vinden.
Alle reacties Link kopieren
Niet vernoemen.

Of er nog een jongetje komt niet je nog maar afwachten, dus dat zijn zorgen voor later.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wat Brown22 zegt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Man is vernoemd naar zijn beide opa's, ik heb alleen mijn roepnaam.

Hier bij de oudste de situatie gehad dat we de namen van de oma's de ouderwets en te lang vonden, bij al een roepnaam van 3 lettergrepen + achternaam van 3 lettergrepen.
Met vernoemen (in ons geval wilden we dan beide oma's vernoemen) zouden daar nog namen van 4 lettergrepen + 3 lettergrepen bij komen.

Ook wisten we dat "knutselen" aan de naam door sommigen absoluut niet gewaardeerd zou worden.

Dus toch maar besloten om niet te vernoemen. Kind heeft dus gewoon alleen "Voornaam Achternaam" gekregen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Kies namen die je mooi vindt.
En voel je niet verplicht om iemand wel of niet te vernoemen.

Wij hebben 1 kind vernoemd naar 2 overleden familieleden met wie we allebei iets bijzonders hadden. Een daarvan was toeval omdat ik de verbasterde naam daarvan sowieso al voor mijn kind wilde. De andere is de tweede naam geworden.
Mijn andere kind is niet vernoemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu zéker niet vernoemen naar je schoonmoeder. Je weet helemaal niet eens of je nog een jongen gaat krijgen, en dan heb je straks wel een vernoeming naar je schoonmoeder en niet naar je schoonvader. Dus, nee.

Ik zou in dit geval helemaal niet gaan vernoemen. Ook niet een vrouwelijke variant van je schoonvaders naam. Grote kans dat dat iets enorm lelijks wordt als dat zo vergezocht is dat je dat moet googlen.

Het hoeft ook niet symmetrisch of eerlijk te zijn, dus als de eerste een vernoeming naar jouw kant heeft, hoeft de tweede niet een vernoeming naar zijn kant te hebben.
Natuurlijk alleen vernoemen als je dat zelf graag wil en/of de band daarnaar is. Nooit omdat je je verplicht voelt. :)

Ik heb zelf ook helemaal niet zo’n goede band met mijn moeder helaas. Toch ga ik mijn dochtertje zowel naar mijn oma -tweede naam- met wie ik wel een hele goede band heb, als naar mijn moeder -derde naam- vernoemen. Ik vind de namen van mijn oma en moeder mooi en klassiek. En ze passen ook nog eens heel goed bij de eerste naam.

Omdat onze band niet goed is, wil ik haar op deze manier laten merken dat ik de dingen die zij wel voor mij gedaan heeft -het uiterste wat zij kon- waardeer. Dat zeg ik ook tegen haar hoor. Maar dit vind ik een leuk gebaar. Ze was heel verrast en blij toen ik het aan haar vertelde. Maar dit is een hele persoonlijke keuze en absoluut niet omdat ik mij enigszins verplicht voel.
Met de tweede naam vernomen? Als de relatie niet heel gemakkelijk is, maar het is geen naar mens (schrijf je) en de band met je oudste is goed, dan zou ik het gewoon overwegen. Een tweede naam geef je niet echt voor jezelf, maar is vaak een cadeautje voor de vernoemde. Het kan de band mogelijk wat versterken als die niet natuurlijk / vanzelfsprekend is?
Als er niet een hele duidelijke vrouwelijke maar toch sterk gelijkende versie bestaat van de naam van je schoonvader, zou ik daar niet op gaan zitten knutselen. Dan gaat de vernoeming nergens meer over.

Ik vind vernoemen wel mooi. Ik ben zelf vernoemd en m'n nichtje is ook weer naar mij vernoemd.

Maar ik vind het ook raar dat je er nu bij het tweede kind pas over na gaat denken, waar die dan naar vernoemd moet worden. Heb je niet een zus om nog naar te vernoemen?
Alle reacties Link kopieren
Niet vernoemen. .... Ben zelf vernoemt, en naast dat het een oerlelijke naam is, is het ook nog een lange naam....vreselijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor de vernoeming naar schoonvader gaan. Er zijn bijna altijd mooie en duidelijke opties voor een vrouwelijke variant. Meestal zijn er hier in namentopics hele goede suggesties dus je kan hem ook posten zodat we kunnen meedenken?

Zelf hou ik ook van vernoemen. Mijn zoon is naar zijn beide opa’s vernoemd. Simpel en iedereen blij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven