Naar de middelbare!

20-01-2017 15:43 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, bijna 12 jaar geleden begon hier een groepje dames te schrijven in een gloednieuw zwangerschapstopic! Jeetje wat heb ik daar toen veel aan gehad! Nu is het twaalf jaar verder en zitten we midden in de schooladviezen, Cito's en open dagen.

Wie praat er mee?
Alle reacties Link kopieren
Juffen geven vaak een lager advies in groep 7 dan in groep 8, dit zodat de motivatie van het kind beter wordt.

Voor kinderen is het ook leuker om een stijgende lijn te zien, ik kreeg 4 jaar geleden drie voorlopige adviezen: 1. VMBO-T/HAVO (waren mijn ouders het niet mee eens) 2. HAVO 3. HAVO. Ik zit nu in HAVO 4 en kan het niveau prima aan. Mijn broer doet nu gymnasium eindexamen en kreeg in groep 7 HAVO advies, dus eigenlijk zegt voorlopig advies in groep 7 nog niet zo veel.

Bovendien moeten basisscholen hun reputatie bij een middelbare school hooghouden, als ze alleen maar kinderen die het niveau niet aan kunnen leveren worden kinderen minder snel aangenomen. Basisscholen kiezen daarom liever 'veilig'.



Wat betreft uw dochter kan ik u vertellen: het verschil tussen havo/vwo en vwo is niet zo groot (wat ik hoor van mijn vriendinnen) de meeste mensen op havo/vwo willen het liefst naar vwo en daarom denken leraren vaak mee op vwo niveau.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft de Iep-toets gemaakt, geen idee wanneer die uitslag komt. Maakt ook niets uit: ze gaat met haar 3 beste vriendinnen naar de Havo dus er gaat sowieso niets veranderen.
quote:Hangmat schreef op 10 mei 2017 @ 15:26:

De juf had gisteren gezegd tegen de klas dat ze het vandaag zouden krijgen, daarom vind ik het raar, zeg dat dan niet...

Dat de leerlingen de uitslag zouden krijgen of dat de uitslag bekend zou zijn aan de school?

In het eerste geval zal er een kink in de kabel zijn gekomen of willen ze eerst intern iets bespreken. Maar dan is de belofte onhandig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hangmat schreef op 10 mei 2017 @ 17:08:

...en voor haar beste vriendin maakt het veel uit want die kan niet naar haar gewenste school omdat het advies lager was dan ze had verwachtJa dat is sneu, hopelijk heeft ze de Cito dan goed genoeg gemaakt!
Neefje had het goed gedaan, niveau hoger gescoord dan advies, maar denk dat ze niet voor een hoger niveau gaan.



Hier radiostilte. Ik hoorde maandag, maar geen idee of dat klopt. Zou jammer zijn, moet zoonlief helemaal alleen zijn envelopje open maken want maandag kan ik echt niks regelen. Dan liever dinsdag ;) Ondertussen gaat al het citonieuws compleet langs hem heen of het boeit hem niet. Geen woord!



Zijn jullie kids er wel mee bezig?
Nee, totaal niet. Waarschijnlijk vergeet ze het zelfs als ze hem mee heeft.
Ja dat zou hier ook zomaar kunnen gebeuren. De uitslag van de entreetoets kwam ook uren later pas uit de tas. O ja mam...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog geen uitslag mee. Ze wachten op de papieren versie. Die schijnt meer definitief te zijn.
Gelukkig maakt mijn dochter er zich niet druk om. Mijn oudste werkt constant naar haar score gevraagd, door familie en buren, toen er een landelijke uitslag was. Ze hoorde het pas een week er na.

Achterlijk, dat ze bij de media, eerder de algemene uitslagen krijgen, dan de kinderen zelf.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog geen uitslag mee. Ze wachten op de papieren versie. Die schijnt meer definitief te zijn.
Gelukkig maakt mijn dochter er zich niet druk om. Mijn oudste werkt constant naar haar score gevraagd, door familie en buren, toen er een landelijke uitslag was. Ze hoorde het pas een week er na.

Achterlijk, dat ze bij de media, eerder de algemene uitslagen krijgen, dan de kinderen zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net een telefoontje van de juf dat zoon zijn eindtoets (route 8) zo goed had gemaakt dat hij een hoger advies krijgt als het schooladvies. Hij krijgt VMBO-T/havo advies. Superfijn natuurlijk :hyper:
Ik denk niet dat er hiermee iets gaat veranderen, omdat hij niet naar de Havo wil
Alle reacties Link kopieren
Maar wel fijn om te horen! Hij krijgt woensdag pas de officiële uitslag mee, dus ik vertel hem nog niets, wel leuk als hij het tegelijk met de rest van de klas hoort.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
12-05-2017 14:42
Hier ook nog geen uitslag mee. Ze wachten op de papieren versie. Die schijnt meer definitief te zijn.
Gelukkig maakt mijn dochter er zich niet druk om. Mijn oudste werkt constant naar haar score gevraagd, door familie en buren, toen er een landelijke uitslag was. Ze hoorde het pas een week er na.

Achterlijk, dat ze bij de media, eerder de algemene uitslagen krijgen, dan de kinderen zelf.
Dat vind ik dus ook. Kinderen horen het toch zelf eerst te weten? Hier was de score al een week binnen bij de school en vandaag mee naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Zeker leuk Mida!

Het kan wel goed zijn om bij het VO te melden. Mocht hij het de eerste maanden erg goed doen, laten ze eerder overstappen. Mits hij wil natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Zeker leuk Mida!

Het kan wel goed zijn om bij het VO te melden. Mocht hij het de eerste maanden erg goed doen, laten ze eerder overstappen. Mits hij wil natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
We gaan het wel melden, maar hij gaat naar een VMBO school waar het niveau wat hij gaat doen (theoretische leerweg) het hoogste niveau is. Dus hij kan binnen deze school niet doorstromen naar een hoger niveau.
Mida, wat fijn!
Hier nog steeds geen uitslag. Voor zoonlief hangt er niks vanaf en hij heeft er nog met geen woord over gerept. Spannend is het dus niet. Maar ik vind het nu wel vrij bespottelijk worden. Waarom niet ff een printje mee? Er zijn nl wel kinderen voor wie het nog.Spannende. Is.
Mida, wat fijn!
Hier nog steeds geen uitslag. Voor zoonlief hangt er niks vanaf en hij heeft er nog met geen woord over gerept. Spannend is het dus niet. Maar ik vind het nu wel vrij bespottelijk worden. Waarom niet ff een printje mee? Er zijn nl wel kinderen voor wie het nog.Spannende. Is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vond het heel spannend. Niet omdat er nog iets van af hing maar echt als bevestiging voor zichzelf. Dat hij dadelijk op het juiste niveau terecht komt. Ik snap dat ook wel.
Wat leuk Mida!
Hier ook nog geen nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat het allemaal zo lang moet duren! De route 8 toets is vorige week afgenomen en ze krijgen woensdag al de uitslag. Misschien omdat die digitaal gemaakt is, dan zijn de resultaten natuurlijk sneller te verwerken. Wat laten ze die kinderen lang in onzekerheid zitten! :|
Hier afgelopen vrijdag de uitslag gekregen. Donderdag kregen ze al te horen dat de klas het heel goed gedaan had en er meerdere kinderen waren die een aangepast advies kregen. Vond ik al raar, geef het mee of zeg niks.
Vrijdag dus meegekregen. Juf had zoonvoor basis/kader ingedeeld waar wij het niet mee eens waren. En nu heeft hij tl/havo! Kind helemaal blij en hij gaat nu dus tl doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn Tess! Blijft hij wel op dezelfde school, maar een ander niveau, of wordt het ook echt een andere school?
Hij blijft op dezelfde school en alleen wel op het andere gedeelte waar we dus niet geweest zijn. Gelukkig heeft hij nog een kennismakingsmiddag.
Hier net een berichtje van school, dat vandaag de Cito score met ze is besproken en ze hem vandaag (de printversie) mee naar huis krijgen. Vind het snel, omdat ze hem vorige week (digitaal) pas gemaakt hebben. Aan de andere kant, digitaal is ook zo nagekeken natuurlijk.
Blijkbaar is op onze school de Cito veel slechter gemaakt dan verwacht, school kan niet verklaren waarom, maar ze staan nog steeds achter hun eigen (hogere) advies.

We zien het wel vanmiddag. Dochter is pas laat thuis, uit school gaat ze gelijk door naar het zwembad en daarna nog de ukkies hockeytraining geven (vind het zelf nog zo'n ukkie).
Hier ook uitslag vd Cito, is gelijk aan het schooladvies havo/vwo. Een puntje meer en ze had vwo advies gehad. Wel goed gemaakt dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven