Net zindelijk en uitstapjes

10-10-2018 22:29 31 berichten
Misschien is het stress-in-m’n-hoofd om niks, maar ik vroeg me het volgende af.

Binnenkort willen wij starten met zindelijk maken van ons zoontje. Ik vroeg me af hoe lang de periode meestal duurt tussen het precies optijd kunnen aangeven (dus thuis direct naar de wc en dan gaat het goed) en het ook verder vooraf kunnen aangeven/ophouden. Want hoe pak je het anders aan als je de deur uit gaat, al is het maar om boodschappen te doen?

(Ik snap dat een ongelukje de komende jaren zo nu en dan gebeurt.)
Dat verschilt per kind. Is echt niet zoveel over te zeggen.

En wat is er mis met in het begin luierbroekjes, bijvoorbeeld tijdens een langere autorit? Deed ik ook wel tijdens een dagje dierentuin bijvoorbeeld. Luierbroekje aan en toch regelmatig naar de wc blijven gaan (maar geen drama en gedoe als het drie keer op een dag misgaat).

Zou me hier niet te druk om maken. Doe wat werkt.
Wij laten ons kind voordat we boodschappen gaan doen plassen en als ze echt moet heb je in t winkelcentrum nog een croissanterie waar ze kan plassen. Ze is nog niet zindelijk met slapen dus als we met de auto een lang stuk moeten rijden dan doen we haar nog een luier om want 9 vd 10x valt ze als een blok in slaap.
Verschilt per kind. Een jongen kun je gelukkig bij hoge nood tegen een boompje zetten.
En voor kortere uitjes kun je natuurlijk laten plassen voordat je vertrekt. En altijd een schone onderbroek in de tas natuurlijk.
Tiana_76 schreef:
10-10-2018 22:34
Verschilt per kind. Een jongen kun je gelukkig bij hoge nood tegen een boompje zetten.
Doe ik met mijn dochter ook hoor. Die hou ik boven de grond en dan plast ze. Werkt natuurlijk niet in de supermarkt ofzo. Al heeft de supermarkt hier een wc , dus dat scheelt. En in het centrum heb ik ook een paar ‘vaste adressen’.
Laten plassen van te voren :idee:
Inderdaad is er vaak wel een wc in de buurt, maar niet op 5 meter afstand zoals thuis. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe dat gaat lopen.
En natuurlijk bij lange autoritten e.d. een luier aan, maar ik ben een beetje bang dat als je dat bij ieder klein dingetje weer gaat doen, we snel weer terug bij af zijn.
Alle reacties Link kopieren
Potje in de auto gooien :lightbulb:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Bloemenzee schreef:
10-10-2018 22:43
Laten plassen van te voren :idee:
Inderdaad is er vaak wel een wc in de buurt, maar niet op 5 meter afstand zoals thuis. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe dat gaat lopen.
En natuurlijk bij lange autoritten e.d. een luier aan, maar ik ben een beetje bang dat als je dat bij ieder klein dingetje weer gaat doen, we snel weer terug bij af zijn.
Dat kan. Maar het hoeft niet hoor. Veel peuters willen graag zindelijk zijn; misschien wil hij wel helemaal geen luier meer om.

En dus: vooraf laten plassen. Als je langer dan, zeg, twee uur weggaat, even uitzoeken waar in de buurt een wc is (Hema, restaurant, ...) en daar een plaspauze inlassen. Dus dan niet wachten tot hij moet, maar regelmatig laten plassen (als dat nodig is).
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind had ca 10 minuten blaascontrole nadat ze verkondigde ‘ik moet plahassen!’ Afleiden werkte best goed of iets eten of pretendefen dat ze haar blaas streng toesprak (‘plas - even wachten graag!’)

Zo kwam ik erachter dat je altijd binnen 10 minuten een wc hebt of een potje (in auto) en zo niet dan was ik vaak in afgelegen gebied en liet ik haar gehurkt plassen.
madamejean wijzigde dit bericht op 10-10-2018 22:53
19.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je je helemaal wil voorbereiden. Ga gewoon eens eerst je kind in blote kont laten lopen en zet een potje neer, en evt een brilverkleiner en krukje op de wc.

Hier gaf trouwens een uitstapje juist de doorslag, want hij ging met mij mee als ik moest plassen en ging dan gewoon ook.
In blote kont laten lopen heb ik trouwens nooit gedaan hoor. Gewoon met kleren aan kun je ook best zindelijk worden. Mijn oudste had weinig interesse in potjes en wc, en toch was het, plastechnisch, met een paar dagen gepiept.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook onderbroekjes die urine op kunnen vangen. Oefen- of trainingsbroekjes. Zijn wel duurder dan normale onderbroekjes maar misschien wel geschikt voor dit soort situaties denk ik. Die kunnen geen grote hoeveelheden hebben zoals een luier maar het voorkomt wellicht wel een hele verschoonbeurt. En het is geen luier dus niet voor baby's ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon haarzelf een supernooie onderbroek laten uizoeken bij de hema en verteld dat ze die aanmocht als ze geen luier meer omhoefde. Gewoon in het zicht laten liggen en regelmatig "kleine beer op het potje" of zoiets voorgelezen. Verder geen aandacht aan besteed. Alleen op pot/wc als ze het aangaf. Na een aantal weken kondigde ze aan haar onderbroek wel aan te willen, dus toen hebben we de luier uitgelaten en klaar was het met potjestraining. Als het nog 5x mis is gegaan is het veel incl snachts.

Wel beloofd dat er altijd een wc in de buurt is. Dat heeft ze wel een tijdje getest. Dus heb heel wat klanttoiletten van binnen gezien en in noodgevalleb kind tussen de deuren van de auto helpen hurken. Maar is altijd goedgekomen.

Als ze er echt aan toe zijn is het zo moeilijk niet. Ik geloof niet zo in forcereb.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt misschien heel vreemd maar sinds het moment dat mijn kinderen geen luier meer aan wilden hebben ze geen ongelukjes meer gehad. Ook buiten niet, liep altijd met schone kleding mee etc en heb het nooit nodig gehad. Alleen bij lange auto ritten ( 3 uur of meer) trok ik ze een luierbroekje aan maar zelfs daar deden ze niets in. Oudste was ruim 3,5 met zindelijk worden, middelste een maand voor zijn 2de verjaardag ( tegelijkertijd met de oudste), jongste is bijna 1,5 en plast ook al regelmatig op de wc.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
10-10-2018 22:55
In blote kont laten lopen heb ik trouwens nooit gedaan hoor. Gewoon met kleren aan kun je ook best zindelijk worden. Mijn oudste had weinig interesse in potjes en wc, en toch was het, plastechnisch, met een paar dagen gepiept.
Ik heb dat helaas wel gedaan met als resultaat kinderen die in hun broek plassen als ze niet naakt zijn ( dus ook geen luier aanhebben), het heeft uiteindelijk 2 jaar geduurd voor mijn oudste daarmee ophield dus in hun blote kont rondlopen raadt ik iedereen af.
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel verschillend per kind. Bij mijn oudste hebben we geen moeite hoeven doen en nog geen 10 ongelukjes gehad incl. ‘s nachts. Wij deden op een gegeven moment gewoon die luier uit en hij gaf dat allemaal zelf aan (plaste ook niet op commando voor we weggingen ofzo “Ik moet niet!”). Mijn neefje heeft echt een bepaalde potty training methode gedaan, uit een boek en stap voor stap.

En je staat/zit uiteindelijk als ouders allemaal wel eens ergens dat kind ineens nodig moet terwijl je halverwege de boodschappen bent, net in het pashokje staat of zojuist het tankstation voorbijgereden bent.

Door de oudste zijn wij nu met de jongste ook van het “ze geven het allemaal zelf wel aan”, maar het blijft gewoon maar wat proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kind gewoon meteen meegenomen zonder luier. Als hij dan moest plassen kon dat wel in een winkel. Met de auto kon ik gewoon ergens stoppen maar is nooit nodig geweest. Mijn moeder heeft wel de eerste tijd een luier aangedaan als ze hem 1,5 uur meenam in de auto.

Enige keer dat ik dacht “shit” was toen we met het vliegtuig al richting startbaan reden en peuter riep “ik moet plassen!” Godzijdank had ik toen wel luier mee juist voor dit moment want het ging buitenshuis al 4 maanden goed. Snel de luier omgedaan terwijl t vliegtuig al vaart maakte en de stewardess in paniek kwam vertellen dat hij in de gordel moest. Ehhhh ja.. snap ik maar kind moet plassen :P uiteindelijk 2 uur later geland en hij had helemaal niet geplast haha. Dus toch droog gebleven.

Je zegt dat je wil beginnen met zindelijkheidstraining. Ik zou eerst zien hoe dat loopt. Hier nooit in de blote kont gelopen, toevallig op goed geluk een keer op de wc gezet met een plas als resultaat en toen viel het kwartje. Poepen vond hij nog eng en heeft n paar dagen zn poep opgehouden maar dat hield hij niet meer dus die drol kwam ook per ongeluk mee en toen was daar ook geen probleem meer mee. Vanaf toen eigenlijk meteen goed gegaan, soms als het me te lang duurde (2-3 uur) hem wel op de wc gezet maar daarna dat ook log gelaten en gaf hij het keurig aan. Daarna nog een enkel ongelukje maar dat was dan een paar druppels omdat hij niet doorplaste maar schrok en dacht “oh nee dit moet niet”. Snachts een maand later de luier weggelaten en dat is ook pas 1x mis gegaan vroeg in de ochtend.

Als kind nog totaal niet aangeeft dat ie moet plassen is hij dus niet “net zindelijk” en zou ik het met uitjes niet al zonder luier proberen.

Ik heb wel nog steeds (bijna jaar later) altijd n extra setje kleren mee. Ben ik ooit heel blij mee geweest met zijn enige poepongelukje, maar wel net in de dierentuin dus dat durf ik nog niet thuis te laten.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Hier werkte training niet, want het interesseerde hem helemaal niets. De eerste weken kwam hij zelfs nog nat uit school.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
10-10-2018 22:34
Verschilt per kind. Een jongen kun je gelukkig bij hoge nood tegen een boompje zetten.
een meisje ook hoor :proud:
Maar meestal is thuis plassen voor het boodschappen doen genoeg. en onderweg is er ook altijd wel een mogelijkheid. en als je langer onderweg bent dan een luier aan. Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat en je er handiger in wordt. ook zorgde ik dat ik altijd een setje kleding en doekjes mee had onderweg voor als het toch fout ging. bijna niet nodig gehad trouwens. Wij zijn sinds kort dag en nacht uit de luiers! Jeej!!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
11-10-2018 00:06
Ik heb dat helaas wel gedaan met als resultaat kinderen die in hun broek plassen als ze niet naakt zijn ( dus ook geen luier aanhebben), het heeft uiteindelijk 2 jaar geduurd voor mijn oudste daarmee ophield dus in hun blote kont rondlopen raadt ik iedereen af.
En dat was de oorzaak denk je?
De mijne is zindelijk geworden zonder enige training, ik liet hem bloot lopen, daarna in een onderbroek en daarna met kleding. Prima.
Is je kind er al wel aan toe om zindelijk te worden? In je OP wek je een beetje de schijn dat jij het vooral heel graag wil, en gaat bepalen wanneer het dan precies moet gebeuren.
Hier hebben we gewacht tot we het idee hadden dat zoon er aan toe was, toen hebben we vijf keer een broek en drie keer een bed verschoond en daarna dag en nacht droog, op een heel incidenteel ongelukje na.
Frizz schreef:
11-10-2018 10:13
En dat was de oorzaak denk je?
De mijne is zindelijk geworden zonder enige training, ik liet hem bloot lopen, daarna in een onderbroek en daarna met kleding. Prima.
Ja maar dat is echt niet de enige manier. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zitten, met mijn houten vloer enzo. Maar ieder zijn ding verder.
Maar ik schaar ‘bloot laten lopen’ ook gewoon onder zindelijkheidstraining hoor. Tenminste, ik neem aan dat je het met dat oogmerk hebt gedaan, niet gewoon voor de lol.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
11-10-2018 10:57
Ja maar dat is echt niet de enige manier. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet zitten, met mijn houten vloer enzo. Maar ieder zijn ding verder.
Maar ik schaar ‘bloot laten lopen’ ook gewoon onder zindelijkheidstraining hoor. Tenminste, ik neem aan dat je het met dat oogmerk hebt gedaan, niet gewoon voor de lol.
Ik versta onder trainen toch wel iets anders dan alleen omstandigheden optimaliseren.
Iedereen moet het voor zich weten hoor, maar ik ben geen voorstander van trainen als in: motiveren, belonen etc.

Dat gezegd hebbende, in de speeltuin of supermarkt heb je ook zó een droge broek verwisselend voor een natte hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was pas zindelijk met 3 jaar en 3 maanden maar toen wel ook helemaal. Vrijwel meteen ook nacht en poep zindelijk en in de auto ook geen probleem. In het begin een paar keer een ongelukje gehad op momenten dat hij heel druk was met andere dingen, in de rij van een attractie in Disneyland haha. Ik ben dus heel blij dat ik niet teveel gepushed heb.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven