Newborn vragentopic

18-09-2020 22:51 651 berichten
Goedenavond allen,

Ik zag dat er al een babyvragentopic bestaat. Hierbij wil ik een newborntopic openen voor alle newborn mommies. Zelf 9 september bevallen van een prachtige zoon! Er komt zoveel op je af en je googled je suf om elk dingetje. Wellicht is het leuk om hier alle ervaringen en vragen neer te zetten om elkaar te helpen in dezelfde situatie met een newborn babytje :-).

Bij mij is vandaag net de kraamweek afgelopen en ik vind het zo spannend om nu op 'eigen benen' te staan. Er komt veel op je af en de dagen vliegen letterlijk voorbij o_o

Wie sluit zich aan en is ook net een kersverse mama geworden? :duckie:
Alle reacties Link kopieren
Hier redelijk, vind het soms nog steeds lastig te duiden waarom zoon gedurende de dag onrustige momenten heeft.

Slapen overdag is ook echt lastig... dat is alleen op mij/draagzak of in de wagen als we wandelen... en dat is met nog een 2,5 jarige best een lastige combi.
Blijf wel in bedje proberen maar dan is het mazzel hebben als dat langer lukt dan een kwartier :-?
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook goed, alleen treffen wij het steeds dat als de kleine man de fles krijgt, hij gaat poepen of probeert te poepen. En dan komt er melk uit zijn mondje en soms neusje. Hij zet druk op zijn maagje als ie drukt of poept en ja dan gaat het even mis. Is totaal niet onder de indruk ervan en gaat gewoon weer door :proud: maar vind het sneu voor hem. Gisteren had een beetje een off Day met vaak een mondje terug geven. Heb hem daardoor gister wat minder ml gegeven en dat werkte heel goed! Waarschijnlijk zat ie overvol en probeerde steeds te poepen maar er kwam maar niks. Wel veel lucht. En vannacht heeft ie twee luiers volgepoept. Toen was het mondje terug geven ook klaar.

Zou vandaag naar het consultatiebureau maar de arts was ziek. Nu a.s vrijdag. Ben benieuwd wat ze te zeggen hebben
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
@Zonneoog: wat fijn dat hij nu niet meer melk terug geeft. Blijft altijd zoeken, met een baby..

@krullen-bol: onze dochter slaapt meestal ook niet lang als we dr wegleggen. We leggen haar daarom overdag ook bijna nooit op bed, maar bijvoorbeeld op een nestje op de bank, of in de kinderwagen. Soms slaapt ze wat langer. Het scheelt dat onze oudste naar school gaat, dus die maakt haar niet wakker.

Voor ons komt dat in bed slapen wel als ze wat ouder is en wat meer regelmaat heeft. (Ze is nu 3 weken)
Goedemorgen allen! Veel te vroeg - net voorbij halverwege de zwangerschap - meld ik me eventjes. Ik lees namelijk heel graag mee ☺️ En gefeliciteerd met jullie kleine hummeltjes!

Wat is voor jullie ‘normaal/oké’ betreft rooming-in? Ik heb een soort co-sleeper/wiegje om de eerste tijd naast m’n eigen bed neer te zetten, maar ik ben best een lichte slaper en vraag me af wanneer de meesten hun lieftallige snurkers naar hun eigen kamer verplaatsen?
Alle reacties Link kopieren
Oudste zoon heeft tot eind van mijn verlof bij ons geslapen (hij was toen 3,5 maand) in een wiegje.
Daarna incidenteel met ziek zijn bij ons in bed of met ledikant op onze kamer.

New born zoon is zo'n herrie maken in zn slaap, die is na een krappe 4 weken naar zn ledikant in eigen kamer gegaan...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine man na een week. Slaapt alleen tussen ons in als ie even in moet slapen. Ook met de voeding in de nacht ligt hij even naast ons. Maar dan gaat ie lekker in zijn eigen bedje
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
ranjaa schreef:
30-09-2020 11:56
Goedemorgen allen! Veel te vroeg - net voorbij halverwege de zwangerschap - meld ik me eventjes. Ik lees namelijk heel graag mee ☺️ En gefeliciteerd met jullie kleine hummeltjes!

Wat is voor jullie ‘normaal/oké’ betreft rooming-in? Ik heb een soort co-sleeper/wiegje om de eerste tijd naast m’n eigen bed neer te zetten, maar ik ben best een lichte slaper en vraag me af wanneer de meesten hun lieftallige snurkers naar hun eigen kamer verplaatsen?
Mijn oudste heeft tot 6/7 mnd bij ons geslapen. Ik vond dat juist fijner, want zo hadden we een rustigere nacht. Het voeden ging zo nl vrij vlot. We konden zelfs in bed blijven ipv door de kou, wakker worden enz. In de eerste periode is het voeden nog vrij vaak, daarna neemt het af. Je merkt vanzelf of je het fijn vindt of niet!
Alle reacties Link kopieren
@ranja onze dochter is nu een maand oud en slaapt in wiegje naast ons bed. Ik ben ook een lichte slaper en het is niet altijd heel fijn voor mijzelf met slapen. Maar ik moet er ook niet aan denken dat ze op haar eigen kamer ligt. Denk dat ik dan net zo slecht slaap omdat ik niet kan horen of ze iets nodig heeft.

@aan de andere dames.. hebben jullie al een soort van dag indeling? Ik merk dat onze meid afgelopen dagen veel onrustig is en sochtends amper slaapt (lees: regelmatig huilt) en ik niks gedaan krijg. Wil zo langzaam aan gaan proberen een beetje ritme erin te krijgen door haar ook overdag in bed te laten slapen. Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Hier lekker in de box of op de bank op het voedingskussen. Als hij op het voedingskussen ligt dan leg ik een dekentje om hem heen en dan Baker ik hem als het ware in. Kan ie geen kant op. Alleen de handjes vrij. En in de box laat ik hem rustig om hem heen kijken en zodra hij slaapt krijgt ie een dekentje. Heb net de box verplaatst zodat hij naar buiten kan kijken. Merk dat ie graag om hem heen kijkt. Man neemt hem nog weleens in de draagzak mee. Overigens is onze kleine man ook een maand oud.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het een beetje als zonneoog. Overdag in eigen bed slapen of een schema komt over een paar weken wel. Bij de oudste probeerde ik dat al heel snel, maar dat leidde tot veel frustratie voor beide partijen..

Het scheelt dat mijn man nog steeds vrij is, dus de basics in het huishouden kunnen we gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
De oudste heeft overdag veel in de box, kinderwagen of op mij geslapen. Met dochter ben ik van plan dat ongeveer zo aan te pakken. Maar ik zit nu pas op dag 6 😁 Ze slaapt nu overdag veel in de kinderwagen. Ik vind het niet zo erg als ze overdag niet in dr bedje ligt. Wel knus. Zolang ze maar wel ergens rustig ligt en ik inderdaad iets kan doen.

Hier gaan de nachten nog niet zo best. Kindje heeft enorme zuig/drink (knuffel?) behoefte en wil de hele nacht door aan de borst. Overdag gaat het een stuk beter. Nu al paar nachten achter elkaar. Heel vermoeiend en pijnlijk. Grote paniek als ze geen borst krijgt. Vandaag hebben we tips gekregen van een lactatiedeskundige, dus nieuwe poging, nieuw plan de campagne...
Alle reacties Link kopieren
@wollentrui: dat lijkt me erg vermoeiend! Kun je op een ander moment een beetje bijslapen? Hopen dat je nieuwe plan helpt!
Alle reacties Link kopieren
Hier begint er een heel klein beetje ritme in te komen. Nu we weer omhoog zijn qua hoeveelheid voeding zit in de tijd van de flessen in ieder geval zo goed als ritme.
Of ja eigenlijk als ik denk oh dit werkt met slapen dan helaas, de volgende dag is het toch weer anders.
Zoon is 8 weken.
Slapen in bed heb ik even opgegeven. Het is voornamelijk op mij, in de wandelwagen of in de auto als we ergens heen gaan...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
@ ruitjesrok: de kraamzorg is er nog, dus ik kan dan een middagdut doen. Maar het is idd echt ontzettend vermoeiend 😬

We hebben een peuter rondlopen, hij heeft nu weekend van de opvang. Maw drukte in huis komende dagen. Ik hoop echt dat ze gaat meewerken vannacht. Ik heb al een paar keer bedacht te stoppen met borstvoeding, maar dat lost het denk ik ook niet perse op.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie tips en ervaringen. Ik ga het maar een beetje loslaten. Als ze maar slaapt 😉 moet zeggen dat gisteren ook gewoon een slechte dag was. Ze was alleen maar aan het huilen tenzij ze boven op mij lag. Denk misschien sprongetje? Maar dan zie je ook al snel alles een beetje slecht in misschien. Vannacht heeft ze weer prima geslapen, dus hopelijk gaat het vandaag beter. :)

Wollentrui dat klinkt inderdaad super vermoeiend. Zeker als er al een kindje in huis is. Hopelijk gaat het beter met de tips van de lactatiekundige.
Alle reacties Link kopieren
Onze kleine man is goed gekeurd door het consultatiebureau :proud:

Meneer is 7 cm gegroeid en is 0,8 kilogram aangekomen. Is een zeer tevreden mannetje dus het consultatiebureau was zeer tevreden. Nou dan mama ook :love:

Had het niet verwacht dat ze zo tevreden zouden zijn

Hoe is het verder met iedereen?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Zonneoog! Woow 7cm ook. Dat klinkt echt veel. Maar ik heb geen idee hoe snel ze eigenlijk groeien 🤣
Maar toch fijn om te horen als alles weer in orde is he!

Wij mogen volgende week voor het eerst naar CB. Ben erg benieuwd. Momenteel gaat het minder goed. Meisje is erg druk tijdens het drinken, drinkt veel te snel, en begint na de fles te huilen en geeft ook mondje spuug terug. Reflux, krampjes? Ik vind het iig heel zielig. Heb maar eens een andere fles erbij gepakt. Kijken of dat werkt.
Ook heeft ze spruw. Krijgt ze medicatie voor maar het werkt nog niet. Maandag ha bellen voor overleg.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een wat onrustige baby. Had hem om 14:45 uur zijn standaard voeding gegeven en hij viel in de omgekeerde hoera houding in slaap op mijn schouder. Na een uur kreeg ik kramp en mijn man gevraagd om hem even weg te leggen. Daar was hij het niet mee eens en begon te huilen. Schone luier hielp niet, knuffelen hielp niet, speentje hielp ook niet dus laatste redmiddel een beetje eten. Gewoon 90 ml gemaakt want hij geeft aan wanneer hij echt niet meer wil en na 60 ml hebben opgedronken was ie klaar. Wilde geen boertje laten dus even laten bijkomen. Ondertussen wel een paar mondjes terug. Ik maak me daar geen zorgen over. Mijn man wel. Die denkt direct dat de halve fles er weer uit is na twee mondjes terug. Zonet de hik en daarna een grote boer met melk. Bij elkaar opgeteld 2 grote mondjes vol. Nu zit ie tevreden bij mijn man op schoot.

Voelde me behoorlijk onzeker. Gelukkig dat mijn man zei: laten we hem wat eten geven en mijn moeder zei hetzelfde. Nu is ie best rustig.

Moederschap is soms best moeilijk. En ik heb echt een makkelijk kind.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een beetje puzzelen.

Wij gaan komende week ook voor het eerst naar het CB.

Bij ons gaat het goed. Als ze huilt, probeer ik ook vaak of voeding helpt.

Overdag zitten we heerlijk samen op de bank. Behalve als ze krampjes heeft...

Alleen we maken korte nachten. Ze laat vaak maar 2 uur tussen de voedingen en wordt tussendoor vaak nog wakker door krampjes. Ik denk dat we morgen maar eens zo’n inbakerslaapzak gaan proberen. Hebben jullie daar ervaring mee?

@zonnetje1989: vervelend zeg, hoop dat de huisarts maandag een oplossing heeft
Alle reacties Link kopieren
Ik denk nu echt met weemoed terug aan de tijd dat ik alleen oudste zoon als baby had als ik jullie zo lees...
@Ruitjesrok toen zat ik ook veel heerlijk op de bank met hem haha.
Dat zit er nu met baby echt niet meer in. Het is jongleren tussen hem en de oudste...

Vandaag al 2x zn slaapje gestart in bedje! Er gaat dus echt eindelijk een beetje ritme in zitten.
De nachten gaan hier goed. Al is het hele naar bed gaan in de avond wel nog wat "gedoe" dit omdat baby eerder moe is dan peuter, maar als peuter naar bed gaat + het hele ritueel wordt baby daar vaak weer wakker van...

Baby later lukt niet, ik bedoel dat we dus met beide tegelijk aan bedritueel beginnen. Peuter zoon iets eerder lukt soms wel.
Tralalalala
Wij moeten komende week ook voor het eerst naar CB.

Hier is ons zoontje nu 3,5 week en erg onrustig veel kreunen piepen en geluiden maken.. (soort van geit geluidjes of als een dolfijn, weet het even niet goed te omschrijven). Denk ook wat aan reflux bij hem omdat ie ook veel spuugt of mondjes melk teruggeeft.. Daarnaast wil die bijna alleen maar op je liggen slapen en niet echt meer in zijn bedje. Overdag slaapt ie nog geregeld maar in de nacht is het om de 1.5 uur a 2 uur wel wakker en wil die ook steeds aan de borst. :roll:
Ik wil ook beginnen met een beetje een ritme te creëren, ook voor jezelf maar zie dit nu nog niet echt voor me (dat zoiets lukt). Ik weet ook niet of dat überhaupt nu al mogelijk is natuurlijk. Soms best wel radeloos of je het goed doet en of er iets anders kan of anders moet. :-(
Alle reacties Link kopieren
Beertje88 schreef:
04-10-2020 18:11
Wij moeten komende week ook voor het eerst naar CB.

Hier is ons zoontje nu 3,5 week en erg onrustig veel kreunen piepen en geluiden maken.. (soort van geit geluidjes of als een dolfijn, weet het even niet goed te omschrijven). Denk ook wat aan reflux bij hem omdat ie ook veel spuugt of mondjes melk teruggeeft.. Daarnaast wil die bijna alleen maar op je liggen slapen en niet echt meer in zijn bedje. Overdag slaapt ie nog geregeld maar in de nacht is het om de 1.5 uur a 2 uur wel wakker en wil die ook steeds aan de borst. :roll:
Ik wil ook beginnen met een beetje een ritme te creëren, ook voor jezelf maar zie dit nu nog niet echt voor me (dat zoiets lukt). Ik weet ook niet of dat überhaupt nu al mogelijk is natuurlijk. Soms best wel radeloos of je het goed doet en of er iets anders kan of anders moet. :-(
Dit is ongeveer hoe het bij ons ook gaat :-( Maar ons meisje is nu nog piepjong, we zijn pas 9 dagen onderweg. Maar idd ook veel gepiep bij het ademen en heel veel clusteren. Eigenlijk wil ze elke nacht constant drinken. Of om de 1 a 2 uur.

Bij zoon zat er sneller een soort ritme in. Hij wilde ook niet in z’n bedje de eerste weken en heeft ook veel op ons geslapen, maar was ook tevreden met een knuffel ipv de enorme borst honger... wel pittig dit.

Lukt het om overdag te slapen als zoon slaapt?
Alle reacties Link kopieren
Ruitjesrok schreef:
04-10-2020 06:06

Alleen we maken korte nachten. Ze laat vaak maar 2 uur tussen de voedingen en wordt tussendoor vaak nog wakker door krampjes. Ik denk dat we morgen maar eens zo’n inbakerslaapzak gaan proberen. Hebben jullie daar ervaring mee?

@zonnetje1989: vervelend zeg, hoop dat de huisarts maandag een oplossing heeft
Ik heb zo'n inbakerslaapzakje besteld. Niet van puck a baby maar van ergopouch. Daar zitten ze dus niet met hun armen in vast zoals bij puck a baby. Eerlijk? Ik vond het vreselijk eng dus durf het snachts niet aan. Ben bang dat ze omdraait. Kan ze helemaal nog niet. Maar ze is soms zo druk dat ik daar wel bang voor ben.
Ik laat haar nu gewoon met de armen boven de dekens slapen. Alleen soms maait ze wel met haar armen en is xe onrustig..maar ik hoop dat dst vanzelf beter wordt. Vandaag heeft ze overdag van 11 tot half 2 in hasr wirg geslapen. 1-0 voor team mama. Hopelijk lukt het morgen weer.

Heb vandaag huisarts gebeld en hebben nu daktarin gekregen voor de spruw..hopelijk werkt dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Beertje88 en Zonnetje1989: Hoe gingen de bezoekjes aan het consultatiebureau? Bij ons goed: ze is afgelopen weken ruim een kilo gegroeid :O

Krullen-bol: fijn dat je nu slaapjes kunt starten in bed!

Zonnetje1989: fijn dat ze zo lang in bed heeft geslapen! Wij proberen er nu af en toe voor te zorgen dat ze ook in het nestje op de bank in slaap valt. Bed doen we nog niet echt overdag.

De nachten blijven kort bij ons. Ze lijkt nu steeds rond 4 uur wakker te worden met krampjes. De puckababy leidde tot veel protesten en niet echt verbetering: dus daar zijn we na 1 nacht mee gestopt. Die krampjes gaan vanzelf over, dus heb goede hoop dat dit over een paar weken goed is, maar het is nu vooral vermoeiend :sleep:
Alle reacties Link kopieren
@Zonneoog woow een kilo? In hoeveel weken is dat? Nou je hoeft je dus geen zorgen te maken of ze wel.goed groeit. Goed bezig! Wel vervelend van die krampjes snachts. Dan zal ze ook niet snel weer slapen zeker? Slaapt ze daarvoor wel goed? Als het echt te gek wordt zou je er iets voor kunnen geven als je dat tenminste wilt. Of misschien een kipkep proberen. Zelf geen ervaring mee maar heb goede verhalen gelezen.

Onze meid is in 3 weken 570 gr aangekomen. Ze ligt met haar gewicht kennelijk ver boven het nl gemiddelde, maar goed in haar eigen lijn. Maarja ze was ook al vrij fors bjj haar geboorte.
Dus ook niet gek haha. Ook is ze erg sterk in haar nek voor de leeftijd, aldus het CB. Ze waren iig helemaal tevreden. Toch fijn om te horen en te zien dat ze het goed doet. Trotse moeder hier hoor!

Medicijnen voor spruw doen ook hun werk. Ineens is ze weer rustiger, drinkt beter, spuugt weer minder en ook minder krampjes. Misschien kreeg ze daar toch last van, door de andere medicatie. Ik ben er iig blij mee want ze is nu weer veel meer tevreden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven