Niet naar school in de eigen buurt

07-03-2021 08:43 199 berichten
Mijn zoon van 12 (groep8) gaat 25km verderop naar school omdat ik na de scheiding ben verhuisd naar de stad waar ik vandaan kwam.
Mijn zoon is op school blijven gaan waar we samenwoonden met zijn papa.
Daar wonen al zijn vrienden dus ook.
Hij wilt niet veranderen van school en bij mij in de wijk naar school gaan en wilt ook nooit buiten gaan spelen als hij bij mij is.
Hierdoor heeft hij geen vrienden in de buurt waar ik woon en zit hij constant binnen te gamen met vrienden van zijn klas en als ik niks afspreek met vrienden van mij die ook kinderen hebben zit hij altijd binnen. Binnen gamed hij alleen en maakt zijn huuswerk. Hij heeft verder geen enkele andere hobbys en bezigheden. Wanneer ik iets voorstel is het nee. Als ik afspreek speelt hij wel heel leuk samen met die kinderen buiten. Maar hij zegt vaak ik heb hier niemand en hij is ook niet het type die gewoin in zijn eentje naar buiten gaat en zo makkelijk contact legt op straat. Hij is ooit getest op ASS maar daar kwam HSP uit. Hij lag net op de grens tussen HSP en ASS. Zelf was ik vroeger wel altijd buiten met hele groepen vrienden dus ik maak mij zorgen om hem dat hij nu bij mij in de buurt geen vriendjes heeft. Ben er zelfs verdrietig om. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij gewoon toch naar buiten durft in zijn eentje en dan ook nog vriendjes kan maken?
Er wonen echt genoeg kinderen maar hij vindt dan niemand leuk beweerd hij. Als er buiten aan het voetballen zijn bijvoorbeeld zeg ik ga ook vragen of je mee mag doen?
Dan zegt hij altijd nee geen zin. Ook naar clubs van kinderwerk weigert hij te gaan omdat hij dat stom vindt. Ik ben er nu echt aan het denken om maar weer dichterbij zijn eigen school te gaan wonen maar ik weet niet of dat het probleem echt oplost want daar wilt hij ook bijna nooit buiten spelen met zijn vriendjes. Daar wonen vriendjes van zijn klas in zijn straat.
Maak ik mij nu terecht zorgen dat mijn kind geen contacten wilt en hier totaal niet buiten speelt of is het contact dat ze op school hebben voldoende en moet ik me er niet teveel zorgen om maken dat hij minder buiten speelt dan anderen? Of is hij misschien toch verkeerd getest en heeft hij wel ASS?
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat volgend jaar naar de middelbare school. Misschien maakt hij daar wel nieuwe vrienden. Tijd van buiten spelen is dan grotendeels voorbij toch?
Alle reacties Link kopieren
Er wonen echt genoeg kinderen maar hij vindt dan niemand leuk beweerd hij. Als er jongens buiten aan het voetballen zijn bijvoorbeeld zeg ik ga ook vragen of je mee mag doen?
Dan zegt hij altijd nee geen zin. Ook naar clubs van kinderwerk weigert hij te gaan omdat hij dat stom vindt.

Hij wil liever gamen, dus de rest is stom en geen zin.
Mag hij onbeperkt gamen? Wat als je daar een limiet aan stelt en hij zich gaat ‘vervelen’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik had als kind ook niet zo snel meer nieuwe vrienden kunnen maken als ik helemaal opnieuw had moeten beginnen in een andere buurt. Ik zou vooral begrip hebben en het los laten, met het idee dat hij volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaat en het daar allemaal vast en zeker makkelijker word om vrienden te maken.
Kan en mag hij ook iets afspreken met de (game) vrienden van school?
Alle reacties Link kopieren
Nog een half jaar en hij gaat naar de middelbare school. Ik zou er nu niet teveel bovenop zitten.
Nee hoor middelbare scholieren hangen en spelen nog steeds in groepen buiten toch?
Ik heb vroeger tot mijn 14e buiten in mijn eigen straat gespeeld/gehangen en vanaf mijn 15e ging dit verder in de binnenstad met vrienden en ging ik zelfstandig met mijn fiets naar hun wijken en overal kwamen we ik was nooit alleen thuis binnen bijna.
Ik snap zoon wel. Niet iedereen kind is een buitenspeelkind en als hij in groep 8 zit, waarom dan switchen?

En wil je graag dat hij ASS heeft?
Beperkte game tijd instellen?

Hem minimaal een x aantal keer naar een club/sport/vereniging sturen en hem dan pas laten oordelen over of hij het iets vindt of niet.

Verder verandert er op de middelbare school ook veel. Je zou dat kunnen afwachten.
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 08:51
20.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je zo ver weg verhuisd bent na de scheiding. Straks komt de overgang naar de middelbare, is er al duidelijkheid over waar hij dan heen zal gaan? Gaat hij dan ook weer in de buurt van vader? Is dat voor hem te fietsen? Anders zou ik wel dichter bij vader/school gaan wonen.



Of is hij misschien toch verkeerd getest en heeft hij wel ASS?

Hij kan ASS hebben en alsnog goed getest zijn, dan kwam het er toendertijd gewoon niet genoeg uit. Spelen er op meer vlakken problemen waardoor je een diagnose voor hem zou willen of is het alleen op het vlak van vrije tijd?
Alle reacties Link kopieren
Wat is je doel? Zo te horen heeft hij vrienden op school, waar hij activiteiten (gamen) mee doet.
Wil je activiteiten buitenshuis stimuleren? Dan kun je bijv samen iets gaan doen.
Kinderen van die leeftijd willen soms niet meer 'spelen' maar als het weer kan bijv met vrienden naar de bioscoop.

Bedenkt ook dat niet iedereen hetzelfde is. Sommigen hebben behoefte aan grote groep vrienden, anderen hebben behoefte aan klein groepje vrienden.

Wat wil hij zelf? Heeft hij ideeen/ wensen?

Ik zou niet gaan verhuizen vanwege niet buitenspelen. Na de zomer gaat hij naar middelbare school.
Roerdomp schreef:
07-03-2021 08:47
Hij gaat volgend jaar naar de middelbare school. Misschien maakt hij daar wel nieuwe vrienden. Tijd van buiten spelen is dan grotendeels voorbij toch?
Dat ook inderdaad, ik was als kind hele dagen buiten met mijn buurmeisjes. Maar zodra ik naar het voortgezet onderwijs ging was dat zo'n beetje klaar. En waren het vooral mijn klasgenoten waarmee ik speelde en mee afsprak.
Alle reacties Link kopieren
Er kan zoveel aan de hand zijn, zoals neerslachtig vanwege de scheiding, geen behoefte aan contact, ouder worden en daardoor minder zin om te spelen, de aantrekkingskracht van een schermpje enz enz. Voelt hij zich door de grote afstand tot zijn vrienden (want dat stuk kan hij zelf niet fietsen) niet buiten de groep staan en daardoor een buitenstaander? Zoeken van je nieuwe plek in een nieuwe omgeving kan soms best tijd kosten.
Heeft je kind er zelf ook last van? Of zijn het je eigen mooie herinneringen aan vroeger die je ook voor je zoon zou willen. En wil hij dat zelf ook wel?
Gya2020 schreef:
07-03-2021 08:50
Nee hoor middelbare scholieren hangen en spelen nog steeds in groepen buiten toch?
Ik heb vroeger tot mijn 14e buiten in mijn eigen straat gespeeld/gehangen en vanaf mijn 15e ging dit verder in de binnenstad met vrienden en ging ik zelfstandig met mijn fiets naar hun wijken en overal kwamen we ik was nooit alleen thuis binnen bijna.
Nee hoor. Niet perse.

Vroeger is niet nu. En je weet helemaal niet wat er gebeurt op de middelbare qua vrienden.
Accepteer dat je zoon ofwel weinig behoefte heeft om met anderen te socializen of dat hij dat misschien wel wil maar lastig vindt. Afspraken voor hem regelen, verhuizen of van school wisselen is daarvoor niet de oplossing denk ik. En hang niet teveel op aan een eventuele diagnose. 'Zat precies op de grens van HSP en ASS' , wat een flauwekul. Da's helemaal niet zo meetbaar en al helemaal geen scherpe grens.

Voor achtstegroepers is het helemaal niet vreemd om voornamelijk te willen gamen. Via gamen kunnen zo online ook hele waardevolle contacten hebben. Als je zoon op school is heeft hij ook sociale interactie. En verder moet bij hemzelf de behoefte en het initiatief ontstaan om verdere sociale contacten op te zoeken. Als moeder wil je natuurlijk graag zien dat je kind leuke vriendjes heeft en regelmatig afspreekt, maar je bent geen slechte moeder of je kind is geen misfit als hij dat niet heeft hoor. Je kind kan prima tevreden zijn met zoals het nu is.
JenBarber schreef:
07-03-2021 08:49
Ik had als kind ook niet zo snel meer nieuwe vrienden kunnen maken als ik helemaal opnieuw had moeten beginnen in een andere buurt. Ik zou vooral begrip hebben en het los laten, met het idee dat hij volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaat en het daar allemaal vast en zeker makkelijker word om vrienden te maken.
We wonen hier al een paar jaar dus hij is het gewend.
Ik heb echt moeite met dat ASS verhaal, omdat hij anders is dan TO of wat TO denkt mbt kinderen en spelen ( wat onzin is) zou hij toch ASS hebben?
Alle reacties Link kopieren
Zijn leven ligt 25 km verderop. Zeker in deze tijd en met zijn leeftijd kan ik het heel goed begrijpen dat het niet aantrekkelijk is om naar buiten te gaan en aansluiting te vinden bij een groep die meestal al jaren gevormd is. Sport hij bij jou in de gemeente? Dat zou een manier kunnen zijn om aansluiting te vinden.
Voornu schreef:
07-03-2021 08:49
Kan en mag hij ook iets afspreken met de (game) vrienden van school?
Ja voor mij mag hij dat zeker alleen zijn papa heeft niet graag andere kinderen in huis en werkt dat tegen. En omdat ik zover woon is het voor hun ouders moeilijk om hun kinderen te brengen.
Daarom dacht ik als ik weer dichtbij ga wonen dat dat voor hem fijner is.
Gya2020 schreef:
07-03-2021 08:55
Ja voor mij mag hij dat zeker alleen zijn papa heeft niet graag andere kinderen in huis en werkt dat tegen. En omdat ik zover woon is het voor hun ouders moeilijk om hun kinderen te brengen.
Daarom dacht ik als ik weer dichtbij ga wonen dat dat voor hem fijner is.
Voor 4 maanden groep 8?
Alle reacties Link kopieren
Gya2020 schreef:
07-03-2021 08:52
We wonen hier al een paar jaar dus hij is het gewend.

?
Gya2020 schreef:
07-03-2021 08:55
Ja voor mij mag hij dat zeker alleen zijn papa heeft niet graag andere kinderen in huis en werkt dat tegen. En omdat ik zover woon is het voor hun ouders moeilijk om hun kinderen te brengen.
Daarom dacht ik als ik weer dichtbij ga wonen dat dat voor hem fijner is.


Dan ga jij hem toch naar zijn vrienden brengen daar als hij bij jou is? Ipv te verwachten dat die ouders hun kinderen bij jou brengen...

Buiten spelen houdt zo'n beetje op rond de overgang naar de middelbare. Dan wordt het hooguit buiten hangen.
Luci_Mster2 schreef:
07-03-2021 08:55
Voor 4 maanden groep 8?
In de middelbare gaat dit ook zo blijven want hij wilt naar de middelbare gaan waar ook zijn vrienden van zijn klas gaan dus 25km verder dan mij nu.
Het zal nog minstens 6 jaar duren voordat hij zijn rijbewijs heeft dus dan zit hij in de middelbare hier bij mij ook weer steeds alleen thuis.
Toen ik jong was, was er geen gaming. Maar heb ik mij begraven in boeken. En zou je mij echt geen plezier hebben gedaan door mij van hot naar haar te slepen, om maar per se mij te laten spelen met kinderen.

Is het accepteren van je kind zoals het is een optie? Daar zou je mij op die leeftijd een enorm plezier mee hebben kunnen doen.
anoniem_6429c3ce3cf35 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 09:04
0.59% gewijzigd
Hij functioneert prima, heeft veel vrienden en nu zou het door ass komen dat hij na de scheiding geen vrienden wil maken in de woonwijk waarnaar jij hem mee hebt genomen? Dit lijkt me de omgekeerde wereld. Dit alles is tegen zijn zin hè? Hij zit al in twee huizen. Ik zou terug verhuizen of hem vaker bij zijn vader laten. Je kunt niet van hem verwachten dat hij voor jullie twee levens met verschillende vriendenkringen gaat opbouwen. Hij heeft vrienden en daar wil hij mee omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven