Nieuwe baby brengt cadeau mee voor grote broer of zus?

28-06-2008 14:43 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bracht jullie nieuwe kindje een cadeautje mee voor de grote broer of zus? Hier een kleintje op komst en voor mijn stiefkinderen willen we de baby een cadeau mee laten nemen. Maar wat? Wat voor cadeau hebben jullie gegeven en ging het om een broer of zus en hoe oud was die?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:01:

Tuurlijk mag je kinderen een cadeautje geven omdat er wat te vieren/troosten valt.

Vind alleen het idee bij de geboorte van een nieuwe baby wat overdreven. Als verzachting voor verminderde aandacht

Ik denk dat als je het kind voldoende betrekt bij de baby en aandacht blijft geven, hij/zij zich helemaal niet achtergesteld hoeft te voelen.




Als je ooit een tweede krijgt hoor ik je hier heel graag nog eens over.

Ik denk dat je je serieus moet afvragen hoe lang het leuk is voor een grote broer of zus om te helpen badderen, luiers verschonen (of dat uberhaupt ooit leuk is!), kleertjes helpen uitzoeken en aankleden. Flesje geven wat mij betreft eerste tijd niet aan de orde gezien borstvoeding.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 15:57:

[...]





Tuurlijk is het net hoe je het brengt, en je kunt er op allerlei manieren naar kijken. En ja, een kadootje geven kun je als afkopen beschouwen. Maar, ik weet niet hoe het met jou zit, als je nog even teruggaat in de tijd. De ooms en tantes die mij overlaadden met cadeautjes en snoepjes vond ik toch altijd net even leuker om bij op bezoek te gaan dan de ooms en tantes die dat niet deden. Voor een kind is het toch juist leuk om een cadeautje te krijgen? En dat kan een playstation zijn, maar het kan net zo goed een mickey mouse bellenblaas/stempel-pen van 1 euro bij Kruidvat zijn.



Het gaat er gewoon om dat het nogal niet niks is, zo'n klein kindje erbij. De hele routine die je hebt nu als gezinnetje zal verstoord worden. En tuurlijk, altijd leuk en lief zo'n kleintje, en ja, er zijn genoeg mogelijkheden om grotere kinderen bij verzorging e.d. te betrekken. Maar hee, dat is echt niet hetzelfde als je zoals (he, naam vergeten) ... een ringetje krijgen omdat je grote zus wordt en je daardoor heel speciaal en groot voelen.[/quote]






Zo leer je kinderen dus wel materialistisch te zijn.

Want cadeautjes = leuke oom en tante
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:04:

[...]





Als je ooit een tweede krijgt hoor ik je hier heel graag nog eens over.

Ik denk dat je je serieus moet afvragen hoe lang het leuk is voor een grote broer of zus om te helpen badderen, luiers verschonen (of dat uberhaupt ooit leuk is!), kleertjes helpen uitzoeken en aankleden. Flesje geven wat mij betreft eerste tijd niet aan de orde gezien borstvoeding.






Als hij het niet leuk vindt is dat toch ook prima.

Echt heel afhankelijk van het kind, zeker niets opdringen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:05:





Zo leer je kinderen dus wel materialistisch te zijn.

Want cadeautjes = leuke oom en tante
Of de leuke ooms en tantes hebben nou juist begrepen dat kinderen het leuk vinden om een cadeautje uit te pakken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens verbaasd dat er hier zo zuur (ik blijf het zuurpruimerij vinden) gereageerd wordt. Echt iedereen in mijn omgeving met meerdere kinderen heeft mij namelijk al als tip gegeven de baby een kleinigheidje aan oudere broer te laten geven.
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:07:

[...]





Of de leuke ooms en tantes hebben nou juist begrepen dat kinderen het leuk vinden om een cadeautje uit te pakken.
Zucht.....
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Roos4 schreef op 28 juni 2008 @ 16:03:

Het heeft niets met zuurpruimerij te maken. Ook ik ben van mening dat er niet bij elke gelegenheid een cadeau gegeven hoeft te worden. Leg de nadruk op de geboorte van de baby, en op het geschenk dat dat is, en niet op een of ander flutcadeau dat twee dagen leuk is. Ik zie het aan de kinderen in mijn klas: ze worden zo overladen met allerlei prullaria, dat ze haast nergens meer blij mee zijn.

Overigens zal ik nadrukkelijk op een eventueel volgende geboortekaart zetten, dat kraamcadeaus écht niet nodig zijn.
Helemaal mee eens
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Morrie schreef op 28 juni 2008 @ 16:03:

Een baby awake, nooit van gehoord! Maar even gegoogled en onwijs toepasselijk natuurlijk! Zo kunnen de oudere kinderen meemoederen.

Die aparte onderdelen kun je altijd nog van de visite vragen, voor hun verjaardag geven, voor sinterklaas geven oid.
Ontzettend toepasselijk ja! Ik zie het helemaal voor me. Ik op de bank met kind aan de borst, zij naast met pop en flesje. Om de beurt op de commode de baby's verschonen. En inderdaad kunnen we de kraamvisite vragen om die extra attributen te geven. Maar het is wel een enorm cadeau. Zeker als ik het vergelijk met de zaklamp en de dvd praten we hier wel over een mega cadeau, en dat in 2-voud. Plus, eigenlijk wil ik weer niet aan de kraamvisite vragen om een cadeau voor hun mee te nemen. Als ze dat niet zelf bedenken wil ik ze er ook niet toe verplichten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat denk ik nou ook steeds...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:01:

Tuurlijk mag je kinderen een cadeautje geven omdat er wat te vieren/troosten valt.

Vind alleen het idee bij de geboorte van een nieuwe baby wat overdreven. Als verzachting voor verminderde aandacht

Ik denk dat als je het kind voldoende betrekt bij de baby en aandacht blijft geven, hij/zij zich helemaal niet achtergesteld hoeft te voelen.
Ik vind dit juist een zeer geschikt moment. Bij welke momenten vind jij een cadeautje geven wel geschikt dan?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
Morrie schreef op 28 juni 2008 @ 16:07:

Ik ben trouwens verbaasd dat er hier zo zuur (ik blijf het zuurpruimerij vinden) gereageerd wordt. Echt iedereen in mijn omgeving met meerdere kinderen heeft mij namelijk al als tip gegeven de baby een kleinigheidje aan oudere broer te laten geven.




Haha, Morrie, ik had het wel verwacht en het zal wel aan de hormonen liggen dat ik er toch op in ga...



Ik ben erg blij met de mensen die gewoon vertellen wat ze hebben gegeven, daar heb ik gewoon wat aan. Vind ons cadeau wel erg groot in vergelijking met wat jullie hebben gegeven. Vind het ringetje voor een meisje van 8 een hele goeie.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat, we slaan verjaardagen ook gewoon over want straks denkt het kind nog dat jarig zijn iets bijzonders is, net zoals de geboorte van een broertje of zusje...Kom op zeg, hoevaak wordt je nou grote broer of zus (ik helaas nooit...). Gewoon je kind iets kleins geven, hoeft echt geen wii te zijn ofzo maar een leuk doosje lego of wat dan ook. Niet als afkoop maar om te benadrukken dat grote broer of zus worden ook heel bijzonder is.



Over ooms en tantes met cadeaus. Ik ben het hier met beide partijen een beetje eens, Ja, cadeaus krijgen is natuurlijk leuk maar het moet niet zo zijn dat dat de reden is dat je de ene oom leuker dan de andere vindt. Wel is het vaak zo dat de band met het ene neefje of nichtje of oom en tante sterker is dan met de andere. Het resultaat daarvan is vaak dat die oom en tante je vaak meer verwennen maar het is niet de oorzaak van de band. Dat zou inderdaad wel fout zijn.
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 14:58:

[...]





Dat kan toch ook op andere manieren?

Moet voor iedere gebeurtenis een cadeau(tje) gegeven worden?

Vind het zo materialistisch



Eens met degene die zeggen dat de baby opzich al een mooi cadeau is.
Alsof broertje of zusje de baby als kado ziet.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat, we slaan verjaardagen ook gewoon over want straks denkt het kind nog dat jarig zijn iets bijzonders is, net zoals de geboorte van een broertje of zusje...Kom op zeg, hoevaak wordt je nou grote broer of zus (ik helaas nooit...). Gewoon je kind iets kleins geven, hoeft echt geen wii te zijn ofzo maar een leuk doosje lego of wat dan ook. Niet als afkoop maar om te benadrukken dat grote broer of zus worden ook heel bijzonder is.



Zit ook wel weer wat in.



Is ook afhankelijk van de leeftijd.

Denk dat een peutertje er weinig besef van zal hebben.

Een meisje van 8 die een ringetje krijgt weer wel.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
fleurtje schreef op 28 juni 2008 @ 16:16:

[...]





Alsof broertje of zusje de baby als kado ziet.
Het ene kind wel, het andere niet.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
[quote]Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:11:

[...]





Ontzettend toepasselijk ja! Ik zie het helemaal voor me. Ik op de bank met kind aan de borst, zij naast met pop en flesje. Om de beurt op de commode de baby's verschonen. En inderdaad kunnen we de kraamvisite vragen om die extra attributen te geven. Maar het is wel een enorm cadeau. Zeker als ik het vergelijk met de zaklamp en de dvd praten we hier wel over een mega cadeau, en dat in 2-voud. Plus, eigenlijk wil ik weer niet aan de kraamvisite vragen om een cadeau voor hun mee te nemen. Als ze dat niet zelf bedenken wil ik ze er ook niet toe verplichten.[/quote]



Ik hoop dat je een geintje maakt?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:24:

[quote]Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:11:

[...]





Ontzettend toepasselijk ja! Ik zie het helemaal voor me. Ik op de bank met kind aan de borst, zij naast met pop en flesje. Om de beurt op de commode de baby's verschonen. En inderdaad kunnen we de kraamvisite vragen om die extra attributen te geven. Maar het is wel een enorm cadeau. Zeker als ik het vergelijk met de zaklamp en de dvd praten we hier wel over een mega cadeau, en dat in 2-voud. Plus, eigenlijk wil ik weer niet aan de kraamvisite vragen om een cadeau voor hun mee te nemen. Als ze dat niet zelf bedenken wil ik ze er ook niet toe verplichten.[/quote]



Ik hoop dat je een geintje maakt?
Ik snap je niet?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:06:

[...]





Als hij het niet leuk vindt is dat toch ook prima.

Echt heel afhankelijk van het kind, zeker niets opdringen.
Kom zeg, je wilt toch dat je kind het naar zijn/haar zin heeft?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:22:

Weet je wat, we slaan verjaardagen ook gewoon over want straks denkt het kind nog dat jarig zijn iets bijzonders is, net zoals de geboorte van een broertje of zusje...Kom op zeg, hoevaak wordt je nou grote broer of zus (ik helaas nooit...). Gewoon je kind iets kleins geven, hoeft echt geen wii te zijn ofzo maar een leuk doosje lego of wat dan ook. Niet als afkoop maar om te benadrukken dat grote broer of zus worden ook heel bijzonder is.



Zit ook wel weer wat in.



Is ook afhankelijk van de leeftijd.

Denk dat een peutertje er weinig besef van zal hebben.

Een meisje van 8 die een ringetje krijgt weer wel.




Mijn dochter was bijna 9 toen mijn zoon geboren werd.

Zowel ik als dochter kregen van mijn moeder een zilveren kettingkje.

Dochter ging ook beschuit met muisjes trakteren op school en kreeg van de juffen allerlei leuke stickers en kaartjes en van de klas een romper met alle namen erop voor haar broertje.

Ze vond het erg leuk dat ook zij een beetje in de belangstelling stond en niet alleen de baby.
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer dat er een baby in mijn omgeving geboren werd heb ik ook de andere kinderen wat gegeven.

Vond ik wel een leuk idee van mezelf eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie1 schreef op 28 juni 2008 @ 16:26:

[...]





Kom zeg, je wilt toch dat je kind het naar zijn/haar zin heeft?
Dat zeg ik toch ook?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Sorry, verkeerd gelezen/geïnterpreteerd
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg toen ik bijna 7 was een klein broertje, en een Baby Born. Nooit gedacht over de pedagogische betekenis ervan... grappig om dit te lezen.

Ik kreeg Baby Born niet van mijn babybroertje, maar gewoon van mijn ouders. Vond het prachtig, mama met de baby, ik met de Baby Born ernaast. Ook een redelijk groot cadeau dus, maar wel iets waar ik heel erg blij mee was. Een ringetje voor een klein meisje vind ik ook erg leuk trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn jongste geboren was (keizersnee) lag er iedere dag een klein cadeautje in de wieg voor de oudste. Oudste kwam iedere dag op bezoek met oma. Na 4 dagen kwam ik met jongste thuis en toen waren de cadeautjes ook afgelopen.

Oudste is trouwens nooit positief gestemd geweest t.o.v. de baby, ondanks de leuke cadeautjes. :-|
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dilemma en ben benieuwd wat jullie zouden doen.



Ik heb een neefje van ong. 18 maanden.

Helaas woont hij helemaal in Friesland en zien wij hem dus héél weinig.

2x per half jaar ongeveer

Vinden jullie dat wij iedere keer als we hem zien een cadeautje moeten geven? (een kleinigheidje)

Mijn vriend vindt van wel, ik niet

Ik ben namelijk bang dat hij het als vanzelfsprekend gaat ervaren en dat het hem niet meer om ons gaat, maar om de cadeautjes.
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven