Nieuwe baby brengt cadeau mee voor grote broer of zus?

28-06-2008 14:43 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bracht jullie nieuwe kindje een cadeautje mee voor de grote broer of zus? Hier een kleintje op komst en voor mijn stiefkinderen willen we de baby een cadeau mee laten nemen. Maar wat? Wat voor cadeau hebben jullie gegeven en ging het om een broer of zus en hoe oud was die?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een oranje knuffelhond van mijn moeder toen mijn zusje geboren werd. Had ze, toen ze voor de geboorte van mijn zusje in het ziekenhuis lag, gemaakt. Ik kan me de knuffel beter voor de geest halen dan mijn baby-zusje, zo'n indruk heeft het gemaakt. Weet nog dat ik (5 jaar) door de gangen van het ziekenhuis liep om de hond het aquarium te laten zien.

Heb het beest al die jaren erna overal mee naar toe gesleept. En heb hem nu nog! Het hoeft dus geen duur kado te zijn, maar het gaat veel meer om het idee erachter, het stukje aandacht en zorg.
Leuk idee om je oudste een cadeautje te geven!

Het is toch ook een feest om een kindje en broertje of zusje te krijgen.



Ik vind het persoonlijk wel een beetje raar om het dan namens de baby te doen; zou het zelf gewoon als ouders geven aan je oudste. Heb er zelf niet aan gedacht toen mijn zoon grote broer werd maar zou het nu wel doen als ik dit lees. Maar goed, hij kreeg sowieso wel redelijk vaak cadeautjes :) .



----

Het zal een hectische tijd worden, in eerste instantie zal er voor hun veel minder aandacht zijn. Op de lange termijn hebben zal de baby een groot kind zijn met wie ze kunnen spelen, maar dat is nog lang niet aan de orde.

-----

En de quote hierboven: zo hebben wij het niet ervaren. Onze zoon was zes toen zijn zusje werd geboren maar er is zeker niet minder aandacht voor hem geweest. Zijn en ons leven ging gewoon door: naar school, naar voetbal brengen, wedstrijden, spelen met vriendjes en hem brengen en halen enz. Tuurlijk was er vreselijk veel aandacht voor mijn dochter maar dat was ook vaak samen met hem.



En na een paar weken ging mijn dochter gewoon mee in de draagzak om haar grote broer naar school te brengen. Of naar voetbal of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
zoefie schreef op 28 juni 2008 @ 14:54:

Wat een onzin ! De baby is inderdaad toch zelf al het mooiste kado ?
Ja, zal je kind het vast mee eens zijn: een gillend en krijsend wurm, die alle aandacht opeist van mama en papa, waar hij/zij niets aan heeft want hij/zij kan nog jaren niet met je spelen. Leuk cadeau, dus... :no:
Alle reacties Link kopieren
Toen wij ons tweede zoontje kregen hebben wij hem in het ziekenhuis bij de eerste ontmoeting een tractor van duplo gegeven. Daar kon hij toen meteen mee spelen. In de eerste week heeft hij ook nog een dvd van barbapapa gekregen (zoon was toen net 2).



Ik vind het een beetje overdreven om dit materialistisch te noemen en ook om dan net te doen alsof je dan bij elk wissewasje een cadeautje moet geven. Voor een 2-jarige is het niet niks als je ineens de aandacht met een babietje moet delen als je gewend bent die altijd zelf te krijgen. Zoals iemand het al eerder zei, een cadeautje om de baby met iets positiefs te associeren. Bovendien krijg je niet elke dag een baby toch?



Groetjes Rosi
Alle reacties Link kopieren
Toen de tweede werd geboren, hadden we geen cadeautje voor de oudste (hij moest zelf nog 2 worden). Maar toen de derde werd geboren hebben we wel namens het babybroertje wat voor ze gekocht. Oudste was toen net 5 en middelste 3. Vonden ze superleuk dat hun broertje al in de buik aan hen had gedacht! Ze vonden hem gelijk al een stuk leuker (middelste zei nl. na 1e blik op de baby: doe maar terug in de buik, ik vind hem niet leuk. Na het cadeautje mocht ik hen niet meer terug stoppen, want hij was toch wel erg lief omdat hij een cadeautje had meegebracht...).
Alle reacties Link kopieren
Gaeta schreef op 28 juni 2008 @ 21:01:

----

Het zal een hectische tijd worden, in eerste instantie zal er voor hun veel minder aandacht zijn. Op de lange termijn hebben zal de baby een groot kind zijn met wie ze kunnen spelen, maar dat is nog lang niet aan de orde.

-----

En de quote hierboven: zo hebben wij het niet ervaren. Onze zoon was zes toen zijn zusje werd geboren maar er is zeker niet minder aandacht voor hem geweest. Zijn en ons leven ging gewoon door: naar school, naar voetbal brengen, wedstrijden, spelen met vriendjes en hem brengen en halen enz. Tuurlijk was er vreselijk veel aandacht voor mijn dochter maar dat was ook vaak samen met hem.



En na een paar weken ging mijn dochter gewoon mee in de draagzak om haar grote broer naar school te brengen. Of naar voetbal of wat dan ook.
Maar dat heeft ook met de leeftijd te maken. Jouw zoon zijn leven was al meer 'buiten' jullie huis toen je dochter geboren werd. Vriendjes en school etc. waren ook al heel belangrijk. Voor een kleintje, die nog veel meer aan zijn ouders hangt en meer aandacht en hulp nodig heeft is het toch anders.
Alle reacties Link kopieren
ruma schreef op 28 juni 2008 @ 21:12:

middelste zei nl. na 1e blik op de baby: doe maar terug in de buik, ik vind hem niet leuk.




:-]



Heel grappig, ik zie het helemaal voor me!
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niet bewust dochter een kado namens haar broertje gegeven, maar we hebben haar wel toen hij uit het ziekenhuis kwam een pop gegeven, zodat ze ook een baby had.



Dat hele gezeur over materialistisch is een beetje onzin. Je kind verwennen mag toch gewoon? Helemaal als het feest is? En om te zorgen dat het voor je kind ook feest is.

Want zo'n baby lijkt me niet echt feest, als je 2 bent. Allemaal mensen over de vloer die voor de baby komen, baby zelf eist alle aandacht op, mama en papa moeten opeens gedeeld worden en baby is ook nog eens saai, lelijk en kan helemaal niets.



Als dit al materialistisch is weet ik het ook niet meer. Ik kreeg van mijn man een beeldje toen ik in het ziekenhuis lag na de keizersnede, is dat ook materialistisch?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor onze eerste een duplo vrachtwagen gekocht, die hij krijgt als de baby er is. Omdat we dat leuk vinden om te doen en omdat hij er waarschijnlijk heel blij mee is. En zo vaak geven we hem niet zomaar iets, op azo'n bijzonder moment is extra leuk:) En het is iets waar hij graag en lang mee kan spelen.



Hij is ook heel blij met de baby denk ik (hij vind babies geweldig). We zullen hem ook betrekken bij de verzorging (hebben al een trapje naast de commode:) en aandacht zal hij ook niet tekort komen denk ik (daar zorgt hij zelf wel voor): opa's en oma, papa, mama, kraambezoek etc.
Lika schreef op 28 juni 2008 @ 21:14:

[...]





Maar dat heeft ook met de leeftijd te maken. Jouw zoon zijn leven was al meer 'buiten' jullie huis toen je dochter geboren werd. Vriendjes en school etc. waren ook al heel belangrijk. Voor een kleintje, die nog veel meer aan zijn ouders hangt en meer aandacht en hulp nodig heeft is het toch anders.
Klopt, is helemaal waar. Maar met een kleiner kindje zou het ook zo zijn gegaan, hoewel dat inderdaad wel heel anders is. Ik weet niet hoe anderen dat ervaren maar ik voelde me na de bevalling lichamelijk al snel goed en ging het leven 'gewoon door'.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook nog even reageren op de opmerking 'gewoon veel betrekken bij de verzorging is toch ook heel leuk'. In theorie is dat ook zo maar in de praktijk kan het ook zo zijn dat peuter de baby eng vindt en helemaal niet eens durft aan te raken en er dus zo min mogelijk mee te maken wil hebben.

Na een tijdje kreeg ik wel de manier door hoe ik mijn zoontje erbij kon betrekken, namelijk als ik bijv. als ik zoontje op zijn buikje moest leggen op de commode om zijn nekspieren te trainen ik voorstelde dat zoon ging dansen en dat ik dan zei, zie je dat naam baby, wat kan jouw broer goed dansen he? of als we aan tafel zaten, zie je dat, je broer zit goed te eten he? etc. Dan zag ik peuterzoontje groeien van trots en ging hij nog beter zijn best doen. Overigens vindt hij nu zijn kleine broertje wel helemaal geweldig hoor (ook nog steeds een concurrent voor aandacht), maar dat heeft wel een maand of 2 geduurd.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon was bijna 9 toen zijn zusje kwam. Hij was er van te voren erg zenuwachtig over; bang dat hij aandacht tekort zou komen (en dan heeft hij ook nog de problematiek van zijn lichte vorm van autisme). Dus ja, ook voor hem was er naast het Grootste Cadeau in de vorm van zijn zusje, een nieuw spelletje voor zijn Gameboy. Overigens vond hij zijn zusje veel geweldiger dan dat hele spelletje, gelukkig wel.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dit! Zoveel mensen zoveel wensen , dat blijkt. Ik zou gillend gek worden als de kraamvisitie die bij ons nummer drie komen bewonderen ook voor nummer 1 en 2 een kado zouden meebrengen. Ik breek zoiezo mijn hoofd hoe ik de overvloed aan rammelaars, slabben, kleertjes en knuffels tot een minimum zou kunnen beperken voor de nieuwe baby. :duckie:



Niet dat ik het niet attent, leuk en gezellig vind dat mensen iets meebrengen maar ondertussen hebben we zoveel spul dat ik laatst met een grote zak prachtig speelgoed bij het Blijf van mijn lijf huis ben langsgegaan om het daar af te geven. Ik vind het bezoek al heel gezellig en leuk en snap heel goed dat die wat willen meebrengen, ik doe het tenslotte zelf ook als ik ergens langsga, maar ik probeer toch altijd iets te bedenken wat niet echt in de slabben. knuffel een kleertjes categorie valt. Een mooi prentenboek of een boek met in de titel de naam van de baby. Of ik geef een fotolijst en maak een mooie foto van moeder/vader en baby in zwart wit ofzo die daar dan in kan.



Misschien ben ik hier de enige in hoor. En het materialistische aspect wat eerder genoemd werd deel ik helemaal niet. Ik zie zeker het nut in van een feestelijk kado ook voor de andere kinderen als de baby geboren is, gegeven door ons. Maar ik reken er niet op dat de kraamvisitie ook iets meebrengt voor de oudere twee, liever niet dus. Dat verwacht ik ook niet bij een verjaardag ofzo.



Ben dus druk op zoek naar een soort goed doel en zag bij artsen zonder grensen iets over "baby zonder grenzen". Misschien dat dat iets is maar geen idee hoe ik dat aan de man moet brengen.



** smollie fronst haar voorhoofd en bedenkt wat ze ons kado heeft gedaan bij de geboorte van 1 en 2,....** :smooch:
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van (toen) anderhalf kreeg de playmobil garage toen zijn broertje geboren werd. Ook een groot cadeau dus, maar hij heeft er heeel veel mee gespeeld. Mijn bed stond natuurlijk nog op klossen, en zoon en garage pasten daar perfect onder. Heerlijk relaxt dus, ik kon tuttelen met baby en zoon zat lekker te spelen en te keuvelen. Hij kreeg het trouwens niet van de baby, maar van mijn moeder. Gewoon, omdat hij nu een grote broer was geworden.



Ik denk wel dat hij er heel materialistisch van geworden is. Hij is namelijk echt dól op cadeautjes nu. 8-P
Alle reacties Link kopieren
Calvijn!!! Geweldig!!!



Vind het verhaal van de oranje zelfgemaakte knuffel geweldig zoet!



We zijn inmiddels toch weer aan het twijfelen over de poppen. Vinden vooral het idee om iets te geven waardoor ze zich groot voelen het beste idee. Zijn er nog niet helemaal uit wat dat moet zijn. Mijn lief heeft de indruk dat een pop juist weer te kinderlijk is, en dat komt volgens mij vooral omdat er op de verpakking 3+ staat. Het zilveren ringetje spreekt ons erg aan, of een kettinkje of zoiets. Dus, we twijfelen nog even door...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
La India schreef op 29 juni 2008 @ 10:31:

ngen.



** smollie fronst haar voorhoofd en bedenkt wat ze ons kado heeft gedaan bij de geboorte van 1 en 2,....** :smooch:
Haha, Smollie denkt heul verontwaardigd: WAT! Mag ik straks geen cadeautjes meenemen voor kind 1 en 2!!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
En trouwens La India, leuk verhaal over de kraamvisite... Nu nog even mijn vraag beantwoorden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
La India schreef op 29 juni 2008 @ 10:31:

Grappig dit! Zoveel mensen zoveel wensen , dat blijkt. Ik zou gillend gek worden als de kraamvisitie die bij ons nummer drie komen bewonderen ook voor nummer 1 en 2 een kado zouden meebrengen. Ik breek zoiezo mijn hoofd hoe ik de overvloed aan rammelaars, slabben, kleertjes en knuffels tot een minimum zou kunnen beperken voor de nieuwe baby. :duckie:



Niet dat ik het niet attent, leuk en gezellig vind dat mensen iets meebrengen maar ondertussen hebben we zoveel spul dat ik laatst met een grote zak prachtig speelgoed bij het Blijf van mijn lijf huis ben langsgegaan om het daar af te geven. Ik vind het bezoek al heel gezellig en leuk en snap heel goed dat die wat willen meebrengen, ik doe het tenslotte zelf ook als ik ergens langsga, maar ik probeer toch altijd iets te bedenken wat niet echt in de slabben. knuffel een kleertjes categorie valt. Een mooi prentenboek of een boek met in de titel de naam van de baby. Of ik geef een fotolijst en maak een mooie foto van moeder/vader en baby in zwart wit ofzo die daar dan in kan.



Misschien ben ik hier de enige in hoor. En het materialistische aspect wat eerder genoemd werd deel ik helemaal niet. Ik zie zeker het nut in van een feestelijk kado ook voor de andere kinderen als de baby geboren is, gegeven door ons. Maar ik reken er niet op dat de kraamvisitie ook iets meebrengt voor de oudere twee, liever niet dus. Dat verwacht ik ook niet bij een verjaardag ofzo.



Ben dus druk op zoek naar een soort goed doel en zag bij artsen zonder grensen iets over "baby zonder grenzen". Misschien dat dat iets is maar geen idee hoe ik dat aan de man moet brengen.



** smollie fronst haar voorhoofd en bedenkt wat ze ons kado heeft gedaan bij de geboorte van 1 en 2,....** :smooch:




Dit heb ik ook mbt cadeaus van de kraamvisite voor onze oudste zoon! Zoon is namelijk zelf ook jarig rondom geboorte van de baby, dus dan krijgt hij ook al/alweer cadeaus. Volgens mij wordt dat jochie gillend gek van al het spul, en ik erbij! Zat al te denken of ik het nog kon maken om spullen met Sinterklaas nog een keer te geven, maar ik denk dat meneer dat inmiddels toch echt wel door heeft....

Ik hoop eigenlijk op voor hem kleurboeken enzo, en stickervelletjes. Dat gaat op, en dan kun je het wegmikken. Of een klein doosje lego ofzo, maar graag geen plastic meuk wat direct al stuk is. Alhoewel, dan kan ik dat ook weer weggooien ;-).
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie, ik zat er vandaag nog over te denken of je niet 1 pop kunt geven aan twee kinderen, en dan ook toebehoren erbij. Omdat je het toch best veel geld vindt. Of gaat dat niet werken, zouden ze dan ruzie krijgen?

Ketting of ringetje vind ik ook wel een heel goed idee trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus en zwager hebben een tweeling van nu 13 en een zoon van 10. Blijkbaar was het in dat gezin heel normaal om als de tweeling jarig was het broertje ook een cadeautje te geven, anders zou hij jaloers worden. Mijn zwager zei een jaar of 5 geleden toen we op de verjaardag van de tweeling zouden komen dat het broertje van de visite ook een cadeautje verwachtte en het klonk alsof mijn zwager ons wilde vertellen dat wij ook iets mee moesten nemen voor het broertje. Nou, daar zijn we dus mooi niet aan begonnen. Het broertje is net als de tweeling een keer per jaar jarig! Wat die ouders doen, moeten zij weten, maar dat van de visite verlangen gaat me te ver.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Morrie schreef op 29 juni 2008 @ 15:34:

Supersmollie, ik zat er vandaag nog over te denken of je niet 1 pop kunt geven aan twee kinderen, en dan ook toebehoren erbij. Omdat je het toch best veel geld vindt. Of gaat dat niet werken, zouden ze dan ruzie krijgen?

Ketting of ringetje vind ik ook wel een heel goed idee trouwens.
Grappig. Want ik heb er gisteren ook aan gedacht. Papa en ik 1 baby, zij 1 baby. Maar aan de andere kant, het is een tweeling en ze krijgen echt al zo vaak 1 cadeau voor zijn 2-en. Dus het blijft een lastige. En, wat ik me ook heel erg afvraag, het kan ook zo maar zijn dat ze dit heel graag willen en dan vinden ze het 1 dag leuk en dan verdwijnt het in een hoek. Ze zitten heeeeeel erg in de "ik verveel me" fase en in deze fase is werkelijk al het speelgoed niet leuk genoeg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle kinderen beseffen dat een broertje of zusje krijgen leuk is! De aandacht wordt verdeeld en ineens staat het nieuwelingetje compleet in de belangstelling. Een kadootje kan zeker wel helpen :) Gewoon doen zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Morrie schreef op 29 juni 2008 @ 15:32:

[...]





Dit heb ik ook! Niet voor het cadeau dat ik zelf onze oudste zoon geef, maar wel het feit dat de kraamvisite ook nog cadeaus voor hem mee gaat nemen. Zoon is namelijk zelf ook jarig rondom geboorte van de baby, dus dan krijgen hij ook al/alweer cadeaus. Volgens mij wordt dat jochie gillend gek van al het spul, en ik erbij! Zat al te denken of ik het nog kon maken om spullen met Sinterklaas nog een keer te geven, maar ik denk dat meneer dat inmiddels toch echt wel door heeft....

Ik hoop eigenlijk op voor hem kleurboeken enzo, en stickervelletjes. Dat gaat op, en dan kun je het wegmikken.




Grappige post... want ik zou denken dat je zoon gek wordt van al het uitpakken van de cadeautjes. Vorig jaar met Sinterklaas hier gezien dat de overvloed aan cadeautjes en sint-vieringen geen positief effect had op de manier van cadeaus ontvangen. Daarmee bedoel ik dat nadat er op school, op de BSO, bij mama en bij ons sint was gevierd het sint cadeautje wat bij opa en oma door sint voor hun was achtergelaten na 1 zeer verveelde blik in een hoek werd gesmeten. En, hihi, heel toevallig was dat een stickerboek :rolling: .

Maar goed, ik zou overwegen in jouw geval om gewoon aan te geven, hoor, aan de kraamvisite dat het ook te veel kan zijn. En, misschien denkt jouw kraamvisite ook erover na. En nu een "grote broer" cadeau en straks een verjaarscadeau, ik weet niet of ik dat zou doen.



Kijk, ik weet nu dat La India er niet om staat te springen dat ik straks op kraamvisite kom met een leuk setje kleertjes van de V&D en nog voor de oudsten een knuffel (haha, had ik dat laatst niet meegenomen?) en een pak viltstiften. Maar... ik vind de reden nog anders dan de jouwe, want haar reden is dat ZIJ struikelt over alle meuk. Jouw reden is dat het te dol wordt voor je zoon. Dus, in het geval van La India zou ik, als ik afspreek wanneer ik op bezoek kom, vragen waarmee ik haar een plezier doe als kraamcadeau (en als dat een pak luiers is neem ik die met liefde mee) en dan zou ik kijken of ik voor de 2 oudsten niet iets leuks samen kan kopen. Bijv een spelletje wat ze heel goed met zijn 2-tjes kunnen spelen, of zoiets. En in jouw situatie zou ik het zeker kunnen waarderen als je me gewoon aangeeft dat al die cadeaus te veel zijn voor je kind en dat het voor hem leuker is als ik ter plekke een spelletje met hem doe, of wat dan ook.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Prima69 schreef op 29 juni 2008 @ 15:41:

Mijn schoonzus en zwager hebben een tweeling van nu 13 en een zoon van 10. Blijkbaar was het in dat gezin heel normaal om als de tweeling jarig was het broertje ook een cadeautje te geven, anders zou hij jaloers worden. Mijn zwager zei een jaar of 5 geleden toen we op de verjaardag van de tweeling zouden komen dat het broertje van de visite ook een cadeautje verwachtte en het klonk alsof mijn zwager ons wilde vertellen dat wij ook iets mee moesten nemen voor het broertje. Nou, daar zijn we dus mooi niet aan begonnen. Het broertje is net als de tweeling een keer per jaar jarig! Wat die ouders doen, moeten zij weten, maar dat van de visite verlangen gaat me te ver.




Haha! Dat gaat te ver ja. Kijk, als je als bezoek ook een kleinigheidje voor het broertje of zusje koopt moet je dat zelf weten. Daar ga je als ouders niet om vragen.

Wat straks onze kraamvisite doet moeten ze helemaal zelf weten als ze de oudsten wel of niet iets willen geven. Ik denk dat opa en oma dat ongetwijfeld zullen doen, en vast ook wat ooms en tantes, maar van vrienden, kennissen en buren (zeker als ze zelf kinderloos zijn) zou ik heel verbaasd opkijken als ze dat zouden doen. Haha, van sommigen zou ik zelfs al heel verbaasd opkijken als ze uberhaupt een kraamcadeautje meenemen. En daar gaat het uiteindelijk ook niet om denk ik. Bedoel, kraamvisite komt ons kind bewonderen en dan is het leuk als ze iets meenemen, maar geen must. En al helemaal niet voor de andere kinderen.



Het gaat er hier uiteindelijk om, en dat blijft mijn vraag, wat jullie zelf je oudsten hebt gegeven als je dat hebt gedaan.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
geen ervaring mee want hier blijft het bij 1,maar ik zelf zou idd ook voor een sierraad gaan of een pop die ze zelf in bad kan doen etc.



Maar een sierraad is blijvend ,alleen weet niet of je dochter daar al benul van heeft(weet even niet hoe oud ze is)

als ze bijv 2 is zal ze een pop leuker vinden denk ik.



Ik heb volgens mij niks gekregen,staat me in elk geval niks van bij en weet nog goed dat ik een zusje kreeg.

Ik ga dat navragen aan mijn moeder en anders eis ik alsnog wat X-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven