Nieuwe fiets maar geen moederfiets

31-05-2020 13:18 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. De fiets die ik heb is een typische omafiets voor de stad. Roestig, geen versnellingen en kraakt aan alle kanten. Prima voor mij maar ik merk dat dit met een kinderzitje niet zo lekker fietst en aangezien we vrij veel fietsen is een nieuwe fiets erbij een must.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe stadsfiets en heb de volgende wensen:
- liefst met versnellingen (3 is al prima);
- Terugtraprem vind ik wel handig (gaat minder snel stuk dan handremmen);
- Niet belachelijk duur, tussen de € 500 en € 600 euro;
- Moet geschikt zijn voor een kinderzitje voor en achter;
- geen moederfiets (zonde van mijn geld voor zo'n korte periode).

Zijn er fietsen die jullie aanraden? Het is lang geleden dat ik een nieuwe fiets heb gekocht, tot nu toe eigenlijk alleen maar tweedehands want ik woon in de stad :P Ik kom qua merken niet zoveel verder dan Gazelle en Batavus maar die zijn enorm duur. Ik ken mensen die heel tevreden zijn met een Cortina common maar die hebben geen kinderen dus kunnen mij niet vertellen hoe deze zijn met een kinderzitje :) Kortom ik heb geen idee...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met zo’n budget bij een fietsenmaker een goede tweedehands kopen. Heb ik zelf ook gedaan, €450 voor een mooie gazelle en hij rijdt als een zonnetje :sun:
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
31-05-2020 13:25
Ik zou met zo’n budget bij een fietsenmaker een goede tweedehands kopen. Heb ik zelf ook gedaan, €450 voor een mooie gazelle en hij rijdt als een zonnetje :sun:
dito
Ik heb een nieuwe gazelle en van iemand die met geen 10 paarden op een fiets te krijgen was, fiets ik nu zelfs weleens voor de lol. En die was volgens mij 350 euro.
Alle reacties Link kopieren
Tweedehands Gazelle bij een echte fietsenwinkel.

Dit zijn meestal goed onderhouden inruilexemplaren van mensen die elke vijf jaar een nieuwe fiets kopen.

Eén van mijn Gazelles is minstens dertig jaar oud. De Batavus zelfs meer dan veertig jaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
https://www.fietsonline.com/fiets/dames ... emmen=2433
Tweedehands Batavus kopen.
Bij de fietsenmaker. (Niet via Marktplaats, daar is altijd gezeik met fietsen.)
Alle reacties Link kopieren
Batavus diva is erg geschikt voor 2 kinderzitjes. Batavia mambo ook. Je kan overigens ook alleen een 'mamastuur' erop laten monteren. Dit had een vriendin van me gedaan en zo had ze veel meer ruimte bij het voorzitje. Zij had een 'gewone batavus mambo. Én zou een brede standaard erop doen.
Moederfiets is niet perse alleen geschikt met kinderen op de fiets. Kan je toch ook prima gebruiken als gewone fiets?

Ik heb kort geleden de batavus mambo gekocht. Ik dacht in eerste instantie ook ik hoef niet perse een "moederfiets". Maar uiteindelijk dus toch gekocht, waarom?

Ik dacht dat het stuur belachelijk breed zou zijn, maar dit is helemaal niet (meer) zo. En het heeft gewoon handige extra die je bij een gewone fiets vaak niet standaard hebt. Zoals dubbele standaard, een stuurslot en toch iets extra ruimte voor een kinderzitje.

Of je neemt een transport fiets, die heeft deze opties vaak wel.

Echter bij het proefrijden, cortina common VS batavus mambo. Eerst de cortina geprobeerd, ik vind deze fietsen er heel mooi uit zien, dus had ook mijn lichte voorkeur. Daarna stapte ik op de mambo, welke niet perse mijn voorkeur had, maar toen ik eenmaal fietste wist ik genoeg. Zoveel comfortabeler dan de cortina..

Ik zou dus aanraden om eens langs een fietsenmaker te gaan met je wensenlijstje en dan even uitproberen wat jij het fijnst vindt fietsen. Je kan nog zoveel research doen maar uiteindelijk moet je het toch ervaren, is mijn ervaring!
Alle reacties Link kopieren
https://www.cortinafietsen.nl/stadsfiet ... TF3D57JEBM

Ik heb 3,5jr geleden een overjarig model gekocht van deze. Ik vind hem niet extreem mama fiets maar wel fijn. Dubbele standaard is ook prettig bij veel boodschappen enzo.

Nu ben ik best lang dus het wat langere frame en breder stuur is voor mij prima.

https://www.fietsenstunt.nl/cortina-u4- ... 9gQAvD_BwE
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is nou precies het verschil tussen een moeder fiets en gewoon een degelijke stadsfiets? Ik stel me voor dat een fietszitje op een goede stadsfiets geen probleem hoeft te zijn, of klopt dat niet?
Meer ruimte tussen zadel en stuur, kun je makkelijker afstappen.
Roseaux schreef:
31-05-2020 15:15
Wat is nou precies het verschil tussen een moeder fiets en gewoon een degelijke stadsfiets? Ik stel me voor dat een fietszitje op een goede stadsfiets geen probleem hoeft te zijn, of klopt dat niet?
Meer ruimte tussen zadel en stuur, ander soort frame dus. Stuurslot om die kinderen veiliger in dat voorzitje te stoppen. Daarom oomk een dikke dubbele standaard en vaak een ander soort bagagedrager voor de achterzitjes.
Ik heb destijds een goed tweedehands merkfiets gekocht voor iets van 200 euro. Een gewone stadsfiets, wat ik zelf mooier vind dan de fietsen met dikke buizen, die je tegenwoordig ziet. Ik fiets er nu 15 jaar later nog steeds behoorlijk veel op (al begint hij na zeer intensief gebruik nu langzaamaan op te raken). Omdat nu heel veel mensrn op een ebike overstappen is het aanbod in goede tweedehands fietsen groot.
Roseaux schreef:
31-05-2020 15:15
Wat is nou precies het verschil tussen een moeder fiets en gewoon een degelijke stadsfiets? Ik stel me voor dat een fietszitje op een goede stadsfiets geen probleem hoeft te zijn, of klopt dat niet?
Kan wel een probleem zijn. Ligt aan het framne van die fiets.

Zeker bij bepaalde frames kan het met op en af stappen en een onvoorziene situatie/remmen en veilig afstappen soms wel onhandig zijn.

Maar je kan ook een speciaal stuur kopen daarvoor.
Stuurslot en standaard heb ik zelf gemonteerd en ruimte bij voorzitje was voor mij voldoende, zelfs hoogzwanger. Ik ben vrij snel daarna wel overgestapt op een fietskar, omdat ik dat makkelijker vond.
Ik heb ook geen moederfiets gehad, eerst een opoefiets die ik al 15 jaar had, vond eigenlijk wel onhandig en soms zelfs gevaarlijk. De fiets erna heb ik een stadfiets gekocht maar wel met extra ruimte en een goede standaard. Stuurslot was ook nog wel mooi geweest maar niet gedaan.

Ken er ook zat die op MP een 2ehands moederfiets kochten en daarna weer verkochten en pas bij achterzit weer op een normale fiets gingen, kan ook nog.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 31-05-2020 16:09
21.57% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
31-05-2020 16:05
Kan wel een probleem zijn. Ligt aan het framne van die fiets.

Zeker bij bepaalde frames kan het met op en af stappen en een onvoorziene situatie/remmen en veilig afstappen soms wel onhandig zijn.

Maar je kan ook een speciaal stuur kopen daarvoor.
Of je zadel tijdelijk wat lager zetten, zodat je met beide voeten goed bij de grond kan. Dat vond ik vooral in de stad veel relaxter.
Alecta schreef:
31-05-2020 16:08
Of je zadel tijdelijk wat lager zetten, zodat je met beide voeten goed bij de grond kan. Dat vond ik vooral in de stad veel relaxter.
Dat helpt echt niets mbt de ruimte tussen voorzit en zadel. Waarom zou je sowieso je fiets zo afstellen dat je niet goed met je voeten op de grond kan?
Luci_Morgenster schreef:
31-05-2020 16:07
Ik heb ook geen moederfiets gehad, eerst een opoefiets die ik al 15 jaar had, vond eigenlijk wel onhandig en soms zelfs gevaarlijk. De fiets erna heb ik een stadfiets gekocht maar wel met extra ruimte en een goede standaard. Stuurslot was ook nog wel mooi geweest maar niet gedaan.

Ken er ook zat die op MP een 2ehands moederfiets kochten en daarna weer verkochten en pas bij achterzit weer op een normale fiets gingen, kan ook nog.
Opoefietsen hebben inderdaad vaak een wat andere geometrie waardoor ze, met een voorzitje, wat onstabiel aan kunnen voelen. Sommige transportfietsen hebben hetzelfde (gaat om de hoek van de balhoofdbuis).
Luci_Morgenster schreef:
31-05-2020 16:10
Dat helpt echt niets mbt de ruimte tussen voorzit en zadel. Waarom zou je sowieso je fiets zo afstellen dat je niet goed met je voeten op de grond kan?
Omdat je dan bij het op- en afstappen direct op je zadel kunt wippen in plaats van je tussen zadel en voorzitje te moeten wurmen. Als ik normaal fiets kan ik niet met mijn voeten plat bij de grond als ik op mijn zadel zit. Dan staat mijn zadel te laag om comfortabel te fietsen (dan kom je namelijk met gestrekt been met je voet op de onderste trapper). Lager zitten fietst zwaarder, maar dat is fietsen met 2 kinderen toch al.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een cortina transporter. Weliswaar geen kinderen, maar ze zijn niet mega duur. Fietsen lekker, 3 versnellingen en terugtrap rem.
Ik ben zelf vrij klein dus koop nog steeds de grootste maat kinderfietsen, maar het zelfde model damesfiets was volgens mij 500 of 600.

Mocht ik ooit kinderen krijgen en er geen zitje op mijn Mini fietsje past dan koop ik een cortina dames model als ik er op pas haha
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Alecta schreef:
31-05-2020 16:16
Omdat je dan bij het op- en afstappen direct op je zadel kunt wippen in plaats van je tussen zadel en voorzitje te moeten wurmen. Als ik normaal fiets kan ik niet met mijn voeten plat bij de grond als ik op mijn zadel zit. Dan staat mijn zadel te laag om comfortabel te fietsen (dan kom je namelijk met gestrekt been met je voet op de onderste trapper). Lager zitten fietst zwaarder, maar dat is fietsen met 2 kinderen toch al.
Ik heb altijd mijn zadel laag en wat ik al eerder aangaf...bij bepaalde fietsframes is het gewoon niet veilig of stabiel of handig.
En inderdaad je hoeft echt geen moederfiets te kopen maar wat jij tikt over zadelhoogte gaat bij veel frames niets helpen qua tuimte tussen zadel en fieststoeltej voor.

Maar misschien hebben heel veel mensen inderdaad het zadel heel hoog staan normaal en helpt het wat bij stabieler zijn als zij het zadel heel laag doen. Kan me er niks bij voorstellen maar zullen best mensen zijn die anders niet met de voeten bij de grond kunnen. :-D :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al bijna 9 jaar een Batavus Mambo. Gekocht toen mijn oudste een half jaar was. Mijn jongste kwam er vrij vlot achteraan en ik heb een aantal jaren met twee kinderen gefietst. De instap is ruim, maar het stuur is niet zo heel breed. Mijn jongste is nu bijna 8 en ik fiets er nog steeds op omdat ik het gewoon een fijne fiets vind. Ik heb nog een zitje/beugel achterop, maar die wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Het stuurslot is prettig omdat ik een grote mand voorop heb.

Over een paar jaar ruil ik hem in voor een elektrische.
Luci_Morgenster schreef:
31-05-2020 16:54
Ik heb altijd mijn zadel laag en wat ik al eerder aangaf...bij bepaalde fietsframes is het gewoon niet veilig of stabiel of handig.
En inderdaad je hoeft echt geen moederfiets te kopen maar wat jij tikt over zadelhoogte gaat bij veel frames niets helpen qua tuimte tussen zadel en fieststoeltej voor.

Maar misschien hebben heel veel mensen inderdaad het zadel heel hoog staan normaal en helpt het wat bij stabieler zijn als zij het zadel heel laag doen. Kan me er niks bij voorstellen maar zullen best mensen zijn die anders niet met de voeten bij de grond kunnen. :-D :-D :-D
Volgens mij begrijpen wij elkaar verkeerd. Normaal als ik stop met mijn fiets, dan ga ik met mijn lichaam tussen het zadel en het stuur staan. Dat kan met een voorzitje wat krap zijn en dan helpt het om het zadel iets lager te zetten, zodat je gewoon kan blijven zitten en bij het af- en afstappen direct op en van het zadel kan. Als je dat al doet, omdat het zadel heel laag staat, dan biedt dit geen winst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven