Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
Dochter liep hier altijd achter de rest aan. Dat helpt niet in je groei qua zelfvertrouwen. Ze zijn echter net begonnen in het schooljaar. Gun het even de tijd om te wennen aan alles. De dynamiek in de groep is ook belangrijk. Dochter heeft het moeilijk gehad omdat ze werd gepest ivm niet mee kunnen komen. Ik zat zelf met veel vwo kinderen op school maar ben nooit gepest dat ik minder slim was.
dannas schreef:
23-09-2019 20:58
Mijn zoon heeft ook 6 jaar lang met veel slimmere kinderen in de klas gezeten. Buurtschool in een blanke hoogopgeleide wijk en dan ben je met kader niveau echt de uitzondering.

En alle zekerheidstrainingen en therapie ten spijt, hij bloeide pas op toen hij op de middelbare bij gelijken in de klas kwam.

Ik zou het aankijken tot de kerst, eventueel kijken of je nog iets met een zekerheid training kan en anders wel degelijk kijken naar een school waar meer gemiddelde kinderen zitten dan enkel de kinderen van hoogopgeleide ouders.

Dit is ook mijn ervaring en de ervaring van de ouders van oud-klasgenoten. Nagenoeg alle kinderen zijn enorm opgeknapt toen ze naar het niveau van kunnen gingen. Mijn kinderen incluis en dat deed me pas nadenken over hoe rot de basisschool echt was geweest. Aanpassen naar boven of naar beneden is echt niet altijd leuk. Net zoals het voor de minder makkelijk lerende kinderen niet altijd fijn is om 'les' te krijgen van een klasgenoot en niet elke slimme klasgenoot het leuk vindt om uit te leggen. Mijn kinderen hadden er een broertje dood aan en wilden gewoon verder met hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat veel reacties zo snel al, dank jullie wel.

Mijn autocorrect had netjes van elke plusklas een blusklas gemaakt, heb het even gewijzigd.

Wij zijn helemaal niet prestatiegericht, het enige wat ik belangrijk vind is dat ze zich gelukkig voelt, welk niveau dan ook. Die iq-test, tja, dat vond ik ook niet nodig maar was deel van de intake procedure van het hulp-traject, uiteindelijk is die hulp er nu inderdaad op gericht om spelenderwijs haar zelfvertrouwen beter te krijgen.
Waarom dat zo laag is, geen idee. Niet omdat wij pushen hoor, ze moet helemaal niks beter kunnen van ons. Ik zie juist enorm veel kwaliteiten in haar die ik geweldig vind, maar die (helaas) op school nou weer niet getest worden.

School doet mijns inziens niets verkeerd, behalve veel extra's aanbieden voor slimme en hoogbegaafde kinderen. Wat er weer voor zorgt dat die veelal voor deze school kiezen. Wat op zich niet verkeerd is, behalve dat mijn dochter daar weinig aan heeft. Ik wist dit niet van te voren, ik merkte het wel al wat bij de kleuters maar pas in groep 3 gaan de kinderen dat zelf ook meer merken, en meer vergelijken met elkaar.
Vesvalli schreef:
23-09-2019 21:13
[..]
School doet mijns inziens niets verkeerd, behalve veel extra's aanbieden voor slimme en hoogbegaafde kinderen. Wat er weer voor zorgt dat die veelal voor deze school kiezen. Wat op zich niet verkeerd is, behalve dat mijn dochter daar weinig aan heeft. Ik wist dit niet van te voren, ik merkte het wel al wat bij de kleuters maar pas in groep 3 gaan de kinderen dat zelf ook meer merken, en meer vergelijken met elkaar.
Ik haal deze er even uit. Hier ligt dus een belangrijke taak voor school. De leerkracht zou in moeten grijpen als ze(hij) merkt dat kinderen gaan vergelijken. Grote niveauverschillen zijn overal. Als leerkrachten hier niet adequaat mee omgaan, zou ik een andere school overwegen.
En wat dannas zegt is zo waar.....hier ook psycholoog, trainingen etc. Alles voor de weerbaarheid. Vorig jaar naar het vmbo bb en ze is gaan stralen. Heb wel even moeten slikken..zo mooi om te zien hoe ze groeit, hoe ze pubert. Maar ook confronterend om te zien hoe het leven op de basisschool haar in de weg heeft gestaan.
Polsjef schreef:
23-09-2019 21:27
En wat dannas zegt is zo waar.....hier ook psycholoog, trainingen etc. Alles voor de weerbaarheid. Vorig jaar naar het vmbo bb en ze is gaan stralen. Heb wel even moeten slikken..zo mooi om te zien hoe ze groeit, hoe ze pubert. Maar ook confronterend om te zien hoe het leven op de basisschool haar in de weg heeft gestaan.
Dat werkt naar twee kanten. Mijn kinderen zaten op een basisschool met een (representatieve) citoscore van rond de 535. Mijn slimme oudste heeft het echt lastig gehad, en pas vanaf groep 7 werd er een plusklas gestart. Jongste, die weliswaar een zon-lezer was, deed leuk gemiddeld mee en had een topbasisschooltijd. Zit nu in 3 mavo, net als het gros van de klas. Gemiddeld is nu eenmaal ongeveer vmbo-t, maar op scholen in een rijke hoogopgeleide buurt wordt soms wel 542+ gemiddeld gescoord.
Voor ons is het soort school als TO reden geweest om te wisselen, ik wilde dit niet 6 jaar lang voor mijn kind (die daar ook zichtbaar ongelukkig van werd, 2 jaar later werd duidelijk dat ze dyslectisch is en dus nooit een raket zou worden qua lezen, dat is prima, maar ik wil dan niet dat de nadruk er zo opgelegd wordt dat je bij de slechtste leerlingen hoort, ik wil dat mijn kind zich ook af en toe een van de betere voelt.
Er is meer dan alleen schoolse prestatie, ik ben blij dat wij een school gevonden hebben die het daar ook mee eens is.
In mijn opinie is het vooral "hip" voor een school om extra dingen voor hb kinderen aan te bieden, dat verkoopt over het algemeen beter dan te zeggen dat je een soort min-klasje hebt (let op, zo zouden ze dat natuurlijk nooit noemen, maar waarom noem je het andere klasje dan een plus-klas, daar gaat het in mijn ogen dus al mis).
zecora schreef:
23-09-2019 21:38
In mijn opinie is het vooral "hip" voor een school om extra dingen voor hb kinderen aan te bieden, dat verkoopt over het algemeen beter dan te zeggen dat je een soort min-klasje hebt (let op, zo zouden ze dat natuurlijk nooit noemen, maar waarom noem je het andere klasje dan een plus-klas, daar gaat het in mijn ogen dus al mis).
Plus als in extra, niet als in beter of boven de ander staand.
Voor sommige kinderen is ook een plusklas niet toereikend. Hadden ze daar nou maar aparte scholen voor.
Suðri schreef:
23-09-2019 21:42
Plus als in extra, niet als in beter of boven de ander staand.
Voor sommige kinderen is ook een plusklas niet toereikend. Hadden ze daar nou maar aparte scholen voor.
Dat snap ik ook wel, maar dat voelt voor de niet plus-klassers niet zo. Dus ja, ik vind die term heel slecht gekozen.

En er zijn wel aparte scholen voor kinderen waarvoor een plusklas niet toereikend is, dat heet Leonardo onderwijs.
zecora schreef:
23-09-2019 21:45
Dat snap ik ook wel, maar dat voelt voor de niet plus-klassers niet zo. Dus ja, ik vind die term heel slecht gekozen.

En er zijn wel aparte scholen voor kinderen waarvoor een plusklas niet toereikend is, dat heet Leonardo onderwijs.
Ook zo lekker bereikbaar en toegankelijk.

Als ze het de oranje klas noemen krijgt hey dezelfde betekenis. Maar ojee als er kinderen zijn die behoefte hebben aan wat moeilijkers, dan is de meerderheid ineens verdrietig en heeft het andere kind maar gewoon pech. Godzijdank bestaan er dus scholen waar wel gedifferentieerd wordt.
Suðri schreef:
23-09-2019 21:49
Ook zo lekker bereikbaar en toegankelijk.

Als ze het de oranje klas noemen krijgt hey dezelfde betekenis. Maar ojee als er kinderen zijn die behoefte hebben aan wat moeilijkers, dan is de meerderheid ineens verdrietig en heeft het andere kind maar gewoon pech. Godzijdank bestaan er dus scholen waar wel gedifferentieerd wordt.

Precies!!! Het is voor ieder kind zielig om niet op zijn of haar eigen niveau te mogen functioneren. DUS ook voor kinderen die slimmer zijn of meer uitdaging nodig hebben. Die kinderen hoeven het óók niet alleen te doen.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
23-09-2019 21:45
Dat snap ik ook wel, maar dat voelt voor de niet plus-klassers niet zo. Dus ja, ik vind die term heel slecht gekozen.

En er zijn wel aparte scholen voor kinderen waarvoor een plusklas niet toereikend is, dat heet Leonardo onderwijs.
Grappig dat je dit zegt. Mijn zoon is getest toen hij net vier was ( was op zijn derde al met lezen bezig en er vielen ons wat meer dingen op)
Hij zit niet in de plus klas, deze is voor goed scorende kinderen. Hij zit wel in een andere extra klas, namelijk een klas voor hoogbegaafde kinderen ( via school, hij heeft ook maar 1 jaar hoeven kleuteren) en hij noemde zijn hb klasje al zelf de min klas ;)
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
23-09-2019 21:38
In mijn opinie is het vooral "hip" voor een school om extra dingen voor hb kinderen aan te bieden, dat verkoopt over het algemeen beter dan te zeggen dat je een soort min-klasje hebt (let op, zo zouden ze dat natuurlijk nooit noemen, maar waarom noem je het andere klasje dan een plus-klas, daar gaat het in mijn ogen dus al mis).
Nou ja, dat is natuurlijk onzin, want wij hebben voor een school gekozen waar ze zowel een plus- als minklas hebben. Ze zijn er echt wel, maar dan moet je dat bij een rondleiding natuurlijk wel vragen.
Suðri schreef:
23-09-2019 21:49
Ook zo lekker bereikbaar en toegankelijk.

Als ze het de oranje klas noemen krijgt hey dezelfde betekenis. Maar ojee als er kinderen zijn die behoefte hebben aan wat moeilijkers, dan is de meerderheid ineens verdrietig en heeft het andere kind maar gewoon pech. Godzijdank bestaan er dus scholen waar wel gedifferentieerd wordt.
Van mij mag jij je kind naar een school met plusklas doen, als jij en je kind daar gelukkig van wordt, lekker doen.

De mijne werd dat niet, en zo te lezen zijn er meer kinderen die daar minder bij gedijen. Ik ben dan ook blij dat we uiteindelijk een andere keuze gemaakt hebben en ik heb mijn kind zien opbloeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet makkelijk is om een klas te vinden waar je kind precies gemiddeld is. Dat komt op de middelbare pas.

Ik heb zelf ook helemaal geen leuke basisschooltijd gehad, en ik was het kind dat alle leesboekjes al halverwege het jaar uit had. Ik heb me ook altijd anders gevoeld, net zoals jouw dochter TO. Ik was stil en verlegen, op de middelbare bloeide ik pas op. Werken aan zelfvertrouwen en anders mogen zijn dan de rest lijkt me dus waardevoller dan van school wisselen.

Wel goed dat jullie het opmerken trouwens, bij mij heeft er nooit iemand naar omgekeken.
zecora schreef:
23-09-2019 21:54
Van mij mag jij je kind naar een school met plusklas doen, als jij en je kind daar gelukkig van wordt, lekker doen.

De mijne werd dat niet, en zo te lezen zijn er meer kinderen die daar minder bij gedijen. Ik ben dan ook blij dat we uiteindelijk een andere keuze gemaakt hebben en ik heb mijn kind zien opbloeien.
Mijn kind werd ook niet gelukkig in de plusklas. En nog diep ongelukkiger van in de klas moeten zitten. Of op de gang, omdat hij niet mee mocht doen, omdat dat zo zielig was voor de kindjes die niet gelijk het antwoord wisten.
Maartje2016 schreef:
23-09-2019 21:53
Nou ja, dat is natuurlijk onzin, want wij hebben voor een school gekozen waar ze zowel een plus- als minklas hebben. Ze zijn er echt wel, maar dan moet je dat bij een rondleiding natuurlijk wel vragen.
Wij zijn niet voor niets geswitched, het lastige alleen is dat als je naar een basisschool gaat kijken je nog helemaal niet weet wat belangrijk gaat zijn voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
23-09-2019 21:38
In mijn opinie is het vooral "hip" voor een school om extra dingen voor hb kinderen aan te bieden, dat verkoopt over het algemeen beter dan te zeggen dat je een soort min-klasje hebt (let op, zo zouden ze dat natuurlijk nooit noemen, maar waarom noem je het andere klasje dan een plus-klas, daar gaat het in mijn ogen dus al mis).
Die ‘min-klasjes’ zijn in opkomst hoor! Dat heten de ‘klus-klasjes’. Speciaal voor kinderen die beter zijn met hun handen dan met hun hersenen.
Suðri schreef:
23-09-2019 21:56
Mijn kind werd ook niet gelukkig in de plusklas. En nog diep ongelukkiger van in de klas moeten zitten. Of op de gang, omdat hij niet mee mocht doen, omdat dat zo zielig was voor de kindjes die niet gelijk het antwoord wisten.
Vervelend, maar ik neem aan dat je bent gaan zoeken naar een oplossing voor je kind, dat kan dus soms een andere school zijn ;-)
zecora schreef:
23-09-2019 21:58
Vervelend, maar ik neem aan dat je bent gaan zoeken naar een oplossing voor je kind, dat kan dus soms een andere school zijn ;-)
Natuurlijk. En op papier is het overal prachtig, maar in de praktijk bleek geen een school echt hb onderwijs te kunnen bieden.
Dus is er gewoon geen keuze.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
23-09-2019 21:56
Wij zijn niet voor niets geswitched, het lastige alleen is dat als je naar een basisschool gaat kijken je nog helemaal niet weet wat belangrijk gaat zijn voor je kind.
Maar je kan wel vragen wat ze aanbieden. Ik vind het nog steeds verrassend dat TO na ruim 2 jaar school het heeft over "blijkbaar staat deze school bekend om...", dat is informatie die je gewoon bij een eerste rondleiding kan achterhalen.

Overigens hebben wij hier een zoon die wat langzaam is met praten, vandaar dat we bewust hebben gevraagd wat dan de mogelijkheden zouden zijn.

Probleem vind ik wel dat er zo'n groot verschil in aanmeldmogelijkheden zit. Hier kunnen we zoon rustig met 3,5 inschrijven op de school naar keuze, het lijkt me hel om dat te moeten doen als je kind amper geboren is :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
23-09-2019 21:56
Die ‘min-klasjes’ zijn in opkomst hoor! Dat heten de ‘klus-klasjes’. Speciaal voor kinderen die beter zijn met hun handen dan met hun hersenen.
En daar komen sinds vandaag de blusklasjes bij voor de kinderen die met uitdaging met de brandslang nodig hebben... ;)
Ceester schreef:
23-09-2019 22:04
En daar komen sinds vandaag de blusklasjes bij voor de kinderen die met uitdaging met de brandslang nodig hebben... ;)
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
23-09-2019 22:04
En daar komen sinds vandaag de blusklasjes bij voor de kinderen die met uitdaging met de brandslang nodig hebben... ;)
:proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven