Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
23-09-2019 21:56
Wij zijn niet voor niets geswitched, het lastige alleen is dat als je naar een basisschool gaat kijken je nog helemaal niet weet wat belangrijk gaat zijn voor je kind.
Ja eens. Op onze school, met wachtlijsten en alles, konden we uit 3 vormen onderwijs kiezen.
EGO, PGO en OGO. Ervaringsgericht, Projectgericht en Ontwikkelingsgericht.
Op basis van onze omschrijving van ons kind kon hij het beste naar EGO zei de directeur.
Maar goed, toen was hij 3. Nu hij ouder is denk ik dat PGO veel beter bij hem past.
Zo lastig om op je gevoel iets te moeten kiezen wat 8 jaar bij hem past.
Stressed is just desserts spelled backwards
Daarom zou een soort brugjaar oid fijn zijn, dan opsplitsen en eventueel nog ergens bijsturen.
Alle reacties Link kopieren
Voor onzekere kinderen is wisselen van school ook erg zwaar. Doe waar jij je als ouder goed bij voelt. Er is geen 1 weg die de beste is. Overal haal je wat en laat je wat.
Ik heb een normaal IQ kind die zich minder voelt omdat ik ook een hb kind heb. Ze voelt zich minder t.o.v haar broer.
Wat haar helpt is dat we haar kwaliteiten juist versterken en benoemen. Die liggen vooral op het creatieve vlak. Haar onzekerheid verminderen door haar complimenten te geven.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
23-09-2019 21:56
Mijn kind werd ook niet gelukkig in de plusklas. En nog diep ongelukkiger van in de klas moeten zitten. Of op de gang, omdat hij niet mee mocht doen, omdat dat zo zielig was voor de kindjes die niet gelijk het antwoord wisten.
Ja, maar hij kan toch gewoon even wachten en geduld hebben? Hij zal ook wel niet de juiste houding hebben en te veel uit het raam kijken. Wat een rot kind eigenlijk. Doen we helemaal niks mee.

Toen ik dan eindelijk van de basisschool af was en ik naar het gymnasium ging viel ik in zo'n enorm zwart gat. "Volgend schooljaar wordt het wel moeilijker" geloofde ik natuurlijk al 6 jaar niet meer, maar dat ik ook op het gymnasium 0,0 uitdaging vond dat was wel een klap in het gezicht.

Gelukkig dat het "tegenwoordig hip lijkt te zijn" om dit soort klassen te hebben, is in ieder geval al een stap in de goede richting.

Desalniettemin vind ik wel dat als je denkt dat je kind op een andere school gelukkiger is je daar voor moet gaan. Bedenk echter wel dat ze hoe dan ook in de gaten hebben dat niet iedereen overal even goed in is.
Wennas schreef:
23-09-2019 22:22
Ja, maar hij kan toch gewoon even wachten en geduld hebben? Hij zal ook wel niet de juiste houding hebben en te veel uit het raam kijken. Wat een rot kind eigenlijk. Doen we helemaal niks mee.

Toen ik dan eindelijk van de basisschool af was en ik naar het gymnasium ging viel ik in zo'n enorm zwart gat. "Volgend schooljaar wordt het wel moeilijker" geloofde ik natuurlijk al 6 jaar niet meer, maar dat ik ook op het gymnasium 0,0 uitdaging vond dat was wel een klap in het gezicht.

Gelukkig dat het "tegenwoordig hip lijkt te zijn" om dit soort klassen te hebben, is in ieder geval al een stap in de goede richting.

Desalniettemin vind ik wel dat als je denkt dat je kind op een andere school gelukkiger is je daar voor moet gaan. Bedenk echter wel dat ze hoe dan ook in de gaten hebben dat niet iedereen overal even goed in is.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
23-09-2019 21:54
Ik denk dat het niet makkelijk is om een klas te vinden waar je kind precies gemiddeld is. Dat komt op de middelbare pas.

Ik heb zelf ook helemaal geen leuke basisschooltijd gehad, en ik was het kind dat alle leesboekjes al halverwege het jaar uit had. Ik heb me ook altijd anders gevoeld, net zoals jouw dochter TO. Ik was stil en verlegen, op de middelbare bloeide ik pas op. Werken aan zelfvertrouwen en anders mogen zijn dan de rest lijkt me dus waardevoller dan van school wisselen.

Wel goed dat jullie het opmerken trouwens, bij mij heeft er nooit iemand naar omgekeken.
Ik heb er vanaf groep 3 om gevraagd, maar er werd niet naar geluisterd.
TO: wat wil je dochter zelf? Heb je het er al eens met haar over gehad?
Alle reacties Link kopieren
Afschaffen die blus- of plusklasjes! Maar dan gaan ouders weer miepen. Kinderen leren op deze leeftijd zoveel van elkaar en vooral moeten ze leren dat elk kind anders mag zijn!
Ik zou geen zin hebben in 6 jaar drama en onzekerheid.
En gaan rondkijken naar een school waar de klas / groep 3 meer gemiddeld is ipv dat 75 % van de klas eigenlijk in de plus-klas thuis hoort.

En proberen in te stappen na een vakantie.
Na herfst of na Kerst.


Over 6 jaar krijgen zowat al deze kinderen overigens VWO of gym-advies.
Is kind misschien weer gefrustreerd omdat zij HAVO of VMBO haalt.
En heeft ze ook geen zin in de middelbare "want iedereen kan toch beter leren dan ik, dus waarom zou ik nog naar school gaan of moeite doen".
Moet je haar straks ook nog 4 à 5 jaar door de middelbare slepen.
Fleureleur schreef:
23-09-2019 22:31
Afschaffen die blus- of plusklasjes! Maar dan gaan ouders weer miepen. Kinderen leren op deze leeftijd zoveel van elkaar en vooral moeten ze leren dat elk kind anders mag zijn!
Waarom moet dat afgeschaft worden?
Alle reacties Link kopieren
Fleureleur schreef:
23-09-2019 22:31
Afschaffen die blus- of plusklasjes! Maar dan gaan ouders weer miepen. Kinderen leren op deze leeftijd zoveel van elkaar en vooral moeten ze leren dat elk kind anders mag zijn!
Waarom? Blus-, plus- en klusklasjes vallen toch gewoon onder passend onderwijs?
Fleureleur schreef:
23-09-2019 22:31
Afschaffen die blus- of plusklasjes! Maar dan gaan ouders weer miepen. Kinderen leren op deze leeftijd zoveel van elkaar en vooral moeten ze leren dat elk kind anders mag zijn!
Mee eens. En leer ze dan ook dat er ook andere dingen belangrijk zijn als alleen de beste in rekenen etc zijn. De een kan mooi tekeken, de andere kan prachtig zingen, de 3e kan heel goed contact leggen. Leer ze allemaal dat dat net zo belangrijk is als Pietje die goed kan rekenen.
zecora schreef:
23-09-2019 22:43
Mee eens. En leer ze dan ook dat er ook andere dingen belangrijk zijn als alleen de beste in rekenen etc zijn. De een kan mooi tekeken, de andere kan prachtig zingen, de 3e kan heel goed contact leggen. Leer ze allemaal dat dat net zo belangrijk is als Pietje die goed kan rekenen.
Je moet dus vooral allemaal hetzelfde zijn en je mag zeker niet slimmer zijn iets iets dan een ander. Tenzij het over knutselen gaat.
Maartje2016 schreef:
23-09-2019 22:39
Waarom? Blus-, plus- en klusklasjes vallen toch gewoon onder passend onderwijs?
Alles en iedereen moet hetzelfde lijken.
Wennas schreef:
23-09-2019 22:22
Ja, maar hij kan toch gewoon even wachten en geduld hebben? Hij zal ook wel niet de juiste houding hebben en te veel uit het raam kijken. Wat een rot kind eigenlijk. Doen we helemaal niks mee.

Toen ik dan eindelijk van de basisschool af was en ik naar het gymnasium ging viel ik in zo'n enorm zwart gat. "Volgend schooljaar wordt het wel moeilijker" geloofde ik natuurlijk al 6 jaar niet meer, maar dat ik ook op het gymnasium 0,0 uitdaging vond dat was wel een klap in het gezicht.

Gelukkig dat het "tegenwoordig hip lijkt te zijn" om dit soort klassen te hebben, is in ieder geval al een stap in de goede richting.

Desalniettemin vind ik wel dat als je denkt dat je kind op een andere school gelukkiger is je daar voor moet gaan. Bedenk echter wel dat ze hoe dan ook in de gaten hebben dat niet iedereen overal even goed in is.
Je kan daar ook anders in staan, ik deed ook het vwo met 2 vingers in mijn neus, had ik mooi tijd over voor andere dingen buiten school. Het is, imo, niet erg om je af en toe te vervelen.
zecora schreef:
23-09-2019 22:45
Je kan daar ook anders in staan, ik deed ook het vwo met 2 vingers in mijn neus, had ik mooi tijd over voor andere dingen buiten school. Het is, imo, niet erg om je af en toe te vervelen.
Precies. Af en toe.
Suðri schreef:
23-09-2019 22:44
Je moet dus vooral allemaal hetzelfde zijn en je mag zeker niet slimmer zijn iets iets dan een ander. Tenzij het over knutselen gaat.
Nee je hoeft niet overal hetzelfde te zijn, maar ik wil mijn dochter ook graag succes ervaringen mee geven. En als op school alleen gekeken wordt naar schoolse prestatie's dan gaat ze dat niet krijgen. Dan is ze altijd een van de slechtste, en dat is prima dat ze dat mss is, maar dat is voor je zelfvertrouwen niet fijn om daar continu mee geconfronteerd te worden.
Suðri schreef:
23-09-2019 22:47
Precies. Af en toe.
Precies dus dan zorg je dat je die uitdaging ergens ander krijgt. Als jij dat als ouders toch ziet dan regel je toch uitdaging. De uitdaging kan er dan bijv. ook in zitten om je klasgenoten iets uit te leggen.
zecora schreef:
23-09-2019 22:50
Precies dus dan zorg je dat je die uitdaging ergens ander krijgt. Als jij dat als ouders toch ziet dan regel je toch uitdaging. De uitdaging kan er dan bijv. ook in zitten om je klasgenoten iets uit te leggen.
Leuk joh, als je dat 5 hele dagen per week moet doen. En waarom? Omdat er jankballen van ouders er niet tegen kunnen dat hun kind een middenmootje is en daarom iedereen gelijk moet zijn.
Zelf in het communisme kunnen de dat onderscheid nog maken.
zecora schreef:
23-09-2019 22:48
Nee je hoeft niet overal hetzelfde te zijn, maar ik wil mijn dochter ook graag succes ervaringen mee geven. En als op school alleen gekeken wordt naar schoolse prestatie's dan gaat ze dat niet krijgen. Dan is ze altijd een van de slechtste, en dat is prima dat ze dat mss is, maar dat is voor je zelfvertrouwen niet fijn om daar continu mee geconfronteerd te worden.
Dat ligt aan de school, niet aan de differentiatie an sich.
Suðri schreef:
23-09-2019 22:52
Leuk joh, als je dat 5 hele dagen per week moet doen. En waarom? Omdat er jankballen van ouders er niet tegen kunnen dat hun kind een middenmootje is en daarom iedereen gelijk moet zijn.
Zelf in het communisme kunnen de dat onderscheid nog maken.
Jij bent dus precies de soort ouder waarom wij gewisseld zijn.
Ik vind dit echt een hele sneue benaming voor ouders die ook graag het best voor hun kind willen. Maar het moet schijnbaar allemaal om jouw perfecte hb kind draaien? Zo gaat het in de werkelijke wereld ook niet zijn, dus daar kan je maar beter alvast aan wennen.
zecora schreef:
23-09-2019 22:55
Jij bent dus precies de soort ouder waarom wij gewisseld zijn.
Ik vind dit echt een hele sneue benaming voor ouders die ook graag het best voor hun kind willen. Maar het moet schijnbaar allemaal om jouw perfecte hb kind draaien? Zo gaat het in de werkelijke wereld ook niet zijn, dus daar kan je maar beter alvast aan wennen.
Lezen is lastig he?

Het gaat over de opmerking dat alle plusklassen afgeschaft moeten worden, omdat iedereen gelijk moet zijn omdat het zo zielig is voor de kindjes die geen plusje zijn.
zecora schreef:
23-09-2019 22:50
Precies dus dan zorg je dat je die uitdaging ergens ander krijgt. Als jij dat als ouders toch ziet dan regel je toch uitdaging. De uitdaging kan er dan bijv. ook in zitten om je klasgenoten iets uit te leggen.

Uit ervaring kan ik vertellen dat je ze buiten school uit kan dagen wat je wil, feit blijft dat ze een groot deel van de week op school zitten en zich kapot vervelen. Ik denk dat jij niet begrijpt wat vervelen met je kan doen en ik heb het niet over even niet weten wat je moet doen op zondagmiddag.

Daarnaast vind jij het misschien uitdagend als een kind is uit moet leggen aan een ander kind. Je gaat compleet voorbij aan het feit dat de hersenen van een hb-kind doorgaans echt anders in elkaar zitten dan die van een niet-hb-kind. Uitleggen is dan echt niet leuk en zorgt vooral voor onbegrip aan beide kanten.

Je onderschat dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn reactie nog wel even nuanceren. Heb jaren ervaring in groep 3. Deze kinderen zijn niet bezig met wie beter/minder is als daar geen nadruk op gelegd wordt. Ze leren juist van elkaar. Door plusklasjes haal je de goede
leerlingen uit een groep. Er zijn voldoende onderzoeken dat je deze nodig hebt om een goede rijke leeromgeving voor alle kinderen te creëeren. Natuurlijk is passend onderwijs belangrijk en moet je differentiëren. Mijn ervaring is dat dit juist va groep 6/7 niet anders meer kan. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen sprongsgewijs ontwikkelen en door te vroeg plus en minklasjes te maken, verstoor je mijns inziens deze ontwikkeling.
Hoe en waarom weten de kinderen welke soort lezer ze zijn? Het lijkt me onnodig en slecht voor het leesplezier van de zwakkere leerlingen om zo duidelijk te weten dat ze het nog minder goed kunnen. De betere leerlingen kunnen vast op een andere manier gestimuleerd worden. Wij hadden ook verschillende groepjes met het lezen met de leesmoeders maar je had als kind totaal geen idee wat de rangorde was.
Fleureleur, de pluskinderen ander werk geven lijkt me juist een prima idee, zodat de leerkracht zich bezig kan houden met de zwakkere leerlingen. Dat ze van elkaar leren is niet mijn ervaring. Mijn dochter werd gek in groep 3 en vond het verschrikkelijk dat ze kern acht moest doen terwijl ze een aantal avi's hoger las. Haar beste vriendinnetje bleek achteraf zo dyslectisch als wat, maar was in groep 3 vooral gefrustreerd dat het lezen maar niet ging.

Sociale conventies leren kinderen van elkaar. Niet rekenen of lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven