Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
Marnamai schreef:
24-09-2019 17:16
Ik zou zelf zowel op Jenaplan als die vrije school gaan kijken.
En gaan luisteren hoe groot en divers de klasgroep dit jaar exact is in groep 3.
Want met die kinderen moet ze door tot groep 8.
(Daarbij ook belangrijk: Welke leerkracht staat er voor 30 kinderen? Iemand die net is afgestudeerd en quasi 0 ervaring heeft? Of iemand die al 10 jaar les geeft en een klas van 30 in bedwang kan houden?)

En die katholieke school 20 minuten verder in gedachten houden voor als Jena en vrij toch niets is.
Een net afgestudeerde leerkracht kan zoveel beter zijn dan eentje die het al jaren doet. Bovendien wijzigt een formatie zeer regelmatig.
Ook vragen hoeveel kindjes pluswerk krijgen dan hè.
Suðri schreef:
24-09-2019 16:44
Dus jij kan er prima mee leven als je dochter tussen de kinderen met een IQ van 40-50 zit met bijpassende stof en tempo. Want plusklasjes zijn gemeen.
Ik vind jou wel heel zuur overkomen 🙄
Polsjef schreef:
24-09-2019 17:22
Ik vind jou wel heel zuur overkomen 🙄
Klopt. Ik word echt zuur van uitspraken als dat alle kinderen gelijk moeten zijn.
Om een ander maar wat te verbieden, en zich naarmate laten voelen, zodat jouw kind geen probleem meer heeft, i.p.v. het eigenlijke probleem aanpakken, is gewoon kolder.
Ik vind maatwerk voor kinderen enorm belangrijk. Zowel voor de kinderen die onderaan bungelen als de kinderen die er bovenuit steken. Rekenen en begrijpend lezen zijn nu eenmaal belangrijke vakken. Mijn kind is ook bijzonder creatief, maar daar hoeft geen plusklas voor te komen.

Een kind moet het beste uit zichzelf halen op het eigen niveau.
Suðri schreef:
24-09-2019 17:25
Klopt. Ik word echt zuur van uitspraken als dat alle kinderen gelijk moeten zijn.
Om een ander maar wat te verbieden, en zich naarmate laten voelen, zodat jouw kind geen probleem meer heeft, i.p.v. het eigenlijke probleem aanpakken, is gewoon kolder.
Kan ik mij voorstellen hoor, maar je slaat wel beetje door 😅.
Polsjef schreef:
24-09-2019 17:31
Kan ik mij voorstellen hoor, maar je slaat wel beetje door 😅.
Weet ik, had ik zin in ;)
Hoog zemelgehalte enzo.
Alle reacties Link kopieren
Maar je weet toch in wat voor buurt je woont en wat voor soort kinderen er op de school zitten? Je kunt die "plus" en"zon"kinderen toch niet verbieden om onderwijs op hun behoeften en niveau te krijgen? Dat wil je voor jouw kind toch ook? Trouwens niet alle kinderen die in zon starten, blijven zon. Misschien beheersen ze de letters wel, maar vallen toch terug naar Maan in de hogere kernen van de methode.

En waarom negeer je de opmerkingen om wat aan de oorzaak van de faalangst en onzekerheid te doen?
Vesvalli schreef:
24-09-2019 16:53
Ja daar heb je een punt en ik snap ook zeker dat een hb kind uitdaging nodig heeft, Maar op de school waar ze nu zit, vind ik dit wel ten koste gaan van de gemiddelde leerlingen. Een iq van 40-50 is natuurlijk ook niet gemiddeld. Die kinderen zitten vaak op speciaal onderwijs. Dan zou ik liever zien dat er ook meer speciale scholen zijn voor hb kinderen. OF dat er naast de plusklasjes voor die vakken ook plusklasjes zijn voor kinderen met andere talenten.
Wij hebben op de vrije school gekeken en daar deden ze veel meer andere activiteiten naar de taal en rekenlessen, zoals breien, hout bewerken, muziek maken. Dat gaf voor de hb kinderen ook veel uitdaging want dat je goed kunt leren betekent niet dat je ook goed kunt breien. Mijn dochter bijvoorbeeld zou daar misschien juist weer beter in zijn. Dat leek mij dus een erg goed principe. Helaas had deze school ook wat principes waar ik me totaal niet in kon vinden.
Ik snap je probleem wel, maar besef je wel dat je door jouw manier van praten zelf heel erg de nadruk legt op prestaties? Net als de moeders op het schoolplein waar je zo van baalt. Want jouw kind is beter in zwemmen en knutselen, dus... Heel prestatiegericht en erg van het vergelijken. Wat nou als je beter of slechter zijn helemaal los laat. Alleen maar kijken naar jezelf zijn en dat is perfect. Beter kan niet. Dan is het toch altijd goed? Ik vind het heel raar dat je kind al zo gefocused is op verschillen in niveau. Dat ben ik echt niet gewend. Je kunt hier zelf het verschil in maken. Mijn jongste was op een andere manier een uitzondering in de klas. Hij was op de basisschool de enige in de klas die heel slim was. Maar niemand die daar iets over zei of zo, het was helemaal geen onderwerp van gesprek. Ze gingen gewoon voetballen en gamen. Zijn beste vriendje ging na groep acht naar het laagste vmbo-niveau. Had een laag iq. Maar dat verschil was helemaal niet belangrijk. Ouders hadden het daar ook niet over. Ik denk dat je zelf ook daar naartoe moet. Weg van die prestaties op alle vlakken. Praat alleen over inzet en laat merken dat je je dochter geweldig vindt.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck dat negeer ik helemaal niet, in de OP heb ik al gezet dat we daarvoor al hulp hebben en daar mee oefenen.

Ik denk dat ik dit topic verder maar laat voor wat het is, ik heb het idee dat het erg verkeerd begrepen wordt door veel mensen. Gelukkig ook wel wat tips gekregen waar ik wat mee kan.

Ik ben niet gefocust op niveau, ik vind het alleen wat jammer dat mijn dochter in een klas zit die niet helemaal een afspiegeling is van de werkelijkheid (want niet 70% van de bevolking is hb of in die richting geloof ik) en zij daar wat van mee krijgt, terwijl ze toch al faalangstig is en we daar al mee bezig zijn.

Dat goed zijn in zwemmen was gewoon een voorbeeld om te laten zien dat elk kind andere talenten heeft en er dus meer talenten zijn dan rekenen en taal. Maar nogmaals, ik vind de discussies hier niet zo gezellig en ook niet relevant voor de vraag die ik stelde. Bedankt iedereen voor de adviezen en tips.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 17:07
Het valt mij wel op (hier in dit topic en ook op het schoolplein) dat ouders van hb kinderen het erg moeilijk hebben met te weinig uitdaging voor hun kind en het vinden van passend onderwijs, en iedereen dat begrijpt.
En dat als ik hier dus eigenlijk eenzelfde soort vraag stel over wat passend onderwijs is, ik er maar mee moet dealen, ik moet kiezen uit kwaden en me vooral niet moet aanstellen.
Zo eens,
Ik heb vaak het idee dat ouders van hb kinderen denken dat alles op school om hun kind moet draaien.
Dat kan, maar dan moet je een priveschool kiezen en betalen.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 19:52
MrsDuck dat negeer ik helemaal niet, in de OP heb ik al gezet dat we daarvoor al hulp hebben en daar mee oefenen.

Ik denk dat ik dit topic verder maar laat voor wat het is, ik heb het idee dat het erg verkeerd begrepen wordt door veel mensen. Gelukkig ook wel wat tips gekregen waar ik wat mee kan.

Ik ben niet gefocust op niveau, ik vind het alleen wat jammer dat mijn dochter in een klas zit die niet helemaal een afspiegeling is van de werkelijkheid (want niet 70% van de bevolking is hb of in die richting geloof ik) en zij daar wat van mee krijgt, terwijl ze toch al faalangstig is en we daar al mee bezig zijn.

Dat goed zijn in zwemmen was gewoon een voorbeeld om te laten zien dat elk kind andere talenten heeft en er dus meer talenten zijn dan rekenen en taal. Maar nogmaals, ik vind de discussies hier niet zo gezellig en ook niet relevant voor de vraag die ik stelde. Bedankt iedereen voor de adviezen en tips.


Ik denk dat jij ontzettend bezig bent met niveau. Je hebt het over de slimme klas waar je dochter in zit en dat die klas geen afspiegeling is van de maatschappij. Veel scholen zijn geen afspiegeling van de maatschappij en het ligt vooral aan de omgeving waar je woont.

Daarnaast ben je met zo'n jong kind bezig met haar talenten en zie je rekenen en taal als talent. Je kan voor alles een talent hebben, maar je vergeet een belangrijk deel:

talent hebben betekent ontzettend hard werken.

Na alles wat ik lees vind ik het niet gek dat je dochter faalangstig is. Ze moet talent hebben en zich op die manier meten aan de rest van haar klas. Jij meet haar in ieder geval met andere kinderen.

Kijk nou maar gewoon naar je dochter zoals ze is en accepteer dat. Boos worden op de omgeving heeft geen nut. Boos worden op al die pluskinderen in de klas is net zo nutteloos. Die kinderen zijn goed zoals ze zijn. Net als jouw dochter. (en al die slimme kinderen zijn echt niet allemaal ontzettend getalenteerd.)
zecora schreef:
24-09-2019 20:13
Zo eens,
Ik heb vaak het idee dat ouders van hb kinderen denken dat alles op school om hun kind moet draaien.
Dat kan, maar dan moet je een priveschool kiezen en betalen.

Hoe kom je hier nou bij?

Overigens vind ik het niet gek als ouders de school plat lopen voor hun hb-kind. Ik neem er namelijk vergif op in dat zo'n kind thuis met woede-uitbarstingen zit, depressief is, lamgeslagen is of iets anders vervelends. Door de saaiheid van school. Gek dat ouders daar wat aan willen doen.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 19:52
MrsDuck dat negeer ik helemaal niet, in de OP heb ik al gezet dat we daarvoor al hulp hebben en daar mee oefenen.

Ik denk dat ik dit topic verder maar laat voor wat het is, ik heb het idee dat het erg verkeerd begrepen wordt door veel mensen. Gelukkig ook wel wat tips gekregen waar ik wat mee kan.

Ik ben niet gefocust op niveau, ik vind het alleen wat jammer dat mijn dochter in een klas zit die niet helemaal een afspiegeling is van de werkelijkheid (want niet 70% van de bevolking is hb of in die richting geloof ik) en zij daar wat van mee krijgt, terwijl ze toch al faalangstig is en we daar al mee bezig zijn.

Dat goed zijn in zwemmen was gewoon een voorbeeld om te laten zien dat elk kind andere talenten heeft en er dus meer talenten zijn dan rekenen en taal. Maar nogmaals, ik vind de discussies hier niet zo gezellig en ook niet relevant voor de vraag die ik stelde. Bedankt iedereen voor de adviezen en tips.
Maar als niveau niet belangrijk is, maakt het toch helemaal niet uit dat 70 procent van de kinderen in haar klas ‘beter’ is? Ik snap dat echt niet. Zeker in groep 3 maakt dat kinderen geen bal uit. In groep 8 wordt het echt zichtbaar, maar in groep 3? Wat nou als je kind beneden gemiddeld intelligent is, dan is toch ook 70 procent van de kinderen ‘beter’? Of 80 procent? Moet je dan kinderen gaan indelen naar iq? Waarom praten jullie over zon en maan en weet ik veel. Bij ons op school wisten kinderen dat helemaal niet en ook hadden ze geen idee van citoscores. En dan praten de moeders op het schoolplein maar over Chinees of moeilijke boeken. Prima toch, praat jij over de zwemles of whatever. Gaat niet om opscheppen, gaat niet om niveau, maar wel om het delen van ervaringen. En elk kind heeft zijn dingetjes hoor en elke ouder zijn zorgen.
*TanteSjaan* schreef:
24-09-2019 20:22
Ik denk dat jij ontzettend bezig bent met niveau. Je hebt het over de slimme klas waar je dochter in zit en dat die klas geen afspiegeling is van de maatschappij. Veel scholen zijn geen afspiegeling van de maatschappij en het ligt vooral aan de omgeving waar je woont.

Daarnaast ben je met zo'n jong kind bezig met haar talenten en zie je rekenen en taal als talent. Je kan voor alles een talent hebben, maar je vergeet een belangrijk deel:

talent hebben betekent ontzettend hard werken.

Na alles wat ik lees vind ik het niet gek dat je dochter faalangstig is. Ze moet talent hebben en zich op die manier meten aan de rest van haar klas. Jij meet haar in ieder geval met andere kinderen.

Kijk nou maar gewoon naar je dochter zoals ze is en accepteer dat. Boos worden op de omgeving heeft geen nut. Boos worden op al die pluskinderen in de klas is net zo nutteloos. Die kinderen zijn goed zoals ze zijn. Net als jouw dochter. (en al die slimme kinderen zijn echt niet allemaal ontzettend getalenteerd.)
Mij valt dit ook op. De fixie growie theorie is misschien handig om te lezen voor ts.
Pipo8888 schreef:
24-09-2019 20:30
Mij valt dit ook op. De fixie growie theorie is misschien handig om te lezen voor ts.
Je bedoelt fixed mindset versus growth mindset, neem ik aan ;-)
Phineas schreef:
24-09-2019 20:47
Je bedoelt fixed mindset versus growth mindset, neem ik aan ;-)
Dat ja :)
Alle reacties Link kopieren
Dat ouders van hb kinderen de school platlopen zie ik inderdaad veel hier, en snap ik ook echt. Maar mijn dochter zit thuis dus ook gefrustreerd en boos, omdat dingen haar niet lukken zoals ze wil (en ze dus ziet bij vriendinnetjes) En ja hier zijn wij zeker mee aan het oefenen. Ik zeg tegen die ouders toch ook niet dat ze dan maar hulp moeten zoeken voorhun kind voor de frustratie die komt kijken bij hoogbegaafdheid? En bah, jammer dat ik nu word gezien als iemand die dat niveau zo belangrijk vindt. Volgens mij was mijn strekking juist dat het me bij mijn dochter niks boeit, maar dat dat juist zo lastig is in deze omgeving.

Overigens hebben wij net besloten niet van school te gaan wisselen hierom. we zijn inderdaad bezig met het proberen te vergroten van zelfvertrouwen en de rest van het hulptraject voor haar angsten. Ik voel me wel aangesproken over het feit dat die faalangst dan dus misschien bij ons vandaan komt vanwege prestatie gerichtheid. Dat is namelijk helemaal niet zo en mijn dochter krijgt er ook niks van mee dat ik een beetje baal van de school. Ze moet helemaal geen talent hebben, ik wil juist dat ze leert om gelukkig te zijn met wie ze is. Ik vind die reacties dan ook echt pijnlijk. Wij zitten ook met een meisje thuis dat niet lekker in haar vel zit. En dat dat door ons zou komen vind ik nogal kort door de bocht.
aaiamfibie schreef:
24-09-2019 12:29
Jeetje ik schrik er eigenlijk een beetje van. Onze zoon is ook net in groep 3 gestart en is blij dat hij eindelijk mag leren.
Bij onze zoon in de klas beginnen de meeste kinderen met maan en een enkeling met zon. Er wordt ook niet gecommuniceerd hoeveel kinderen er maan en zon lezen.
Hier ook niet heel expliciet en volgens mij weet mijn zoon dat ook echt niet van iedereen. Voor zover ik weet (net twee keer geholpen op school bij het leescircuit) is hier de hele klas “maan”, m.u.v. zes kinderen die groep 3 voor de tweede keer doen en dus al veel verder zijn. Hij is wel heel erg onder de indruk van kinderen die kern 10 al kunnen lezen.
TO, besef dat als je dochter hulp krijgt bij haar faalangst, jullie als gezin ook aangepakt zullen worden. Faalangst is namelijk niet het probleem van een kind. Het is het probleem van een heel gezin en jullie als ouders hebben daar zeker aandeel in. Verder is faalangst een hele lastige om aan te pakken. Voor jullie en helemaal voor dochter, aangezien zij het lijdend voorwerp is in deze.

Je kan benadrukken dat al die slimme kinderen jou niet boeien, je posts laten een ander beeld zien. Je opent zelf nota bene een topic me als titel 'niveauverschillen', terwijl je het beter 'kind en faalangst' of iets had kunnen noemen.
Vesvalli schreef:
24-09-2019 21:03
Dat ouders van hb kinderen de school platlopen zie ik inderdaad veel hier, en snap ik ook echt. Maar mijn dochter zit thuis dus ook gefrustreerd en boos, omdat dingen haar niet lukken zoals ze wil (en ze dus ziet bij vriendinnetjes) En ja hier zijn wij zeker mee aan het oefenen. Ik zeg tegen die ouders toch ook niet dat ze dan maar hulp moeten zoeken voorhun kind voor de frustratie die komt kijken bij hoogbegaafdheid? En bah, jammer dat ik nu word gezien als iemand die dat niveau zo belangrijk vindt. Volgens mij was mijn strekking juist dat het me bij mijn dochter niks boeit, maar dat dat juist zo lastig is in deze omgeving.
Ik snap je wel, TO. Hoewel ik veel van de andere reacties ook wel begrijp. Maar volgens mij is het bij jou vooral de frustratie omdat het referentiekader van je dochter nu op een andere manier gekleurd is (en haar onzeker maakt) dan wanneer ze op een school had gezeten waar twee kinderen “bovengemiddeld”, twee kinderen “benedengemiddeld” en de rest op gemiddeld niveau waren begonnen met lezen. Terwijl ze op een andere school die frustratie misschien niet had gehad.
*TanteSjaan* schreef:
24-09-2019 20:24
Hoe kom je hier nou bij?

Overigens vind ik het niet gek als ouders de school plat lopen voor hun hb-kind. Ik neem er namelijk vergif op in dat zo'n kind thuis met woede-uitbarstingen zit, depressief is, lamgeslagen is of iets anders vervelends. Door de saaiheid van school. Gek dat ouders daar wat aan willen doen.
Lees een aantal reacties hier eens door zou ik zeggen 😉

Tja ene kind is gefrustreerd door saaiheid, andere door de moeillijkheid.
Mijn kind door het spellen, moet ik dan maar zitten laat maar zitten?
Nee, thats life, daar wordt je sterker van.
Alle reacties Link kopieren
Een kind wat onzeker is, heeft altijd meer oog voor degenen die dingen beter konden dan voor degenen die even goed of zelfs slechter zijn.

In hoeverre is het echt waar dat je kind onderaan bungelt? Of valt dat eigenlijk wel mee en is het vooral perceptie van je kind?

Hoe realistisch is jouw kinds kijk op de wereld om haar heen en kan je haar daar in begeleiden? Hoe leer jij haar dat er meer in het leven is dan goed leren of goed kunnen zwemmen?

Hier heeft de kaderleerling echt haarfijn begrepen dat zijn EQ vele malen hoger is dan dat van zijn zeer slimme gym zus. En weet hij ook dat vaak genoeg dat EQ je verder brengt in het leven dan IQ. Heb je het wel eens over dat soort dingen met je kind (op haar niveau uiteraard). Want roepen dat het ene kind goed kan rekenen maar zij gelukkig goed kan zwemmen gaat haar niet helpen. Dat suggereert namelijk nog steeds dat prestaties het allerbelangrijkste zijn.

Ik heb nooit op resultaat gecomplimenteerd, wel op inzet. Vaak genoeg is er hier in huis een stuk harder gewerkt voor die 6 (zoon) dan de 10 (dochter). Beiden krijgen een compliment hoor, maar die met hard werken behaalde zes wel een wat dikker compliment dan de met nul moeite behaalde 10. Dochter wordt dan weer uitgebreider geprezen als ze ondanks laag EQ toch emphatie weet te vertonen.
*TanteSjaan* schreef:
24-09-2019 21:18
TO, besef dat als je dochter hulp krijgt bij haar faalangst, jullie als gezin ook aangepakt zullen worden. Faalangst is namelijk niet het probleem van een kind. Het is het probleem van een heel gezin en jullie als ouders hebben daar zeker aandeel in. Verder is faalangst een hele lastige om aan te pakken. Voor jullie en helemaal voor dochter, aangezien zij het lijdend voorwerp is in deze.

Je kan benadrukken dat al die slimme kinderen jou niet boeien, je posts laten een ander beeld zien. Je opent zelf nota bene een topic me als titel 'niveauverschillen', terwijl je het beter 'kind en faalangst' of iets had kunnen noemen.
Yep, vandaar mijn tip over de growth mindset. Als je kind faalangstig is komt het nogal nauw welke woorden je gebruikt. Dat is helemaal geen kritiek, dat is iets wat andere ouders ook na veel geworstel leren en wat ik je als tip meegeef. Faalangst en andere angsten komen niet van andere kinderen die beter kunnen leren. Dan zouden kinderen die slechter kunnen leren veel vaker faalangstig zijn dan kinderen die beter kunnen leren. En laat nu ook juist veel slimme kinderen faalangstig zijn. Wisselen van school om deze reden vind ik een groot risico, zeker voor een meisje dat al angstig is. Ik zou trouwens ook niet dat gemiddelde iq als vaststaand feit beschouwen. Want ze is nog zo jong, zo betrouwbaar zijn die testen helemaal niet. Zeker niet als ze faalangstig is.
sprietgras schreef:
24-09-2019 12:36
Bij ons ook niet, maar dochter kan precies vertellen hoeveel kinderen in zon lezen.
Ow echt. Onze zoon heeft totaal geen idee.
Suðri schreef:
23-09-2019 22:52
Leuk joh, als je dat 5 hele dagen per week moet doen. En waarom? Omdat er jankballen van ouders er niet tegen kunnen dat hun kind een middenmootje is en daarom iedereen gelijk moet zijn.
Zelf in het communisme kunnen de dat onderscheid nog maken.
Zo hee, jij bent lekker bezig om het topic naar jezelf toe te trekken of niet? Ik lees nu tot deze post en er gaat al meer over jouw geweldige kind dan over het kind van TO waar ze advies om vraagt. Als je een topic wil om te laten weten hoe ontzettend slim jouw kind is, open er dan zelf een. Hier heeft TO toch helemaal niets aan?

*zo, nu verder lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven