Nu al praten over kleuterverlenging

25-11-2019 20:19 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik een 10-minuten gesprek gehad met juf over onze zoon in groep 2. Dit was helaas een erg negatief gesprek. Ze uitte haar zorgen over het feit dat mijn zoon moeite heeft met verbale opdrachten (omzetten in zijn hoofd) en vaak moet zoeken naar woorden. Dit laatste komt niet als een complete verrassing en zoon heeft daar ook logopedie voor gehad. Uit alle testen daar kwam dat hij verbaal lager scoort dan performaal, maar nog binnen het gemiddelde. De logopedist dacht dat hij misschien een beelddenker is en ook erg slim. Mijn man is overigens precies hetzelfde.
De juf denkt echter dat er een grote kans is dat hij groep 2 over moet gaan doen en ik weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Ze denkt dat het cognitief wel goed zit (dat denk ik zelf ook), maar dat het er nog niet goed uitkomt. Ze stelde voor om weer logopedie te gaan doen en wil 2 keer per week extra begeleiding aanbieden om hem te helpen sneller te antwoorden en dingen beter onder woorden te brengen. Ze denkt nl. dat hij erg ondergesneeuwd wordt als hij met andere kinderen speelt. Ze benadrukte dat hij dus op veel vlakken echt achterloopt op zijn klasgenootjes. Ook is hij een enorme dromer en motorisch niet altijd de handigste. Daarom zal hij ook extra gymles krijgen.


Het is een beetje een warrig verhaal geworden en ik weet eigenlijk niet precies wat mijn vraag is. Het moet allemaal nog even bezinken, want het kwam behoorlijk onverwachts. Ik had verwacht dat het over zijn werkhouding zou gaan, maar kleuterverlenging... Iemand ervaring hiermee? Advies?
odille wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:03
Reden: Te herkenbaar
20.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je verkijkt je echt op het verschil tussen groep 2 en groep 3.
Werkhouding is denk ik belangrijker dan intelligentie.
De juf zegt niet dat hij het met 1 ding moeilijk heeft maar dat hij op veel vlakken achterloopt.
snoepzak schreef:
25-11-2019 20:35
Ik zou het niet zo erg vinden. Jaartje extra kleuteren had ik mijn kinderen wel gegund. Ze moeten nog zo lang, zoveel... en als de verwachting is dat hij makkelijk ondergesneeuwd wordt, zou ik hem dat jaar wel gunnen als hij daarna zijn hele basisschool tijd met meer stevigheid en vol vertrouwen tegemoet gaat. Wat is nou 1 jaar... daarbij is het geen def advies, maar een waarschuwing. Kijk gewoon aan wat er gebeurt met extra begeleiding, maar ik zou verder wel naar juf luisteren.

Wat een vreemde reden om langer te kleuteren. Langer kleuteren kan ook heel verkeerd uitpakken doordat een kind zich dan heel erg verveelt op school. Een kind dat klaar is voor groep drie moet maar groep drie, en kind dat er niet klaar voor is mag/moet langer in de kleuterklas blijven. Het is aan school/ouders om een gedegen afweging te maken.
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
25-11-2019 20:35
Ik zou het niet zo erg vinden. Jaartje extra kleuteren had ik mijn kinderen wel gegund. Ze moeten nog zo lang, zoveel... en als de verwachting is dat hij makkelijk ondergesneeuwd wordt, zou ik hem dat jaar wel gunnen als hij daarna zijn hele basisschool tijd met meer stevigheid en vol vertrouwen tegemoet gaat. Wat is nou 1 jaar... daarbij is het geen def advies, maar een waarschuwing. Kijk gewoon aan wat er gebeurt met extra begeleiding, maar ik zou verder wel naar juf luisteren.

Dit, een goede basis is zo belangrijk voor de rest van de ontwikkeling. Fijn dat ze het tijdig opmerkt en er iets mee doet.
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
25-11-2019 20:30
Dat is absoluut waar, maar ik vraag me af of hij zich daar goed bij voelt. Ik denk dat het voor hem echt als falen zal voelen (zoals ik al schreef is hij erg perfectionistisch) en denk ik dat hij het cognitief aan kan om door te gaan. Maar ik ben natuurlijk zijn moeder, geen juf of pedagoog.

Projecteer je nu niet je eigen gevoel van ‘falen’ op hem?
Zo’n kleintje heeft nog helemaal geen benul van wat ‘normaal’ is, en wat verlenging betekent. Hij gaat naar school, en of dat groep 2 of 3 is doet er niet zoveel toe.
Ik kan me er persoonlijk niks van herinneren dat ik langer heb gekleuterd, ook niet wat betreft nieuwe klas of vriendjes/ vriendjes die wel naar groep 3 gingen (reden was trouwens dat ik het cognitief wel aan zou kunnen maar er sociaal-emotioneel nog niet klaar voor zou zijn - nou, dat ben ik nog steeds niet geloof ik). :P
En, het schooljaar is nog lang, wie weet wat er nog staat te gebeuren. :)
.
Kleuterverlening is zeker geen oplossing voor de problemen die je schetst en de vaardigheden die je zoon heeft.

Is er door de logopediste ooit gesproken over mogelijk dyspraxie? Ik zou bij de verwijzing naar de logopediste daar zeker naar vragen.
LaverneB schreef:
25-11-2019 21:33
Kleuterverlening is zeker geen oplossing voor de problemen die je schetst en de vaardigheden die je zoon heeft.

Is er door de logopediste ooit gesproken over mogelijk dyspraxie? Ik zou bij de verwijzing naar de logopediste daar zeker naar vragen.
Zo, jij hebt een magische bol en de juf geen ervaring? :fortune:
Wel handig dat je dit allemaal op afstand zo weet uit een stukje tekst.
Alle reacties Link kopieren
LaverneB schreef:
25-11-2019 21:33
Kleuterverlening is zeker geen oplossing voor de problemen die je schetst en de vaardigheden die je zoon heeft.

Is er door de logopediste ooit gesproken over mogelijk dyspraxie? Ik zou bij de verwijzing naar de logopediste daar zeker naar vragen.
Dyspraxie heeft toch ook met motoriek te maken? Ik zie zelf niet dat hij motorisch achter zou zijn. Hij zit ook op zwemles en een andere sport en dat doet hij erg goed. Hij was ook een vroege loper. Motorisch lijkt hij soms een beetje onhandig, maar hij is erg snel gegroeid het afgelopen jaar dus ik denk dat dat ook daarmee te maken heeft. De juf wil hem vooral voor motoriek extra gymles aanbieden zodat hij wat weerbaarder wordt, omdat hij verbaal niet de sterkste is in een groep jongens.
Stefke schreef:
25-11-2019 20:42
Was het gesprek negatief of vertelde ze niet wat je wilde horen?

Ik lees een juf die je kind goed in de gaten houdt, niet alles voor zich uitschuift tot het te laat is er iets aan te doen maar juist hulp biedt en kijkt hoe ze je zoon kan helpen.

En wanneer had je dan willen horen dat dit een optie was? In juni of zo? Ze zegt niet dat ze al besloten heeft dat hij verlengt, ze zegt dat het een mogelijkheid is. Er zijn nog lang geen knopen doorgehakt!

Wat jij beschrijft wat de zwakke plekken van je zoon zijn (motoriek, slechte werkhouding, hekel aan (of wellicht nog niet klaar voor) werkjes en tekenen, moeite met verbale opdrachten) is nu precies wat groep 3 de hele dag doet. Jij denkt dat verlengen niet goed is voor zijn zelfvertrouwen, maar ga er eens vanuit dat de juf gelijk heeft maar hij toch doorgaat? Iedere dag weer ervaren dat jou niet lukt wat andere kinderen wél kunnen, )terwijl je eigenlijk lekker in groep 2 had willen spelen... ) Dát is pas slecht voor je zelfvertrouwen!
Eens. Jij en de juf zijn het er over eens dat een aantal dingen je zoon niet liggen, of dat ze er niet uit komen.
Er worden verschillende paden ingezet om hem te helpen, omdat zowel juf als jij denken dat hij wel slim is, maar het er op deze manier niet goed uit komt. Klinkt als een prima juf!
Jullie zijn het op veel vlakken eens, alleen had jij nog niet aan zien komen dat het zou kunnen dat je zoon na de zomer niet naar groep 3 gaat als alle paden niet werken. Juf heeft blijkbaar ook goed aangevoeld dat jij geen idee had en het aanstippen dat dit ook een optie kon zijn wel goed zou zijn, zodat je je straks niet opeens rot zou schrikken.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-11-2019 21:27
Projecteer je nu niet je eigen gevoel van ‘falen’ op hem?
Zo’n kleintje heeft nog helemaal geen benul van wat ‘normaal’ is, en wat verlenging betekent. Hij gaat naar school, en of dat groep 2 of 3 is doet er niet zoveel toe.
Ik kan me er persoonlijk niks van herinneren dat ik langer heb gekleuterd, ook niet wat betreft nieuwe klas of vriendjes/ vriendjes die wel naar groep 3 gingen (reden was trouwens dat ik het cognitief wel aan zou kunnen maar er sociaal-emotioneel nog niet klaar voor zou zijn - nou, dat ben ik nog steeds niet geloof ik). :P
En, het schooljaar is nog lang, wie weet wat er nog staat te gebeuren. :)
Een beetje wel, moet ik helaas toegeven. Al vind ik het erger voor hem als hij zijn vriendjes zou moeten gaan missen. En dat hij straks mogelijk met 7 jaar in een klas zit met kinderen van 4. Hij weet bovendien heel goed wie in welke groep zit (hij zit in 1/2 combiklas) en heeft het ook over kinderen uit zijn vorige klas die nu in groep 3 zitten (en benoemt dat dus ook).
Waarom moet hij eigenlijk extra gymles krijgen? Natuurlijk is extra gymles nooit weg maar is bijvoorbeeld fysiotherapie geen optie dan kan de therapeut gerichter aan dingen werken om zijn motoriek te verbeteren.

Ben zelf nooit goed geweest in gym waardoor ik het vaak niet zo leuk vond omdat ik ook wel zag dat ik niet zo goed was als de rest in bepaalde dingen. Voor mij zou het dus niet zo handig zijn geweest om meer gym aan te bieden want dan werd ik nog meer op de feiten gedrukt dat bepaalde dingen niet lukten.
Alle reacties Link kopieren
Je mag ook mij een PB sturen ;-)
Het is moeilijk om de situatie van jouw kind (en die school) goed in te schatten op basis van wat forum-teksten. Maar ook mijn tweeling hadden een achterstand (taal en ook qua ontwikkeling) maar we (als in: ouders + school) hebben bewust er voor gekozen juist NIET te verlengen, maar door te gaan in groep 3. Ook in groep 3 bleef de ontwikkeling van beide ietwat achter; pas in groep 4 zijn wij begonnen met extra lessen thuis en logopedie. Dat vond ikzelf echt vroeg zat: ik kon mijn kinderen toen pas duidelijk maken waarom al die extra aandacht noodzakelijk was....

Blij dat we zo gehandeld hebben, want ik denk dat ze anders zich 'dom' zouden hebben gevoeld, achtergesteld en buiten de vriendengroep.

Zoveel extra begeleiding en zoveel extra's al in groep 2. Tjonge, het komt op mij over als een prestatie-school. Of een school die geen oog heeft voor het individue, maar alle leerlingen op 1 lijn wil forceren (en anders 'straf' krijgen in de vorm van extra begeleiding).

Tenzij, natuurlijk, tenzij je echt vindt dat de ontwikkeling van je kinder achterloopt, maar zo komt je topic-startende tekst niet over. Misschien erg drastisch, maar ik zou een andere school overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Als het cognitief niet nodig is gaat het niks opleveren dus.
Ik ben verklaard tegenstander van doubleren, alleen bij hoge uitzondering.
Het levert over het algemeen niks op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
25-11-2019 20:35
Ik zou het niet zo erg vinden. Jaartje extra kleuteren had ik mijn kinderen wel gegund. Ze moeten nog zo lang, zoveel... en als de verwachting is dat hij makkelijk ondergesneeuwd wordt, zou ik hem dat jaar wel gunnen als hij daarna zijn hele basisschool tijd met meer stevigheid en vol vertrouwen tegemoet gaat. Wat is nou 1 jaar... daarbij is het geen def advies, maar een waarschuwing. Kijk gewoon aan wat er gebeurt met extra begeleiding, maar ik zou verder wel naar juf luisteren.
Alsof school vanaf groep 3 een straf is ofzo.
Kleuteren is lang niet voor ieder kind een feestje. De meeste kinderen willen heel graag op een gegeven moment 'echt' gaan leren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
25-11-2019 20:47
Ik heb je een bericht gestuurd.
Ik heb niks ontvangen. ik heb jou geprobeerd een bericht te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Miekje6 schreef:
25-11-2019 20:51
En wat ga je met die informatie doen? Een hoge score op de Rakit gaat niet voorspellen of het wel/niet slim is om een jaar extra te kleuteren. Helaas is intelligentie geen rechtstreekse voorspeller voor schoolsucces..
Maar intelligentie is wel een belangrijk gegeven voor verdere beslissingen.
Als kind normaal intelligent is, is het risico vrij groot dat hij zich gaat vervelen als hij nog een jaar groep 2 moet doen.
Erg belangrijk dus om mee te wegen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
25-11-2019 20:42

Ik lees een juf die je kind goed in de gaten houdt, niet alles voor zich uitschuift tot het te laat is er iets aan te doen maar juist hulp biedt en kijkt hoe ze je zoon kan helpen.
Ik lees een juf die het kind dus heel anders beoordeelt dan de juf van vorig jaar.
Een juf die 'afwijkend' gedrag bestempelt als 'achterstand'.
En of er werkelijk sprake is van een achterstand kan alleen door een deskundige worden vastgesteld, niet door een juf.

Dus, TO, ik zou ook kijken of je hem extern kunt laten onderzoeken (IQ, gedrag, whatever) en van school verwachten dat ze hem de gangbare toetsen afnemen. Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van zijn (cognitief) functioneren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er een beetje in proberen te verdiepen omdat juf hier er ook al over begon (iets andere situatie want herfstkleuter en andere problemen). Volgens mij blijkt uit de laatste onderzoeken dat langer kleuteren maar kort voordelen biedt, en niet op de lange termijn. Dat kleuterverlenging daarom niet aan te raden is.
Alle reacties Link kopieren
Tosca81 schreef:
25-11-2019 23:04
Ik heb me er een beetje in proberen te verdiepen omdat juf hier er ook al over begon (iets andere situatie want herfstkleuter en andere problemen). Volgens mij blijkt uit de laatste onderzoeken dat langer kleuteren maar kort voordelen biedt, en niet op de lange termijn. Dat kleuterverlenging daarom niet aan te raden is.
Dat is volgens mij al jaren bekend.
Het is ook logisch: stel dat je kind ietsje trager is, dan doet ie groep 2 nog een keer en is ie klaar voor groep 3. Maar ja, hij is nog steeds een beetje trager, dus aan het eind van groep 3 heeft ie alweer een (mss kleine) achterstand, die elk volgend jaar iets verder oploopt.
En aan het eind kom je daardoor dus op verschillende uitstroomniveaus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zoon zit inmiddels in groep 5 maar man en ik zeggen nog regelmatig tegen elkaar: weet je nog dat ze hem een 3e jaar wilden laten kleuteren in groep 2, blij dat we daar niet in meegegaan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
25-11-2019 20:32
De juf heeft met de IB-er overlegd en toen zijn ze met dit plan gekomen. De hoop is natuurlijk dat hij grote sprongen maakt. Ik zie vooral een slimme beelddenker net zoals mijn man.
Ik zit sterk te denken om hem toch te laten testen. Maar welke test? Waar? Ik weet er echt niets van.
Je kan bij de huisarts een doorverwijzing vragen voor naar het audiologisch centrum in een academisch ziekenhuis.
Hier wordt alles getest, oren, ogen, spraak, taal, psychologisch test enz. Tevens krijg je daar de uitslag van, of hij een algehele achterstand heeft, autisme, TOS (Google zelf hier eens op, herken je dingen?), mist hij een gen of heeft een syndroom enz.
Kortom de test is heel algemeen en uitgebreid.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
26-11-2019 00:24
Je kan bij de huisarts een doorverwijzing vragen voor naar het audiologisch centrum in een academisch ziekenhuis.
Hier wordt alles getest, oren, ogen, spraak, taal, psychologisch test enz. Tevens krijg je daar de uitslag van, of hij een algehele achterstand heeft, autisme, TOS (Google zelf hier eens op, herken je dingen?), mist hij een gen of heeft een syndroom enz.
Kortom de test is heel algemeen en uitgebreid.
Ik heb in het verleden wel eens aan TOS gedacht, maar daar is volgens de logopedist geen sprake van. Verbaal scoort hij laag gemiddeld, maar dus niet onder gemiddeld. Hij heeft een lichte achterstand in taalexpressie waarvan wordt gedacht dat hij dat vanzelf in zou lopen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-11-2019 21:20
Wat een vreemde reden om langer te kleuteren. Langer kleuteren kan ook heel verkeerd uitpakken doordat een kind zich dan heel erg verveelt op school. Een kind dat klaar is voor groep drie moet maar groep drie, en kind dat er niet klaar voor is mag/moet langer in de kleuterklas blijven. Het is aan school/ouders om een gedegen afweging te maken.
Maar voor een kind dat grote kans maakt ondergesneeuwd te raken, achterloopt op verschillendd vlakken en nog geen goede werkhouding heeft, denk ik dat het een zegen is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-11-2019 22:50
Als het cognitief niet nodig is gaat het niks opleveren dus.
Ik ben verklaard tegenstander van doubleren, alleen bij hoge uitzondering.
Het levert over het algemeen niks op.
Eens.

Uit onderzoek is gebleken dat doubleren (in welke klas dan ook) alleen kortstondig effect heeft en op de langer termijn geen verschil uitmaakt (zowel negatief als positief). Het is geen structurele oplossing voor een probleem. Een kind kan altijd een eigen leerlijn aangeboden krijgen.

Wat zou een jaar extra bij de kleuters jouw zoon volgens de juf brengen?

Misschien gaat jouw zoon het juist in groep 3 met alle structuur, geen spelen meer, niet verplicht meer (zoveel) hoeven knutselen en tekenen het heel goed doen.
anoniem_111081 wijzigde dit bericht op 26-11-2019 07:19
Reden: aanvulling
11.93% gewijzigd
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
26-11-2019 07:10
Maar voor een kind dat grote kans maakt ondergesneeuwd te raken, achterloopt op verschillendd vlakken en nog geen goede werkhouding heeft, denk ik dat het een zegen is.
Alleen is een leerkracht niet toegerust om dat te beoordelen en blijft de vraag of dat allemaal verbetert door een jaar extra kleuteren. Dat hangt namelijk af van de oorzaak.
Mijn kind ontwikkelde geen werkhouding omdat ie mijlenver voorliep en die kleutertaakjes te slaapverwekkend waren.
Maar volgens de juf was kind nog niet toe aan groep 3, want slechte werkhouding.
Om maar even een voorbeeld te noemen.
Zoon is inmiddels 21 en heeft nog steeds een beroerde werkhouding.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ADM schreef:
26-11-2019 07:11
Eens.

Uit onderzoek is gebleken dat doubleren (in welke klas dan ook) alleen kortstondig effect heeft en op de langer termijn geen verschil uitmaakt (zowel negatief als positief). Het is geen structurele oplossing voor een probleem. Een kind kan altijd een eigen leerlijn aangeboden krijgen.

Wat zou een jaar extra bij de kleuters jouw zoon volgens de juf brengen?

Misschien gaat jouw zoon het juist in groep 3 met alle structuur, geen spelen meer, niet verplicht meer (zoveel) hoeven knutselen en tekenen heel goed doen.
En dit.

En al die zaken die zouden verbeteren door doubleren (werkhouding, ondergesneeuwd worden enz) kunnen ook gewoon verbeteren terwijl het kind wel doorstroomt, zodat hij iig op cognitief gebied op niveau zit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven