Nu al praten over kleuterverlenging

25-11-2019 20:19 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik een 10-minuten gesprek gehad met juf over onze zoon in groep 2. Dit was helaas een erg negatief gesprek. Ze uitte haar zorgen over het feit dat mijn zoon moeite heeft met verbale opdrachten (omzetten in zijn hoofd) en vaak moet zoeken naar woorden. Dit laatste komt niet als een complete verrassing en zoon heeft daar ook logopedie voor gehad. Uit alle testen daar kwam dat hij verbaal lager scoort dan performaal, maar nog binnen het gemiddelde. De logopedist dacht dat hij misschien een beelddenker is en ook erg slim. Mijn man is overigens precies hetzelfde.
De juf denkt echter dat er een grote kans is dat hij groep 2 over moet gaan doen en ik weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Ze denkt dat het cognitief wel goed zit (dat denk ik zelf ook), maar dat het er nog niet goed uitkomt. Ze stelde voor om weer logopedie te gaan doen en wil 2 keer per week extra begeleiding aanbieden om hem te helpen sneller te antwoorden en dingen beter onder woorden te brengen. Ze denkt nl. dat hij erg ondergesneeuwd wordt als hij met andere kinderen speelt. Ze benadrukte dat hij dus op veel vlakken echt achterloopt op zijn klasgenootjes. Ook is hij een enorme dromer en motorisch niet altijd de handigste. Daarom zal hij ook extra gymles krijgen.


Het is een beetje een warrig verhaal geworden en ik weet eigenlijk niet precies wat mijn vraag is. Het moet allemaal nog even bezinken, want het kwam behoorlijk onverwachts. Ik had verwacht dat het over zijn werkhouding zou gaan, maar kleuterverlenging... Iemand ervaring hiermee? Advies?
odille wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:03
Reden: Te herkenbaar
20.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle berichten.


Werkjes en tekenen kan hij wel, als het iets is wat hij leuk en interessant vindt. Dan is hij meestal ook als eerste klaar. Verder zegt hij dat hij het te makkelijk vindt, maar of dat ook echt zo is weet ik niet. Bij een kijkochtend zag ik hem vooral naar de kleurplaat staren en was duidelijk te zien dat hij er geen zin in had. Maar thuis een tekening maken voor sinterklaas gaat dan wel weer redelijk.

Zoals ik boven al schreef is de extra gymles vooral vanwege onhandigheid en om het wat weerbaarder te maken. Hij is nl. behoorlijk competitief, maar wordt in een groep jongens verbaal dus ondergesneeuwd. Verder maak ik me over zijn motoriek geen zorgen.



Wat werkhouding betreft hoop ik eigenlijk dat meer zelfvertrouwen hem gaat helpen. Niet gelijk zeggen dat hij iets niet kan als hij niet de beste is. En sommige dingen moet je natuurlijk juist oefenen om het goed te kunnen, zoals tekenen.

Laten testen denk ik ook over. Ik zal jullie suggesties eens bekijken. Heb ook gesproken met zus (leerkracht basisschool) en schoonmoeder (pedagoog) en die waren net zo verbaasd als ik. Natuurlijk ook niet heel objectief, maar ook zij zeiden dat ze het idee hebben dat zoon cognitief juist behoorlijk goed is. Zij hebben dezelfde mening als Solomio.
Gelukkig hebben we nog een aantal maanden en is het nog niet zo ver.

Nog een belangrijke toevoeging: man is een beelddenker en ik denk dat zoon dat ook is. Het lijkt echt enorm te passen bij alles wat de juf beschrijft.
odille wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:05
35.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op school aan sturen op een iq test of een test voor een ontwikkelingsvoorsprong. Iq test is betrouwbaarder vanaf 6 jaar dus dat kan je doen voor de beslissing groep 2 opnieuw of naar groep 3.

Ik herken heel veel in jouw verhaal. Mijn dochter wordt ook in april 6. Bij haar hebben we het gehad over versnellen naar groep 3 maar ze blijft dit jaar nog in groep 2. Zij loopt heel ver voor op haar leeftijdsgenoten in bijvoorbeeld rekenen en verbanden leggen. Wel is ze extreem perfectionistisch en faalangstig. Dus ze laat het niet zien op school en wil niks leren als ze het niet al kan. Bijvoorbeeld tekenen doet ze niet, kleuren pas sinds 2 weken want ze kan nu netjes binnen de lijntjes kleuren. Daarvoor vertikte ze het omdat het in haar ogen niet goed genoeg is. Ze heeft eigenlijk een slechte werkhouding maar dat komt omdat ze zo voor loopt ze heeft nooit leren leren (en dat begint al vanaf de baby tijd)
Ze liep verbaal ook achter tot een jaar of 4 dat is nu wel bijgetrokken. Nu is ze getest op school op een ontwikkelingsvoorsprong en krijgt ze een eigen programma binnen groep 2 met meer uitdaging.

De problemen die jij omschrijft bij je zoon doen mij vooral denken aan onder presteren. Vooral omdat je zelf wel het idee hebt dat hij wel slim is. Ik zou op je eigen gevoel afgaan. Wel rot dat de leerkracht er dan anders in staat maar ik zou zeker aankaarten dat je het ook eens van een andere kant wil bekijken. Want als hij echt voor loopt ipv achter dan is doubleren in groep 2 echt niet de oplossing en zal hem dat juist tegenwerken ipv verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
assepoester1984 schreef:
26-11-2019 09:34
Ik zou op school aan sturen op een iq test of een test voor een ontwikkelingsvoorsprong. Iq test is betrouwbaarder vanaf 6 jaar dus dat kan je doen voor de beslissing groep 2 opnieuw of naar groep 3.

Ik herken heel veel in jouw verhaal. Mijn dochter wordt ook in april 6. Bij haar hebben we het gehad over versnellen naar groep 3 maar ze blijft dit jaar nog in groep 2. Zij loopt heel ver voor op haar leeftijdsgenoten in bijvoorbeeld rekenen en verbanden leggen. Wel is ze extreem perfectionistisch en faalangstig. Dus ze laat het niet zien op school en wil niks leren als ze het niet al kan. Bijvoorbeeld tekenen doet ze niet, kleuren pas sinds 2 weken want ze kan nu netjes binnen de lijntjes kleuren. Daarvoor vertikte ze het omdat het in haar ogen niet goed genoeg is. Ze heeft eigenlijk een slechte werkhouding maar dat komt omdat ze zo voor loopt ze heeft nooit leren leren (en dat begint al vanaf de baby tijd)
Ze liep verbaal ook achter tot een jaar of 4 dat is nu wel bijgetrokken. Nu is ze getest op school op een ontwikkelingsvoorsprong en krijgt ze een eigen programma binnen groep 2 met meer uitdaging.
Geen idee hoor of zoon onderpresteert, ik heb meer het gevoel dat hij anders denkt. Deze kenmerken heb ik van een site afgehaald over beelddenken:
Dromerig en afgeleid overkomen
Associatief denken
Moeite hebben met het formuleren van gedachten in taal
Moeite hebben om verbale instructie in één keer te begrijpen
Verzanden in details, wanneer er geen algemeen kader van de opdracht gegeven wordt
Relatief trage taakaanpak

Al deze dingen herken ik in man en zoon. Ik zou hem daar graag op testen en als blijkt dat zoon ook een beelddenker is dan heeft doubleren echt geen enkele zin. Dat vraagt gewoon om een andere aanpak.

Wat je zegt over rekenen en verbanden leggen herken ik wel ene beetje, al vind ik het moeilijk om te beoordelen of zoon daar mee voorloopt. Hij is erg goed in getallenreeksen bijvoorbeeld (heeft alle opgaven in squla foutloos gemaakt) en maakt bijzondere associateies waar hij dan op school op afgerekend wordt. Dan geeft hij bijvoorbeeld wel het goed antwoord, maar niet de goede uitleg. Hoewel ik dan vind dat hij wel gelijk heeft. Zo moest hij twee plaatjes aanwijzen die bij elkaar horen (bijv aarde, maan, zon) en wijst hij aarde en maan aan omdat dat beide geen sterren zijn. De juiste uitleg was echter dat de zon warmte uitstraalt en op de maan en aarde schijnt.
Hoewel ik niet per se een tegenstander ben van versnellen/doubleren vind ik school wel veel te voortvarend in deze. Het is nog maar november.
Wordt er met Cito getoetst in de kleuterklassen? Zo ja, hoe zijn zijn resultaten? Zo, nee, dan aan school de vraag of hij getoetst kan worden.

Ondersneeuwen zou voor mij geen reden zijn om te doubleren. Daar kan namelijk ook zonder doubleren aan gewerkt worden.

Verder is het natuurlijk lastig beoordelen vanaf hier. Wat mij wel opvalt in je verhaal is dat de logopedie op initiatief van je man is gepauzeerd/ stop gezet. Ik kan vanaf hier beoordelen hoe het met de spraak van je zoon is, maar de reden van je man viel mij enigszins op.

Spraken jullie in het buitenland Nederlands met hem? Wat je meestal ziet is dat jonge kinderen beginnen met de taal van hun ouders en dat de taal "buiten de deur" op latere leeftijd dominant kan worden. Het viel mij op dat je zei dat je zoon voornamelijk een andere taal sprak, hoewel daar natuurlijk een goede reden voor kan zijn.
Odille schreef:
26-11-2019 10:05


Wat je zegt over rekenen en verbanden leggen herken ik wel ene beetje, al vind ik het moeilijk om te beoordelen of zoon daar mee voorloopt. Hij is erg goed in getallenreeksen bijvoorbeeld (heeft alle opgaven in squla foutloos gemaakt) en maakt bijzondere associateies waar hij dan op school op afgerekend wordt. Dan geeft hij bijvoorbeeld wel het goed antwoord, maar niet de goede uitleg. Hoewel ik dan vind dat hij wel gelijk heeft. Zo moest hij twee plaatjes aanwijzen die bij elkaar horen (bijv aarde, maan, zon) en wijst hij aarde en maan aan omdat dat beide geen sterren zijn. De juiste uitleg was echter dat de zon warmte uitstraalt en op de maan en aarde schijnt.
Was dat echt de uitleg van school? Deze gedachtengang lijkt mij tamelijk hoog gegrepen voor groep 2.
Alle reacties Link kopieren
Dat er nu al over kleuterverlenging gesproken wordt, lijkt me in zoverre positief dat je nog de tijd hebt om uit te zoeken of dat voor je kind wel zo positief is. Als de juf er pas in mei over begonnen was, had je veel meer voor het blok gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Doubleren in de kleuterklas is doorgaans zinloos. Zie dit Nederlandstalige artikel: http://www.onderwijsconsument.nl/wordpr ... enging.pdf

Beelddenken is een populair begrip in het onderwijs, maar er zijn eigenlijk geen aanwijzingen dat het echt bestaat. Wat wel is aangetoond is dat er een relatie bestaat tussen lagere onderwijsprestaties en zwakkere verbale vaardigheden. Zie dit Nederlandstalige artikel over beelddenken: http://pedagogischestudien.nl/download? ... ier=650850

Ik zou in jouw geval niet instemmen met doubleren. Als school daarop blijft staan, zou ik alvast gaan rondkijken naar een school met een minder prestatiegerichte instelling.
Lijkt me heel vroeg om nu al van kleuterverlenging te spreken. Vorig jaar rond deze tijd zaten we ook bij het 10 minutengesprek in groep 2 en zei de leerkracht ook dat ze twijfelde of zoon naar groep 3 zou kunnen. Hele zwakke motoriek (fijn en grof), kon niet rijmen, hakken en plakken met moeite. Enige waar hij wel weer heel sterk in was, was rekenen. Interesse in letters, helemaal niet.

Einde van het schooljaar was de fijne motoriek gewoon in orde, ging hakken en plakken en ook rijmen goed. Grove motoriek heeft hij kinderergotherapie voor gehad.

Hij is naar groep 3 gegaan en doet het super. Dat hij met rekenen moeilijker werk heeft gekregen omdat hij zo snel klaar is verbaast me niks, maar hij doet het ook supergoed met lezen en schrijven. Heeft een schitterend handschrift terwijl je bij de opdrachtjes in groep 2 (vaak rondjes om het antwoord zetten, of dingen inkleuren) echt niet gedacht zou hebben dat hij een jaar later zo mooi zou zijn gaan schrijven.
Ik zou eens met een andere logopedist gaan praten. Misschien dat die meer kan betekenen dan de gene die jullie hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
26-11-2019 10:38

Beelddenken is een populair begrip in het onderwijs, maar er zijn eigenlijk geen aanwijzingen dat het echt bestaat. Wat wel is aangetoond is dat er een relatie bestaat tussen lagere onderwijsprestaties en zwakkere verbale vaardigheden. Zie dit Nederlandstalige artikel over beelddenken: http://pedagogischestudien.nl/download? ... ier=650850
Mss staat het in de link, maar even een toevoeging: jonge kinderen hebben nog weinig taal tot hun beschikking en zijn alleen al daarom allemaal beelddenker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel wat in jouw verhaal. Mijn dochter zat in een grote, drukke 1 en 2 en heeft logopedie gehad, bijles op taal en gym en knutselen was ze ook niet goed in. We hebben in medio groep 2 ook gesproken over verlenging. Wij zagen dat trouwens niet als een mededeling maar een mogelijke oplossing om haar te helpen. Intelligentie leek ons en school niet het probleem.

Ze liep toen nog bij de logopedie en haar heb ik toen gevraagd de schoolrijpheid te testen. Hierbij testen ze niet alleen de spraakmotoriek maar ook woordenschat, taalbegrip, auditieve geheugen etc. De logopedie zag geen probleem en aangezien de groep 3 kleiner, rustiger en gestructureerder zou zijn, is ze over gegaan. Ze zou ook altijd nog groep 3 over kunnen doen, mocht het lezen problemen geven. Dat is niet gebeurd, sterker nog ze ging hartstikke goed, juist qua lezen.

In groep 4 en 5 zijn we gaan door testen omdat het moeilijk bleef gaan qua gedrag. Ze verveelde zich qua lesstof maar was wel sterk instructiegevoelig, haar executieve vaardigheden en fijnmotorische vaardigheid bleven achter waardoor het een bonk frustratie werd met een laag zelfvertrouwen. Ze is verbaal hoogbegaafd en performaal gemiddeld getest. Ze heeft uiteindelijk met alle rapporten en adviezen als diagnose DCD gekregen. Al sluiten we ADHD/ADD niet uit.

DCD is een motorische ontwikkelingsstoornis, dat verklaart haar problemen met gym, schrijven en knutselen. Er zijn veel overeenkomsten met ADHD/ADD qua gedragskenmerken maar de motorische problemen lijken de trigger daarvoor, althans bij mijn dochter. Ze heeft tijd nodig om de opdracht, die ze prima begrijpt, motorisch te kunnen uitvoeren. Daarbij lijkt ze dus te dromen. Lukt het haar niet (of denkt ze dat het niet gaat lukken) dan stuitert ze rond en gebruikt dat om je af te leiden om te vermijden dat ze faalt.

Het kunnen spreken is een motorische aangelegenheid. De logopedist zal voor schoolrijpheid ook woordenschat en taalbegrip testen, dat is wat anders als uitspraak en manier van praten. Ik zou dat dus echt even door de logopedist laten testen en vragen of nog een jaar groep 2 een oplossing is vanuit de logopedie.

Zijn fijne en grove motoriek kun je laten testen bij een kinderfysiotherapeut. Wil je zijn intelligentie en andere gedragskenmerken beoordelen dan moet je bij de kinderpsycholoog zijn.

Al die rapporten bij elkaar kosten vooral veel tijd dus ik zou niet wachten op het reguliere moment van het CB. Je kan ook eerder daar heen als je problemen en vragen hebt. Maar praat ook eens met de huisarts welke route het beste is te volgen en hoe die jouw kind ziet, de huisarts moet toch de verwijzingen geven.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
26-11-2019 10:59

Het kunnen spreken is een motorische aangelegenheid. De logopedist zal voor schoolrijpheid ook woordenschat en taalbegrip testen, dat is wat anders als uitspraak en manier van praten. Ik zou dat dus echt even door de logopedist laten testen en vragen of nog een jaar groep 2 een oplossing is vanuit de logopedie.

Zijn fijne en grove motoriek kun je laten testen bij een kinderfysiotherapeut. Wil je zijn intelligentie en andere gedragskenmerken beoordelen dan moet je bij de kinderpsycholoog zijn.
Hij is door de logopedist o.a. getest op taalbegrip en woordenschat. Taalbegrip scoort hij goed, expressieve woordenschat laag gemiddeld. De conclusie was dat hij een milde achterstand heeft op expressieve taal. Zijn grove motoriek is ook getest door een fysiotherapeut (omdat we hem soms wat onhandig vonden) en ook hier kwam niets uit. Fijne motoriek is niet getest, maar als ik hem zie bouwen met kleine legostukjes verwacht ik daar geen grote afwijkingen eigenlijk.

Wat ik bedoelde toen ik schreef dat zoon net zo praat als man, bedoel ik eigenlijk dat beide erg nadenken voor ze antwoord geven. Soms komt het er wat hakkelend uit en moeten ze even op gang komen.
In het buitenland hebben we voornamelijk de andere taal met zoon gesproken (mijn tweede taal, man sprak wel Nederlands met hem, maar is dus geen taalwonder) omdat het de bedoeling was dat we daar zouden blijven wonen. Vanwege familieomstandighedden zijn we toen toch naar NL gekomen en moest hij dus omschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Odille schreef:
26-11-2019 11:41
Hij is door de logopedist o.a. getest op taalbegrip en woordenschat. Taalbegrip scoort hij goed, expressieve woordenschat laag gemiddeld. De conclusie was dat hij een milde achterstand heeft op expressieve taal. Zijn grove motoriek is ook getest door een fysiotherapeut (omdat we hem soms wat onhandig vonden) en ook hier kwam niets uit. Fijne motoriek is niet getest, maar als ik hem zie bouwen met kleine legostukjes verwacht ik daar geen grote afwijkingen eigenlijk.

Wat ik bedoelde toen ik schreef dat zoon net zo praat als man, bedoel ik eigenlijk dat beide erg nadenken voor ze antwoord geven. Soms komt het er wat hakkelend uit en moeten ze even op gang komen.
In het buitenland hebben we voornamelijk de andere taal met zoon gesproken (mijn tweede taal, man sprak wel Nederlands met hem, maar is dus geen taalwonder) omdat het de bedoeling was dat we daar zouden blijven wonen. Vanwege familieomstandighedden zijn we toen toch naar NL gekomen en moest hij dus omschakelen.
Denk je dat je zoon zo praat omdat dat het voorbeeld is dat hij thuis krijgt, of omdat het echt zijn manier van praten is?
Ik zou dat beelddenken eens laten uitzoeken in plaats van over kleuterverlenging praten. Ken een aantal kinderen waar dit later pas bij vastgesteld werd, had een hoop gescheeld als het eerder bekend was:

https://beeldenbrein.nl/beelddenken/wat-is-beelddenken/
Alle reacties Link kopieren
Eze, ik denk dat het zijn manier van praten is. Mijn schoonmoeder vertelt me dat mijn man precies hetzelfde was als kind.

Star, ik herken bijna alles. Natuurlijk beginnen alle kinderen als beelddenkers, maar rond deze leeftijd zou dat moeten veranderen.
odille wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:07
35.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-11-2019 20:27
Zelf een jaar extra gekleuterd; niks aan overgehouden. Wat is een jaar op een mensenleven? Als he kind zich maar goed voelt.
Mijn jongste is een vroege leerling, en moet nu met 11 naar de brugklas, omdat de kleuterjuf hem niet langer wou laten kleuteren, ik zou het doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik nu nog helemaal niet zou nadenken over naar groep drie gaan of groep twee nog een keer doen.
Ik geloof zelfs dat ik helemaal niks zou doen. Niet nog s naar de logopedist, geen extra hulp op school, niks nada, noppes. Nou ja, misschien de extra gymles.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat hij bepaalde dingen niet wil doen omdat volgens hemzelf hij daar niet de beste in is.
Ik denk dat je daar ook wel wat hulp bij mag krijgen om zijn zelfbeeld te herstellen.
Je hoeft namelijk niet altijd de beste te zijn en dat is wel wat hij wil zo te lezen.
Verder zou ik de school opties op papier laten zetten en met een andere deskundige bekijken wat het beste is voor jullie zoon.
Als ouder bekijk je de dingen toch vanuit een andere richting.
Succes
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
26-11-2019 13:14
Ik geloof dat ik nu nog helemaal niet zou nadenken over naar groep drie gaan of groep twee nog een keer doen.
Ik geloof zelfs dat ik helemaal niks zou doen. Niet nog s naar de logopedist, geen extra hulp op school, niks nada, noppes. Nou ja, misschien de extra gymles.
Waarom zou je niets doen? Afwachten?
sandy1974 schreef:
26-11-2019 13:08
Mijn jongste is een vroege leerling, en moet nu met 11 naar de brugklas, omdat de kleuterjuf hem niet langer wou laten kleuteren, ik zou het doen.

Als je kind het niveau aankan, is er toch niets mis met op je elfde naar de brugklas gaan? Was er zelf met tien jaar, nooit een probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
26-11-2019 10:38
Lijkt me heel vroeg om nu al van kleuterverlenging te spreken. Vorig jaar rond deze tijd zaten we ook bij het 10 minutengesprek in groep 2 en zei de leerkracht ook dat ze twijfelde of zoon naar groep 3 zou kunnen. Hele zwakke motoriek (fijn en grof), kon niet rijmen, hakken en plakken met moeite. Enige waar hij wel weer heel sterk in was, was rekenen. Interesse in letters, helemaal niet.

Einde van het schooljaar was de fijne motoriek gewoon in orde, ging hakken en plakken en ook rijmen goed. Grove motoriek heeft hij kinderergotherapie voor gehad.

Hij is naar groep 3 gegaan en doet het super. Dat hij met rekenen moeilijker werk heeft gekregen omdat hij zo snel klaar is verbaast me niks, maar hij doet het ook supergoed met lezen en schrijven. Heeft een schitterend handschrift terwijl je bij de opdrachtjes in groep 2 (vaak rondjes om het antwoord zetten, of dingen inkleuren) echt niet gedacht zou hebben dat hij een jaar later zo mooi zou zijn gaan schrijven.
Hoe waren jouw ervaringen hiermee? Had je een verwijzing nodig van de huisarts? Ik ben een beetje gaan lezen wat het inhoudt, maar ik denk dat dit best wel eens een goede optie voor zoon zou kunnen zijn.
Odille schreef:
26-11-2019 14:20
Hoe waren jouw ervaringen hiermee? Had je een verwijzing nodig van de huisarts? Ik ben een beetje gaan lezen wat het inhoudt, maar ik denk dat dit best wel eens een goede optie voor zoon zou kunnen zijn.
Ja, we hadden een ervaring nodig van de huisarts maar die hebben we op zich zo gekregen. Mijn ervaring is wel positief maar ik weet natuurlijk niet 100% in hoeverre zoon echt baat had bij de oefeningen of dat sommige dingen wellicht ook vanzelf gekomen waren. Hij is kort na deze periode dus ook gaan fietsen, terwijl dat daarvoor niet lukte. Ook niet graag willen oefenen en in zijn houding (fysieke houding) ook liet merken, hier ben ik nog niet klaar voor, en toen ineens op een dag (we hadden niet eens geoefend in die periode daarvoor) zei hij ineens: "Vandaag ga ik fietsen" en weg fietste hij.

En zo is het hier met heel veel dingen gegaan (praten, rijmen, potloodgreep) en het dan ineens kan, zonder dat je als ouders/leerkracht eigenlijk een "vooruitgangsproces" hebt gezien maar het dan gewoon ineens kan. Zonder dat er tussenstapjes gezet lijken te zijn. Dat geeft niet als het zo gaat, maar maakt het -zeker op school- wel lastiger het leerproces te volgen.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
26-11-2019 13:08
Mijn jongste is een vroege leerling, en moet nu met 11 naar de brugklas, omdat de kleuterjuf hem niet langer wou laten kleuteren, ik zou het doen.
Als basisscholen zich een beetje aan de wet houden is een aanzienlijk deel van de kinderen nog 11 bij het begin van de brugklas. Niks bijzonders dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Anoniem262821034 schreef:
25-11-2019 20:27
Zelf een jaar extra gekleuterd; niks aan overgehouden. Wat is een jaar op een mensenleven? Als he kind zich maar goed voelt.
Omdat er onterecht steeds kinderen extra kleuteren met alle nadelige gevolgen vandien
niet zomaar meegaan in dat kleuterverlengen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven