Ochtendritueel: hoe maak ik zoon wakker?

12-02-2019 10:03 61 berichten
Zoon (bijna 3) is altijd al een avondmens geweest. Dit heeft ook als consequentie dat wij gezegend zijn met een kind dat niet om 5:00 op bed staat te dansen. Maar dit houdt ook in dat we hem regelmatig ‘s ochtends wakker moeten maken, omdat het nou eenmaal tijd is om op te staan, want we moeten werken.

Maar 9 van de 10 keer is alles dan een strijd: hij wil niet wakker worden (“nee! Ik wil nog slapen!”), vervolgens wil hij niet z’n bed uit, hij wil niet aankleden, etc. En echt met flink tegenstribbelen, huilen en driftig doen. Iedere keer proberen we hem uit zo’n bui te krijgen, maar het wordt steeds moeilijker en het duurt allemaal steeds langer.

Ik zou het zo graag positief benaderen, het weer gezellig maken, etc. Maar ik heb geen idee hoe. Iemand tips?

Er zijn 2 dingen die hem pijlsnel uit z’n bed krijgen: als er iets heel leuks op de planning staat, of als we buiten iets interessants zoals de vuilniswagen horen en hij wil gaan kijken. Op dagen dat we wat later op kunnen staan, bijv. in het weekend, is er ook totaal geen probleem.
anoniem_64cc1552f03fa wijzigde dit bericht op 12-02-2019 10:13
Reden: Leeftijd toegevoegd
0.47% gewijzigd
Hoe oud is hij?
Wake up light een idee?
Of toch eerder naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Kleuter of puber?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook van die dagen. Hij mag dan boven aankleden, nog even met kleren aan op bed een filmpje kijken en dan komt hij wel naar beneden. Als een filmpje in de ochtend niet mag, dan een boekje of wat speelgoed of wat dan ook werkt voor hem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-02-2019 10:05
Kleuter of puber?
Ik neem aan nog kleiner dan kleuter, want hij moet op omdat de ouders moeten werken.
susan wijzigde dit bericht op 12-02-2019 10:08
0.00% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
12-02-2019 10:07
Ik neem aan nog kleiner dan kleuter, want hij moet op omdat de ouders moeten werken.
Zit wat in!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe daar niet zo moeilijk over en ga niet soebatten.. Niet op tijd klaar ? Dan in je pyjama mee.. Ik had (heb) ook zo'n treuzel.. Ik ga toch echt niet iedere dag strijd voeren over opstaan. En het hoeft niet gezellig te zijn.. je moet weg klaar.. dat is iedere dag zo dus ook vandaag. Na paar keer in pyjama in auto gezeten te hebben en bijna zo naar school drong het door tot hem dat hij geen keus had.. DUs of zonder miepen aankleden eten etc. of weg als je niet klaar bent.

De wekker zetten we op tijd zodat er tijd is voor het hele ochtend ritueel. Dat ritueel is duidelijk en afgesproken , we wijken daar ook niet vanaf, alleen in vakantie en weekend en vrije dagen is het anders en dat is duidelijk voor iedereen. Scheelt hoop gezeur.

En avondmens ? Dus laat op bed ? Dan zou ik dat ook aanpakken , kinderen hebben hun rust nodig en dus ook op tijd naar bed.
https://www.youtube.com/watch?v=RsMgIocbNPU
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-02-2019 10:05
Kleuter of puber?
Maakt niets uit. Ook een kleuter kan je heel duidelijk uitleggen hoe of wat en waarom. Wij hadden daarom ook een heel duidelijk ritueel en daar weken we niet van af (ook omdat het ASS-ers zijn ;-) ) maar gedram, geneuzel, gehuil, driftbuien.. nee.. daar doen we niet aan. En die negeerde ik dan ook gewoon. In de dwars ? Prima, dan ga je mee as is..

Een puber laat ik gewoon te laat komen, no way dat ik ga staan soebatten of hij aub uit zijn warme bedje wil komen, dan is ie maar te laat en is het melden de volgende dag om 0800 uur.. succes ermee
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
12-02-2019 10:10
Maakt niets uit.
Ik vond onze kleuters veel makkelijker dan onze pubers, eerlijk gezegd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Pubers komen in elk geval niet meer hun bed uit om te kijken naar een vuilniswagen die door de straat rijdt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-02-2019 10:05
Kleuter of puber?
Komen die voor een vuilniswagen hun bed uit?
Leeftijd inderdaad toegevoegd, dat lijkt me wel (enigszins) van belang.

Dan maar mee in pyjama: dan heb ik tot aan het kdv een gillend kind in de buurt. En volgens mij maakt het hem geen snars uit als ik hem in z’n pyjama op het kdv aflever.
Alle reacties Link kopieren
Hoe maak je hem überhaupt wakker? Doe je het licht aan en rammel je hem uit bed of geef je hem de tijd om wakker te worden.

Als je mij direct uit bed rammelt dan ben ik ook niet de gezelligste, ik moet even een paar minuten hebben om bij te komen. Mijn zoon is binnen 2 tellen up and running, mijn dochter heeft even tijd nodig.

Haar maak ik dan ook wakker met kusjes en praat even met haar zodat ik weet dat ze wakker is. Dan ga ik douchen en make up etc doen en daarna is zij bijgekomen en help ik haar indien nodig met aankleden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-02-2019 10:16
Komen die voor een vuilniswagen hun bed uit?
Gek genoeg: ja
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar dus, nou, zoals ik al zei:

Boven op bed aankleden, boven op bed nog even iets laten doen wat hij leuk vindt zodat hij wat wakkerder wordt, dus filmpje, spelletje, boekje lezen, et cetera, (hoeft niet heel lang, een minuut of tien is zat), dan rustig naar beneden, broodje eten en op tijd vertrekken. Ik zou er juist zeker geen strijd van maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik maak eerst hem wakker, met de mededeling dat ik eerst mezelf ga aankleden en dan hem. Dan ga ik dus mezelf aankleden en kan hij nog even soezen. Z’n gordijnen doe ik dan meestal wel open (voor zover dat zin heeft nu), maar de lamp niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik gok dat kind 3 is :biggrin:

Edit;ja dus.

Onze peuter heeft ook een ochtendhumeur.
Ik laat hem zoveel mogelijk met rust. Zet hem met ontbijt op de bank (warme melk doet wonderen) en na 30/45 minuten ga ik hem aankleden. Soms is dat onder een hoop gemopper, soms in de houtgreep en met sokken en schoenen in de hand de deur uit.
Verder niet teveel drama van maken.
En zoon gaat om 18:30 naar bed. Heeft hij ook wel nodig (12/12,5 uur slaap).
Ps:in pyama of zonder schoenen is niet als straf,maar om strijd te voorkomen. Hij doet het immers ook niet voor de lol of om jou te pesten.
Onze zoon slaapt regelmatig in een joggingpakje wat hij dan de volgende dag gewoon aan kan houden. Dat doe ik al van baby af aan, tot de kleutertijd en ze zelf ook wat kunnen.
clueless17 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 10:26
26.11% gewijzigd
JollyRider schreef:
12-02-2019 10:17
Gek genoeg: ja
Voor of nadat je melde dat hun ps4 bij het vuilnis staat?
Susan schreef:
12-02-2019 10:20
Drie jaar dus, nou, zoals ik al zei:

Boven op bed aankleden, boven op bed nog even iets laten doen wat hij leuk vindt zodat hij wat wakkerder wordt, dus filmpje, spelletje, boekje lezen, et cetera, (hoeft niet heel lang, een minuut of tien is zat), dan rustig naar beneden, broodje eten en op tijd vertrekken. Ik zou er juist zeker geen strijd van maken.
Ik wíl er ook helemaal geen strijd van maken, maar het is soms al NEE!!! als je z’n kamer binnen komt. Maar ergens inbouwen dat we even een boekje lezen vind ik wel een goede. Filmpje voelt op één of andere manier als toegeven of zo.
Alle reacties Link kopieren
Over dat toegeven zou ik me nou niet zo druk maken, het is niet dat hij een hele speelfilm op Netflix kijkt en als het geen strijd is, hoef je ook niet bang te zijn dat het toegeven is. Maar als een boekje beter voelt doe je een boekje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bloemenzee schreef:
12-02-2019 10:22
Ik wíl er ook helemaal geen strijd van maken, maar het is soms al NEE!!! als je z’n kamer binnen komt. Maar ergens inbouwen dat we even een boekje lezen vind ik wel een goede. Filmpje voelt op één of andere manier als toegeven of zo.
ls dat de boel makkelijker maakt...
Opstaan, aankleden en beneden tijdens het ontbijt een (kort) filmpje kijken?
Overigens zou ik wel een klein lampje aan doen als je hem wakker maakt, anders valt hij gewoon weer in slaap natuurlijk.
Eerst eten geven. Dan de rest.
clueless17 schreef:
12-02-2019 10:20
Ik gok dat kind 3 is :biggrin:

Edit;ja dus.

Onze peuter heeft ook een ochtendhumeur.
Ik laat hem zoveel mogelijk met rust. Zet hem met ontbijt op de bank (warme melk doet wonderen) en na 30/45 minuten ga ik hem aankleden. Soms is dat onder een hoop gemopper, soms in de houtgreep en met sokken en schoenen in de hand de deur uit.
Verder niet teveel drama van maken.
En zoon gaat om 18:30 naar bed. Heeft hij ook wel nodig (12/12,5 uur slaap).
Oeh, eerst ontbijten is misschien ook nog wel een plan. Al is het maar om het even radicaal om te gooien.

En er “niet te veel drama van maken”: hoe?!? Het is al drama zodra ik hem wakker maak.
Ik heb nu pubers en die hebben hun eigen wekker, daar hoef ik niet naar om te kijken. Ze hebben ook verschillende tijden voor school/werk dat is niet bij te houden.

Toen de kinderen nog klein waren lagen ze om zeven uur op bed. De avond is voor de ouders zeiden wij altijd. Omdat ze vroeg op bed lagen was op tijder eruit ook nooit een probleem. Ik zou als ik jou was toch maar eens elke dag een kwartier eerder je driejarige naar bed doen. Net zo lang tot hij er om 7 uur op ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven