Ochtendritueel: hoe maak ik zoon wakker?

12-02-2019 10:03 61 berichten
Zoon (bijna 3) is altijd al een avondmens geweest. Dit heeft ook als consequentie dat wij gezegend zijn met een kind dat niet om 5:00 op bed staat te dansen. Maar dit houdt ook in dat we hem regelmatig ‘s ochtends wakker moeten maken, omdat het nou eenmaal tijd is om op te staan, want we moeten werken.

Maar 9 van de 10 keer is alles dan een strijd: hij wil niet wakker worden (“nee! Ik wil nog slapen!”), vervolgens wil hij niet z’n bed uit, hij wil niet aankleden, etc. En echt met flink tegenstribbelen, huilen en driftig doen. Iedere keer proberen we hem uit zo’n bui te krijgen, maar het wordt steeds moeilijker en het duurt allemaal steeds langer.

Ik zou het zo graag positief benaderen, het weer gezellig maken, etc. Maar ik heb geen idee hoe. Iemand tips?

Er zijn 2 dingen die hem pijlsnel uit z’n bed krijgen: als er iets heel leuks op de planning staat, of als we buiten iets interessants zoals de vuilniswagen horen en hij wil gaan kijken. Op dagen dat we wat later op kunnen staan, bijv. in het weekend, is er ook totaal geen probleem.
anoniem_64cc1552f03fa wijzigde dit bericht op 12-02-2019 10:13
Reden: Leeftijd toegevoegd
0.47% gewijzigd
IJskoffie* schreef:
12-02-2019 10:25
ls dat de boel makkelijker maakt...
Opstaan, aankleden en beneden tijdens het ontbijt een (kort) filmpje kijken?
Overigens zou ik wel een klein lampje aan doen als je hem wakker maakt, anders valt hij gewoon weer in slaap natuurlijk.
Hij heeft een behoorlijk fel nachtlampje, dus donker is het sowieso niet. Maar misschien een extra klein lampje voor ‘s ochtends is wel een idee (meteen de grote lamp aan zou ik zelf ook niet prettig vinden).
wat hier hielp was eten. desnoods in bed. fles, broodje, iets wat hij makkelijk kan eten. wat de motor opstart. Scheelde bij ons een stuk ochtendhumeur
Ik ga weer even aan het werk, reageer later weer.
Maar ik vind de tips nu al fijn!
Oh heerlijk lijkt me dat. Een uitslaper! Hoe laat gaat je kind slapen? Valt daar nog wat winst te behalen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat gaat je zoon naar bed? Slaapt hij in de middag nog? Misschien toch eerder naar bed in de avond, als hij niet moe is dan maar om te rusten? Hier een zoon die als hij wakker is, ook meteen uit bed kan en de ander lijkt meer op mij en mijn man....even wakker worden, even een paar minuutjes nog rustig liggen en dan er uit. o en beide gaan liever niet vroeg naar bed, want dan zijn ze nog niet moe.....maar toch gaan ze er op tijd in, hebben hun slaap nodig en slapen meestal redelijk vlug.
Bloemenzee schreef:
12-02-2019 10:26
Oeh, eerst ontbijten is misschien ook nog wel een plan. Al is het maar om het even radicaal om te gooien.

En er “niet te veel drama van maken”: hoe?!? Het is al drama zodra ik hem wakker maak.
Misschien een wake-up wekker, dat hij rustig aan wakker wordt van de vogel geluidjes enzo?
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
12-02-2019 10:26
Oeh, eerst ontbijten is misschien ook nog wel een plan. Al is het maar om het even radicaal om te gooien.

En er “niet te veel drama van maken”: hoe?!? Het is al drama zodra ik hem wakker maak.
Hij maakt drama ja,maar daar hoef jij niet in mee. Geen termen als jawel en moeten e.d. dat is olie op het vuur en voer voor strijd.
Ik til zoon op zo'n moment op,geef hem een knuffel, zeg dat ik het rot voor hem vindt dat hij zich even naar voelt, zet hem op de bank met warme melk en ontbijt, tv aan, ga mn eigen ding doen .
Na een half uurtje ga ik weer naar hem toe.
Gooit hij schoenen of jas weer uit?dan gaan die onder de arm mee tot hij het toch wil. Dat is meestal bij de deur al,soms pas op school.
Ik ben ook benieuwd hoelaat hij naar bed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger naar bed gaan de avond ervoor.
Idd, een lamp aan, dan wordt hij wakker.
Eerst ontbijten, dan aankleden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger naar bed. Als hij 3 dagen achter elkaar zo vroeg op moet, is hij dan ‘s avonds niet zo moe dat hij vroeg kan slapen?

En ik zou het ritme in het weekend niet ineens loslaten. Half uurtje verschuiven op zijn hoogst, anders komt hij nooit in het doordeweekse ritme.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-02-2019 10:12
Ik vond onze kleuters veel makkelijker dan onze pubers, eerlijk gezegd
ik ook :-)
Alle reacties Link kopieren
ah.. 3 jarige..

dan zou ik eerst even een bord Brinta erin fietsen en dan aankleden. Maar sowieso op tijd die wekker zodat hij wakker kan worden. En ik blijf erbij.. niet te veel woorden aan vuil maken.. Wekker gaat, opstaan, eten, aankleden en weg.. Geen ruimte geven voor drama. Hoe meer jij erop ingaat hoe meer drama.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier een dochter die ook aan die beschrijving kan voldoen .God wat een drama soms om haar wakker en op gang te krijgen.

Motivatie helpt natuurlijk wel enorm. Staat er echt iets interssant op het programma, dan kan het ineens heel snel. Maar om elke morgen iets unieks te vinden is ook niet zo simpel.

Dochter moest je echt eerst wakker krijgen (niet slaapwandelend) maar echt wakker voordat er iets gebeurde.

In het algemeen: zorg voor genoeg tijd (dus wekker op tijd zetten). Wees heel duidelijk. Zorg voor routine en benadruk continu wat je doet en wat je gaat doen.
Zorg dat je kind op tijd het bed in gaat.

Alle beetjes helpen. En som moet ik ook wel gewoon kwaad worden. Maar dat hoeft gelukkig niet al te vaak meer.

Die Wake up lights met snooze functie zijn voor een slaapkop als heroine voor een spuitjunk. Het enige wat echt help is cold turkey (maar wel voorbereid).
Alle reacties Link kopieren
Hoelaat gaat hij dan naar bed? Ik snap dat een kind een ochtend of avond mens kan zijn, maar zoals ik het interpreteer komt hij zijn bed niet uit omdat hij niet uitgeslapen is.
Mijn beide kinderen (5 en 2) zijn altijd vroeg wakker (6.00 uur gemiddeld) maar liggen er 's avonds ook om 19.00 uur in. Ik kan mijn jongste echt wel langer ophouden, dan hobbelt ie gewoon lekker door, maar hij blijft vroeg wakker worden en is dan chagrijnig omdat hij te weinig heeft geslapen. Dus die gaat er gewoon in, soms kletst hij nog wat en vaak valt hij snel in slaap.

Slaapt jouw peuter overdag nog? Daar zou ik dan meteen mee stoppen en toch proberen hem 's avonds eerder in te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind wat slecht uit bed kan komen. Inmiddels 6, dus moet naar school. Wat hier ook werkt, papa maakt hem wakker voor een knuffel en doet de gordijnen open en een schemerlampje aan. Even later ga ik voor de 2e ronde. En idd, tijd geven om wakker te worden. De ene keer werkt direct aankleden wel, de andere keer niet, we doen wat werkt. Ik heb nu via gratisbeloningskaart.nl een dagritmekaart voor het ochtendritueel geprint. Dat werkt hier ook wel, maar kan zijn dat een 3-jarige daar nog te jong voor is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 3 is ook een uitslaper. Ligt er om 19.00/19.30 in en wordt, als we haar niet wakker maken, rond 09.30 wakker. Gelukkig kan dat ook heel vaak. Twee keer in de week moet ze er op tijd uit (07.30 en 08.15). Dan zet ik haar deur open en rommel zelf iets harder dan normaal, meestal wordt ze dan wel wakker en vindt ze opstaan oké... Als ik haar echt wakker probeer te maken (dus aanspreken, aanraken, licht aan) dan is ze stik vervelend. Oftewel, wij maken herrie en zij heeft het idee dat ze zelf wakker is geworden. Eten krijgen we er amper in, in de ochtend. Wat dat betreft lijkt ze op mama.
Alle reacties Link kopieren
Is het warm genoeg op zijn kamer/in huis? Als het koud is, vind ik het zelf ook niet fijn om een warm bed uit te moeten.

Je zegt dat een filmpje als toegeven voelt. Zou je het ook als een beloning kunnen zien? Wanneer hij op tijd klaar is met alles, kan hij nog even een filmpje kijken. Motivatie voor hem?

Misschien vind hij het leuk om in het grote bed (jullie bed) wakker te mogen worden? Dan haal je hem op, op het moment dat je hem nu wakker maakt. Leg je hem over, nog even knuffelen met papa/mama. Als jullie dan klaar zijn is het tijd om eruit te komen.

En misschien iets te eten of te drinken geven om mee wakker te worden?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!
Bij ons werkte het om zoon iets eerder wakker te maken door lekker bij hem in bed te kruipen en hem wakker te knuffelen. Daarna nog vijf minuutjes liggen voor het eruit gaan. Ik ging dan weg en zei hem dat ik over vijf minuten terug kwam en dat we dan gingen aankleden. Hij wordt nu nog steeds het liefst zo wakker gemaakt:)

Hier allemaal geen ochendmensen dus ik begreep hem volkomen:)
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
12-02-2019 11:45
Is het warm genoeg op zijn kamer/in huis? Als het koud is, vind ik het zelf ook niet fijn om een warm bed uit te moeten.

Je zegt dat een filmpje als toegeven voelt. Zou je het ook als een beloning kunnen zien? Wanneer hij op tijd klaar is met alles, kan hij nog even een filmpje kijken. Motivatie voor hem?

Misschien vind hij het leuk om in het grote bed (jullie bed) wakker te mogen worden? Dan haal je hem op, op het moment dat je hem nu wakker maakt. Leg je hem over, nog even knuffelen met papa/mama. Als jullie dan klaar zijn is het tijd om eruit te komen.

En misschien iets te eten of te drinken geven om mee wakker te worden?
Dat werkte bij onze kinderen goed, in combinatie met eerst eten geven en dan pas andere dingen doen.
Hij gaat ‘s avonds om 20:00 naar bed, dat zou evt eerder kunnen. ‘s Middags slaapt hij meestal niet meer.

* met de deur open rommelen vind ik ook wel een idee, al heb ik ‘s ochtends niet zo veel te rommelen...
* wake-up light oid goed idee
* even boekje lezen oid
* eerst eten, dan aankleden
Filmpje al beloning is ook nog wel een idee.
Iemand trouwens ervaring met de wake-up light (of met geluid)?
Zoon slaapt zelfs door vuurwerk heen, dus vraag me af of hij er wakker van wordt...
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
12-02-2019 12:55
Hij gaat ‘s avonds om 20:00 naar bed, dat zou evt eerder kunnen. ‘s Middags slaapt hij meestal niet meer.

* met de deur open rommelen vind ik ook wel een idee, al heb ik ‘s ochtends niet zo veel te rommelen...
* wake-up light oid goed idee
* even boekje lezen oid
* eerst eten, dan aankleden
Ik ook niet. Als ik moet werken ben ik in 5 minuten beneden en heeft niemand me gehoord. Maar ik kan ook heel luidruchtig aankleden, tandenpoetsen en naar de wc gaan als ik wil. Lichten aan, deuren wat harder open en dicht, kraan vol open, beetje fluiten, ruim met veel kabaal op de grond laten vallen, dat soort 'rommelen' ;-)
Ook wel sneu. Het mannetje is gewoon nog moe. Zo lang mogelijk laten liggen, eten erin en dan naar het kdv. Ik zou hem zo laat mogelijk oppakken
Tegen de zomer aan zal het makkelijker gaan waarschijnlijk
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
12-02-2019 12:55
Hij gaat ‘s avonds om 20:00 naar bed, dat zou evt eerder kunnen. ‘s Middags slaapt hij meestal niet meer.

* met de deur open rommelen vind ik ook wel een idee, al heb ik ‘s ochtends niet zo veel te rommelen...
* wake-up light oid goed idee
* even boekje lezen oid
* eerst eten, dan aankleden


Is het iets om hem om 19.30 erin te leggen? of 19.00?

Hier maak ik bij jongste de deur open als ik opsta, lamp in de gang aan, dan wordt hij langzaam vanzelf wakker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven