Ongeschreven regels kinderfeestjes

27-01-2018 00:41 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal nieuw in de wereld van de basisschool, daarom graag advies van ouders die al langer daar rondlopen: wat zijn de ongeschreven regels van kinderfeestjes?
Uitnodigingen: hoe lang van te voren en in de bus steken of niet opzichtig op het schoolplein?
Timing: we gaan uit van een woensdagmiddag: neem je die bengels dan meteen mee (12u15) of start je later? En tot hoe laat is gebruikelijk?
Breng je ze zelf thuis en regel je dan voldoende kinderzitjes?...

Misschien nog wel adviezen op basis van eigen ervaringen positief of negatief?

Bedankt al voor de reacties
calvijn1 schreef:
29-01-2018 08:34
Sport, bezoek aan opa en oma, verplichte wandeling met het gezin in bos/strand/supermarkt
Dat vind ik geen redenen om niet naar een kinderfeestje te gaan.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
29-01-2018 08:31
Ik snap niet zo goed dat hier gezegd wordt dat kinderen niet "kunnen" . Hebben ze zo'n druk leven dan? Wat zou de reden moeten zijn? Mijn kinderen zijn 16 en 20 ik heb hier nooit van gehoord.
Voorbeelden van toen mijn dochters niet konden zijn dat we op vakantie waren of dat ze een ander feestje hadden.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn in mijn optiek ook nagenoeg de enige reden om niet te kunnen, Gatinmijnsok.
(ja, en ziek of een begrafenis ofzo) Maar een boswandeling???? Als een kind zich om die reden zou afmelden bij mijn kind, was dat meteen de laatste uitnodiging die naar dat gezin verstuurd was. Dat is toch een reden van niks, dan wordt de jarige toch niet serieus genomen?
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
29-01-2018 08:51
Dat zijn in mijn optiek ook nagenoeg de enige reden om niet te kunnen, Gatinmijnsok.
(ja, en ziek of een begrafenis ofzo) Maar een boswandeling???? Als een kind zich om die reden zou afmelden bij mijn kind, was dat meteen de laatste uitnodiging die naar dat gezin verstuurd was. Dat is toch een reden van niks, dan wordt de jarige toch niet serieus genomen?
Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Maar vooral bij mijn middelste is zeker 1/3 van de klas binnen 6 weken jarig en dan zijn de woensdagmiddagen zo vol.
En de jongste is jarig rond Sinterklaas en dan heeft iedereen Sint op het werk bij moeder, vader, bij oma enz.
Gatinmijnsok schreef:
29-01-2018 08:43
Voorbeelden van toen mijn dochters niet konden zijn dat we op vakantie waren of dat ze een ander feestje hadden.
Dat zijn idd goede redenen. Maar die van Calvijn echt niet.
Ik vind het ook allemaal geen redenen om niet te komen naar een kinderfeestje. Vermoed ook niet dat er veel mensen zijn die standaardbezoekjes aan oma of wekelijkse boswandelingen voor laten gaan maar volgens mij is dit wel het geval bij zwemles of sporttraining/wedstrijden. Vraag mij niet waarom. Het lijkt me stug dat je een boete krijgt voor niet komen opdagen (of wel? weet iemand dit?)
NYC schreef:
29-01-2018 09:01
volgens mij is dit wel het geval bij zwemles of sporttraining/wedstrijden. Vraag mij niet waarom. Het lijkt me stug dat je een boete krijgt voor niet komen opdagen (of wel? weet iemand dit?)
Ja, bij de sport van mijn kinderen krijg je inderdaad een boete.
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
29-01-2018 09:18
Ja, bij de sport van mijn kinderen krijg je inderdaad een boete.
Zou niet mijn sport zijn.
Snoesje666 schreef:
27-01-2018 21:44
Een regel die ik ingevoerd heb:
MELD HET ALS JE JE KIND VROEGTIJDIG OPPIKT!!!!
:whip:

Ik heb gvd doodsangsten uitgestaan na het koppen tellen. Er miste één achtjarige. Een paar ventjes zeiden dat X al was meegenomen door zijn moeder in de auto. Hoe kan ik weten of het echt zijn moeder was?

Met lood in de schoenen naar het huis van X gebeld. Gelukkig nam hij zelf de telefoon op, en kon ik het af met een "Hoi, X! Je bent je snoepzakje vergeten, die krijg je morgen op het plein".
Los van de zorgen, dit vind ik echt onbeschoft, om een kind zo zonder gedag te laten zeggen en te laten bedanken mee te nemen.
Gatinmijnsok schreef:
29-01-2018 09:19
Zou niet mijn sport zijn.
Je hebt ruim de tijd om af te melden. Doe je dat niet, dan is de hele wedstrijd ingericht op het feit dat je mee doet: kosten, indelingen, enz. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je er niet al te vrijblijvend mee om kunt gaan.

Voor trainingen kun je je natuurlijk wel gewoon afmelden, al zul je nooit wat opschieten als je veel trainingen laat schieten voor onbenulligheden.
pipootje schreef:
29-01-2018 08:31
Ik snap niet zo goed dat hier gezegd wordt dat kinderen niet "kunnen" . Hebben ze zo'n druk leven dan? Wat zou de reden moeten zijn? Mijn kinderen zijn 16 en 20 ik heb hier nooit van gehoord.
Gewoon iets anders gepland?
Geen vervoer? Geen opvang voor of na?

Ik weet zelfs niet of ik een reden zou opgeven als ik een feestje afmeld.
Heeft niemand zaken mee.
Kind kan niet. Punt.
(Als hypothetisch kind de enige is wiens moeder op woensdag moet werken ... geen zin dat ie daar nadien mee gepest wordt.
Ik had als kind 20 feestjes op een jaar ... Als ik 20 keer moet gaan vrij nemen om kind te brengen en halen, is mijn hele jaarverlof erdoor.)
Wat een rare reacties. Soms kan mijn kind gewoon niet naar een feestje. Meestal is dat een combinatie van factoren: al iets anders gepland en de jarige is niet echt een vriendje/vriendinnetje van mijn kind (bv bij verjaardagen waar meer kinderen worden uitgenodigd dan gemiddeld). Ik voel me dan echt niet verplicht om de andere activiteit af te zeggen en kind naar het feestje te sturen. Uiteraard zeg ik dan wel op tijd het feestje af.
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 12:21
5.94% gewijzigd
Tornacense schreef:
29-01-2018 12:17
Gewoon iets anders gepland?
Geen vervoer? Geen opvang voor of na?

Ik weet zelfs niet of ik een reden zou opgeven als ik een feestje afmeld.
Heeft niemand zaken mee.
Kind kan niet. Punt.
(Als hypothetisch kind de enige is wiens moeder op woensdag moet werken ... geen zin dat ie daar nadien mee gepest wordt.
Ik had als kind 20 feestjes op een jaar ... Als ik 20 keer moet gaan vrij nemen om kind te brengen en halen, is mijn hele jaarverlof erdoor.)
Dat vind ik vreemd ja om daarvoor af te melden. Altijd wel iets op te lossen samen met andere ouders oid
2koffie schreef:
29-01-2018 09:27
Je hebt ruim de tijd om af te melden. Doe je dat niet, dan is de hele wedstrijd ingericht op het feit dat je mee doet: kosten, indelingen, enz. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je er niet al te vrijblijvend mee om kunt gaan.

Voor trainingen kun je je natuurlijk wel gewoon afmelden, al zul je nooit wat opschieten als je veel trainingen laat schieten voor onbenulligheden.
Een verjaardagsfeest is geen onbenulligheid. Voor kinderen is dit dé happening van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
29-01-2018 08:42
Dat vind ik geen redenen om niet naar een kinderfeestje te gaan.
Nee, voor mij ook niet inderdaad

maar je hebt mensen die het weekend alleen maar willen besteden aan en met 'het gezin'
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
De uitnodigingen brengen we langs of worden uitgedeeld na school. De eerste jaren dat de kinderen een kinderfeestje (vanaf 5 jaar) houden is het meestal thuis en voor 2,5 uur max. Ik neem ze op een woensdag of vrijdagmiddag vanuit school gelijk mee. Soms zit er een kindje bij die het erg spannend vind en dan loopt de ouder of grootouder even mee.

Als we naar een indoorpark gaan, gaan we ook vanuit school. De kinderen die nog een zitje nodig hebben nemen die zelf mee. Na nafloop zetten we de kinderen thuis af. De duur van het feestje is afhankelijk van de leeftijd en sfeer in de groep.

Soms kan een kindje niet (en kiest kind een ander klasgenootje), is er eentje ziek of wordt een kindje eerder opgehaald vanwege zwemles oid. Is nog nooit een belemmering voor een leuk feestje geweest.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Bij feestjes van mijn dochter was een 'goede' reden om af te melden dat het betreffende kind bij de vader was op woensdag/weekend. Tsja, en dan kan je natuurlijk niet naar een feestje. Wat ik trouwens wel begrijp als vader erg ver weg zou wonen. Verder nam ik kinderen altijd direct mee uit school en liet ik ze daarna ophalen. Wie nog niet op die tijd gehaald kon worden, bleef gewoon wat langer.
Troeteltje schreef:
29-01-2018 12:39
Een verjaardagsfeest is geen onbenulligheid. Voor kinderen is dit dé happening van het jaar.
Maar hoe serieus denk je dat een trainer je neemt als je 10 weken van de 52 afzegt?

Een stuk of 6 à 8 verjaardagen en dan nog een paar keer ziek of oma die jarig is ... en je zit er al aan.

Los nog van 't feit dat je inschrijvingsgeld betaalt voor een heel jaar en niet voor 70 % van de lessen.

1 keer afzeggen ... oké.
Elke maand afzeggen ... echt niet.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 13:36
6.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
29-01-2018 12:51
Nee, voor mij ook niet inderdaad

maar je hebt mensen die het weekend alleen maar willen besteden aan en met 'het gezin'
Dan heeft het uitgenodigde kind wel pech, want hier komt het vaak beter uit om feestjes in het weekend te plannen. Ik houd ook alleen rekening met mijn eigen planning.
Het eerste feestje gegeven toen kind 5 jaar werd. 5 kindjes uitnodigen op een zaterdagmiddag. Laten brengen en ophalen door de ouders. Wij hebben broertje uitbesteed aan opa en oma (tot nu toe bij ieder feestje gedaan, ook bij het feestje van jongste).
Planning:
cadeautjes uitpakken
cakeje versieren (plak cake, slagroom erop en bakjes met snoep, hagelslag ed op tafel)
daarna hebben ze vrij gespeeld, zowel binnen als buiten (feestje was in februari, maar het was gewoon mooi buitenspeelweer)
Toen de eerste ouder er was om op te halen dacht ik nu al (maar dat is natuurlijk gewoon prima), het ging ook heel makkelijk, man was ook thuis (bewust zo gepland, wilde niet alleen met 6 kinderen zijn), maar heb hem eigenlijk niet nodig gehad.

Vorig jaar hebben we ze voor het eerst uit school opgehaald (kind werd toen 7), van te voren aangegeven op de uitnodiging. Kind wilde toen patat eten. Na afloop wel weer op laten halen. Dit jaar gaan we voor het eerst buiten de deur. 6 kinderen, vanwege budget en het aantal kinderen wat in de auto past (2 auto's). Na afloop brengen we de kinderen weer thuis, wij rijden toch en komen bij de meesten zowat voor de deur langs. Overigens geen probleem om een kind bij opa en oma of op de BSO te brengen als dat moet. Als ik aangeef zelf ophalen en ouder geeft bij mij aan dat dat lastig wordt dan ben ik best bereid om betreffende kind alsnog weg te brengen.

O ja eens met snoesje over kinderen die iets niet lusten, zorg evt voor een alternatief. Bij zoons in de klas een kind wat geen slagroom lust, een kind die geen patat lust en 1 die geen cake lust. Cake kun je ook versieren zonder slagroom en er kan ook een andere koek onder. Bij de patat waren ook snacks, die luste het kind wel, dus een paar broodjes gegeven en een extra snack gebakken.
Alle reacties Link kopieren
Babs1966 schreef:
29-01-2018 13:22
Bij feestjes van mijn dochter was een 'goede' reden om af te melden dat het betreffende kind bij de vader was op woensdag/weekend. Tsja, en dan kan je natuurlijk niet naar een feestje. Wat ik trouwens wel begrijp als vader erg ver weg zou wonen. Verder nam ik kinderen altijd direct mee uit school en liet ik ze daarna ophalen. Wie nog niet op die tijd gehaald kon worden, bleef gewoon wat langer.
Hier ook een keer gehad dat het eigenlijk met papa mee moest, die in een plaats 30 minuten verderop woonde. Maar het kind is wel gewoon op het feestje geweest en is later door vader opgehaald, die het andere kind wel al eerder had opgehaald. Hij heeft dus wel 2 keer gereden.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
29-01-2018 08:34
Sport, bezoek aan opa en oma, verplichte wandeling met het gezin in bos/strand/supermarkt
Op sport na, waar je met heel veel 'derden' te maken hebt, zijn dit totale kulredenen die in de praktijk dan ook eigenlijk nooit voorkomen.
Dus nieuwbakken ouders, negeer dit.

Al die partijtjes en kindertjes... echt niet dat er iemand verplicht mee naar de supermarkt moest en dus niet kwam. :hihi:
calvijn1 schreef:
29-01-2018 12:51
Nee, voor mij ook niet inderdaad

maar je hebt mensen die het weekend alleen maar willen besteden aan en met 'het gezin'
Ik heb nu na 2 kinderen en heel veel feestjes nog nooit zulke vage redenen gehoord. Wel sport, zwemles en familiefeesten die al eerder gepland waren en weekendjes weg.
Hele normale redenen waarom kinderen niet kunnen.
De wereld vergaat ook niet als ze een keer niet kunnen. Wat de reden ook is.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 16:39
4.54% gewijzigd
Tornacense schreef:
29-01-2018 13:35
Maar hoe serieus denk je dat een trainer je neemt als je 10 weken van de 52 afzegt?

Een stuk of 6 à 8 verjaardagen en dan nog een paar keer ziek of oma die jarig is ... en je zit er al aan.

Los nog van 't feit dat je inschrijvingsgeld betaalt voor een heel jaar en niet voor 70 % van de lessen.

1 keer afzeggen ... oké.
Elke maand afzeggen ... echt niet.
Precies. Maarja sommigen mensen denken dat hun kind als enige jarige is en iedere ouder daar hun hele leven en de sport/hobby van de kinderen omheen moet plannen en anders is om de zoveel weken dure lessen missen helemaal niet erg. Want hun kind's feestje is heul belangrijk.



Mijn kind kan wel of niet. En zo ook bij andere kinderen en anders komt er wel weer een nieuwe feestje of verjaardag het jaar erop. Lekker boeiend of de moeder van prinsje of prinsesje de reden wel belangrijk genoeg vind als het niet kan.

Ik zal altijd kijken of we kunnen schuiven en ik bij het geven van een feestje zou ook kijken welke dag ( naast of het voor mij uitkomt) het beste uitkomt voor de meesten. Maar ook daar zit gewoon een grens aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou moeten afzeggen als ik niet kan halen;/brengen (geen vervoer, moeten werken), we een weekendje weg zijn of ze al een ander feestje hebben. Hun sport zeggen ze wel af voor feestjes maar het zijn ook vrijblijvende sporters.
Als ik niet kan halen/brengen vanwege werk overleg ik meestal even met de ouders en dat is eigenlijk nooit een probleem.

Zondag willen heel veel ouders hier op school niet vanwege de kerkgang (maakt mij niet uit)
Tornacense schreef:
29-01-2018 13:35
Maar hoe serieus denk je dat een trainer je neemt als je 10 weken van de 52 afzegt?

Een stuk of 6 à 8 verjaardagen en dan nog een paar keer ziek of oma die jarig is ... en je zit er al aan.

Los nog van 't feit dat je inschrijvingsgeld betaalt voor een heel jaar en niet voor 70 % van de lessen.

1 keer afzeggen ... oké.
Elke maand afzeggen ... echt niet.
Ik begrijp je. Vind dit wel een aanslag op het “sociale” leven van kind, en ook van het gezin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven