Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Kinderen
Welkom op de pijler Kinderen. Op deze overzichtspagina vind je alles rondom kinderen en opvoeding. Opvoeden gaat gepaard met vallen en opstaan, twijfels en zekerheden en dan kan het fijn zijn om hierover met anderen in gesprek te gaan.

[break]

Deel ervaringen met andere ouders, grootouders, tantes, ooms, broers en zussen over bedtijden, speelgoed, schoolkeuzes, vraag ze hoe je je kind toch groenten kunt laten eten en praat gezellig mee in topics zoals die over welke naam écht not done is.

Ongevraagd foto kind online

15-04-2017 19:04 297 berichten
Link kopieren Quote
Dag,

Ik baal als vader erg gedurende de paasdagen, dagen die fijn zouden moeten zijn.

Mijn zoon heeft een meisje in de klas, die met het kerstdiner foto's heeft gemaakt van de kinderen. Deze staan nu allemaal op een Instagrampagina zonder dat er toestemming is gevraagd. Mijn zoon is erg boos en heeft dat meisje erop aangesproken, maar ze haalt de foto's niet weg. Vervolgens gingen andere kinderen zich ermee bemoeien. De meester ging met de klas praten, en zei dat toch niemand de foto's ziet.

Ik ben er niet van gediend dat mijn kind zomaar online staat. Ik ben donderdag op het plein naar de moeder toegelopen, heb me netjes voorgesteld als de vader van, en vriendelijk verzocht de foto's offline te halen. Ik heb toen een grote mond gekregen met de opmerking dat het openbaar is.

Nu ben ik inmiddels aan het overwegen om aangifte te doen op het politiebureau, gezien het hier gaat om mijn kind van 11 jaar die zelf niet eens van de wet foto's online mag zetten omdat je pas met toestemming vanaf 13 jaar online mag op Instagram en soortgelijke sites, laat staan dat een ander kind van die leeftijd dat zou mogen. Echter vrees ik dan dat pas met kerst de politie actie gaat ondernemen.

Zijn er ouders wiens kind ongevraagd online stond, waar geweigerd werd de foto's offline te halen, en wat er toen is gedaan?
Link kopieren Quote
yasmijn schreef op 15 april 2017 @ 23:24:

[...]

Wow, een kind uit groep 7 nu nog wakker.

Wellicht tijd om ook veilig thuis te bellen. :hihi:
Hij gaat weleens te laat naar bed, maar dat mag ook wel een keer met pasen. ;)
Link kopieren Quote
Zorgelijk, zorgelijk :sarcastis
I have to be seen to be believed
Link kopieren Quote
Bij de politie word je al met een poging tot inbraak of verkrachting naar huis gestuurd om na te denken omdat zij het druk hebben of omdat je de lunchpauze verstoord.

Ik raad je daarom aan om aangifte doen.....de kans dat deze serieus wordt opgenomen is echt nihil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Link kopieren Quote
Wat een kulargument, dat 'het is 2017'. Nu gaat het om onschuldige foto's, maar de privacyrechten worden wel steeds verder ingeperkt en we vinden het allemaal maar normaal. Want het is nu eenmaal de tijd waarin we leven. Je hóeft er niet in mee te gaan hoor, het is niet iets dat gebéurt of ons overkomt, het is iets waarin we allemaal een aandeel hebben. Flikker op met je tijd.

Ik hou er ook niet van als er foto's van mij online staan, met of zonder mijn naam er bij. Vooral als andere mensen ze er ongevraagd opzetten. Ik bepaal dat graag zelf. En als zo'n jongen zijn foto niet online wil, en hij vraagt aan dat meisje of ze de foto wil verwijderen, dan is het gewoon netjes om dat te doen. Ja, aangifte gaat wat ver maar ik snap de frustratie heel goed. Iedereen vind maar dat ze foto's van iedereen mogen delen, en je hebt er niets meer over te zeggen. Dat blijkt wel uit het lacherige en luchtige in de reacties hier. Blijkbaar is de zoon van TO een aansteller. Je wilt niet meedoen met de massahype van alles delen, en je wordt meteen in een hoek gezet, je moet maar met de tijd meegaan. IK vind het niet erg, dus dan moet JIJ het ook maar normaal vinden. Echt, hou toch op.

Als jullie een foto van een vriend(in) op facebook kwakken, en hij/zij vraagt die te verwijderen, om wat voor reden dan ook, dan zeg je ook dat hij/zij maar met 2017 moet leren leven en/of een aansteller is? Of ben je dan sociaal en haal je die foto weg?

Het interesseert me overigens niet of dit topic echt of nep is, maar ik vind de reacties echt belachelijk.
We're here because we're here.
Link kopieren Quote
nelicquele schreef op 15 april 2017 @ 23:31:

Wat een kulargument, dat 'het is 2017'. Nu gaat het om onschuldige foto's, maar de privacyrechten worden wel steeds verder ingeperkt en we vinden het allemaal maar normaal. Want het is nu eenmaal de tijd waarin we leven. Je hóeft er niet in mee te gaan hoor, het is niet iets dat gebéurt of ons overkomt, het is iets waarin we allemaal een aandeel hebben. Flikker op met je tijd.

Ik hou er ook niet van als er foto's van mij online staan, met of zonder mijn naam er bij. Vooral als andere mensen ze er ongevraagd opzetten. Ik bepaal dat graag zelf. En als zo'n jongen zijn foto niet online wil, en hij vraagt aan dat meisje of ze de foto wil verwijderen, dan is het gewoon netjes om dat te doen. Ja, aangifte gaat wat ver maar ik snap de frustratie heel goed. Iedereen vind maar dat ze foto's van iedereen mogen delen, en je hebt er niets meer over te zeggen. Dat blijkt wel uit het lacherige en luchtige in de reacties hier. Blijkbaar is de zoon van TO een aansteller. Je wilt niet meedoen met de massahype van alles delen, en je wordt meteen in een hoek gezet, je moet maar met de tijd meegaan. IK vind het niet erg, dus dan moet JIJ het ook maar normaal vinden. Echt, hou toch op.

Als jullie een foto van een vriend(in) op facebook kwakken, en hij/zij vraagt die te verwijderen, om wat voor reden dan ook, dan zeg je ook dat hij/zij maar met 2017 moet leren leven en/of een aansteller is? Of ben je dan sociaal en haal je die foto weg?

Het interesseert me overigens niet of dit topic echt of nep is, maar ik vind de reacties echt belachelijk.

Dankjewel voor jouw reactie.

Ik begrijp wat jij bedoelt met dat alles maar gedeeld moet worden, en ook dat we daar zelf richting aan kunnen geven want we hebben er allemaal een aandeel in. Mijn inziens gaat dat delen van alles op internet veel te ver. Een klasgenootje van mijn jongste dochter heeft vorig jaar te maken gehad met anorexia, en zat heel de dag door vanuit haar kliniek foto's te maken van wat ze gaat eten en hoe dik ze nou weer zou zijn geworden. Dit meisje was een hele attractie op de school van mijn dochters, mijn vrouw en ik hebben vol verbazing een keer dat account gezien en alle leerlingen van de school zouden het kennen. Uiteindelijk bleek toen het meisje weer naar school kon dat ze dit op Instagram deed omdat alle meisjes in die kliniek hetzelfde deden op Instagram en elkaar dwongen om ook zulke foto's heel de dag door te delen. Niet delen stond daar gelijk aan niet accepteren. Vreemd eigenlijk dat die kliniek het niet verbood dan wel geen toezicht hield op wat hun cliënten doen met hun telefoons. De school heeft toen ook een nette brief naar de ouders gestuurd over dat we moeten praten met onze kinderen over wat ze op internet doen en zien en wat ze er nou echt van vinden in plaats van elkaar allemaal maar meeslepen om elkaar na te gaan doen.

Ook zie ik, zoals eerder genoemd in dit topic of het facebooktopic, dat uit documenten van het ouderportaal van mijn zoons school blijkt dat er veel incidenten zijn op internet met 8-jarige kinderen van de school. Ik denk niet dat die kinderen uit zichzelf bedacht hebben dat ze op Facebook moeten zitten. Dat is waarschijnlijk aangeleerd door de ouders.

Die kinderen kunnen misschien net een jaar lezen en het lijkt mij dat Facebook dan veel te ingewikkeld en niet interessant is op die leeftijd.

Mijn oudste dochter vroeg me enkele weken geleden hulp bij het aanmaken van een LinkedIn account. Toen we connecties gingen toevoegen, verbaasden wij beiden ons over dat veel jongeren van 20 jaar hele verhalen schrijven over hun functies of waarom ze na een jaar met hun opleiding zijn gestopt. Het voegt allemaal niets toe, geen enkele potentiële werkgever gaat alles lezen, het is onoverzichtelijk en het lijkt afkomstig te zijn van de drang om alles maar te delen.

Opmerkelijk genoeg zie ik vooral bij mijn jongste dochter, dat sinds ze op social media accounts mag maken op onder andere Facebook, dat ze dan alleen de eerste week actief is en daarna er eigenlijk weinig gebruik van maakt. Mijn dochters waren allebei 12 toen ze dat mochten, en ik heb nog nooit een klacht gehad van school of andere ouders over hun gedrag op internet. Mijn jongste heeft wel een keer gescholden op Instagram, maar heeft nadat ik goed met haar heb gesproken over dat iedereen dit, afgeschermd of niet, kan zien en dat dit niet netjes is, verwijderd en niet meer gedaan. School en andere ouders hebben ons niet eens aangesproken op de scheldpartij.

Foto's online zetten van andere kinderen doen onze dochters niet. Anderen belachelijk maken met teksten ook niet, iets wat in groep 8 bij mijn jongste via ask.fm wel veel gebeurde en waar we ook een keer een mail over hebben gehad van de school. Details als op welke school ze zitten, waar ze wonen en hoeveel ze van (namen vriendinnen) houden en het continue plaatsen van foto's met details hebben ze allebei nog nooit gedaan omdat ze zich heel bewust zijn van oorzaak en gevolg. Uitgezonderd een keer toen mijn oudste die haar bbm nummer een keer op Twitter had gezet en daarna zich pas realiseerde dat dat niet slim is want iedereen kon het zien. Impulsieve actie.

Mijn vrouw zit nog wel op Facebook omdat ze graag wil zien wat een familielid plaatst, maar zij zelf plaatst er niets op. Ik heb mijn account enkele maanden geleden opgezegd.

Ik heb inmiddels al gevonden dat wat het meisje uit mijn zoon zijn klas niet iets strafbaars heeft gedaan, maar dat het een civiele zaak is. Het is niet erg duidelijk wie ik moet vragen met helpen bemiddelen. Als ik op viva internet politie Google, vind ik een topic waar de wijkagent een 11-jarige wilde waarschuwen voor dat als hij op internet pest hij daar nu mee moet stoppen want er zijn klachten ingediend waar zijn naam is genoemd.

Helaas weet ik niet of dat meisje en die moeder hier in de buurt wonen en of onze wijkagent dan kan helpen bemiddelen.

Een advocaat is duur en eigenlijk ben ik van mening dat de school zich ermee moet bemoeien. Het gaat om foto's gemaakt binnen de muren van de school, alle betrokkenen zijn kinderen uit de klas waarvan een deel helemaal niet online wil staan, en er zijn ruzies over de foto's over op school. Ik heb het gevoel dat de meester van de klas eigenlijk ook niet zo goed weer wat hij ermee moet en daarom maar zegt dat niemand de foto's bekijkt, ondanks dat dit meisje ze op een openbare pagina heeft gezet met honderden volgers.

Daarnaast was de moeder van het meisje ook niet erg beschaafd gedrag aan het tonen van het plein. Ik liep naar haar toe, ik stelde me rustig voor en vertelde dat ik het wil gaan hebben over de foto's die online staan van het kerstdiner. Ik kreeg toen een grote mond terug en de opmerking dat het openbaar is. Niemand bij ons thuis begrijp nu na bijna drie dagen wat ze daar nou eigenlijk bedoelt. Dat haar dochter het recht heeft om iedereen te fotograferen en op haar instagramaccount te plaatsen?

Mijn zoon vertelde me vanavond nog dat dat meisje een week geleden zei dat ze de foto's niet kan verwijderen want ze is haar wachtwoord kwijt door een hacker. Opmerkelijk genoeg is er onder andere vandaag nog een foto met haar gezicht en een snapchatfilter eroverheen geupload. Het gaat hier duidelijk om een erg koppig meisje dat er niet tegen kan als ze niet alles kan doen wat ze wil en iemand vraagt of ze daarmee wil stoppen en dus maar van alles bedenkt om haar gang te kunnen gaan.
Link kopieren Quote
Je maakt je druk om een foto en nu plaats je een heel stuk tekst waarin je jezelf de school en jou kind wel erg duidelijk neerzet.
Link kopieren Quote
Ginerva schreef op 16 april 2017 @ 01:02:

Je maakt je druk om een foto en nu plaats je een heel stuk tekst waarin je jezelf de school en jou kind wel erg duidelijk neerzet.
Er is geen enkel detail geplaatst waarmee achterhaald kan worden om welke omgeving het hier gaat. Details over de school zijn op meerdere scholen hier van toepassing. (Behalve de specifieke gebeurtenis met de foto's op Instagram van mijn zoon)
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 01:09:

[...]

Er is geen enkel detail geplaatst waarmee achterhaald kan worden om welke omgeving het hier gaat. Details over de school zijn op meerdere scholen hier van toepassing. (Behalve de specifieke gebeurtenis met de foto's op Instagram van mijn zoon)
Je moet niet gek staan te kijken als mensen je er uit weten te halen
Link kopieren Quote
Ik denk dat je dit op school moet melden, de foto's zijn tijdens een schoolviering gemaakt en deze is dus zeker niet in het openbaar gehouden maar op het terrein - en binnen de privacy van de school. Scholen geven vooraf bij activiteiten steeds vaker aan bij ouders dat zij niet zomaar foto's/film van kinderen in de school mogen maken en publiceren. Met het verzoek om deze zaken ook bij hun kinderen in de gaten te houden en in te grijpen waar nodig. Als een school een heel protocol moet hebben waarin ouders wel of geen toestemming verlenen tot het publiceren van foto's (etc.) dan zal de eerste de beste leerling en/of ouder plots niet dezelfde verplichtingen hebben tijdens een viering in het schoolgebouw? Deze mevrouw is verplicht om de foto's van haar dochter van het internet te halen en een beetje snel ook. Belachelijk dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou
Link kopieren Quote
Alleen al door je OP ben je voor mensen in je omgeving aardig herkenbaar. Enig idee hoeveel mensen er hier mee lezen?

Vind wel dat je een punt hebt overigens, wat je reden ook is.
I'm so fucking happy, I could cry.
Link kopieren Quote
Wat een gezeur
Link kopieren Quote
Want?
I'm so fucking happy, I could cry.
Link kopieren Quote
Ik vind het eerlijk gezegd best raar dat omdat bijna iedereen een fototoestel (in het mobieltje) bij zich heeft je het automatisch maar moet accepteren dat je foto op het internet wordt geplaatst.

Ik heb daar eerlijk gezegd ook helemaal geen behoefte aan.
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 01:09:

[...]

Maar in combinatie met gegevens over de leeftijd van je kinderen, je buitenlandse vrouw en waar ze gestudeerd heeft, de studie van je dochter en een sibling met uit een bepaald land geadopteerde kinderen (om maar wat te noemen) ben je opeens een stuk herkenbaarder dan je zelf denkt.

Maar de informatie op internet is geen foto, dus dan is het geen probleem.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Link kopieren Quote
Jongens, jongens :whistle:
Link kopieren Quote
Ik volg diverse fotografiecursussen en daar leer je altijd. Ja je mag foto's maken van onbekende mensen. Ja je mag deze online zetten. Maar zodra iemand bezwaar maakt haal je dit direct offline. Hetzelfde geld voor dit meisje. Ze is verplicht om de foto's offline te halen. Dat is gewoon wettelijk bepaald. Je kunt gewoon googlen op "portretrecht".
Link kopieren Quote
Potplant schreef op 16 april 2017 @ 05:15:

Ik vind het eerlijk gezegd best raar dat omdat bijna iedereen een fototoestel (in het mobieltje) bij zich heeft je het automatisch maar moet accepteren dat je foto op het internet wordt geplaatst.

Ik heb daar eerlijk gezegd ook helemaal geen behoefte aan.

Een van mijn dochters heeft vanochtend de Facebookprofielen van de moeder en die dochter gevonden en die mij laten zien.

Er staat een spiegelfoto op van de dochter met een iPhone 6 waarvan ik vermoed dat daarmee de kerstfoto's zijn gemaakt.

Ik zal het mijn zoon vanmiddag eens vragen of hij weet of ze de foto's met dat toestel heeft gemaakt of met een cameratoestel.
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 10:16:

[...]

Een van mijn dochters heeft vanochtend de Facebookprofielen van de moeder en die dochter gevonden en die mij laten zien.

Er staat een spiegelfoto op van de dochter met een iPhone 6 waarvan ik vermoed dat daarmee de kerstfoto's zijn gemaakt.

Ik zal het mijn zoon vanmiddag eens vragen of hij weet of ze de foto's met dat toestel heeft gemaakt of met een cameratoestel.
Pffff wat een gezeik zeg wat boeit het of het een camera of een Iphone6 is gemaakt.
Link kopieren Quote
yoshe schreef op 16 april 2017 @ 10:16:

Ik volg diverse fotografiecursussen en daar leer je altijd. Ja je mag foto's maken van onbekende mensen. Ja je mag deze online zetten. Maar zodra iemand bezwaar maakt haal je dit direct offline. Hetzelfde geld voor dit meisje. Ze is verplicht om de foto's offline te halen. Dat is gewoon wettelijk bepaald. Je kunt gewoon googlen op "portretrecht".

Ik had gisteren gelezen en hier op viva geplakt, dat dat inderdaad moet indien de persoon op de foto niet bekend is. Helaas kreeg ik toen het verwijt dat mijn zoon een misdadiger of een slachtoffer van een delict dient te zijn.

Ik merk helaas dat meerdere gebruikers op dit forum de Nederlandse taal niet beheersen.
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 10:16:

[...]

Ben je altijd zo drammerig en dreinerig om je zin te krijgen? Je bent nog erger dan een klein kind.
Want wie van zichzelf houdt die geeft pas echt iets kostbaars als die ik hou van jou tegen een ander zegt. Harry Jekkers.
Link kopieren Quote
Het wordt hoe langer hoe mooier :hihi:
Link kopieren Quote
himalaya schreef op 16 april 2017 @ 06:39:

[...]

Maar in combinatie met gegevens over de leeftijd van je kinderen, je buitenlandse vrouw en waar ze gestudeerd heeft, de studie van je dochter en een sibling met uit een bepaald land geadopteerde kinderen (om maar wat te noemen) ben je opeens een stuk herkenbaarder dan je zelf denkt.

Maar de informatie op internet is geen foto, dus dan is het geen probleem.

Ik bepaal zelf wat ik online zet. Dit topic gaat over een foto van mijn zoon die we verwijderd willen hebben.

Indien de moeder en de dochter ons laten weten dat ze dit topic hebben gelezen, wijs ik ze erop dat het ontstaan van dit topic een gevolg is van wat de dochter gedaan heeft.
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 10:18:

[...]

.

Ik merk helaas dat meerdere gebruikers op dit forum de Nederlandse taal niet beheersen.
Verslik je niet in je paaseitje.
Want wie van zichzelf houdt die geeft pas echt iets kostbaars als die ik hou van jou tegen een ander zegt. Harry Jekkers.
Link kopieren Quote
Enn schreef op 16 april 2017 @ 01:25:

Ik denk dat je dit op school moet melden, de foto's zijn tijdens een schoolviering gemaakt en deze is dus zeker niet in het openbaar gehouden maar op het terrein - en binnen de privacy van de school. Scholen geven vooraf bij activiteiten steeds vaker aan bij ouders dat zij niet zomaar foto's/film van kinderen in de school mogen maken en publiceren. Met het verzoek om deze zaken ook bij hun kinderen in de gaten te houden en in te grijpen waar nodig. Als een school een heel protocol moet hebben waarin ouders wel of geen toestemming verlenen tot het publiceren van foto's (etc.) dan zal de eerste de beste leerling en/of ouder plots niet dezelfde verplichtingen hebben tijdens een viering in het schoolgebouw? Deze mevrouw is verplicht om de foto's van haar dochter van het internet te halen en een beetje snel ook. Belachelijk dit.

Bij het kerstdiner waren de ouders niet aanwezig. Ik snap ook niet dat die dochter zoveel foto's heeft kunnen maken. Op het Instagramaccount staan er een flink aantal, in veel gevallen duidelijk gemaakt met flits.

Mijn vrouw is een keer mee naar een uitje met een klas naar het strand geweest, en het maken van foto's was daar niet toegestaan. (Uitje in de winter, dus niet in badkleding. ;) )

Onze kinderen hebben geen van allen ooit op de schoolsite of in de schoolgids gestaan. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met toestemming van de foto's van de andere kinderen, ik vermoed dat die ook pas na overleg gepubliceerd zijn.
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 10:24:

[...]

Bij het kerstdiner waren de ouders niet aanwezig. Ik snap ook niet dat die dochter zoveel foto's heeft kunnen maken. Op het Instagramaccount staan er een flink aantal, in veel gevallen duidelijk gemaakt met flits.

Mijn vrouw is een keer mee naar een uitje met een klas naar het strand geweest, en het maken van foto's was daar niet toegestaan. (Uitje in de winter, dus niet in badkleding. ;) )

Onze kinderen hebben geen van allen ooit op de schoolsite of in de schoolgids gestaan. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met toestemming van de foto's van de andere kinderen, ik vermoed dat die ook pas na overleg gepubliceerd zijn.
Misschien moet je er even op letten dat je niet té gedetailleerd omschrijft. Dat is een bekend verschijnsel van liegen.
Why the hell can't we all just sit in a circle and sing fucking Kumbaya!!!

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven