Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Kinderen
Welkom op de pijler Kinderen. Op deze overzichtspagina vind je alles rondom kinderen en opvoeding. Opvoeden gaat gepaard met vallen en opstaan, twijfels en zekerheden en dan kan het fijn zijn om hierover met anderen in gesprek te gaan.

[break]

Deel ervaringen met andere ouders, grootouders, tantes, ooms, broers en zussen over bedtijden, speelgoed, schoolkeuzes, vraag ze hoe je je kind toch groenten kunt laten eten en praat gezellig mee in topics zoals die over welke naam écht not done is.

Ongevraagd foto kind online

15-04-2017 19:04 291 berichten
Link kopieren Quote
Dag,

Ik baal als vader erg gedurende de paasdagen, dagen die fijn zouden moeten zijn.

Mijn zoon heeft een meisje in de klas, die met het kerstdiner foto's heeft gemaakt van de kinderen. Deze staan nu allemaal op een Instagrampagina zonder dat er toestemming is gevraagd. Mijn zoon is erg boos en heeft dat meisje erop aangesproken, maar ze haalt de foto's niet weg. Vervolgens gingen andere kinderen zich ermee bemoeien. De meester ging met de klas praten, en zei dat toch niemand de foto's ziet.

Ik ben er niet van gediend dat mijn kind zomaar online staat. Ik ben donderdag op het plein naar de moeder toegelopen, heb me netjes voorgesteld als de vader van, en vriendelijk verzocht de foto's offline te halen. Ik heb toen een grote mond gekregen met de opmerking dat het openbaar is.

Nu ben ik inmiddels aan het overwegen om aangifte te doen op het politiebureau, gezien het hier gaat om mijn kind van 11 jaar die zelf niet eens van de wet foto's online mag zetten omdat je pas met toestemming vanaf 13 jaar online mag op Instagram en soortgelijke sites, laat staan dat een ander kind van die leeftijd dat zou mogen. Echter vrees ik dan dat pas met kerst de politie actie gaat ondernemen.

Zijn er ouders wiens kind ongevraagd online stond, waar geweigerd werd de foto's offline te halen, en wat er toen is gedaan?
Link kopieren Quote
7102 schreef op 16 april 2017 @ 11:35:

Ik denk zomaar dat hij bezig is met een studieopdracht maar niet het juiste antwoord krijgt.

Wel eens op je nick zitten googelen to?

Zou zomaar kunnen of weer een 'Fokker'.

Het is al het zoveelste topic afgelopen week door een nieuw aangemelde forummer met een dramatisch aangezet verhaal over iets dat met een kind te maken heeft (broodjes worst, klimrek, auto naar school etc etc).

I rest my case
Link kopieren Quote
girasole3 schreef op 16 april 2017 @ 12:41:

[...]

Zou zomaar kunnen of weer een 'Fokker'.

Het is al het zoveelste topic afgelopen week door een nieuw aangemelde forummer met een dramatisch aangezet verhaal over iets dat met een kind te maken heeft (broodjes worst, klimrek, auto naar school etc etc).

I rest my case
Alsjeblieft: http://forum.fok.nl/topic/2367800

Er staat iig een link in naar het topic waarin werd beschreven dat het met iedereen mis gaat.
Link kopieren Quote
anoniem1604201788 schreef op 16 april 2017 @ 12:56:

[...]

Er staat iig een link in naar het topic waarin werd beschreven dat het met iedereen mis gaat.
Slim om zo'n nick aan te maken. Lijkt net of je anoniem bent, maar dat ben je niet. En mooie eerst post.
Link kopieren Quote
Rusticaa_ schreef op 16 april 2017 @ 12:57:

[...]

Slim om zo'n nick aan te maken. Lijkt net of je anoniem bent, maar dat ben je niet.
In werkelijkheid heet ik Pim Fortuyn ja
Link kopieren Quote
anoniem1604201788 schreef op 16 april 2017 @ 12:56:

[...]

:rofl:
I have to be seen to be believed
Link kopieren Quote
YellowDiamond schreef op 16 april 2017 @ 10:49:

[...]

*Gaat vast het nummer van Veilig thuis zoeken* :whistle:
Ja mijn arme kind. X-D
Link kopieren Quote
Dit hele topic inclusief reacties. Gezeur om niks
Link kopieren Quote
Ik heb vanmorgen kort met de leerkracht van de docent gesproken, waaruit is gebleken dat vanuit de school wel degelijk actie wordt ondernomen tegen de moeder en het meisje.

Ik kreeg de vraag of het om de Instagram van het meisje of de moeder gaat, gezien de school enkele weken geleden via een externe controle heeft gezien dat de moeder foto's maakt van willekeurige kinderen en ouders op het schoolplein en deze op Instagram plaats met als locatie de naam van de school als ze de kinderen komt ophalen.

Daarnaast blijkt dat het verhaal van mijn zoon over de opmerking "niemand ziet het" niet volledig is. Er hebben meerdere ouders en kinderen zich beklaagd over de foto's van het kerstdiner. In de klas was er een opstootje, omdat een leerling aan het opscheppen was over dat zijn vader hacker is en het meisje haar account gaat wissen. De meester van mijn zoon heeft toen gezegd dat waarschijnlijk niet veel mensen de foto's zien en ze zich niet veel zorgen hoeven te maken, om de orde te herstellen.

Er wordt momenteel intern overleg gevoerd over een oplossing omdat de moeder ondanks aandringen van de school de foto's niet verwijdert, en de directie het eens is met dat foto's van kinderen alleen met toestemming van de ouders gebruikt mogen worden.

Erg jammer dat "alles moeten delen" door dit gezin zo letterlijk wordt genomen.

Het is wel fijn dat de school het serieus neemt.
Link kopieren Quote
Elsa1984 schreef op 17 april 2017 @ 17:28:

[...]

Dit hele topic inclusief reacties. Gezeur om niks
De leerkracht van mijn zoon heeft zelf vandaag mij verwezen naar de wet bescherming persoonsbescherming, en een intern reglement van de school dat foto's maken zonder toestemming van medewerkers en leerlingen niet toegestaan is.
Link kopieren Quote
subon schreef op 16 april 2017 @ 12:36:

Joh, TO, ipv als een soort dwaaslicht hier de laatste 24 uur te gaan zitten reageren op van alles en nog wat en dit hele topic op te zetten had je die tijd (met zijn drieën nog wel begreep ik) beter kunnen besteden op wetten.nl

Als het daar niet staat bestaat het niet. Oh, en portretrecht is niet zo simpel als jij je voorstelt.

Nog een advies...get a life.

Goh, er werd mij vandaag nog verwezen naar dat er hele uitspraken van commissies zijn over het publiceren van foto's van kinderen , en dat volgens de school er wettelijk toestemming moet zijn van de ouders die ten alle tijde weer ingetrokken.

Uitspraken van commissies staan overigens niet in de wet. ;) Evenals gerechtelijke uitspraken.
Link kopieren Quote
Enn schreef op 16 april 2017 @ 01:25:

Ik denk dat je dit op school moet melden, de foto's zijn tijdens een schoolviering gemaakt en deze is dus zeker niet in het openbaar gehouden maar op het terrein - en binnen de privacy van de school. Scholen geven vooraf bij activiteiten steeds vaker aan bij ouders dat zij niet zomaar foto's/film van kinderen in de school mogen maken en publiceren. Met het verzoek om deze zaken ook bij hun kinderen in de gaten te houden en in te grijpen waar nodig. Als een school een heel protocol moet hebben waarin ouders wel of geen toestemming verlenen tot het publiceren van foto's (etc.) dan zal de eerste de beste leerling en/of ouder plots niet dezelfde verplichtingen hebben tijdens een viering in het schoolgebouw? Deze mevrouw is verplicht om de foto's van haar dochter van het internet te halen en een beetje snel ook. Belachelijk dit.

Er is mij vandaag verteld dat het verboden is om zonder toestemming van de directie foto's te maken van medewerkers en leerlingen binnen het schoolgebouw en op het plein.

Echter kreeg ik gelijk hierachteraan te horen, dat dit niet gehandhaafd wordt omdat de meeste ouders films en foto's van de voorstellingen van de kinderen alleen voor eigen gebruik gebruiken. (Fotoboek)

Helaas verklaart dat dus ook waarom er zoveel foto's van een kerstdiner online staan, de medewerkers die toezicht hielden gingen ervan uit dat dit alleen voor eigen gebruik is en niet dat het online zou komen te staan.

Ik heb er verder niet naar gevraagd, maar het zou mij niets verbazen als er een heroverweging komt van dit beleid.
Link kopieren Quote
Leuk voor je een heroverweging.

En wat heb je dan straks voor elkaar gekregen met je gezeur en gedram? Dat er straks heel veel kinderen op die school zijn die nergens meer foto's van mogen maken.

Leuk ook voor later. En dat alleen omdat je zoon boehoehoe niet werdt uitgenodigd op een feestje en nu huilie doet over een foto van een kerstdiner.

Ik zou als ouder voor minder een hekel aan je krijgen.

Echt man hij staat er niet naakt op ofzo.

Echt hij zal tegen nog veel meer dingen aan gaan lopen in zijn leven die hij niet leuk vindt, leer hem ermee dealen.

Bovendien word nu constant de nadruk en aandacht erop gevestigd terwijl ieder ander mens met pasen die foto's al lang vergeten is.
Link kopieren Quote
Ik ben ook zo'n moeder die wel eens een foto maakt van een leuke activiteit. Soms deel ik die dan rechtstreeks met een andere moeder via whatsapp, maar soms maak ik ook een compilatie voor op facebook (bijvoorbeeld van de afgelopen paasmarkt of van het verjaardagfeestje van mijn dochter). Ik let een beetje erop dat iedereen er "leuk" opstaat (maar dat is natuurlijk persoonlijk).

Ik heb nog nooit een negatieve reactie hierop gekregen - integendeel, de meeste mensen vinden het leuk als herinnering aan een leuke middag. Echter: als iemand bij mij zou aangeven dat ze het liever niet hebben, dan zou ik de foto in kwestie weghalen.

Gezien je "stellige" manier van praten hier op het forum, vraag ik me echter af of je het wel gewoon netjes hebt gevraagd aan de moeder? Of ben je meteen vol in de aanval gegaan over haar parenting skills ? "He joh, Pietje vindt die foto echt stom, zou je die willen weghalen" klinkt meteen anders dan: "kun jij niet wat beter opletten wat je dochter allemaal online uitvreet, rotmoeder dat je bent".

Ook op de clubjes van mijn dochter worden wel eens foto's gemaakt van een opvoering of een wedstrijd... en ja, bij actiefoto's staat ze er wel eens wat 'minder' op. Dat vindt ze dan ook niet leuk. Maar ik help haar dan om te relativeren en ga niet mee in het drama: het is een wedstrijdfoto, dan zweet iedereen en dan trek je wel eens een inspanningsbek. Haar naam staat er niet bij, morgen staat de foto op plaats 1000 onder aan ieders tijdlijn, etc... Je zou je zoon dus ook kunnen leren om er mee om te gaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Link kopieren Quote
Ole zitten jouw kinderen bij die van mij op school?

Mobiele telefoons

Voor de veiligheid van onze leerlingen is afgesproken dat de mobiele telefoons van de leerlingen niet zichtbaar op het schoolplein mogen zijn. Dit om te voorkomen dat er foto’s of filmpjes van

elkaar gemaakt worden en op het internet gezet worden. Dit is niet prettig en veilig voor de leerlingen.

De leerlingen die naar huis bellen om te zeggen dat zij veilig op school zijn aangekomen, kunnen dit doen voordat zij het plein op gaan.

Het omgaan met de mobiele telefoon wordt ook in de klas met de leerlingen besproken.

Gevaren sociale media

We worden regelmatig geconfronteerd met “gedoe” rondom lelijke zaken, die op de sociale media door kinderen worden gezet. Dat gebeurt buiten schooltijd en dringt de school binnen doordat ouders en kinderen een hulpvraag aan ons stellen en doordat het “gedoe” groter wordt. Het komt dan in de school en dat belemmert de omgang tussen kinderen en geeft onrust en ruzie.

In het vorig schooljaar heeft de MR daarom een avond georganiseerd rondom : omgaan met sociale media. Dit was een informatieve avond en gaf ouders inzicht. Ouders zijn en blijven verantwoordelijk voor hun kinderen en moeten richtlijnen aan de kinderen geven omtrent wat te doen en vooral wat niet te doen.

Op school geven we lessen in media wijsheid. Maar we kunnen als school niet alles voorkomen.
Link kopieren Quote
OleCohen schreef op 18 april 2017 @ 12:00:

[...]

De leerkracht van mijn zoon heeft zelf vandaag mij verwezen naar de wet bescherming persoonsbescherming, en een intern reglement van de school dat foto's maken zonder toestemming van medewerkers en leerlingen niet toegestaan is.
Dat weet iedereen. Maar dan hoef je er nog niet zo over te zeuren. Je gelijk halen gaat nu ten koste van belangrijkere dingen. Zoals de onderlinge relaties..de sfeer en je zet je zoon voor gek.
Link kopieren Quote
Hadden wij op de basisschool ook een keer zo een kind dat andere kinderen fotografeerde en online zette. Heel de klas was boos maar de school hield zich erbuiten. Op een gegeven moment was het account van Hyves waar foto's van kinderen op stonden weggehaald wegens klachten dat de leerling daar andere kinderen continue mee uitscheld.

Misschien kan je dat doen andere opties zoeken om een account te laten blokkeren Facebook is in ieder geval verboden tot 13 jaar en bij melding gaat het account weg

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven