Op welk niveau geven ze les in een combiklas (middelbare)

29-11-2018 16:51 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begrepen dat wanneer een kind in een havo/vwo brugklas terecht komt het niet vaststaat dat hij/zij les krijgt op het hoogste niveau, de ene school kiest voor les geven op havo niveau en de ander voor les geven op vwo niveau.

Hoe is dit bij jullie kinderen op school? Is het niet beter om les te krijgen op het hoogste niveau? Is het in dat geval dan zo dat je bij allemaal voldoendes door mag naar 2vwo of moet je dan gemiddeld alsnog een 7 staan voor alle vakken? Wat zijn de criteria om over te gaan naar het hogere niveau bij jullie kinderen op school?
Als ze op VWO niveau les willen, moet je kinderen in mijn ogen niet in combinatieklas zetten. Bij ons was het toendertijd 8 gemiddeld voor VWO.
Havo / Vwo is allemaal 7-ens staan.

Maar raadpleeg vooral de middelbare school in kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijgen ze cijfers op havo niveau en vwo niveau. Ik denk dat de lessen een combi zijn.
Alle reacties Link kopieren
.
girasole3 wijzigde dit bericht op 29-11-2018 17:05
Reden: quote ipv wijzigen
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
29-11-2018 17:03
Dat is natuurlijk onzin; er zijn ook genoeg scholen die alleen HAVO/VWO brugklassen hebben.

Het lesniveau kan natuurlijk niet op HAVO niveau zijn, want dan zouden de kinderen die doorstromen naar VWO een achterstand hebben.
Alle scholen die ik ken geven les op het hoogste niveau in een combiklas en hoe de school omgaat met cijfers verschilt per school.
Op sommige scholen krijgen de kinderen 2 cijfers: 1 op HAVO niveau en 1 op VWO niveau.
Bij mijn dochter op school kregen ze een cijfer op HAVO niveau en moesten aan het eind van de brugklas gemiddeld een 7,2 staan en 21 punten hebben voor de kernvakken ne, en en wi

Maar buiten de cijfers werd er ook wel gekeken naar inzet en werkhouding.
Alle vakken onafgerond 7,5 en nergens een tekort punt. De boeken waaruit les wordt gegeven is een havo/VWO boek met een tweetal cijfers (havo/VWO) per gegeven toets.
Alle reacties Link kopieren
Zo dat is nogal wat zeg om een 7 of zelfs een 8 te staan om naar het hogere niveau te mogen. Is dat alleen voor de vakken nederlands engels en wiskunde of echt voor alle vakken?

En hoe is dat dan voor kinderen die direct in een vwo klas beginnen hoeven die alleenmaar 6en te halen om door te gaan naar de 2e?
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik ook naar scholen aan het kijken en overweeg om mijn kind dus naar een gymnasium klas te doen.

Dan weet je zeker dat ze op vwo niveau les krijgen
Strawberry_shortcake schreef:
29-11-2018 17:34
Zo dat is nogal wat zeg om een 7 of zelfs een 8 te staan om naar het hogere niveau te mogen. Is dat alleen voor de vakken nederlands engels en wiskunde of echt voor alle vakken?

En hoe is dat dan voor kinderen die direct in een vwo klas beginnen hoeven die alleenmaar 6en te halen om door te gaan naar de 2e?
Hangt van de school af. Maar over het algemeen moet je voor 7 vakken tussen de 7 en de 8 gemiddeld staan.

En dat heeft een goede reden...
VWO heeft een veel hogere werkdruk. Een extra vak ten opzichte van HAVO en meer verslagen en (soms iet wat nutteloze) projecten.
Strawberry_shortcake schreef:
29-11-2018 17:34
Zo dat is nogal wat zeg om een 7 of zelfs een 8 te staan om naar het hogere niveau te mogen. Is dat alleen voor de vakken nederlands engels en wiskunde of echt voor alle vakken?

En hoe is dat dan voor kinderen die direct in een vwo klas beginnen hoeven die alleenmaar 6en te halen om door te gaan naar de 2e?
Komt je kind in een klas te zitten waar een niveau is gelden er andere regels. Maximaal 2 tekort punten en de rest allemaal onafgerond een 5,5. De school waar mijn kinderen op school zitten zijn zowel klassen met een niveau als een combi. Willen ze opstromen naar een hoger niveau moeten ze ook voldoen aan de eisen zoals in de combiklas.
havo. De vwo-ers komen bovendrijven doordat ze hogere cijfers halen dan hun klasgenoten. Zou je een havo/vwoklas op vwo-niveau lesgeven dan halen de havo-leerlingen lage cijfers, niet goed voor hun zelfbeeld en motivatie.
Dit verschilt erg per school. De meeste scholen zeggen dat ze les geven op het hogere niveau, maar in de praktijk is het vaak het lagere niveau.

Zelf les gegeven aan havo/vwo-klassen. Mijn les was grotendeels op havo niveau. Bij bepaalde lesonderdelen (iedere week wel minimaal 1 kwartier) gaf ik aan dat mijn uitleg/de opdracht op vwo-niveau was. Iedereen mocht dan meedoen/meeluisteren, maar mocht afhaken als het te moeilijk voor ze werd. (Voor de leerlingen die kozen om niet (meer) mee te doen was er natuurlijk een andere opdracht.)

Toetsen kregen dubbele cijfers. Er was altijd een verdiepingsopdracht die ik alleen voor het vwo-cijfer meetelde.

Ik had echter heel veel collega's die gewoon het havo/vwo-boek doorwerkten en bij de toets een vwo-cijfer creëerden door de normering flink omhoog te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Niveau, lesmethode, becijfering en bevorderingsnorm zijn per school verschillend. Daar zijn geen algemene uitspraken over te doen.
iris1986p schreef:
29-11-2018 17:35
Hier ben ik ook naar scholen aan het kijken en overweeg om mijn kind dus naar een gymnasium klas te doen.

Dan weet je zeker dat ze op vwo niveau les krijgen
Maar dat hoeft toch niet per se in een brugklas? Of begrijp ik het nu verkeerd? Ik ben destijds zelf met een vwo-advies in een brede brugklas terechtgekomen waaruit minimaal de helft doorstroomde naar de mavo. Maar dat had verder geen invloed op mijn eigen niveau of zo.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op school wordt in een havo/vwo-klas letterlijk dat niveau, dus tussen havo en vwo in, lesgegeven. Methodes zijn ook allemaal havo/vwo. Ze krijgen toetsen op 1 niveau en moeten over de eerste 7 vakken (Nederlands, wiskunde, Frans Engels, biologie, aardrijkskunde en geschiedenis) gemiddeld een 7,5 halen om door te mogen naar 2 vwo. Tussen 7,0 en 7,5 zijn ze bespreekgeval en bepaalt de docentenvergadering, meestal op basis van werkhouding en inzicht.

Aanvullend: we hebben bij ons ook ‘gewone’ vwo-brugklassen, waarin dus leerlingen met een vwo-advies zitten. Vanuit havo/vwo stroomt ongeveer 20 tot 25 procent door naar 2 vwo.
Bij mijn kinderen op school heb je 3 soorten brugklassen:

* mavo/havo (mavo-advies). Les op mavo niveau. Gem. een 6 voor 2 mavo, gem. een 7.5 voor 2 havo

* havo/vwo (havo-advies). Les op havo niveau. Gem. een 6 voor 2 havo, gem. een 7.5 voor 2 vwo

* vwo (vwo-advies). Les op vwo niveau. Gem. een 6 voor 2 vwo
Als je nu al zeker bent dat kind een VWO-kind is, zou ik die helemaal niet in een mixed klas zetten.

Je wil echt niet hebben dat de harde gemiddelde limiet bijvoorbeeld op 7 ligt en je kind 6.9 of 6.8 scoort. En dat school totaal niet meebuigt.
Of dat ze de boel net niet haalt door 1 minder vak.


Bovendien heb je ook geen zin in een kind dat terecht komt in een vrienden-klasgroep waar iedereen geen klop doet voor school. En die nipt onderkant HAVO halen.
Waarbij jouw kind ook opgestookt wordt om ook niets te doen. Terwijl je weet dat kind meer kan.


Met een percentage van 20 % doorstroom naar VWO zou ik zo'n mixed klas dus ook zien als een veredelde HAVO-klas waar een enkeling doorstroomt naar VWO. (Op een klas van 25 zijn dat immers "maar" 5 leerlingen.)
Ik zou dus die cijfers / percentages op school ook zeker opvragen hoe het bij hen is.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger -- maar dat is dus wel wat jaartjes geleden -- kregen we toetsen en dan op het eind van de toets nog wat extra vragen voor de VWO'ers. Dus ook twee cijfers.

Het HAVO cijfer stond ter hoogte van de laatste HAVO vraag, het VWO cijfer onder aan je blad.

In de les werd aangegeven welke stof voor iedereen was en welke stof voor wie meer wilden.
Lavendel_Madelief schreef:
29-11-2018 17:51
havo. De vwo-ers komen bovendrijven doordat ze hogere cijfers halen dan hun klasgenoten. Zou je een havo/vwoklas op vwo-niveau lesgeven dan halen de havo-leerlingen lage cijfers, niet goed voor hun zelfbeeld en motivatie.
Ik heb gymnasium gedaan, maar ben gestart in een brugklas die later opsplitste in havo en vwo. Ik haalde redelijke cijfers (nooit een uitblinker geweest), maar ik doe wat mij wordt aangeboden. Had je mij in een mavoklas gezet, dan had ik ook zessen en zevens gehaald. Ik ben gewoon niet iemand die voor de 10 gaat.

Dus het kan ook andersom werken, dat je te weinig gaat doen omdat het te makkelijk is.
Ik zat zelf in 2007/2008 in een klas die op papier de gymnasiumbrugklas was. Alleen kwam na een paar weken de aap uit de mouw, voor een bevordering naar 2atheneum of 2gymnasium moest je voor je vakken (Latijn telde niet mee) een 7,5 gemiddeld staan.

Nu zat ik toevallig in een klas met 29 leerlingen waarvan er maar één leerling "afstroomde" naar de havo. (En jaren later een meisje naar de havo, dus 27 leerlingen hebben wel het vwo afgemaakt) Maar er hebben zoveel leerlingen last gehad van die norm. Dit kwam omdat je tussen de 7,0 en 7,5 gemiddeld zonder onvoldoendes een "bespreekgeval" bent en dus niet weet of je wel vwo mag blijven doen. Wat onzin is, want iedereen (op twee leerlingen na) heeft gewoon het vwo afgerond en ook al een bachelordiploma behaald of zelfs al een masterdiploma.

Dat je een 7,5 gemiddeld moet staan (of een 7 of een 8) kan alleen komen doordat er les wordt gegeven op het laagste niveau. Anders zou voor de havo een 5 gemiddeld voldoende zijn.

Als je kind duidelijk een vwo'er is, laat die dan alsjeblieft les volgen in een echte vwo-klas.
Belg007 schreef:
29-11-2018 20:01
Als je nu al zeker bent dat kind een VWO-kind is, zou ik die helemaal niet in een mixed klas zetten.

Je wil echt niet hebben dat de harde gemiddelde limiet bijvoorbeeld op 7 ligt en je kind 6.9 of 6.8 scoort. En dat school totaal niet meebuigt.
Of dat ze de boel net niet haalt door 1 minder vak.


Bovendien heb je ook geen zin in een kind dat terecht komt in een vrienden-klasgroep waar iedereen geen klop doet voor school. En die nipt onderkant HAVO halen.
Waarbij jouw kind ook opgestookt wordt om ook niets te doen. Terwijl je weet dat kind meer kan.


Met een percentage van 20 % doorstroom naar VWO zou ik zo'n mixed klas dus ook zien als een veredelde HAVO-klas waar een enkeling doorstroomt naar VWO. (Op een klas van 25 zijn dat immers "maar" 5 leerlingen.)
Ik zou dus die cijfers / percentages op school ook zeker opvragen hoe het bij hen is.
Van de "echte" havo/vwo klassen ging hier meer dan de helft naar het vwo. Ik heb wel gehoord dat dit echt enorm per school verschilt. Hier is ook een school waar bijna geen een leerling naar het vwo gaat.
Je kan als je je kind inschrijft voor de brugklas niet weten met welke leerlingen je kind in de klas komt, dus als je pech hebt wordt het net een rotklas waar je kind zich niet gaan inzetten om op zijn of haar eigen niveau les te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
29-11-2018 17:34
Zo dat is nogal wat zeg om een 7 of zelfs een 8 te staan om naar het hogere niveau te mogen. Is dat alleen voor de vakken nederlands engels en wiskunde of echt voor alle vakken?

En hoe is dat dan voor kinderen die direct in een vwo klas beginnen hoeven die alleenmaar 6en te halen om door te gaan naar de 2e?
Ja....... Havo/Atheneum combi moest 7,5 halen, en Atheneum+ kon doorhuppelen met 5,6jes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hier moet dochter voor engels, nederlands en wiskunde een 7.5 per vak staan. Over alle kernvakken een 8.0 gemiddeld. Echt bizar hoog. Ben heel benieuwd of ze het gaat halen. Is een havo/vwo brugklas en ik vermoed dus op havo niveau les, gezien de hoge eis van een 8 gemiddeld over alle vakken behalve gym, muziek en dat soort vakken.
dannas schreef:
29-11-2018 22:30
Hier moet dochter voor engels, nederlands en wiskunde een 7.5 per vak staan. Over alle kernvakken een 8.0 gemiddeld. Echt bizar hoog. Ben heel benieuwd of ze het gaat halen. Is een havo/vwo brugklas en ik vermoed dus op havo niveau les, gezien de hoge eis van een 8 gemiddeld over alle vakken behalve gym, muziek en dat soort vakken.
Die vakken telden bij ons dus wel mee. Terwijl gymnastiek deels wel beoordeeld werd op hoe je meedoet, maar ook op wat je presteert en niets te maken heeft met je vwo-eindexamen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven