Op welke straf ben jij echt niet trots?

24-01-2017 08:43 474 berichten
Alle reacties Link kopieren
:
Life is though, but it's thougher when you're stupid
Iedereen is mens, de een heeft alleen meer geduld dan de ander.... En iedereen gaat anders met situaties om.

Van nature hebben ik het geluk, rustig en kalm te zijn, maar tuurlijk iedereen heeft wel eens meh-momenten, is moe, pre-menstrueel, of heeft gewoon een ***-dag .

Ik geloof zelf niet zo in straffen, maar ik vind wel dat je kind mag merken dat je niet blij bent met de situatie. Ook denk ik dat peuters, en pubers echt een volkje apart zijn, waar menig ouder soms wanhopig van kan worden:)

Hier nog geen woeste dingen meegemaakt. Alleen dreumes tijd terug (wilde niet meelopen) bij noumamagaatweghoordaaaaaag!! Echt kwijt..... Vond hem weer bij de kaas.... Man o man....
Alle reacties Link kopieren
Oudste is bijna 17 mnd en over het algemeen (tot op heden) een enorm zoet kind (snap het ook niet, want ze komt echt uit mij), maar 1x sloeg ze constant haar eten weg en was ze aan het klieren. Toen heb ik "voor straf" de tv uitgezet, ze zat Sesamstraat te kijken. Mevrouw kreeg een gigantische driftbui, ik heb haar opgepakt en in haar ledikant neergezet, deur dicht totdat ze uitgeraasd was.



Toen ik klein was en ruzie met mijn moeder had dan zei ik weleens dat ik een nieuwe moeder ging zoeken. Mijn moeder zei dat is prima maar je gaat zoals je gekomen bent en zetten me in mijn blote kont buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tulisa schreef op 24 januari 2017 @ 19:09:

Met alle respect maar volgens mij reageren hier vooral van die "semi-perfecte" moeders. Er zijn echt wel veel ouders die hun kinderen geregeld een tikje geven. Die reageren waarschijnlijk niet omdat ze anders een hoop gezeur over zich heen krijgen en hoe erg dit voor het kind is, trauma, aangifte, jeugdzorg etc.



Echt slaan heb ik nog nooit gedaan. Wel eens tik op

Vingers. Alleen middelste had dat tikje nodig



Ik ben zeker niet perfect en schiet wel eens uit slof maar slaan is zo zinloos. Ik ben als kind ook zelden geslagem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 januari 2017 @ 18:26:

Ik zie niet in waarom het zo nodig in die kast moet.

Maar ik ben vrij makkelijk denk ik.Dat mag. Ik vind het vervelend. Ik ben beperkt dus alle overbodige handelingen vermijd ik en dat weten de kinderen. Ik zeg ook niet dat ze hun spul nooit opruimen maar áls ze het na herhaald vragen alsnog niet opruimen was ik dus niet. En nee. Daar heb ik mijzelf niet mee. Ze moeten het dan zeld doen. Afgelopen jaar 2 x voorgekomen dus dat zegt genoeg. Ze ruimen het dus meestal netjes op (nou ja ze gooien het in de kast )
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 24 januari 2017 @ 18:26:

[...]



Maar je hebt jezelf er toch alleen maar mee als je een week niet wast? Kun je daarna die hele berg gaan wegwerken. En verder vind het ook een beetje gezeur. Ik doe thuis de was en leg de was van man opgevouwen in een wasmand zodat hij het kan opruimen. Ik erger me er echt niet aan als dat een paar dagen niet gebeurt hoor.



Nee hoor. Ze moeten het dan zelf doen.



En mijn man is er zelden want altijd ik buitenland dus hij ruimt zeker niets op. En zoals gezegd komt het zelden voor. Ik zeur niet. Ik laat al heel veel ivm gezondheid. Dit zijn kleine dingen waarmee ze me enorm helpen
Alle reacties Link kopieren
Weleens een kind na lang dreinen en veel waarschuwen buitengezet en ja deur op slot ..voor 5 min

Ook in de auto...en als je nu niet ophoudt zet ik je aan de weg..maat das dreigen.. geen straf



Ook weleens geroepen dan ga je daar maar wonen bijv een buurvrouw waar x wel micht en bij mij niet



En heel ncidenteel een klap of ferm bij de arm pakken.zo 1 x per 3 jaar ofzo...
--
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 januari 2017 @ 20:21:

[...]



Nee.

Maar als dat de straf is omdat je niet lief bent geweest en oma je daarom niet wil hebben wel.



Schadelijk zou ik het nu ook niet noemen hoor. Oma had het na een paar uur echt wel gehad en het was zeker niet de eerste keer, hij mag wel weten dat daar een gevolg aan hangt en dat dat gedrag voor niemand goed is, ook voor hemzelf niet.

Ik heb overigens achteraf nog met haar gebeld en ze gaf zelf aan het niet zo bedoeld te hebben. Hij mag heus wel terug, maar moet nu wel even zien dat zijn gedrag volledig buiten proportie was. Binnen een week of 2 weken mag hij gewoon weer terug. Alleen nog kijken hoe ik dat ga inkleden tov hem en of ik het hem überhaupt op die manier vertel op voorhand.

Ik ben inderdaad boos geworden en de consequentie is voor hem niet leuk, maar langs de andere kant heb ik hem ook getroost en dingen uitgelegd en gekaderd, hebben we geknuffeld en heb ik me even bij hem in bed gelegd om te zeggen dat zijn gedrag dan mss niet ok was, maar dat wij altijd van hem zullen blijven houden.

ik ben de slechtste nog niet, denk ik
Life is though, but it's thougher when you're stupid
Ooit wilde mijn jongste na 10x vragen niet in de auto gaan zitten en rende 20 meter de parkeerplaats over.



Ingestapt, motor gestart en langzaam weg gereden, Panisch rende hij naar me toe 'mama het spijt me, mag ik alsjeblieft mee, wil je me niet alleen laten??' Voelde me zo rot, meer eigenlijk omdat hij zo vreselijk in paniek was.
quote:Boeeff schreef op 24 januari 2017 @ 21:41:

[...]





Schadelijk zou ik het nu ook niet noemen hoor. Oma had het na een paar uur echt wel gehad en het was zeker niet de eerste keer, hij mag wel weten dat daar een gevolg aan hangt en dat dat gedrag voor niemand goed is, ook voor hemzelf niet.

Ik heb overigens achteraf nog met haar gebeld en ze gaf zelf aan het niet zo bedoeld te hebben. Hij mag heus wel terug, maar moet nu wel even zien dat zijn gedrag volledig buiten proportie was. Binnen een week of 2 weken mag hij gewoon weer terug. Alleen nog kijken hoe ik dat ga inkleden tov hem en of ik het hem überhaupt op die manier vertel op voorhand.

Ik ben inderdaad boos geworden en de consequentie is voor hem niet leuk, maar langs de andere kant heb ik hem ook getroost en dingen uitgelegd en gekaderd, hebben we geknuffeld en heb ik me even bij hem in bed gelegd om te zeggen dat zijn gedrag dan mss niet ok was, maar dat wij altijd van hem zullen blijven houden.

ik ben de slechtste nog niet, denk ik

Een straf van 2 weken.

Okay.
Bedankt dames Tsja, mijn moeder had een hoop rare straffen die ik zelfs nu ik lang en breed volwassen ben nog altijd niet snap. Ik ben niet tegen straffen, maar wel tegen buitensporige straffen. Ik zal vast vervelend zijn geweest in haar ogen, maar dit ging veel te ver en vertoonde absoluut geen balans meer tussen de straf en het bestrafte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 januari 2017 @ 21:50:

[...]



Een straf van 2 weken.

Okay.



Nee, een straf van 1 of 2 dagen, toevallig verspreid over 1 of 2 weken.

Wat als de blokken waarmee hij gooide toevallig iets groters was geweest en hij daarmee een stuk uit een van de meubels had geslagen? Of als hij zo'n ding net wat harder op zus of nicht haar gezicht had geramd dan hij vandaag deed en dit een open, bloedende wonde was geworden waarmee ik naar de dokter/het ziekenhuis kon? Want dat had best gekund. Had ik het dan ook maar moeten afdoen met 'Ach hij is 5 en snapt het niet'?
Life is though, but it's thougher when you're stupid
quote:Boeeff schreef op 24 januari 2017 @ 22:02:

[...]





Nee, een straf van 1 of 2 dagen, toevallig verspreid over 1 of 2 weken.

Wat als de blokken waarmee hij gooide toevallig iets groters was geweest en hij daarmee een stuk uit een van de meubels had geslagen? Of als hij zo'n ding net wat harder op zus of nicht haar gezicht had geramd dan hij vandaag deed en dit een open wonde was geworden? Want dat had best gekund. Had ik het dan ook maar moeten afdoen met 'Ach hij is 5 en snapt het niet'?

En jij denkt dat hij er wat van leert als hij de komende weken niet naar oma mag? Ook al is het maar 1x per week?



Gezien het gedrag wat jij omschrijft lijkt het niet meer onder stout of ongehoorzaam te vallen en is het mss verstandig om advies te vragen ipv een weken durende straf te geven (werkelijk, elke pedagoog zal je vertellen dat dit volledig zinloos is. Een straf moet kort op het gebeuren duren in een overzichtelijk tijdsbestek). Maar dat schreef ik al eerder.



En ja, er zijn nog vele manieren van corrigeren.
quote:Boeeff schreef op 24 januari 2017 @ 22:02:

[...]





Nee, een straf van 1 of 2 dagen, toevallig verspreid over 1 of 2 weken.

Wat als de blokken waarmee hij gooide toevallig iets groters was geweest en hij daarmee een stuk uit een van de meubels had geslagen? Of als hij zo'n ding net wat harder op zus of nicht haar gezicht had geramd dan hij vandaag deed en dit een open wonde was geworden? Want dat had best gekund. Had ik het dan ook maar moeten afdoen met 'Ach hij is 5 en snapt het niet'?

Dat soort dingen moet oma ter plekke oplossen en jij moet niet een paar uur later nog eens gaan straffen; dat slaat nergens op. Sowieso vind ik deze straf nogal ver gaan. En als oma het niet meer aan kan of wil, dan kan dat natuurlijk, maar dat zou niet gekoppeld moeten worden aan het stoute gedrag van een vijfjarige. Want ja, dat kan best schadelijk zijn.



Overigens zou ik wel hulp zoeken, want je zoon lijkt erg boos en moeilijk controleerbaar en jij lijkt niet goed te weten hoe hiermee om te gaan.
quote:Phaedra_ schreef op 24 januari 2017 @ 20:33:

[...]



Zo geslagen dat je er als ouder ontzettend veel spijt van heb is geen tik op de billen geweest.

Maar jij vindt het ook normaal als een moeder een rotkind de trap afgooit, dus ben er wel klaar mee Alweer een aanname, want dát heb ik nergens gezegd! En vind ik ook niet. Laat dat even heel duidelijk zijn!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 24 januari 2017 @ 22:05:

[...]



En jij denkt dat hij er wat van leert als hij de komende weken niet naar oma mag? Ook al is het maar 1x per week?



Gezien het gedrag wat jij omschrijft lijkt het niet meer onder stout of ongehoorzaam te vallen en is het mss verstandig om advies te vragen ipv een weken durende straf te geven (werkelijk, elke pedagoog zal je vertellen dat dit volledig zinloos is. Een straf moet kort op het gebeuren duren in een overzichtelijk tijdsbestek). Maar dat schreef ik al eerder.Ja, dat denk ik echt. Ik denk echt dat een kind van bijna 6 bij een volgende keer dat hij met een blok in iemand gezicht wil slaan bij oma of wat dan ook, best de kunde heeft even stil te staan bij de consequentie van 'toen die vorige keer'. Hij herinnert zich ook nog andere dingen (positieve dingen en dingen die hij niet zo leuk vond) van nog veel langer geleden, dus van iets waar we hem meermaals op gewezen hebben en waarbij hij uiteindelijk 'tegen de lamp gelopen is' lijkt me het zeer aannemelijk dat hij daar wel iets van leert. En het is niet op een vreselijke manier gegaan, maar met een uitleg van wat oorzaak en gevolg is en begrip voor zijn verdriet daarop
Life is though, but it's thougher when you're stupid
quote:Felroze schreef op 24 januari 2017 @ 22:07:

[...]





Alweer een aanname, want dát heb ik nergens gezegd! En vind ik ook niet. Laat dat even heel duidelijk zijn!!Sorry, ik verwarde je met die ander.
quote:Boeeff schreef op 24 januari 2017 @ 22:09:

[...]





Ja, dat denk ik echt. Ik denk echt dat een kind van bijna 6 bij een volgende keer dat hij met een blok in iemand gezicht wil slaan bij oma of wat dan ook, best de kunde heeft even stil te staan bij de consequentie van 'toen die vorige keer'. Hij herinnert zich ook nog andere dingen (positieve dingen en dingen die hij niet zo leuk vond) van nog veel langer geleden, dus van iets waar we hem meermaals op gewezen hebben en waarbij hij uiteindelijk 'tegen de lamp gelopen is' lijkt me het zeer aannemelijk dat hij daar wel iets van leert. En het is niet op een vreselijke manier gegaan, maar met een uitleg van wat oorzaak en gevolg is en begrip voor zijn verdriet daaropDan doe je het toch zo? Geen moderne pedagogische visie zal jouw gedachtegang ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 24 januari 2017 @ 22:05:

[...]



Dat soort dingen moet oma ter plekke oplossen en jij moet niet een paar uur later nog eens gaan straffen; dat slaat nergens op. Sowieso vind ik deze straf nogal ver gaan. En als oma het niet meer aan kan of wil, dan kan dat natuurlijk, maar dat zou niet gekoppeld moeten worden aan het stoute gedrag van een vijfjarige. Want ja, dat kan best schadelijk zijn.



Overigens zou ik wel hulp zoeken, want je zoon lijkt erg boos en moeilijk controleerbaar en jij lijkt niet goed te weten hoe hiermee om te gaan.Dat was een tweetal jaar terug inderdaad heel erg zo. We hebben toen opvoedondersteuning gehad en sindsdien gaat het beter. Weliswaar met ups en downs en af en toe een uitschieter, maar ik heb toen ook gerichte tips gekregen die ik nog steeds toepas en die (meestal dan toch) prima werken.
Life is though, but it's thougher when you're stupid
Dit topic bevestigt alleen maar waarom ik niet straf. Ik lees hier -voor mij- best wel schokkende dingen. Woest zijn op een baby van nog niet eens een jaar, really?

Ik zit echt met open mond te lezen hoe sommigen hier tegen kinderen aankijken. Lees eens iets over de ontwikkeling van een kind, zou ik zeggen.

Ik had een héle heftige peuter in huis, maar heb nog nooit geslagen, een tik uitgedeeld, zelden mijn stem verheft en nog nooit gestraft. En ik ben écht geen supermom, maar ik voed niet op door mijn kind bang te maken, ik ben zelf wel autoritair opgevoed en ik vond het verschrikkelijk. Ik ben regelmatig boos of geirriteerd en ja: mijn kind mag zeker weten waar de grens ligt. Maar dit kan ook zonder schreeuwen, slaan en straffen. Kwestie van zelfbeheersing.
quote:Pantax schreef op 24 januari 2017 @ 20:48:

[...]





Ja, welke les is dat dan? Want ik ben nog steeds geen opruim-ster hoor Ik heb er wel van geleerd dat mijn moeder onbetrouwbaar is en haar liefde ongeveer zo diep gaat als een greppel. Oh, en dat als ik wil dat ze van me houd, ik vooral niet moeilijk moet doen, geen verdriet moet hebben, geen pijn moet hebben, geen hulp moet vragen, niet lastig moet zijn, haar steeds moet faciliteren en aan- en afwezig ben, exact op de momenten dat het haar uitkomt. De wijze opvoedingsles die ik uiteindelijk geleerd heb, is om geen relatie met mijn moeder meer te hebben. Die les had ik inderdaad wel op mijn 5e willen leren toen mijn moeder al mijn speelgoed weggooide, helaas heeft het nog 25 jaar moeten duren. Maar uitgesteld effect is ook effect natuurlijk Zij zijn wel goede opruimers, hun ouders zijn wel betrouwbaar en vol liefde voor de kinderen. Ze mogen verdriet en pijn hebben, zelfs gillen als een speenvarken als moeders een wratje onderzoekt en ze worden dan ook nog getroost. Dus van wat jij zegt is geen enkel punt aan de hand. Sorry, maar jij projecteert...
quote:Boeeff schreef op 24 januari 2017 @ 22:02:

[...]





Nee, een straf van 1 of 2 dagen, toevallig verspreid over 1 of 2 weken.

Wat als de blokken waarmee hij gooide toevallig iets groters was geweest en hij daarmee een stuk uit een van de meubels had geslagen? Of als hij zo'n ding net wat harder op zus of nicht haar gezicht had geramd dan hij vandaag deed en dit een open, bloedende wonde was geworden waarmee ik naar de dokter/het ziekenhuis kon? Want dat had best gekund. Had ik het dan ook maar moeten afdoen met 'Ach hij is 5 en snapt het niet'?



Eigenlijk wel. Hij is 5 en kan de gevolgen nog niet goed overzien. Het resultaat heeft niet zo veel met het vergrijp te maken, of hij nou met een blok gooit en niks raakt, of met een blok vervolgens het dure servies uit de kast slaat. Het gevolg is voor hem niet in te schatten.



En nee, dat mag niet en het is helemaal prima dat hem duidelijk word gemaakt dat dat gedrag niet door de beugel kan.



Waar men hier denk ik over valt, is dat de straf niet bij het vergrijp past, het legt voor hem namelijk geen link tussen wat hij heeft gedaan en het gevolg. Niet naar oma mogen zou hij op zichzelf kunnen betrekken. Niet omdat hij dan snapt dat hij niet met een blok mocht gooien, maar hij kan denken dat hij als persoon niet lief is. Ipv een opbouwende variant; het gedrag is niet lief maar kan verbeteren.



Ook is de tijdsduur erg lang, het hele 'vergrijp' is door hem allang weer vergeten.



Ik zou met oma bespreken hoe ze een volgende keer constructief kan reageren, mits ze dat wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boeeff schreef op 24 januari 2017 @ 22:09:

[...]





Ja, dat denk ik echt. Ik denk echt dat een kind van bijna 6 bij een volgende keer dat hij met een blok in iemand gezicht wil slaan bij oma of wat dan ook, best de kunde heeft even stil te staan bij de consequentie van 'toen die vorige keer'. Hij herinnert zich ook nog andere dingen (positieve dingen en dingen die hij niet zo leuk vond) van nog veel langer geleden, dus van iets waar we hem meermaals op gewezen hebben en waarbij hij uiteindelijk 'tegen de lamp gelopen is' lijkt me het zeer aannemelijk dat hij daar wel iets van leert. En het is niet op een vreselijke manier gegaan, maar met een uitleg van wat oorzaak en gevolg is en begrip voor zijn verdriet daaropIk denk het niet. Zie alle verhalen hier van volwassenen die hun zelfbeheersing even verliezen...Voor een kind van bijns zes is het al helemaal veel gevraagd om als hij eigenlijk al door het lint gaat, nog even bij dingen stil te staan. Waarschijnlijk bereik je meer als je hem helpt te herkennen wanneer hij zo boos begint te worden, zodat hij het zelf al eerder om kan buigen.
quote:Heksehazel schreef op 24 januari 2017 @ 17:22:

[...]

Eén is ook prima te doen in die zin. Vroeger gaf ze de kat de schuld. Gek genoeg werkte dat nooit.Die van mij gaf ook altijd de kat overal de schuld van. En het arme kind was echt wel twee weken van slag toen dat beest dood ging. Niet omdat die kat dood was, maar wie moest ze nou de schuld geven?!
quote:DeKenau schreef op 24 januari 2017 @ 22:13:

Dit topic bevestigt alleen maar waarom ik niet straf. Ik lees hier -voor mij- best wel schokkende dingen. Woest zijn op een baby van nog niet eens een jaar, really?

Ik zit echt met open mond te lezen hoe sommigen hier tegen kinderen aankijken. Lees eens iets over de ontwikkeling van een kind, zou ik zeggen.

Ik had een héle heftige peuter in huis, maar heb nog nooit geslagen, een tik uitgedeeld, zelden mijn stem verheft en nog nooit gestraft. En ik ben écht geen supermom, maar ik voed niet op door mijn kind bang te maken, ik ben zelf wel autoritair opgevoed en ik vond het verschrikkelijk. Ik ben regelmatig boos of geirriteerd en ja: mijn kind mag zeker weten waar de grens ligt. Maar dit kan ook zonder schreeuwen, slaan en straffen. Kwestie van zelfbeheersing.Ja eens. Vind veel dingen ook echt niet grappig. Een bak vla over het hoofd je dreumes... zal wel heel humorloos zijn maar ik vind het echt niet normaal. Wat voor voorbeeld geef je dan.
quote:DeKenau schreef op 24 januari 2017 @ 22:13:

Dit topic bevestigt alleen maar waarom ik niet straf. Ik lees hier -voor mij- best wel schokkende dingen. Woest zijn op een baby van nog niet eens een jaar, really?

Ik zit echt met open mond te lezen hoe sommigen hier tegen kinderen aankijken. Lees eens iets over de ontwikkeling van een kind, zou ik zeggen.

Ik had een héle heftige peuter in huis, maar heb nog nooit geslagen, een tik uitgedeeld, zelden mijn stem verheft en nog nooit gestraft. En ik ben écht geen supermom, maar ik voed niet op door mijn kind bang te maken, ik ben zelf wel autoritair opgevoed en ik vond het verschrikkelijk. Ik ben regelmatig boos of geirriteerd en ja: mijn kind mag zeker weten waar de grens ligt. Maar dit kan ook zonder schreeuwen, slaan en straffen. Kwestie van zelfbeheersing.Exact dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven