Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Opa en oma knuffelen

21-09-2020 13:31 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al enige weken twijfel ik. Als een vaN de weinige (binnen familie, vrienden en via bassischool) laat ik mijn kinderen niet met opa en oma knuffelen. We zijn vanaf half mei wel weer op bezoek gegaan.
Het doet pijn om te zien dat andere opa's en oma's stralend hun kinderen omhelzen en knuffelen, sommige ook kusjes geven.

Wat moet ik hier nou mee. Mijn hart zegt doen, maar mijn verstand zegt doe het (nog) niet.

Mijn kind raakt oma en/of opa aan door

Totaal aantal stemmen: 194

Knuffel te geven (48%)
kus te geven op mond (11%)
kus op wang /hoofd (21%)
elleboog aantikken (5%)
kind en opa en oma raken elkaar niet aan (15%)
Alle reacties Link kopieren
Mijn (jonge) kind doet het wel (of eigenlijk: opa en oma doen het wel). Ik heb die keuze aan hen gelaten na de eerste golf. Het is een heel klein risico, maar niet helemaal 0. Maar ja, dat is naar de supermarkt gaan ook, en dat doen ze ook.
Mij raken ze niet aan, maar hun enige kleinkind een jaar niet knuffelen vinden ze echt heel erg. En dat snap ik. Om het risico wel zo laag mogelijk te houden hebben we verder weinig contacten, mijn boodschappen worden bezorgd, ik heb al maanden vrijwel geen vrienden gezien, alle drukte vermijden etc. En als ik klachten heb laat ik me testen en blijven we uiteraard wel uit de buurt (als in: gaan we niet op bezoek).
Alle reacties Link kopieren
Zet dit ff op de coronapijler
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen knuffelen wel, met 1 oma. Opa niet en ze geven ook geen kussen aan beiden. Verder zijn wij wel voorzichtig in onze contacten en zoeken we ze sowieso niet op als we klachten hebben.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb mijn ouders ( 63 en 62) zelf de keus gelaten. Ze knuffelen ze idd nu al een tijd weer. Dat niet kunnen knuffelen vonden ze vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind op de mond zoenen raar, ook voor ouders en kinderen, laat staan voor familie die nog verder weg staat.
Knuffel moet kunnen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ik pas gewoon elke week op mijn kleinkind van een jaar. Daar knuffel ik mee en verschoon hem enz.
Het is toch bekend van jonge kinderen dat ze het virus bijna niet verspreiden?
Dat vind ik dus een risico wat ik durf te nemen.
Op de mond kussen doe ik alleen mijn man, verder niemand.
Alle reacties Link kopieren
Wij en onze kinderen raken vrijwel niemand aan. Ook de opa en oma's (75-80) niet. De twee jongsten gaan naar de middelbare school, de ene oudste zit op de uni en werkt in een verpleegtehuis, de ander zit op een dagopvang met een aantal kwetsbare mede-cliënten. We vinden dat teveel risico's bij elkaar.

'Gelukkig' zien we elkaar vanwege de reisafstand heel weinig, dus erg lastig is het niet.
yette schreef:
21-09-2020 13:46
Wij en onze kinderen raken vrijwel niemand aan. Ook de opa en oma's (75-80) niet. De twee jongsten gaan naar de middelbare school, de ene oudste zit op de uni en werkt in een verpleegtehuis, de ander zit op een dagopvang met een aantal kwetsbare mede-cliënten. We vinden dat teveel risico's bij elkaar.

'Gelukkig' zien we elkaar vanwege de reisafstand heel weinig, dus erg lastig is het niet.

Middelbareschool-kinderen vormen natuurlijk ook een grotere risico dan kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen willen helemaal niet met oma knuffelen.
Dat kunnen opa en oma toch zelf beslissen?
Als zij het willen, vind ik het ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de leeftijd van opa en oma, niet aan de titel, of deze groep mensen kwetsbaar is (even los van onderliggende gezondheidsklachten ed).

En knuffelen kan, wat ons betreft, prima. Zoenen niet (maar dat heb ik altijd al niks gevonden, dat zoenen op de mond, brrrr. Ik doe dat niet eens bij m'n eigen kind. Wel partner natuurlijk, haha.)
En knuffelen heel dicht met je gezicht bij elkaar, lijkt me nu ook niet slim (daar heb ik normaal gesproken geen problemen mee) maar je kan opa en oma ook gewoon om hun middel knuffelen bijvoorbeeld.

Wij (en de opa's en oma's hier) gedragen ons niet heel anders dan vóór maart. Ja, we wassen nóg vaker onze handen, maar we zijn nooit fan geweest van grote mensenmassa's dus die hoeven we nu ook niet te ontlopen of zo.
Niet, omdat opa en oma het niet willen (70)
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft z'n eigen grens.
Hier geen geknuffel als de kinderen klachten hebben. Anders wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de kinderen? Mijn ouders knuffelen mijn zoon wel, maar ze passen ook 1x in de week op én hij is (net) 2 jaar oud, dus dat kan ook niet anders. Zouden ze echter ook niet anders willen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wel, omdat opa en oma het wel willen. Mijn dochter gaf in het begin nog braaf een elleboogje, mijn zoon heeft sowieso nooit afstand gehouden omdat hij dat ook niet begreep. Hij heeft wel relatief weinig contacten.
Mijn ouders zijn overigens onder de 70.

Ik zou zelf wel afstand.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kus op de mond? Gatverdamme! Ook zonder corona.

Als het mijn ouders waren dan zorgde ik dat er geen fysiek contact zou zijn, die kinderen zitten ook nog de hele dag in zo'n bacillen/virusbroednest genaamd school.
Dreumes heeft laatst bij opa en oma gelogeerd en tussen ze in geslapen toen ze niet kon slapen. Knuffelen doen ze dus ook. Maar ze is zo jong dat je het ook niet kan voorkomen. Ze heeft vast ook kusjes gehad. Of ze ze ook gegeven heeft weet ik niet. Maar net of ze er zin in heeft. Opa en oma willen het ook zelf graag. In het begin van corona hebben we elkaar niet gezien, maar nu zien we elkaar af en toe. Zelf knuffelen we niet met ze en dat vind ik al lastig genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders knuffelen sinds kort weer met de kleinkinderen, maar nu kinderen weer met symptomen naar school mogen vind ik dat weer risicovoller. Ik twijfel dus, maar laat de keuze bij mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
De meeste besmettingen zijn in familieband omdat men elkaar vertrouwd waardoor men geen afstand houdt.

Dit moet je dus verkomen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2020 14:09
Kus op de mond? Gatverdamme! Ook zonder corona.

Als het mijn ouders waren dan zorgde ik dat er geen fysiek contact zou zijn, die kinderen zitten ook nog de hele dag in zo'n bacillen/virusbroednest genaamd school.
Waarom gatverdamme?

Hier wordt sinds duidelijk werd dat kinderen kleine rol spelen in besmetting, wel weer met opa en oma geknuffeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders knuffelen met mijn dochter (20 mnd). Ze vonden het niet knuffelen vreselijk en het weigeren van een knuffel of een kus als m’n dochter die kwam brengen nog vreselijker.
Ze knuffelen alweer sinds mei.
Yellow002 schreef:
21-09-2020 14:51
Mijn ouders knuffelen met mijn dochter (20 mnd). Ze vonden het niet knuffelen vreselijk en het weigeren van een knuffel of een kus als m’n dochter die kwam brengen nog vreselijker.
Ze knuffelen alweer sinds mei.

Ik vond het ook echt vreselijk. En je weet ook niet hoe lang het nog gaat duren die corona-ellende. Ons kleinkind is 14 maanden, geen doen om zolang niet te knuffelen. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Mogen opa en oma zelf bepalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier beginnende pubers en de zoen op de mond bij ons is overgegaan in een door hen verzonnen elleboogritueel. Bij oma elleboog. Moet zelf zeggen dat ik het heerlijk vind om nu een reden te hebben om niet meer handen te schudden en 3 kussen op de wang bij begroeting, verjaardagen en straks de jaarwisseling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven