Opkomen voor je kind

22-03-2023 10:04 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje een bijzondere situatie. Mijn puberdochter heeft een vriendin waar ze veel mee doet en afspreekt.

Gisteren is ze bij door de ouders van haar vriendin weggestuurd nadat beide meiden een vriend hadden uitgenodigd.

Vervolgens belt vriendinnetje overstuur naar mijn dochter dat haar vader een tirade heeft gehouden waarbij hij heeft laten vallen dat mijn dochter een slet is en het verdiend (?) om nog een keer aangerand te worden. Dat komt niet uit de lucht vallen, mijn dochter is kort geleden tijdens carnaval lastig gevallen en heeft dit in vertrouwen gedeeld met haar vriendin die het vervolgens met haar ouders heeft gedeeld.

Ik ben daar best boos over geworden. Er zal ongetwijfeld iets zijn voorgevallen, iedere ouder heeft het recht om kinderen weg te sturen en regels op te stellen waar ze zich aan moeten houden.
Daar had het wat mij betreft bij mogen blijven.

Eigenlijk ben ik nog steeds boos over de “aanrand” uitspraak van deze man.

Ik ben dus gisteren wel langs deze vader gegaan om te vragen waarom hij deze uitspraak heeft gedaan. Daar schrok hij nogal van, uit zijn reactie kon ik wel merken dat hij het wel heeft gezegd.

Het gaat mij niet om het hanteren van regels en het wegsturen van mijn dochter. Ik vind dat je als volwassen man dit soort uitspraken niet doet.

Hadden jullie ook gaan praten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is de man wel gelovig.
Niet iedereen denkt nu eenmaal hetzelfde over wat ernstig is of slecht.
Ik zou met dochter praten en verder mag ze haar eigen keuzes maken, tenzij ze nog erg jong is.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
22-03-2023 11:34
Misschien is de man wel gelovig.
Niet iedereen denkt nu eenmaal hetzelfde over wat ernstig is of slecht.
Ik zou met dochter praten en verder mag ze haar eigen keuzes maken, tenzij ze nog erg jong is.
Dat is echt geen excuus, hoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
22-03-2023 11:34
Misschien is de man wel gelovig.
Niet iedereen denkt nu eenmaal hetzelfde over wat ernstig is of slecht.
Ik zou met dochter praten en verder mag ze haar eigen keuzes maken, tenzij ze nog erg jong is.
dat verklaart nog niet waarom dochter TO een slet is en zijn eigen dochter niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
22-03-2023 11:34
Misschien is de man wel gelovig.
Niet iedereen denkt nu eenmaal hetzelfde over wat ernstig is of slecht.
Ik zou met dochter praten en verder mag ze haar eigen keuzes maken, tenzij ze nog erg jong is.
Oh ja, dan is het natuurlijk volkomen begrijpelijk dat hij een pubermeisje uitmaakt voor slet en haar aanranding op haar eigen conto schrijft.
Alsof gelovig zijn je ontslaat van elk fatsoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, joh, ga lekker door met excuses verzinnen, hoe krijg je het je toetsenbord uit? :bonk:
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
22-03-2023 11:38
dat verklaart nog niet waarom dochter TO een slet is en zijn eigen dochter niet.
Hij is niet de eerste ouder die een ander kind de schuld geeft van het slechte/ ongewenste gedrag van zijn eigen kind.
Dat is soms makkelijker dan zien dat je eigen kind ook niet perfect is en dat je daar misschien ook iets mee moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
22-03-2023 11:55
Hij is niet de eerste ouder die een ander kind de schuld geeft van het slechte/ ongewenste gedrag van zijn eigen kind.
Dat is soms makkelijker dan zien dat je eigen kind ook niet perfect is en dat je daar misschien ook iets mee moet.
En dus heeft to hem daarop aangesproken en werd ie ongemakkelijk. Blijkbaar weet ie dus wel degelijk dat je zoiets niet doet.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
22-03-2023 11:55
Hij is niet de eerste ouder die een ander kind de schuld geeft van het slechte/ ongewenste gedrag van zijn eigen kind.
Dat is soms makkelijker dan zien dat je eigen kind ook niet perfect is en dat je daar misschien ook iets mee moet.
Dat je gekleurd naar je eigen kind kijkt is wel nog honderd stappen verwijderd van een tienermeisje een slet noemen en verantwoordelijk voor haar eigen aanranding hoor.

Jij laat het klinken alsof het om twee kleuters gaat die ruzieden om een speelgoedje waarbij vader kant voor zijn eigen bloedje kiest.

Dat is de situatie niet. Dit soort opmerkingen zijn gewoon pure misogynie, klaar. En geen veilige volwassene voor kinderen (incl pubers) om in de buurt te zijn. Ook niet voor jongens trouwens.
positive_vibes wijzigde dit bericht op 22-03-2023 12:01
16.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
22-03-2023 11:05
Misschien was hij gewoon geschrokken van de situatie en wilde hij nogal onhandig, de ernst aan zijn dochter duidelijk maken.
Goed dat je bent gaan praten hopelijk begrijpt hij dat deze boodschap afgeven niet gaat helpen.
Geen idee wat hem bezielde. Dat je niet van bezoek gediend bent, snap ik echt wel.
Dat je vervolgens alles op het vriendinnetje afschuift is misschien ook wel menselijk. Het is moeilijk om te zien dat ook jouw dochter misschien een vriendje heeft of dingen doet die je niet leuk vindt.

Ik begrijp dat echt wel.

Mijn dochter een tweede aanranding toewensen vind ik echt over de schreef.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
22-03-2023 11:50
Ja, joh, ga lekker door met excuses verzinnen, hoe krijg je het je toetsenbord uit? :bonk:
Ja, ik ben, denk ik ,niet simpel genoeg.
Een reden is geen excuus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
22-03-2023 11:59
Dat je gekleurd naar je eigen kind kijkt is wel nog honderd stappen verwijderd van een tienermeisje een slet noemen en verantwoordelijk voor haar eigen aanranding hoor.

Dat is gewoon pure misogynie, klaar. En geen veilige volwassene voor kinderen om in de buurt te zijn.
Dat dus. Ik wil echt liever niet dat mijn dochter daar nog is. Terwijl vriendinnetje echt een leuke meid is en altijd welkom hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
22-03-2023 11:59
Dat je gekleurd naar je eigen kind kijkt is wel nog honderd stappen verwijderd van een tienermeisje een slet noemen en verantwoordelijk voor haar eigen aanranding hoor.

Dat is gewoon pure misogynie, klaar. En geen veilige volwassene voor kinderen om in de buurt te zijn.
Dat dus. Ik wil echt liever niet dat mijn dochter daar nog is. Terwijl vriendinnetje echt een leuke meid is en altijd welkom hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
22-03-2023 12:01
Dat dus. Ik wil echt liever niet dat mijn dochter daar nog is. Terwijl vriendinnetje echt een leuke meid is en altijd welkom hier.
Dat lijkt me een prima oplossing. Vriendin kan er immers ook niks aan doen. Sterker nog, verrekte naar voor haar dat haar vader zulke denkbeelden rondstrooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
22-03-2023 12:01
Dat dus. Ik wil echt liever niet dat mijn dochter daar nog is. Terwijl vriendinnetje echt een leuke meid is en altijd welkom hier.
hou oud is je dochter?

je kunt haar beter leren omgaan met hufters, dan haar proberen uit alle situaties weg te houden
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 12:03
hou oud is je dochter?

je kunt haar beter leren omgaan met hufters, dan haar proberen uit alle situaties weg te houden
Ow, vertel, hoe ga je als kind/puber/jonge dame om met iemands vader, die vrouwenhaat spuwt?
En wat is er mis met leren dat je misschien juist wel beter met bepaalde mensen niet meer kan omgaan?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
22-03-2023 12:02
Dat lijkt me een prima oplossing. Vriendin kan er immers ook niks aan doen. Sterker nog, verrekte naar voor haar dat haar vader zulke denkbeelden rondstrooit.
Ik neem haar ook niks kwalijk. Inmiddels ben ik wel bekend met meidendrama en jongenssoaps en dat hoort er gewoon bij.

Ik vind het wel prettig dat een ouder zich fatsoenlijk gedraagt.

En regels mag iedereen zelf bepalen. Daar heeft mijn dochter zich ook gewoon aan te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 12:03
hou oud is je dochter?

je kunt haar beter leren omgaan met hufters, dan haar proberen uit alle situaties weg te houden
Ze is 14..

Ik heb haar -en de andere betrokkenen- nu wel geleerd dat er een ouder achter het meisje staat die voor haar opkomt.

Mwah.. ik vind een vader met zulke denkwijzen niet iets om haar aan bloot te stellen. Stel dat die meiden een keer wel een beroep op hem moeten doen.. laat hij mijn kind liggen/achter ofzo omdat hij nare gedachten over haar heeft. Nee.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
22-03-2023 12:05
Ow, vertel, hoe ga je als kind/puber/jonge dame om met iemands vader, die vrouwenhaat spuwt?
En wat is er mis met leren dat je misschien juist wel beter met bepaalde mensen niet meer kan omgaan?
door hem tegengas te geven?
door duidelijk te maken, dat jij anders in het leven staat??

opvoeden is je kinderen klaarmaken voor de toekomst, en dat doe je niet door al het kwaad voor hen weg te moffelen en van het ijs te curlen

en als kind van TO 12 is, is het anders dan als ze 17 is, daarom is het van belang eerst te weten over welke leeftijd we praten
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
22-03-2023 12:08
Ze is 14..

Ik heb haar -en de andere betrokkenen- nu wel geleerd dat er een ouder achter het meisje staat die voor haar opkomt.

Mwah.. ik vind een vader met zulke denkwijzen niet iets om haar aan bloot te stellen.
Stel dat die meiden een keer wel een beroep op hem moeten doen.. laat hij mijn kind liggen/achter ofzo omdat hij nare gedachten over haar heeft. Nee.
Precies.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 12:09
0.78% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij een stomp op zijn neus zou krijgen zou hij daar ook om 'gevraagd' hebben, helaas mag het dan nog steeds niet
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 12:08
door hem tegengas te geven?
door duidelijk te maken, dat jij anders in het leven staat??

opvoeden is je kinderen klaarmaken voor de toekomst, en dat doe je niet door al het kwaad voor hen weg te moffelen en van het ijs te curlen

en als kind van TO 12 is, is het anders dan als ze 17 is, daarom is het van belang eerst te weten over welke leeftijd we praten
Ik vond dit net een situatie waarin een andere volwassene tegengas moet geven. 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat je het prima hebt aangepakt.

Zou ik het zelf doen? Waarschijnlijk niet, heb het helaas niet (meer) in mij om de juiste hoeveelheid kalmte te bewaren voor een gesprek met zo’n lading. Het gewenste effect zou ik niet bereiken ben ik bang.
Ik zou daarom (denk ik) ik gewoon zeggen dat dochter er niet meer heen mag gaan en uitleggen waarom. Vriendin zou wel nog welkom zijn maar aan zulke gifslangen met een ton boter op het hoofd als die vader stel ik liever niet willens en wetens mijn kind aan bloot. En als die kerel dan nog zou durven vragen naar een hoe en waarom…. Nou ja, dan heeft ‘ie er letterlijk zelf om gevraagd wat dan volgt :evil:
lemoos2 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 12:13
0.23% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
En denken dat een ( in dit geval 14 jarige) maar als ze wel 17 jarige was, die dan een volwassen kwade vent wel even van repliek kan dienen als hij zich zo uit?

Tuurlijk joh. Lijkt me echt goede les voor een kind.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 12:14
11.63% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
22-03-2023 12:08
Ze is 14..

Ik heb haar -en de andere betrokkenen- nu wel geleerd dat er een ouder achter het meisje staat die voor haar opkomt.

Mwah.. ik vind een vader met zulke denkwijzen niet iets om haar aan bloot te stellen. Stel dat die meiden een keer wel een beroep op hem moeten doen.. laat hij mijn kind liggen/achter ofzo omdat hij nare gedachten over haar heeft. Nee.
14 is inderdaad nog wel jong

maar dat hij haar zomaar achter zou laten daar zou ik me nou niet direct druk om maken
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 12:08
door hem tegengas te geven?
door duidelijk te maken, dat jij anders in het leven staat??

opvoeden is je kinderen klaarmaken voor de toekomst, en dat doe je niet door al het kwaad voor hen weg te moffelen en van het ijs te curlen

en als kind van TO 12 is, is het anders dan als ze 17 is, daarom is het van belang eerst te weten over welke leeftijd we praten
Ik vind tegengas geven aan nare denkbeelden eigenlijk precies het tegenovergestelde van ‘alles weg curlen.’

Het is veel makkelijker om niks te doen of het te negeren. Dus dit is juist het goede voorbeeld geven wat mij betreft en inderdaad opvoeden voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven