Opkomen voor je kind

22-03-2023 10:04 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje een bijzondere situatie. Mijn puberdochter heeft een vriendin waar ze veel mee doet en afspreekt.

Gisteren is ze bij door de ouders van haar vriendin weggestuurd nadat beide meiden een vriend hadden uitgenodigd.

Vervolgens belt vriendinnetje overstuur naar mijn dochter dat haar vader een tirade heeft gehouden waarbij hij heeft laten vallen dat mijn dochter een slet is en het verdiend (?) om nog een keer aangerand te worden. Dat komt niet uit de lucht vallen, mijn dochter is kort geleden tijdens carnaval lastig gevallen en heeft dit in vertrouwen gedeeld met haar vriendin die het vervolgens met haar ouders heeft gedeeld.

Ik ben daar best boos over geworden. Er zal ongetwijfeld iets zijn voorgevallen, iedere ouder heeft het recht om kinderen weg te sturen en regels op te stellen waar ze zich aan moeten houden.
Daar had het wat mij betreft bij mogen blijven.

Eigenlijk ben ik nog steeds boos over de “aanrand” uitspraak van deze man.

Ik ben dus gisteren wel langs deze vader gegaan om te vragen waarom hij deze uitspraak heeft gedaan. Daar schrok hij nogal van, uit zijn reactie kon ik wel merken dat hij het wel heeft gezegd.

Het gaat mij niet om het hanteren van regels en het wegsturen van mijn dochter. Ik vind dat je als volwassen man dit soort uitspraken niet doet.

Hadden jullie ook gaan praten?
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
22-03-2023 14:28
Ja, niet dat we niet al wisten, maar voor als je nog niet wist, nu weet je het wel, wie er ook zo denkt en per se goed wil lullen. Creeps.
Grappig genoeg staan vrijwel al die types bij mij al onder de negeer, zie het alleen omdat het gequote wordt.

TO: Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zou ontploft zijn denk ik en die vent een verbale veeg uit de pan hebben gegeven. Ik zou dochter daar ook niet meer met een gerust hart heen laten gaan. Wat een idioot.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vreselijk voor die vriendin dat ze door zo’n achterlijke seksist wordt opgevoed.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 15:07
Maar waarom dan je opmerking, dat ze gezamenlijk de preek over gaan doen?

en die vader is gewoon niet goed snik, volgens TO waren het geen rare mannetjes.
Omdat dat soort huis- tuin- en keukenvaders terecht denken niet geheel uniek te zijn in hun idee over opvoeding, gevaren, enz.

Nog een zin die extra toelichting behoeft?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
22-03-2023 16:44

Nog een zin die extra toelichting behoeft?
ja graag, je doet het geweldig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 16:46
ja graag, je doet het geweldig!
Gooi er nog maar eentje in dan
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
22-03-2023 15:10
Natuurlijk maakt dat wel verschil.

Of zeg jij ook maar gewoon in iedereens gezicht wat je van hem of haar vindt? En dan bedoel ik ook iedereen.

Of je achter mijn rug om mij een kutwijf noemt, of recht in mijn gezicht... ik vind dat wel verschil maken. In ieder geval voor de mate waarop ik diegene dan daarop kan aanspreken.
Het gaat niet om kutwijf, of klootzak of wat dan ook. Het gaat om het woord slet en dat het je eigen schuld is dat je wordt aangerand. Buiten dat deze uitspraken extreem schadelijk zijn voor zijn dochter (stel dat er wat gebeurt met een jongen wat jij niet wil dan is dit je eigen schuld en ben je een slet). Als haar wat overkomt gooit dit direct de deur dicht om erover te praten met haar vader. Daarnaast is het ook gewoon keiharde seksisme waarbij er voor vrouwen weer andere standaarden gelden dan voor mannen. Dat is wel iets heel anders dan iemand stom of onaardig te vinden. Ik mag toch hopen dat je dat verschil wel ziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
22-03-2023 15:05
Inmiddels is dochter weer thuis van school. Met vriendinnetje is alles oké. Schijnt wel dat de moeder van het vriendinnetje behoorlijk kwaad op de vader is geworden over zijn uitspraken. Dochter is nog steeds welkom wat haar betreft.
Mooi, jammer alleen dat ze met zo'n droeftoeter is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
22-03-2023 13:18
Nee, aanranding is nooit de schuld van het slachtoffer. En als dit letterlijk de woorden zijn geweest van die vader dan heeft hij ergens een steekje los zitten.

Maar, je kan je toch wel inbeelden dat die vader wellicht een bepaalde boodschap over heeft willen brengen? En dan niet zozeer dat het de schuld is van de dochter van TO, maar dat je op moet passen wie je in huist haalt. De kans is aanwezig dat die vriendjes ook niet zo kosher zijn, de vader hiervan schrok (wellicht herkende hij zichzelf in die jongens ;) ), en in een ruzie met zijn dochter tot deze achterlijke uitspraak kwam.

Hoe dan ook, de man is geschrokken van het bezoek van TO. Hopelijk schaamt hij zich ook voor zijn bizarre uitspraak
Wow, ik snap echt niet dat je voor dit gedrag excuses zoekt, die zijn er namelijk niet. Het gaat hier om een 14 jarig meisje he? Een kind in een ontzettend kwetsbare periode die ook nog een vreselijke ervaring achter de rug heeft.
Taskmaster schreef:
22-03-2023 10:15
Prima. Maar om verhaal te gaan halen over dingen die gezegd zijn in iemands privésfeer waar je dochter niet eens bij was... dat vind ik ook wel ver gaan.
Wat in privésfeer start zal zich als een olievlek verspreiden.
Het gaat om een denkbeeld dat compleet fout is. Iemand is NOOIT zelf schuld aan aanranding!
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 10:29
je dochter zal al wat ouder zijn? 2e helft puberteit?
Dan had ik haar gevraagd, wat zij wilde, wat we hiermee zouden doen. Voor mij, zou haar mening doorslaggevend zijn
Begin je nou alweer? Wat mij betreft mag die langspeelplaat nu wel weggekieperd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miek_ schreef:
22-03-2023 17:17
Wow, ik snap echt niet dat je voor dit gedrag excuses zoekt, die zijn er namelijk niet. Het gaat hier om een 14 jarig meisje he? Een kind in een ontzettend kwetsbare periode die ook nog een vreselijke ervaring achter de rug heeft.
Ja, en wat wil je er aan doen? Je kunt heel boos doen hier op Viva, maar hij nog steeds de vader van een vriendin van de dochter van TO. Wil je een opening zoeken? Een manier vinden om hier mee om te gaan? Of wil je dat hele gezin verbannen uit het leven van TO?

Ik ga er van uit dat mensen stomme fouten maken, domme dingen zeggen, en spijt kunnen hebben van hun woorden. Als jij mensen liever gelijk afschrijft om iets wat ze tegen een derde hebben gezegd, en wat je bovendien ook uit derde of vierde hand hebt...be my guest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was zeker gaan praten en mijn dochter kwam nooit meer bij die mensen thuis. En wellicht zou ik zelfs de hele vriendschap verbieden, beetje afhankelijk van hoe ik die sowieso al vond.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
als mijn kind van 14 met zo’n verhaal thuiskomt ga ik echt niet samen met de huis tuin en keuken vader van vriendinnetje de preek nog eens over doen. Van mij mogen ze namelijk best jongens als vriend hebben. ik zou normaal over de situatie praten. ze hebben het niet handig aangepakt. maar dat is hoogstwaarschijnlijk de reactie van vriendinnetje op de opvoedstijl van haar vader. Die kent ze al langer dan vandaag. Zolang contact met jongens op een goede manier verloopt is er toch geen probleem? en al zou er op een gegeven moment wel iets gebeuren? ik neem aan dat die meisjes zijn voorgelicht? De natuur houd je toch niet tegen. liever in mijn huis dan in een steeg.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
22-03-2023 23:36
Ik was zeker gaan praten en mijn dochter kwam nooit meer bij die mensen thuis. En wellicht zou ik zelfs de hele vriendschap verbieden, beetje afhankelijk van hoe ik die sowieso al vond.
Dat meisje kan er toch niets aan doen dat haar vader een mafkees is?
Fairway schreef:
22-03-2023 23:32
Ja, en wat wil je er aan doen? Je kunt heel boos doen hier op Viva, maar hij nog steeds de vader van een vriendin van de dochter van TO. Wil je een opening zoeken? Een manier vinden om hier mee om te gaan? Of wil je dat hele gezin verbannen uit het leven van TO?

Ik ga er van uit dat mensen stomme fouten maken, domme dingen zeggen, en spijt kunnen hebben van hun woorden. Als jij mensen liever gelijk afschrijft om iets wat ze tegen een derde hebben gezegd, en wat je bovendien ook uit derde of vierde hand hebt...be my guest.
Tuurlijk, iets als "stomme trut" kan de beste ontglippen, al is dat ook niet fraai tegen een meisje van 14.

Maar wat deze man heeft gezegd legt een misogyn, gevaarlijk denkbeeld bloot. De man vindt dat een meisje van 14 jaar een aanranding zelf kan uitlokken, sterker nog, hij wenst haar nog een keer hetzelfde toe. Dat maakt deze man geen geschikte opvoeder en zéker geen veilige haven voor de dochter van TO (of voor zijn eigen dochter, for that matter).

Zijn uitspraken zijn niet iets dat hij er zomaar heeft uitgeglipt. Ze zijn zorgvuldig gekozen en gebaseerd op hoe hij over vrouwen denkt. Dieptriest voor zijn eigen dochter, die nu opgroeit met een vader bij wie ze zich nooit veilig genoeg zal voelen om eventuele nare ervaringen met jongens of mannen te delen.

Ik zou me niet prettig voelen met deze man in mijn dochters leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
vaniteifear schreef:
23-03-2023 06:57
Tuurlijk, iets als "stomme trut" kan de beste ontglippen, al is dat ook niet fraai tegen een meisje van 14.

Maar wat deze man heeft gezegd legt een misogyn, gevaarlijk denkbeeld bloot. De man vindt dat een meisje van 14 jaar een aanranding zelf kan uitlokken, sterker nog, hij wenst haar nog een keer hetzelfde toe. Dat maakt deze man geen geschikte opvoeder en zéker geen veilige haven voor de dochter van TO (of voor zijn eigen dochter, for that matter).

Zijn uitspraken zijn niet iets dat hij er zomaar heeft uitgeglipt. Ze zijn zorgvuldig gekozen en gebaseerd op hoe hij over vrouwen denkt. Dieptriest voor zijn eigen dochter, die nu opgroeit met een vader bij wie ze zich nooit veilig genoeg zal voelen om eventuele nare ervaringen met jongens of mannen te delen.

Ik zou me niet prettig voelen met deze man in mijn dochters leven.
Dit inderdaad, het gaat echt wel verder dan een domme opmerking die ontglipt. Maar helaas wordt te vaak seksistisch gedrag ten opzichte van vrouwen als iets onschuldigs gezien. "Ach het floepte er zomaar uit, oeps" terwijl dit echt een groot maatschappelijk probleem is en het heel ernstig is dat een vader van een dochter deze denkbeelden heeft. Daar zou ik mijn kind echt niet aan willen blootstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miek_ schreef:
22-03-2023 17:17
Wow, ik snap echt niet dat je voor dit gedrag excuses zoekt, die zijn er namelijk niet. Het gaat hier om een 14 jarig meisje he? Een kind in een ontzettend kwetsbare periode die ook nog een vreselijke ervaring achter de rug heeft.
Ik zoek geen excuses, denk nou niet zo zwart wit. Ik zoek gewoon een mogelijkheid om hiermee om te gaan. Als TO die mogelijkheid niet ziet, dan moet ze haar dochter inderdaad weghouden uit dat huishouden.

Ik zou heel benieuwd zijn wat die vent tegen zijn vrouw heeft gezegd. Dat die vrouw boos is geworden, dat spreekt voor zich, maar wat is er uit die ruzie gekomen? Beseft hij hoe fout hij zat? Verdedigde hij zich?
Ik vind het heel goed dat je die man verteld hebt dat zijn uitspraken echt totaal niet kunnen. Niet voor die man, maar voor jouw dochter en haar vriendin. Je hebt een heel goed voorbeeld gegeven van hoe je hiermee omgaat en een duidelijke boodschap dat dit soort denkbeelden achterlijk zijn. Dat is heel goed voor je dochter!
Alle reacties Link kopieren Quote
vaniteifear schreef:
23-03-2023 06:57
Tuurlijk, iets als "stomme trut" kan de beste ontglippen, al is dat ook niet fraai tegen een meisje van 14.

Maar wat deze man heeft gezegd legt een misogyn, gevaarlijk denkbeeld bloot. De man vindt dat een meisje van 14 jaar een aanranding zelf kan uitlokken, sterker nog, hij wenst haar nog een keer hetzelfde toe. Dat maakt deze man geen geschikte opvoeder en zéker geen veilige haven voor de dochter van TO (of voor zijn eigen dochter, for that matter).

Zijn uitspraken zijn niet iets dat hij er zomaar heeft uitgeglipt. Ze zijn zorgvuldig gekozen en gebaseerd op hoe hij over vrouwen denkt. Dieptriest voor zijn eigen dochter, die nu opgroeit met een vader bij wie ze zich nooit veilig genoeg zal voelen om eventuele nare ervaringen met jongens of mannen te delen.

Ik zou me niet prettig voelen met deze man in mijn dochters leven.
In dit geval gaat het om een dochter, maar aan dit soort achterlijk gelul stel ik ook mijn zoon niet bloot. Een vriendje heeft een moeder die dit soort shit zegt over homoseksualiteit etc. Vriendje mag met ons mee want ik vind hem zielig, maar zoon komt daar niet...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
23-03-2023 11:05
In dit geval gaat het om een dochter, maar aan dit soort achterlijk gelul stel ik ook mijn zoon niet bloot. Een vriendje heeft een moeder die dit soort shit zegt over homoseksualiteit etc. Vriendje mag met ons mee want ik vind hem zielig, maar zoon komt daar niet...
Heel goed. Ik had bewust nog een eerdere post van mijzelf aangepast dat deze vader ook geen veilige volwassene is voor jongens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh daar had ik wel twee maanden voorwaardelijk voor over gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miek_ schreef:
23-03-2023 08:30
Dit inderdaad, het gaat echt wel verder dan een domme opmerking die ontglipt. Maar helaas wordt te vaak seksistisch gedrag ten opzichte van vrouwen als iets onschuldigs gezien. "Ach het floepte er zomaar uit, oeps" terwijl dit echt een groot maatschappelijk probleem is en het heel ernstig is dat een vader van een dochter deze denkbeelden heeft. Daar zou ik mijn kind echt niet aan willen blootstellen.
Daarom is het ook goed dat TO met hem is gaan praten en zijn vrouw ook nog verhaal is gaan halen. Als niemand ooit tegengas geeft, zal hij in elk geval nooit het licht zien. Op deze manier hoort dochters vriendin ook eens een ander geluid en dochter zelf weet dat moeder achter haar staat. En het lijkt mij dat het aan dochter prima is uit te leggen waarom vriendin voortaan maar bij hun thuis moet komen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Positive_vibes schreef:
23-03-2023 12:29
Heel goed. Ik had bewust nog een eerdere post van mijzelf aangepast dat deze vader ook geen veilige volwassene is voor jongens.
Of andere volwassenen... ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
23-03-2023 14:30
Of andere volwassenen... ;)
Goed punt!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven