Opstandig

19-01-2018 22:42 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
/Gesloten/heb voldoende tips nu ga naar cjg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2018 16:31
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP
98.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO,

Vaders zijn vaak erg zwart / wit in hun benadering terwijl moeders vaak in goede harmonie en in overleg tot een resultaat willen komen.
(Generaliserend, ik weet het... )
Kan het zijn dat jouw zoon de helft van de week bij vaders zwart wit benaderd wordt en de andere helft van de week in gelegenheid wordt gesteld om over van alles en nog wat te discussiëren?

Dat kan aanleiding zijn tot een ' territoriumdrift', mogelijk voelt hij zich bij jou de man in huis....
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Ana_Isabel2 schreef:
19-01-2018 23:58
Bedenk ook voor jezelf waaróm je het zielig vindt om consequent te zijn. Vaak heeft het met je eigen gevoel te maken. Je wilt bijvoorbeeld dat hij je lief blijft vinden.
Bij de voorbeelden die ze geeft denk ik 'laat gaan'. Je gaat toch niet met geweld een 8-jarige zijn tanden poetsen? Dan maar een keer niet, en dan meld je dat hij dan gaatjes kan krijgen en dat echt niet fijn is. Of je gaat stinken en dan krijg je daar opmerkingen over. Ik denk toch echt dat die jongen last heeft van een gebrek aan autonomie, en dat er niet naar hem wordt geluisterd.
MinkeDeWit schreef:
20-01-2018 00:01
Bij de voorbeelden die ze geeft denk ik 'laat gaan'. Je gaat toch niet met geweld een 8-jarige zijn tanden poetsen? Dan maar een keer niet, en dan meld je dat hij dan gaatjes kan krijgen en dat echt niet fijn is. Of je gaat stinken en dan krijg je daar opmerkingen over. Ik denk toch echt dat die jongen last heeft van een gebrek aan autonomie, en dat er niet naar hem wordt geluisterd.
Ergens gaat het in ieder geval goed mis.
Op een gegeven moment weten ze beiden niet meer waar het ooit begonnen is.
Ze hebben beiden hulp nodig.
Ik denk dat jouw aanpak niet meer werkt in deze situatie. Daarvoor is het een beetje te laat.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 14:19
Reden: Privacy
99.78% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
20-01-2018 00:01
Bij de voorbeelden die ze geeft denk ik 'laat gaan'. Je gaat toch niet met geweld een 8-jarige zijn tanden poetsen? Dan maar een keer niet, en dan meld je dat hij dan gaatjes kan krijgen en dat echt niet fijn is. Of je gaat stinken en dan krijg je daar opmerkingen over. Ik denk toch echt dat die jongen last heeft van een gebrek aan autonomie, en dat er niet naar hem wordt geluisterd.
Minke, TO geeft aan dat dit verder gaat dan een keer geen tanden poetsen. En dat ze een probleem heeft met oa. consequent zijn. Voor jouw dochter werkt jouw aanpak. Want jij bent consequent. TO heeft dus iets anders nodig an jij steeds roept. Het lukt TO niet, wat jij haar adviseert. Dus het heeft geen zin om sorbet te blijven herhalen. Heel goed dat TO het cjg gaat bellen 👍🏻
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 00:05
Ok sorry maar als ik alles aan hem zou overlaten zou hij nooit zijn tanden meer poetsen en zich nooit meer douchen en altijd pas om 2u snachts naar bed gaan en hele dag op een tablet zitten etc.. sommige dingen moeten toch gewoon en dan moeten ze luisteren anders is dat verwaarlozing dacht ik zelfs? Ik probeer hem wel alles zoveel mogelijk uit te leggen waarom iets moet en het hem zelf te laten doen alleen hij is dus vaak heel opstandig tegen mij.
Geef je hem ook complimenten als hij wel iets goed doet?
MinkeDeWit schreef:
20-01-2018 00:01
Bij de voorbeelden die ze geeft denk ik 'laat gaan'. Je gaat toch niet met geweld een 8-jarige zijn tanden poetsen? Dan maar een keer niet, en dan meld je dat hij dan gaatjes kan krijgen en dat echt niet fijn is. Of je gaat stinken en dan krijg je daar opmerkingen over. Ik denk toch echt dat die jongen last heeft van een gebrek aan autonomie, en dat er niet naar hem wordt geluisterd.
Oh, dat ben ik totaal niet met je eens. Op die leeftijd geef ik ze geen zeggenschap over hygiëne en gezondheid. Tandenpoetsen is net zo'n must als medicijnen innemen en nagels knippen. Het moet. Punt.

Triviale dingen vind ik welke pyjama er gedragen wordt, of de haren kort of lang zijn en of ze hun bord leegeten. Daar geef ik ze wel vrijheid in.
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 00:05
Ok sorry maar als ik alles aan hem zou overlaten zou hij nooit zijn tanden meer poetsen en zich nooit meer douchen en altijd pas om 2u snachts naar bed gaan en hele dag op een tablet zitten etc.. sommige dingen moeten toch gewoon en dan moeten ze luisteren anders is dat verwaarlozing dacht ik zelfs? Ik probeer hem wel alles zoveel mogelijk uit te leggen waarom iets moet en het hem zelf te laten doen alleen hij is dus vaak heel opstandig tegen mij.
Echt, Jeugd en Gezin.
Ik zie dit soort jongens 5 jaar ouder voorbij komen en geloof me, dat wil je niet.

Verder: laat dit topic sluiten. Je krijgt allerlei in het wilde weg geroepen adviezen waar je, op dit moment, helemaal niets mee kan.
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 00:05
Ok sorry maar als ik alles aan hem zou overlaten zou hij nooit zijn tanden meer poetsen en zich nooit meer douchen en altijd pas om 2u snachts naar bed gaan en hele dag op een tablet zitten etc.. sommige dingen moeten toch gewoon en dan moeten ze luisteren anders is dat verwaarlozing dacht ik zelfs? Ik probeer hem wel alles zoveel mogelijk uit te leggen waarom iets moet en het hem zelf te laten doen alleen hij is dus vaak heel opstandig tegen mij.
Nee de aanpak van Minke zou ik je nu niet (meer) aanraden. Jouw zoon zoekt een duidelijke houvast en geen experimenten met vage grenzen. Gewoon het cjg bellen maandag!
ElizabethThatcher schreef:
20-01-2018 00:08
Oh, dat ben ik totaal niet met je eens. Op die leeftijd geef ik ze geen zeggenschap over hygiëne en gezondheid. Tandenpoetsen is net zo'n must als medicijnen innemen en nagels knippen. Het moet. Punt.

Triviale dingen vind ik welke pyjama er gedragen wordt, of de haren kort of lang zijn en of ze hun bord leegeten. Daar geef ik ze wel vrijheid in.
Dit
Dubbel
Moiren’ schreef:
20-01-2018 00:09
Echt, Jeugd en Gezin.
Ik zie dit soort jongens 5 jaar ouder voorbij komen en geloof me, dat wil je niet.

Verder: laat dit topic sluiten. Je krijgt allerlei in het wilde weg geroepen adviezen waar je, op dit moment, helemaal niets mee kan.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 23:36
Ik denk niet dat het een kwestie is van te weinig gezag. Kinderen willen door hun ouders lief gevonden worden dus zullen niet expres gaan klieren alleen omdat dat kan. Met mijn jongste heb ik exact hetzelfde probleem gehad. Ze gedroeg zich overal redelijk gezeglijk en was bij mij geregeld een draakje met anger issues. Volgens de deskundige moest ik vooral strenger worden, grenzen stellen, en straffen (de befaamde Triple P aanpak van Jeugd en Gezin), maar ik voed al jaren op zonder straffen dus dat ging hem niet worden. Mijn dochter voelde zich niet gehoord, en misschien 'ondergesneeuwd' in een gezin met een zus met problemen en een moeder die blij was als ze eens aan zichzelf toe kwam. Dat gecombineerd met een bovengemiddeld temperament, terwijl ik juist heel rustig en uiterlijk onbewogen blijf in de meeste situaties. Ze schreeuwde dus om aandacht, op een heel heftige manier, en kreeg niet de reactie die ze nodig had.
Uiteindelijk heb ik het liefdevol en zonder straffen vlot kunnen trekken door elke dag iets met haar te doen. Buiten skaten of een spelletje. Ook ben ik extra alert op non-verbale signalen omdat ze (nog steeds) van 0 tot 100 kan gaan in een seconde.
Ik denk ook dat kinderen dit gedrag alleen vertonen bij degenen die ze het meest vertrouwen en die onvoorwaardelijk van hen houden. Mijn ex heeft haar wel eens eerder thuis gebracht omdat hij het even niet meer trok met haar (het is nu een ultiem puberende puber). Ik laat haar zichzelf zijn, en zelf consequenties ervaren van haar acties. Tja, en dan kun je dus op je kop krijgen van de tandarts of in ons geval de ortho omdat de instructies niet adequaat zijn opgevolgd. Je kunt je kind moeilijk fysiek dwingen als het de kleuterleeftijd voorbij is, en dat zou je al helemaal niet moeten willen.
+ 100
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
20-01-2018 00:09
Echt, Jeugd en Gezin.
Ik zie dit soort jongens 5 jaar ouder voorbij komen en geloof me, dat wil je niet.

Verder: laat dit topic sluiten. Je krijgt allerlei in het wilde weg geroepen adviezen waar je, op dit moment, helemaal niets mee kan.
Hoe bedoel je waar zie je die jongens voorbij komen dan?
Ik ga naar jeugd en gezin maar vind het ook fijn om te lezen hoe anderen het doen ook al kan ik niet met alles iets.
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 00:29
Hoe bedoel je waar zie je die jongens voorbij komen dan?
Ik ga naar jeugd en gezin maar vind het ook fijn om te lezen hoe anderen het doen ook al kan ik niet met alles iets.
In het wilde weg maar van alles gaan proberen is gewoon het meest slechte wat je kan doen.
Het is al een tijdje zo, dus nog een maand of 2 kan er wel bij. Bespreek met J&G hoe je de dingen aan gaat pakken en wat je in gaat zetten. Samen met hen kijk je namelijk wat bij jou past en wat bij je kind past.

Op mijn werk, van die jongens die naar niemand meer luisteren. Dat wil je gewoon voor zijn door nu te handelen en niet te wachten tot de puberteit. Heel verstandig dat je contact opneemt met J&G.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356311 wijzigde dit bericht op 18-02-2018 14:20
Reden: Pvc
99.40% gewijzigd
Dus daar moet je iets mee. En ik ben het eigenlijk wel met Moiren eens dat je dit niet meer alleen kunt anders had je dat al gedaan. Jullie zoon heeft gewoon schijt aan jou
Reactie op de openingspost.

Zijn gedrag levert hem op. Het geeft het gewenste resultaat, dus houdt hij het in stand. Na vijf keer nee, wordt nee toch ja.

Dit is een dagelijkse strijd over wie de langste adem heeft.
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 07:18
Heb het hem net gevraagd en antwoord is ja ben boos omdat jullie uit mekaar zijn en jullie mij moeten delen. Hij wilt ons terug bij mekaar.
En waarom hij bij mij niet luistert zegt hij: omdat jij niet serieus kan zijn en niet kunt opvoeden (dat is precies hoe mijn ex altijd spreekt en zijn niet de woorden van mijn zoon zelf gewoon)
Nu zeker naar cjg gaan. Jullie zoon lijkt een speelbal te worden van ex. Daar heb jij geen invloed op. Hulp TO!
Labalade schreef:
20-01-2018 08:38
Nu zeker naar cjg gaan. Jullie zoon lijkt een speelbal te worden van ex. Daar heb jij geen invloed op. Hulp TO!

En probeer ex ook te laten gaan. Want hoe jij je best ook gaat doen, als hij blijft doen wat hij altijd al deed valt het niet mee om dit op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij bij zijn vader, jouw vriend en op school wel luistert omdat ze op een redelijker manier met hem omgaan.

Een 8 jarige voor het slapen gaan verplicht naar de wc sturen? Echt?

Een 8 jarige is zindelijk. Die weet heel goed wanneer hij zelf naar de wc moet.

Ik wed dat je nog wel meer van die onzinnige regels hebt.
Heel logisch dus dat kind zijn kont tegen de krib gooit en gaat protesteren.

Dan kom je in een machtsstrijd en gaat kind ook protesteren tegen regels die wel zinnig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 07:18
Heb het hem net gevraagd en antwoord is ja ben boos omdat jullie uit mekaar zijn en jullie mij moeten delen. Hij wilt ons terug bij mekaar.
En waarom hij bij mij niet luistert zegt hij: omdat jij niet serieus kan zijn en niet kunt opvoeden (dat is precies hoe mijn ex altijd spreekt en zijn niet de woorden van mijn zoon zelf gewoon)
Je ex heeft toch ook gewoon gelijk. Jij kan ook niet opvoeden.

Hij luistert naar iedereen behalve naar jou.
Bij jou gaat het fout.

En in plaats dat je dan kijkt hoe de mensen naar wie hij wel luistert het doen en die manier overneemt ga jij klagen dat je zo zielig bent omdat je zoon niet luistert.

Ga jj klagen dat je zielig bent omdat jij zo'n foute ex hebt.

Ga jij zeggen dat jij veel beter bent want jij bent lief. Zelfs te lief zeg je.

Je zoekt excuses om geen verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen dat je er goed moeder wordt voor je zoon.
Sunny2017 schreef:
20-01-2018 07:18
Heb het hem net gevraagd en antwoord is ja ben boos omdat jullie uit mekaar zijn en jullie mij moeten delen. Hij wilt ons terug bij mekaar.
En waarom hij bij mij niet luistert zegt hij: omdat jij niet serieus kan zijn en niet kunt opvoeden (dat is precies hoe mijn ex altijd spreekt en zijn niet de woorden van mijn zoon zelf gewoon)
Het is onduidelijk voor hem, hij weet niet waar hij aan toe is. Bovenstaande is een mooi uitgangspunt om bij het cjg mee aan de slag te gaan.
Uit onmacht gaat hij het gedrag van ex richting jou kopiëren, lijkt het.
Mooi dat je open staat voor zelfreflectie.
sugarmiss schreef:
20-01-2018 09:16
Je ex heeft toch ook gewoon gelijk. Jij kan ook niet opvoeden.

Hij luistert naar iedereen behalve naar jou.
Bij jou gaat het fout.

En in plaats dat je dan kijkt hoe de mensen naar wie hij wel luistert het doen en die manier overneemt ga jij klagen dat je zo zielig bent omdat je zoon niet luistert.

Ga jj klagen dat je zielig bent omdat jij zo'n foute ex hebt.

Ga jij zeggen dat jij veel beter bent want jij bent lief. Zelfs te lief zeg je.

Je zoekt excuses om geen verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen dat je er goed moeder wordt voor je zoon.
Zooo lekker ff iemand de grond intrappen. Kom liever met goed advies
Zo hé, Sugermiss, ga je lekker?

TO vraagt hulp, geen trap na.

En dat de mensen naar wie zoon wel luistert, wel kunnen opvoeden is nog niet bewezen hoor. Misschien luistert hij wel naar hen uit angst, vind ik een slechte manier van opvoeden. En dat loopt op den duur dan ook mis natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven