Opvang kinderen in de avond

06-08-2020 20:44 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik zijn sinds kort uit elkaar.
Nu ben ik alle mogelijkheden aan het aantrekken om werk te vinden.
Ik werkte voorheen niet omdat wij nog een jong kindje hebben en we samen besloten hadden ik tot zij naar de peuterspeelzaal zou gaan ik niet zou werken.

Nu ben ik dus wel op zoek naar werk en is er mij werk aangeboden waarbij ik ook in de avonduren zou moeten werken.

Mijn ex is altijd vooral bezig geweest met zijn eigen werk, wat ook een reden was waarom ik geen werk erbij deed want hij werkt enorm onregelmatig.

Maar nu ben ik dus officieel alleenstaand.
Is er hier iemand bekend met kinderopvang in de avond, en hoe dit werkt met kinderopvangtoeslag.

Ik heb geen netwerk waar ik standaard wekelijks gebruik van kan maken. En mijn ex ziet de kinderen 2 dagen en 1 nacht in de week. Dus voor de andere dagen zou ik wat moeten vinden.

Ervaringen zijn dus heel welkom.
Tips en adviezen ook :)
Alle reacties Link kopieren
En het is geen optie dat ex de kinderen ook gewoon 3 of 4 nachten in de week heeft?
Jullie hebben samen besloten dat jij niet zou werken en nu mag jij het oplossen nu jullie uit elkaar zijn?
Waarom is er geen co-ouderschap?
Er bestaan ook flexibele gastouders en daarvoor krijg je gewoon kinderopvangtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje 2 avonden per week bij een alleenstaande moeder opgepast toen ik nog studeerde. Ik vond het ideaal want ik verdiende wat bij en kon 's avonds als ik het meisje naar bed had gebracht nog studeren.
Tot hoe laat zou je moeten werken en hoeveel avonden in de week zou dit zijn?
Hoe flexibel is potentiële werkgever? Kan je in elk geval vast werken op de avond dat kind bij vader is.
Is er een optie dat kind vaker bij vader is?
Dan op zoek naar flexibele opvang/gastouder in de buurt. Mijn ervaring is daar niet veel aanbod in is. Een studente/middelbare scholier is ook een optie.
anoniem_64bacea9e89e1 wijzigde dit bericht op 06-08-2020 21:11
Reden: Aangevuld.
13.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Banaantjee schreef:
06-08-2020 21:03
Ik heb een tijdje 2 avonden per week bij een alleenstaande moeder opgepast toen ik nog studeerde. Ik vond het ideaal want ik verdiende wat bij en kon 's avonds als ik het meisje naar bed had gebracht nog studeren.
Dit

Maar neem toch niet aan dat jij dat moet oplossen én betalen? Vooral dat laatste zou ik echt wat regelen met je ex
Alle reacties Link kopieren
Hoe lost je bijna-ex dat op dan? Zijn kinderen hebben ook opvang nodig als hij werkt. Wat is zijn idee daarover?
Alle reacties Link kopieren
Is er een opvang in de buurt die avondopvang aanbiedt? Ik denk dat het voor de toeslag niet uitmaakt of je je kind van 7-18 brengt of van 15-23. Ik denk alleen dat het ‘s avonds duurder is?
snowy2 schreef:
06-08-2020 21:11
Hoe lost je bijna-ex dat op dan? Zijn kinderen hebben ook opvang nodig als hij werkt. Wat is zijn idee daarover?

Ik denk dat vader vrij is op de dagen dat de kinderen bij hem zijn . :lightbulb:
Zijn het vaste dagen dat je 's avonds moet werken? Om hoeveel avonden gaat het? En tot hoe laat - tot 20.00 - 21.00, of hebben we het echt over nachtwerk?
Ik zou de kinderen naar ex brengen. Hij is voor 50% verantwoordelijk voor opvang en zorg lijkt me. Ik zou geen genoegen nemen met een weekendregeling.
Andersom schreef:
06-08-2020 21:14
Ik denk dat vader vrij is op de dagen dat de kinderen bij hem zijn . :lightbulb:

De hamvraag is: waar zijn de kinderen als hij werkt? :lightbulb:
Ik heb een flexibel rooster en word ook in de avond ingepland.
Zelf geen co-ouderschap. Kind is meer bij mij, maar wel zo geregeld, dat wanneer ik in de avond werk, kind bij vader is.
En ja, dat is soms wel onhandig. Want ik weet vrij kort van tevoren mijn rooster. Maar goed, het is ook zijn kind en ik zal echt moeten werken om in de kost te voorzien. Heb het eigenlijk als een voldongen feit neergelegd bij vader. Wel in overleg hoor. Maar banen zijn niet voor het oprapen. Diploma heb ik nog niet (volledig), dus komend jaar zal ik dit werk moeten blijven doen.
Gastouder kan trouwens ook. Heb ik mij ook nog in verdiept. Sommigen bieden ook avonduren aan en daar krijg je toeslag voor.
Of eventueel een student. Deze optie vond ik het minste. Geen toeslag en toch lastig om een vreemde (misschien niet opgeleid ervoor) die verantwoordelijkheid te geven. Maar misschien heb ik dat geheel mis en ben ik daarin onwetend.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
06-08-2020 21:24
De hamvraag is: waar zijn de kinderen als hij werkt? :lightbulb:
Precies!
Hij heeft de kinderen 1 avond/nacht per week en kan er dus blijkbaar 6 werken zonder over de kinderen na te denken.
Zij heeft de kinderen dus 6 avonden en kan dus blijkbaar maar 1 avond werken.
Maar zo werkt het natuurlijk niet, of hij moet haar ruim financieel compenseren.
En laat me raden, Hij heeft ze het weekend?

Hij heeft carrière kunnen maken doordat zij thuis was voor het kind en nu staat ze er alleen voor. Daar is alimentatie dus voor bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
de reden van onze breuk is onder andere zijn totaal geen meedenkende wijze in de uren werk die hij maakte in tegenstelling tot de tijd die wij als gezin ( en zijn kinderen ) van hem nodig hadden.

Ik weet dat ik de ene week 3 dagen meewerking van hem kan krijgen maar de volgende maar 1. Daarom heb ik het liever zelf graag geregeld zodat ik niet elke week in de stress zit of ik wel kan werken die dagen die ik sta ingepland.

De uren zouden zijn tussen de 14.00 en 00.00
Maar de mogelijkheid tot 21.00 is er ook, dan zouden ze daarna naar mijn moeder moeten op die dagen want mijn moeder werkt tot 20.00 op een half uurtje rijden.

Ik krijg het rooster een maand van tevoren en de werkgevers denken wel mee maar het je nou eenmaal wel werk dat vooral in de avond is..
Alle reacties Link kopieren
Samen om de tafel om een oplossing te vinden dus.
Een paar opties:

De zorg verdelen en samen de opvang regelen en waar mogelijk afstemmen op elkaar. Dat kan zomaar schelen in de hoeveelheid opvang.
Flexibele opvang.
De zorg verdelen en samen de opvang regelen en waar mogelijk afstemmen op elkaar. Dat kan zomaar schelen in de hoeveelheid opvang.
Een gastouder (aan huis) zoeken.
De zorg verdelen en samen de opvang regelen en waar mogelijk afstemmen op elkaar. Dat kan zomaar schelen in de hoeveelheid opvang.
Een student zoeken die wil bijverdienen en studeren.
De zorg verdelen en samen de opvang regelen en waar mogelijk afstemmen op elkaar. Dat kan zomaar schelen in de hoeveelheid opvang.


Waarom zijn de kinderen maar 2 dagen en 1 nacht bij hem? Toch niet vanwege werk? Want dan zou ik hem vertellen dat dit niet acceptabel is en jij hem niet blijft faciliteren nu jullie uit elkaar zijn. Daar ben jij niet meer voor en jullie afspraken tijdens het huwelijk komen te vervallen en moeten herzien worden.

Edit: ik zie nu dat mijn laatste opmerking onterecht is. Hij is wel bereid zijn verantwoordelijkheid te dragen, maar jij houdt dat tegen om de een of andere reden.
Je zegt dat je weg bent omdat hij niet meedenkt, maar waar hij dat wel doet neem je dat van hem weg (die 3 dagen die hij aanbiedt). Bedenk eerst eens een voor de kinderen fatsoenlijke regeling over wanneer ze waar zijn, en ga dan een mouw aanpassen in de opvang die je nodig hebt.
..
Alle reacties Link kopieren
Bel eens wat gastouderbureaus op. Er zijn ook gastouders die avonden en ook aan huis oppassen. Dan kunnen je kinderen gewoon in hun eigen bed slapen zonder gesleep.
Dit is wel vaak wat duurder maar als het om meer dan één kind gaat, valt het vaak reuze mee.
Je krijgt hier ook kinderopvangtoeslag voor. De eigenbijdrage (verschil kinderopvang tegemoetkoming en daadwerkelijk te betalen factuur) bereken je voor de helft door in de kinderalimentatie.
Alle reacties Link kopieren
Verder zoeken naar gelijk welk rotbaantje overdag is geen optie?

Het lijkt me namelijk geen cadeau om om half 1 een slapend kind bij je moeder te moeten gaan halen een half uur verder.
Of om een kind te hebben dat meer dan de helft van de tijd bij oma overnacht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Los van alle andere (terechte) reacties: bij ons is er een opvang organisatie die 24-uurs opvang aanbiedt. Dus daar kan je je kinderen ook ‘s avonds/‘s nachts brengen. Wellicht zit er bij jullie ook zoiets?
Volhouder666 schreef:
06-08-2020 21:55

Edit: ik zie nu dat mijn laatste opmerking onterecht is. Hij is wel bereid zijn verantwoordelijkheid te dragen, maar jij houdt dat tegen om de een of andere reden.
Je zegt dat je weg bent omdat hij niet meedenkt, maar waar hij dat wel doet neem je dat van hem weg (die 3 dagen die hij aanbiedt). Bedenk eerst eens een voor de kinderen fatsoenlijke regeling over wanneer ze waar zijn, en ga dan een mouw aanpassen in de opvang die je nodig hebt.
Volgens mij zegt ze dat vooraf niet te voorspellen is hoeveel hij meewerkt. De ene keer drie dagen, de volgende week minder.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
06-08-2020 21:55
Edit: ik zie nu dat mijn laatste opmerking onterecht is. Hij is wel bereid zijn verantwoordelijkheid te dragen, maar jij houdt dat tegen om de een of andere reden.
Je zegt dat je weg bent omdat hij niet meedenkt, maar waar hij dat wel doet neem je dat van hem weg (die 3 dagen die hij aanbiedt). Bedenk eerst eens een voor de kinderen fatsoenlijke regeling over wanneer ze waar zijn, en ga dan een mouw aanpassen in de opvang die je nodig hebt.
Ik lees dit als dat hij per week bekijkt hoeveel dagen hij voor zijn kinderen beschikbaar heeft. Daar kan TO toch geen werkrooster op (laten) baseren?

Edit: Dat woord 'meewerking' alleen al. Kennelijk is de opvang van de kinderen in de basis TO's probleem, waarbij hij dan 'helpt' op de momenten dat het hem uitkomt.
lariba wijzigde dit bericht op 06-08-2020 22:40
10.92% gewijzigd
-Hanka- schreef:
06-08-2020 22:26
Los van alle andere (terechte) reacties: bij ons is er een opvang organisatie die 24-uurs opvang aanbiedt. Dus daar kan je je kinderen ook ‘s avonds/‘s nachts brengen. Wellicht zit er bij jullie ook zoiets?
En er zijn ook gastouderbureaus die opvang aan huis aanbieden in de avond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven