‘Oudere’ kinderen mogen niet op kraamvisite

12-09-2019 17:33 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou graag even wat reacties van jullie willen. Misschien reageer ik wat overgevoelig hierop.

Mijn schoonzus is zwanger van de eerste. Over een maand of 2 zal ons neefje/nichtje geboren gaan worden.

Vandaag kreeg ik een app van haar dat ze de eerste dagen na de bevalling had besproken (met mijn broer neem ik aan dan). Dat ze zouden bellen als de baby geboren is, en dat ik dan zou horen wanneer we welkom waren. Maar ze wilde mijn kinderen daar dan niet bij hebben. Ze denkt dat dat te druk gaat worden. En of ik de kinderen daar vast op voor wilde bereiden. Ik was wel welkom zonder de kinderen.

Mijn kinderen zijn al wat ouder. Het zijn geen drukke peuters/kleuters meer. Maar de oudste is 16, de middelste 12 en de jongste is 10. Ze hebben de hele zwangerschap met hun tante meegeleefd. Als ze een leuk shirtje zagen oid dan wilden ze dat graag kopen. Het is voor mijn kinderen het eerste nichtje/neefje, waar ze dus al maanden naar uit kijken.

Aan de ene kant snap ik schoonzus wel (maar dan vooral met jonge kinderen) Je weet niet wat voor bevalling je hebt. En uiteraard respecteer ik hun keuze daar in. Degene die bevalt bepaalt natuurlijk wanneer ze bezoek wil ontvangen. Maar als ze me een beetje zou kennen dan zou ze wel weten dat we echt niet een uur na de bevalling de halve dag op bezoek komen.

Maar aan de andere kant vind ik het ook vervelend naar mijn kinderen toe. Ze kijken uit naar de baby. Ze kunnen zich echt wel gedragen. Desnoods zouden we verspreid op bezoek kunnen komen. En even 10 minuten naar de baby kijken is al genoeg. Maar nu mag ik de kinderen dus uit gaan leggen dat ik wel mag komen, maar zij niet.

Al met al vond ik het niet zo’n fijne app. Ik heb er ook nog niet op gereageerd omdat ik niet goed weet wat ik er op moet zeggen. Hoe zouden jullie hier op reageren? Of ben ik gewoon echt veel te gevoelig hierin?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind je te gevoelig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best gek en ook best sneu voor de kinderen, maar je kunt niet anders dan haar (hun) keuze respecteren. Ik vind het ook niet zo handig om dit via een appje te communiceren maar misschien vond ze het lastig om zo tegen je te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerd gelezen
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 12-09-2019 17:47
83.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:43
Ik verwacht ook niet dat wij ‘snel’ daar aan de deur zouden staan. Daar gaan echt wel een paar dagen overheen. En met de drukke schema’s die we hebben zou het zomaar kunnen dat we nooit met z’n vieren tegelijkertijd zouden komen.

Wat me steekt is dat ze ze bij voorbaat al weg wil houden. Ze had het uiteraard natuurlijk ook even kunnen overleggen. En ik snap als het een hel van een bevalling is, dat 4 dan echt te veel kan zijn. Vandaar dat we ook gewoon verspreid zouden kunnen komen. Maar dat is dus al geen optie. Wat ik zo uit de app opmaak iig.
Na een paar dagen is nog steeds snel. Ik lag zo in de kreukels dat ik alleen onze ouders tolereerden. Niet leuk voor onze broers en zussen en rest van de familie. Maar kraam visite hoort vooral voor de kraam vrouw fijn te zijn
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:43
Ik verwacht ook niet dat wij ‘snel’ daar aan de deur zouden staan. Daar gaan echt wel een paar dagen overheen. En met de drukke schema’s die we hebben zou het zomaar kunnen dat we nooit met z’n vieren tegelijkertijd zouden komen.

Wat me steekt is dat ze ze bij voorbaat al weg wil houden. Ze had het uiteraard natuurlijk ook even kunnen overleggen. En ik snap als het een hel van een bevalling is, dat 4 dan echt te veel kan zijn. Vandaar dat we ook gewoon verspreid zouden kunnen komen. Maar dat is dus al geen optie. Wat ik zo uit de app opmaak iig.
Ze wil je niet 'weghouden'. Ze is duidelijk dat ze het niet ziet zitten om zoveel mensen tegelijk in huis te hebben vlak na de bevalling. En hoezo zou ze moeten overleggen met jou? Die zie ik echt niet. En er 'een paar dagen overheen laten gaan' is nog steeds vlak na de bevalling en in de kraamweek. Dan 'verspreid' komen betekent nog meer bezoekmomenten. Ik zou daar ook niet blij van worden in zo'n precaire periode.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Joh, ze zien die baby in de periode erna toch nog genoeg. Ja, misschien is het wat overdreven, maar zij (schoonzus/broer) voelen dit blijkbaar zo. Zullen ze misschien ergens in een boekje gelezen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-09-2019 17:39
Neem ze omstebeurten mee. Ga je de ene dag met de oudste, en 2 dagen later met de jongste 2. Ze zal je heus niet bij de deur wegsturen hoor.
Bij mij kwam je er niet in als je zo weinig respect zou tonen voor mijn duidelijk uitgesproken wensen en grenzen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook even raar van opkijken maar het is hun baby en kraamweek dus ik snap het wel. Misschien bedoelde ze de dag van de geboorte zelf? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk uit jouw bericht?
Stel de baby is geboren en ze appen je drie uur later dat ie er is en dat je wel even mag komen kijken. Dan is het allemaal nog supervers. Dat is anders dan wanneer het op de vijfde dag is bijvoorbeeld.
Verder kan je je kinderen wel uitleggen dat ze de eerste dagen nodig heeft om even te wennen aan haar baby.
Hier mochten mijn stiefkinderen ook pas na vijf dagen hun nieuwe broertje en zusje zien. Ze vonden dat wel jammer maar konden heel goed teren op een paar mooie foto’s.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Madeliefjees schreef:
12-09-2019 17:39
Neem ze omstebeurten mee. Ga je de ene dag met de oudste, en 2 dagen later met de jongste 2. Ze zal je heus niet bij de deur wegsturen hoor.
Nee joh top idee, gewoon niet luisteren..

Ik voelde mij na elke bevalling zwaar beroerd. De eerste keer stond mijn kamer vol op dag twee terwijl ik nog met een catherer thuis lag. Dus de andere keren aangegeven dat ik dat niet meer wilde. Mensen zijn daar nog steeds boos over
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-09-2019 17:45
Waarom moet zij met jou overleggen? Ze heeft met je broer, waarschijnlijk, overlegd.
Ik had geen hel van een bevalling en had ook geen behoefte aan een hok vol mensen, groot of klein.
Ik snap haar he. Maar mijn 16-jarige kan natuurlijk ook gewoon alleen naar het nieuwe familielid gaan kijken. Maar ook die is niet welkom. Er staat uitdrukkelijk dat alleen ik welkom ben. Ik vind het geen probleem om de eerste dagen niet op bezoek te gaan. Het zal inderdaad druk genoeg zijn.
Jufjoke schreef:
12-09-2019 17:46
Gewoon haar wensen respecteren. Het appje wat je terug hebt gestuurd geeft eigenlijk aan dat je dat niet doet.
Ze heeft nog helemaal niet gereageerd toch?
Ik vind het best overdreven, het is een bevalling hoor geen slachting. En het kan tegen of meevallen. Maar dat 3 opgroeiende kinderen niet even een paar minuutjes om de hoek mogen kijken vind ik overdreven.

En ja, ik heb ook 3 kinderen waaronder ook een keizersnede.
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:50
Ik snap haar he. Maar mijn 16-jarige kan natuurlijk ook gewoon alleen naar het nieuwe familielid gaan kijken. Maar ook die is niet welkom. Er staat uitdrukkelijk dat alleen ik welkom ben. Ik vind het geen probleem om de eerste dagen niet op bezoek te gaan. Het zal inderdaad druk genoeg zijn.
wat druk jij je dramatisch uit

je kinderen zijn wel welkom. Alleen niet tijdens de eerste dagen na de bevalling.
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:50
Ik snap haar he. Maar mijn 16-jarige kan natuurlijk ook gewoon alleen naar het nieuwe familielid gaan kijken. Maar ook die is niet welkom. Er staat uitdrukkelijk dat alleen ik welkom ben. Ik vind het geen probleem om de eerste dagen niet op bezoek te gaan. Het zal inderdaad druk genoeg zijn.

Dat blijkt niet uit het feit dat je dit post en de inhoud van je posts.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook wat sneu vinden voor de kinderen, maar als zij het liever niet heeft, houdt het op. Ik zou aangeven dat je haar zelf initiatief laat nemen voor jullie bezoek. Dan kan ze zelf bekijken wanneer het haar uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Weten zij en je broer dat jouw kinderen zo meeleven en er naar uitkijken?
Ik vind je niet te gevoelig, dit zou mij ook rauw op t dak vallen.
Bij een goede band met familie kom je gewoon ( ja voor mij gewoon) zsm sowieso in de kraamweek) ff op bezoek.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
12-09-2019 17:51
Ik vind het best overdreven, het is een bevalling hoor geen slachting. En het kan tegen of meevallen. Maar dat 3 opgroeiende kinderen niet even een paar minuutjes om de hoek mogen kijken vind ik overdreven.

En ja, ik heb ook 3 kinderen waaronder ook een keizersnede.
Daar dacht mijn vagina anders over na de bevalling...
Alle reacties Link kopieren
Maar zij weet bij voorbaat toch niet hoe haar bevalling is en ze zich zal voelen? Na de eerste voelde ik me top en genoot van de visite. Bij de tweede lag ik ook aardig in de kreukels, lijkt me vroeg genoeg om dan mensen te zeggen dat het nog even teveel is allemaal
Marloesjuh51 schreef:
12-09-2019 17:50
Nee joh top idee, gewoon niet luisteren..

Ik voelde mij na elke bevalling zwaar beroerd. De eerste keer stond mijn kamer vol op dag twee terwijl ik nog met een catherer thuis lag. Dus de andere keren aangegeven dat ik dat niet meer wilde. Mensen zijn daar nog steeds boos over

Ja bizar dat er zoveel mensen denken allerlei rechten te hebben. Helaas zijn veel kraamvrouwen niet zo mondig en daar walsen zulke mensen dan overheen.
Ik vind wel dat je een beetje overdreven doet over hoe jouw kinderen deze tegenslag moeten verwerken. Het zijn toch grote kinderen? Je praat in termen van “niet welkom” etc., dan maak je het wel heel persoonlijk. Ze hebben gewoon ergens een grens getrokken voor wat hun haalbaar lijkt. Misschien hadden ze jullie ook liever even afgehouden, maar ging dat net een stap te ver.

Na 3 weken is het ook nog een klein babietje, genoeg tijd om kennis te maken voor de rest van je leven.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-09-2019 17:53
Dat blijkt niet uit het feit dat je dit post en de inhoud van je posts.
Exact. Logisch toch dat ze geen onderscheid tussen de kinderen maakt. Stel je voor: die 16-jarige mag komen, de andere 2 niet. Dat zou pas 'raar' zijn. Dit is duidelijk: De eerste periode enkel de sibs.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Als het in de eerste uren na de bevalling zou zijn dan snap ik dat je niet 3 nieuwsgierige kinderen langs je bed wil. Maar het zou niet eens in mij opkomen om gelijk naar ze toe te rennen bij het telefoontje. Eerst de opa’s en oma’s maar eens. En dan zou ik daarna wel eens vragen wanneer ze bezoek zou willen.

Ik ga echt niet over de grenzen van schoonzus heen. Haar bevalling, haar baby, haar tempo.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
12-09-2019 17:50
Nee joh top idee, gewoon niet luisteren..

Ik voelde mij na elke bevalling zwaar beroerd. De eerste keer stond mijn kamer vol op dag twee terwijl ik nog met een catherer thuis lag. Dus de andere keren aangegeven dat ik dat niet meer wilde. Mensen zijn daar nog steeds boos over
Meen je? Wat sneu zeg...
Hier kwamen twee vriendinnen een bos bloemen alleen even afgeven aan de deur omdat mijn vierde bevalling bijna verkeerd was afgelopen (met mij, baby perfect). Dat was de tweede dag. Mijn man had ze toen binnen uitgenodigd. Was de buurvrouw van toen toch zo pissed over :rofl: waarom mochten zij wel naar binnen en zij niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
jij mag ervan vinden wat jij wil, maar de kraamvrouw heeft het voor het zeggen.. simpel.. Je hebt je maar te houden aan wat zij wil.
Lievejetje schreef:
12-09-2019 17:54
Maar zij weet bij voorbaat toch niet hoe haar bevalling is en ze zich zal voelen? Na de eerste voelde ik me top en genoot van de visite. Bij de tweede lag ik ook aardig in de kreukels, lijkt me vroeg genoeg om dan mensen te zeggen dat het nog even teveel is allemaal

Precies, misschien komt ze er nog wel op terug. Maar voor nu wil ze het op deze manier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven