‘Oudere’ kinderen mogen niet op kraamvisite

12-09-2019 17:33 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou graag even wat reacties van jullie willen. Misschien reageer ik wat overgevoelig hierop.

Mijn schoonzus is zwanger van de eerste. Over een maand of 2 zal ons neefje/nichtje geboren gaan worden.

Vandaag kreeg ik een app van haar dat ze de eerste dagen na de bevalling had besproken (met mijn broer neem ik aan dan). Dat ze zouden bellen als de baby geboren is, en dat ik dan zou horen wanneer we welkom waren. Maar ze wilde mijn kinderen daar dan niet bij hebben. Ze denkt dat dat te druk gaat worden. En of ik de kinderen daar vast op voor wilde bereiden. Ik was wel welkom zonder de kinderen.

Mijn kinderen zijn al wat ouder. Het zijn geen drukke peuters/kleuters meer. Maar de oudste is 16, de middelste 12 en de jongste is 10. Ze hebben de hele zwangerschap met hun tante meegeleefd. Als ze een leuk shirtje zagen oid dan wilden ze dat graag kopen. Het is voor mijn kinderen het eerste nichtje/neefje, waar ze dus al maanden naar uit kijken.

Aan de ene kant snap ik schoonzus wel (maar dan vooral met jonge kinderen) Je weet niet wat voor bevalling je hebt. En uiteraard respecteer ik hun keuze daar in. Degene die bevalt bepaalt natuurlijk wanneer ze bezoek wil ontvangen. Maar als ze me een beetje zou kennen dan zou ze wel weten dat we echt niet een uur na de bevalling de halve dag op bezoek komen.

Maar aan de andere kant vind ik het ook vervelend naar mijn kinderen toe. Ze kijken uit naar de baby. Ze kunnen zich echt wel gedragen. Desnoods zouden we verspreid op bezoek kunnen komen. En even 10 minuten naar de baby kijken is al genoeg. Maar nu mag ik de kinderen dus uit gaan leggen dat ik wel mag komen, maar zij niet.

Al met al vond ik het niet zo’n fijne app. Ik heb er ook nog niet op gereageerd omdat ik niet goed weet wat ik er op moet zeggen. Hoe zouden jullie hier op reageren? Of ben ik gewoon echt veel te gevoelig hierin?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
12-09-2019 18:38
Waarschijnlijk mocht iedereen wel komen opdraven bij de aankondiging, babyshower, gender reveal party etc etc maar als de baby er eenmaal is ben je niet meer welkom.

Voor mezelf sprekend (met een vergelijkbare mededeling aan mijn familie als schoonzus van TO)

Geen babyshower voor de familie (Amerikaanse vriendin organiseert er 1, wil ik eigenlijk helemaal niet, maar zij is altijd zo lief voor me dus ik doe het voor haar. Met als regel geen cadeaus en geen poeha), geen gender reveal (anders dan de geboorte zelf), aankondiging was een etentje dat wij hebben betaald (medisch traject).

Dus nee, ik verwacht niks van mijn omgeving behalve rust in de kraamweek.
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:56
Als het in de eerste uren na de bevalling zou zijn dan snap ik dat je niet 3 nieuwsgierige kinderen langs je bed wil. Maar het zou niet eens in mij opkomen om gelijk naar ze toe te rennen bij het telefoontje. Eerst de opa’s en oma’s maar eens. En dan zou ik daarna wel eens vragen wanneer ze bezoek zou willen.

Ik ga echt niet over de grenzen van schoonzus heen. Haar bevalling, haar baby, haar tempo.
Hoe jij het zou doen, of wat je niet zou doen, maakt niet zoveel uit. Je hebt geen begrip voor haar grenzen mbt je kinderen. Want zij moet maar begrijpen dat jij daar heus niet overheen gaat.

Je kinderen zijn op dusdanige leeftijd dat je het prima uit kunt leggen zonder dat je het persoonlijk maakt.

Jammer? Ja natuurlijk dus ik dat snap ik echt wel van je. Maar haar bevalling, haar grenzen.
Pergamon schreef:
12-09-2019 18:44
Voor mezelf sprekend (met een vergelijkbare mededeling aan mijn familie als schoonzus van TO)

Geen babyshower voor de familie (Amerikaanse vriendin organiseert er 1, wil ik eigenlijk helemaal niet, maar zij is altijd zo lief voor me dus ik doe het voor haar. Met als regel geen cadeaus en geen poeha), geen gender reveal (anders dan de geboorte zelf), aankondiging was een etentje dat wij hebben betaald (medisch traject).

Dus nee, ik verwacht niks van mijn omgeving behalve rust in de kraamweek.
Maar weet je dan nu al zeker dat je behoefte hebt aan rust? Ik houd zelf totaal niet van veel visite en ben graag alleen. Ik zag ook tegen de kraamvisite op, maar tot mijn verbazing vond ik het echt ontzettend leuk.

Ik was apetrots op mijn kinderen en kon niet wachten ze aan iedereen te showen (oh, dat klinkt wel heel erg achteraf, ik geef de hormonen maar de schuld 😀).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 12-09-2019 18:51
9.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
12-09-2019 18:42
Waarom zou je zelf niet gaan?
Volgens mij neem je een praktische kwestie dan veel te persoonlijk op.
Wat maakt het uit of baby 3 dagen of 3 weken is? Voor mij zou het niks uitmaken om te wachten. Het is voor de ouders bijzonder om een baby te krijgen, voor mij is een neefje of nichtje best leuk maar niet heel bijzonder dat je gelijk moet gaan komen kijken. Dan zou ik liever gezellig met de kinderen gaan op een later tijdstip.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-09-2019 18:41
In de OP staat dat schoonzus een app heeft gestuurd waarin de spelregels als volgt zijn: de kersverse vader (broer van TO) belt TO en laat TO dan weten ‘wanneer ze welkom zijn’. En ‘ze’ is zonder de kinderen (puber, halve puber).
Mijn man heeft ook met zijn zus, zijn ouders, mijn broer en mijn ouders afgestemd wanneer wie langs zou komen. Dit om te voorkomen dat er ineens 13 man tegelijk binnen zou zitten. Ze zijn allemaal binnen de eerste 2 dagen langs gekomen, maar gewoon niet allemaal tegelijk. Ik lees in de OP nergens dat ze pas na weken welkom is, en dat de kinderen nog eens weken langer moeten wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat bevallen tegenwoordig nogal een happening is in vergelijking met twintig jaar geleden. Aanstaande moeders denken werkelijk dat ze dagenlang groggy in bed liggen en zwaar overprikkeld zijn en willen daarom zo min mogelijk mensen zien. Ze moeten eerst samen bijkomen en wennen. Tjonge jonge, het is een bevalling hoor, ik vond mijn verstandskiezen trekken erger. Ok het kan natuurlijk tegenvallen en er kunnen complicaties zijn, maar dat zie je dan toch wel? Dat is toch niet bij voorbaat je insteek? Miljarden vrouwen zijn je voor gegaan, dus zo moeilijk kan het allemaal niet zijn. Juist de horrorbevallingen krijg je te horen, maar de meesten zijn allemaal niet zo ingewikkeld hoor, maar die zijn niet de moeite waard om over te vertellen.
Hoe gaat zo'n kraamvisite tegenwoordig dan? Blijven die mensen uren zitten ofzo? Ik bleef gewoon boven op bed met de baby. De eerste uren kwamen mensen even snel boven kijken, 5 minuutjes en dan dronken ze daarna beneden met man koffie met beschuit. Maar dat waren alleen ouders en ja ook broers en zussen met hun kinderen. Na een paar dagen ging ik zelf maar mensen bellen of ze langs wilden komen, ik verveelde me wezenloos, zag de hele dag geen hond, want iedereen wilde in het weekend komen als man er ook was. Dat vind ik echt minder, dat maandenlang je weekenden gevuld zijn met kraambezoek. Maar dat ga je dus we krijgen als je het in begin tegen houdt.

Maar goed als je schoonzus het zo wil, dan is dat haar goed recht. Ik vind het best kil, maar misschien heeft ze niet zo'n behoefte aan een extended family en heeft ze voldoende aan man en kind, dat kan en dat mag. Ik zou gewoon terug appen: ok is goed. En als het er is zeg je: gefeliciteerd en ik hoor wel wanneer we welkom zijn. Ik zou niet gaan lopen aandringen. Laat me raden, bij die van jullie stonden ze zeker binnen 5 minuten op de stoep? Tegen de kinderen zou ik gewoon eerlijk zijn: "We kunnen niet gelijk bij de baby kijken, want tante Truus vindt het te druk, we moeten wachten tot zij na een paar weken aan geeft dat het kan." Geen waarde-oordeel. Probeer je toonval en gezicht neutraal te houden, gewoon als een feit brengen. Voorzichtig brengen, inkleden of omheen draaien is nergens voor nodig. Heb je een gezinsapp? Dan kun je ook gewoon de app van tante doorsturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral bijzonder dat ze dit al 2 maanden voor de bevalling aankondigt.
Hoe kun je dan al weten dat het 'te druk' is? Hangt toch helemaal van de bevalling af?

Ik kan me voorstellen als je een bevalling from hell hebt gehad, dat je dan de eerste dagen rust rond je bed wilt, maar dat kun je dan toch ook aangeven.
AlejandraLaura schreef:
12-09-2019 18:49
Wat maakt het uit of baby 3 dagen of 3 weken is? Voor mij zou het niks uitmaken om te wachten. Het is voor de ouders bijzonder om een baby te krijgen, voor mij is een neefje of nichtje best leuk maar niet heel bijzonder dat je gelijk moet gaan komen kijken. Dan zou ik liever gezellig met de kinderen gaan op een later tijdstip.
Mijn broer of zus zou ik toch wel liever eerder spreken. Het zou mij niet eens om de baby gaan (ik ben ook weleens langs geweest zonder überhaupt een baby gezien te hebben, dat vond ik ook niet zo belangrijk), maar je wil toch graag even de kersverse ouders spreken na zo'n speciale en ingrijpende gebeurtenis? Zeker als het om naaste familie gaat.
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:56
Als het in de eerste uren na de bevalling zou zijn dan snap ik dat je niet 3 nieuwsgierige kinderen langs je bed wil. Maar het zou niet eens in mij opkomen om gelijk naar ze toe te rennen bij het telefoontje. Eerst de opa’s en oma’s maar eens. En dan zou ik daarna wel eens vragen wanneer ze bezoek zou willen.

Ik ga echt niet over de grenzen van schoonzus heen. Haar bevalling, haar baby, haar tempo.
..
Het gaat niet over jou!!!

En jullie zijn niet de enigen die graag op bezoek willen.
girasole3 schreef:
12-09-2019 18:51
Ik vind het vooral bijzonder dat ze dit al 2 maanden voor de bevalling aankondigt.
Hoe kun je dan al weten dat het 'te druk' is? Hangt toch helemaal van de bevalling af?

Ik kan me voorstellen als je een bevalling from hell hebt gehad, dat je dan de eerste dagen rust rond je bed wilt, maar dat kun je dan toch ook aangeven.

Nee. Van hoeveel mensen je graag, of niet, om je heen hebt. Sommige mensen houden niet van veel mensen, of hebben er de ruimte niet voor of vinden de koude kant minder belangrijk, etc.
nursy schreef:
12-09-2019 18:16
Dat is haar recht als kraamvrouw. Mijn zus deed dit ook terwijl mijn dochter van 10 zo ontzettend had meegeleefd, We waren naar 2 weken pas welkom met dochter, toen had ze er geen zin meer in (koppige puber). Dat kan ook. Toen was zus weer teleurgesteld. Leven en laten leven.
Dit ja. Je kunt (afhankelijk van hoe goed je band is) natuurlijk van tevoren ook al aangeven dat je wel verwacht dat je kinderen er teleurgesteld over zijn, maar uiteindelijk is het wel hun keus.
Maar ik snap het gevoel van TO ook wel hoor, of je nou van plan was om meteen te komen of niet, het is nooit leuk om te horen dat je niet (met zijn allen) welkom bent. Hoe logisch dat ook is vanuit het gezichtspunt van de kraamvrouw.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-09-2019 18:47
Maar weet je dan nu al zeker dat je behoefte hebt aan rust? Ik houd zelf totaal niet van veel visite en ben graag alleen. Ik zag ook tegen de kraamvisite op, maar tot mijn verbazing vond ik het echt ontzettend leuk.

Ik was apetrots op mijn kinderen en kon niet wachten ze aan iedereen te showen (oh, dat klinkt wel heel erg achteraf, ik geef de hormonen maar de schuld 😀).
Haha heel herkenbaar. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat men dat tegenwoordig 2 maanden voor de bevalling allemaal al denkt te weten. Komt tijd komt raad zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-09-2019 18:53
Mijn broer of zus zou ik toch wel liever eerder spreken. Het zou mij niet eens om de baby gaan (ik ben ook weleens langs geweest zonder überhaupt een baby gezien te hebben, dat vond ik ook niet zo belangrijk), maar je wil toch graag even de kersverse ouders spreken na zo'n speciale en ingrijpende gebeurtenis? Zeker als het om naaste familie gaat.
Spreken wel idd, maar dat kan ook over de telefoon, facetime etc omdat ik wel zou willen weten hoe het is verlopen. Maar het bezoek zelf kan wel even wachten.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
12-09-2019 18:51
Mijn man heeft ook met zijn zus, zijn ouders, mijn broer en mijn ouders afgestemd wanneer wie langs zou komen. Dit om te voorkomen dat er ineens 13 man tegelijk binnen zou zitten. Ze zijn allemaal binnen de eerste 2 dagen langs gekomen, maar gewoon niet allemaal tegelijk. Ik lees in de OP nergens dat ze pas na weken welkom is, en dat de kinderen nog eens weken langer moeten wachten.
Ik zie ook geen enkele aanleiding in die OP om te denken dat de schoonzus ‘heel graag’ haar wel wil zien en zelfs ‘wil dat ze meteen komt’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ze geeft haar grenzen aan, en of je het nu leuk vindt of niet, daar heb je het gewoon mee te doen. En ik geef haar groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat mensen vaak zo vergroeid zijn met hun kinderen dat ze helemaal beledigd zijn als de kinderen niet welkom zijn.
Kom op zeg, die vrouw gaat dalijk bevallen, respecteer even haar grenzen. Ze gaat je kinderen heus niet een jaar weghouden. Het is niks persoonlijks, het is gewoon even te druk als alles zo nieuw is met je eerste kindje, dus ik vind dat je erg gekrenkt doet.
-
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
12-09-2019 18:55
Haha heel herkenbaar. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat men dat tegenwoordig 2 maanden voor de bevalling allemaal al denkt te weten. Komt tijd komt raad zou ik zeggen.

Je weet niet hoe het normaliter gaat.

Misschien vindt schoonzus het wel heel lastig om grenzen aan te geven en zat ze hier al over te stressen.

Misschien heeft ze in haar omgeving wel verhalen gehoord van kersverse ouders die in de eerste dagen liever minder bezoek hadden gehad en dacht ze het nu alvast maar te regelen.

Of misschien is het altijd al een aansteller geweest...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
12-09-2019 17:50

Hier mochten mijn stiefkinderen ook pas na vijf dagen hun nieuwe broertje en zusje zien. Ze vonden dat wel jammer maar konden heel goed teren op een paar mooie foto’s.
Dit vind ik dan wel weer erg bizar en geeft die arme kinderen nog meer het gevoel er niet echt meer bij te horen. Hoppa, nieuw broertje/zusje, nu ben jij niet meer welkom. Leuk.
-
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
12-09-2019 17:39
Ik kan haar alleen maar gelijk geven. Goed dat ze haar grenzen aangeeft.

Ik neem aan dat je kinderen uiteindelijk echt wel welkom zijn. Alleen niet zo snel.
Dit. En ik vind er wat van dat jij die grenzen niet respecteert en er zelfs een topic over opent.
Hello, can you hear me?
Madeliefjees schreef:
12-09-2019 17:39
Neem ze omstebeurten mee. Ga je de ene dag met de oudste, en 2 dagen later met de jongste 2. Ze zal je heus niet bij de deur wegsturen hoor.
Oefffffff, jij wil een blauw oog??
AlejandraLaura schreef:
12-09-2019 18:56
Spreken wel idd, maar dat kan ook over de telefoon, facetime etc omdat ik wel zou willen weten hoe het is verlopen. Maar het bezoek zelf kan wel even wachten.
Facetime en telefoon vind ik leuk voor als je echt ver weg of in het buitenland woont. Maar niet te vergelijken met elkaar in levende lijve zien.
Ik snap die draaiboeken voor de kraamtijd niet zo.
Dat gezegd hebbende, je broer en schoonzus vullen die tijd op hun manier in. Wie weet willen ze gewoon zoveel mogelijk tijd samen met de baby doorbrengen. Huid op huid contact en de borstvoeding op gang komen.
En je zegt zelf ook al: eerst de opa´s en oma´s maar eens. Dus die komen sowieso. Dan de broers en zussen. En dan hebben ze liever dat die kinderen even wachten. En ja, jouw oudste kan natuurlijk best even alleen gaan maar blijkbaar willen ze juist niet teveel bezoek. Niet als groep en niet individueel. Je kan je kinderen dat prima uitleggen op die leeftijd.
En na een week is de baby nog net zo piep.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-09-2019 19:00
Ik zie ook geen enkele aanleiding in die OP om te denken dat de schoonzus ‘heel graag’ haar wel wil zien en zelfs ‘wil dat ze meteen komt’.
Dan lees ik misschien wel te positief, maar zo lees ik het wel..
Man belt als baby geboren is en dan wordt besproken wanneer het uit komt. Kinderen mogen later komen. Voor mij leest het dus alsof de eerste dagen voor volwassen naaste visite is, en daarna de rest.

Dat “heel graag” overdrijf ik idd wel, maar dat is ter compensatie van het ontzettend negatief opvatten 😊
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-09-2019 18:32
Wij hadden iets soortgelijks in de familie. Uiteindelijk zijn mijn kinderen pas geweest toen nichtje een maand of 4 was. Leuk nee. Begrijpen kon ik het ook niet echt, maar je kunt eigenlijk niet anders dan de wens van de kraamvrouw respecteren en ik wilde er al helemaal geen ruzie om gaan maken.

:-( Wij woonden ver uit de buurt en ik was een dag of 3 na de geboorte voor een werkafspraak vlakbij en ik vroeg of ik even 5 min een cadeautje kon langsbrengen. Maar dat was ook te druk.

Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, maar ik had destijds wel wat moeite om mij hierin te verplaatsen.

Teovoeging: als de kinderen in de 2e of 3e week welkom waren geweest, had ik mij er totaal niet over verwonderd trouwens.
Dan heeft de kraamvrouw wat mij betreft echt last van aanstelleritis.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-09-2019 18:47
Maar weet je dan nu al zeker dat je behoefte hebt aan rust? Ik houd zelf totaal niet van veel visite en ben graag alleen. Ik zag ook tegen de kraamvisite op, maar tot mijn verbazing vond ik het echt ontzettend leuk.

Ik was apetrots op mijn kinderen en kon niet wachten ze aan iedereen te showen (oh, dat klinkt wel heel erg achteraf, ik geef de hormonen maar de schuld 😀).

Als ik daar behoefte aan blijk te hebben, dan is het veel leuker om te zeggen "hee het gaat super goed, kom jr langs?".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven