Overgang naar groep 3, intelligent kind, wie denkt/praat mee

20-06-2018 18:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er best een aantal (ervarings)deskundigen zijn op dit gebied, dus ik dacht laat ik toch maar een topic openen. Ik verwacht er best wat aan te hebben.

Zoon is behoorlijk intelligent (ik zeg bewust geen hb, hij is namelijk niet getest). Wat gedragsproblematiek gehad, dit is nu na observaties en goede tips richting de leerkracht zo goed als verdwenen (nog wel soms aanwezig, maar niet meer in zeer erge mate). De lijn zal doorgezet worden in groep 3 (denk aan: smileysysteem om goed gedrag te belonen, picto's voor het uitvoeren van meervoudige handelingen om bijvoorbeeld dwalen door de klas te voorkomen). Presteert behoorlijk onder op school op eigenlijk alle gebieden, school ziet dit gelukkig ook. Hij geeft bijvoorbeeld aan helemaal niet te kunnen lezen, maar leest 'stiekem' wel de opdrachten van andere kinderen aan ze voor om ze te vertellen wat ze moeten doen (dit ziet juf dus ook).

Nu straks dus groep 3. School is zeer meewerkend en staat voor van alles open, wat echt heel fijn is. Wat kan en ga ik doen om school en daarmee ook mijn kind zoveel mogelijk te helpen. Gedragsproblemen (is wat zwaar, maar wel erg boos worden, niet willen doen wat juf zegt en de klas storen horen er zeker bij) kwamen en komen voornamelijk voort uit verveling. Er komt nog een gesprek tussen leerkracht groep 3, zoon en mijzelf. Daarin wil ik graag afspraken maken over wat zoon straks aangeboden gaat krijgen (begin alsjeblieft niet bij 3+3=6 zeg maar, als je wil dat hij bij de les blijft). Wat zijn jullie ervaringen met scholen en welwillendheid van de school en vooral de leerkracht?

Hoe groot is de rol van de ouder bij kinderen met vermoedelijke hoge intelligentie? Ik ben overigens bereid daar een zeer grote rol in te spelen.

Met zoon is prima te praten en te overleggen, dat wil ik juf sowieso meegeven.
Zoon is ook enorm gebaat bij duidelijkheid en kaders. Hoe duidelijker hoe beter, als hij ruimte heeft, pakt hij die en is het enorm lastig hem weer terug te krijgen zeg maar.

Hoop geraaskal zo van mijn kant. Ik ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen van anderen...
Bryndise schreef:
20-06-2018 19:19
Schiet mij maar lek.
Dat is juist vrij kenmerkend voor kinderen die nooit ergens hun best voor hebben hoeven doen.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
20-06-2018 19:17
Die extra uitdaging is dus lastig, want hij wil niks.hij heeft nu wat werkboeken uit groep 3 en moet verplicht schrijven, dat vindt hij moeilijk en haakt dan dus af, want dat lukt niet in 1x perfect. Daarin gaan we nu ‘dwingen’.
Jaaaaa, iedereen in de groep lekker spelen en hij schrijven, dat gaat natuurlijk niet (wilden mijn kinderen ook niet)! Je hebt kans dat dat in groep 3 wel beter gaat omdat iedereen dan moet werken. En een combigroep kan erg fijn zijn als hij met de hogere klas mee mag doen.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Bryndise schreef:
20-06-2018 19:19
Schiet mij maar lek.
Is redelijk normaal hoor.
Dit soort motorische vaardigheden afdwingen te oefenen.
mariska1974 schreef:
20-06-2018 19:21
Eind groep 2 herkennen alle kinderen de letters van het alfabet, kunnen ze eenvoudige woordjes en zinnetjes lezen en kunnen eenvoudige sommetjes met plaatjes oplossen. Dat heeft niks met hoogbegaafdheid te maken. De een is wat sneller dan de ander. Die Van mij was geen vlotte vergeleken de rest maar bleek in groep 8 uiteindelijk best goed te scoren. Ik denk dat hij zich ook verveelde en daardoor geen uitdaging zag in het werk wat hij in groep 1/2 kreeg. Het kwam uiteindelijk wel goed...
Niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Kluitje schreef:
20-06-2018 19:22
Jaaaaa, iedereen in de groep lekker spelen en hij schrijven, dat gaat natuurlijk niet (wilden mijn kinderen ook niet)! Je hebt kans dat dat in groep 3 wel beter gaat omdat iedereen dan moet werken. En een combigroep kan erg fijn zijn als hij met de hogere klas mee mag doen.
Zo zit dat natuurlijk niet. Ze hebben in onze kleuterklas gewoon werkmomenten waarop alle kinderen werkjes op niveau doen. Spelen mag hij ook gewoon en hij mag ook lekker voor de bouwhoek kiezen op momenten.
Amaqanda schreef:
20-06-2018 19:17
Die extra uitdaging is dus lastig, want hij wil niks.hij heeft nu wat werkboeken uit groep 3 en moet verplicht schrijven, dat vindt hij moeilijk en haakt dan dus af, want dat lukt niet in 1x perfect. Daarin gaan we nu ‘dwingen’.
Mijn zoon kon ook niet schrijven toen hij in groep 3 terecht kwam. Wel spellen, en lezen, en rekenen, maar schrijven was fijnmotorisch gesproken een brug te ver. Wij hebben niks gedwongen, voor in het pluswerkboekje mocht ie de letters uit de krant knippen en opplakken en voor de langere verhalen gebruikte hij Word (want typen kon ie dan weer wel). Een jaar later zijn we alsnog begonnen met schrijfonderwijs en toen ging het wel.
Nemaìn’ schreef:
20-06-2018 19:20
Waarom?
Loep en negeer.
Sansa_ schreef:
20-06-2018 19:21
Dat is juist vrij kenmerkend voor kinderen die nooit ergens hun best voor hebben hoeven doen.
Of extreem perfectionistisch zijn én willen begrijpen waarom iets moet/gaat zoals het moet/gaat.
En dus eerst een jaar aan het bedenken zijn hoe je nou moet fietsen voordat ze ook echt gaan fietsen.
Anders wacht je eerst even af tot groep 7.
Eerder kunnen lezen en schrijven zegt namelijk weinig tot niets.
Concentreer je liever op gedrag.
Bryndise schreef:
20-06-2018 19:32
Anders wacht je eerst even af tot groep 7.
Eerder kunnen lezen en schrijven zegt namelijk weinig tot niets.
Concentreer je liever op gedrag.
Top advies.
Star² schreef:
20-06-2018 19:30
Loep en negeer.
:sherlock:
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-06-2018 19:34
Top advies.

Slotje er op, ik ben klaar zie ik :-D
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2018 19:27
Mijn zoon kon ook niet schrijven toen hij in groep 3 terecht kwam. Wel spellen, en lezen, en rekenen, maar schrijven was fijnmotorisch gesproken een brug te ver. Wij hebben niks gedwongen, voor in het pluswerkboekje mocht ie de letters uit de krant knippen en opplakken en voor de langere verhalen gebruikte hij Word (want typen kon ie dan weer wel). Een jaar later zijn we alsnog begonnen met schrijfonderwijs en toen ging het wel.
Spellen en lezen kan hij inderdaad al. Hij legt nu wel eens letters bij voorwerpen op school, maar ja, dat kan hij dus al.

Nemain, dat perfectionistische is herkenbaar. Toevallig ook in het observatieverslag een opmerking over, hij is extreem kritisch op zijn schrijfwerk en vind het dan ook niet goed genoeg en haakt dan af.
Amaqanda schreef:
20-06-2018 19:40
Slotje er op, ik ben klaar zie ik :-D
Waren maar meer mensen zo wijs.
Amaqanda schreef:
20-06-2018 19:44

Nemain, dat perfectionistische is herkenbaar. Toevallig ook in het observatieverslag een opmerking over, hij is extreem kritisch op zijn schrijfwerk en vind het dan ook niet goed genoeg en haakt dan af.
Herkenbaar hoor.
Misschien eens kijken naar iets van faalangsttraining. Niet dat het hier geholpen heeft, maar niet geschoten is altijd mis. En dan natuurlijk wel lekker onder schooltijd :P
Bryndise schreef:
20-06-2018 19:32
Anders wacht je eerst even af tot groep 7.
Eerder kunnen lezen en schrijven zegt namelijk weinig tot niets.
Concentreer je liever op gedrag.
ja joh.
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2018 19:48
ja joh.
Ja.
Alle reacties Link kopieren
mariska1974 schreef:
20-06-2018 19:21
Eind groep 2 herkennen alle kinderen de letters van het alfabet, kunnen ze eenvoudige woordjes en zinnetjes lezen en kunnen eenvoudige sommetjes met plaatjes oplossen. Dat heeft niks met hoogbegaafdheid te maken. De een is wat sneller dan de ander. Die Van mij was geen vlotte vergeleken de rest maar bleek in groep 8 uiteindelijk best goed te scoren. Ik denk dat hij zich ook verveelde en daardoor geen uitdaging zag in het werk wat hij in groep 1/2 kreeg. Het kwam uiteindelijk wel goed...
Alle letters van het alfabet herkennen is iets anders als lezen en lezen is niet iets wat standaard elk kind kan eind groep 2. Woordherkenning is wel iets wat veel kinderen hebben, maar ook dat heeft niks met lezen te maken.

2 bananen en 3 bananen vanaf een plaatje bij elkaar optellen is ook wat anders dan sommen uitrekenen dmv optellen en aftrekken van getallen tussen de 0 en 100.
Alle reacties Link kopieren
Het type school bepaalt ook wel hoe er met een kind wordt omgegeaan. Die van mij zaten op een uberblanke montessorischool met hoogopgeleide ouders. Kunnen lezen in groep 3 was echt vrij standaard.
Voordeel van bijvoorbeeld montessori-onderwijs is dat kinderen in hun eigen tempo kunnen werken. Klas overslaan kwam ook niet voor, wie in groep 8 klaar was deed vast wiskunde, latijn of leerde een vreemde moderne taal.
lilalinda schreef:
20-06-2018 19:51
Het type school bepaalt ook wel hoe er met een kind wordt omgegeaan. Die van mij zaten op een uberblanke montessorischool met hoogopgeleide ouders. Kunnen lezen in groep 3 was echt vrij standaard.
Voordeel van bijvoorbeeld montessori-onderwijs is dat kinderen in hun eigen tempo kunnen werken. Klas overslaan kwam ook niet voor, wie in groep 8 klaar was deed vast wiskunde, latijn of leerde een vreemde moderne taal.
Ja, en dan zit je in de brugklas weer te piepen. Van een klas overslaan gaat een kind trouwens heus niet dood hoor.
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2018 19:53
Ja, en dan zit je in de brugklas weer te piepen. Van een klas overslaan gaat een kind trouwens heus niet dood hoor.
Maar wel de hele sociaal emotionele ontwikkeling naar de knoppen. Trauma’s for life.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-06-2018 19:51
Het type school bepaalt ook wel hoe er met een kind wordt omgegeaan. Die van mij zaten op een uberblanke montessorischool met hoogopgeleide ouders. Kunnen lezen in groep 3 was echt vrij standaard.
Voordeel van bijvoorbeeld montessori-onderwijs is dat kinderen in hun eigen tempo kunnen werken. Klas overslaan kwam ook niet voor, wie in groep 8 klaar was deed vast wiskunde, latijn of leerde een vreemde moderne taal.
Kind zit op montessori.
Hier kunnen overigens volgens mij praktisch alle groep 2 kinderen ondertussen beginnend lezen/woorden herkennen, maar dat gaat dan echt over de 3-letterwoorden bal, pop, tol en dergelijke. Van wat ik een beetje hoor in de wandelgangen en dergelijke.
Mijn hb-kind is gedrild (door ons) in tafels (dat heb ik hier wel vaker gezegd). Volgens de juf kende ze ze allang uit haar hoofd, maar dat was niet zo, ze rekende ze gewoon uit. Omdat de andere kinderen een wat langzamere processor hebben (dat zie ik aan mijn andere kind), vond de juf daar verder niets van. Wij kennen haar beter natuurlijk, dus wij wisten dat ze ze niet had geautomatiseerd.

Dit is een heel ander type kind en de dingen die bij kinderen met een gemiddelde intelligentie kunnen, kunnen bij deze kinderen niet en vice versa.

Of optie twee: we zijn allemaal hoogmoedige ouders die hun eigen minderwaardigheidscomplex proberen uit te leven via de volstrekt fictieve intelligentie van ons gebroed.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2018 19:53
Ja, en dan zit je in de brugklas weer te piepen. Van een klas overslaan gaat een kind trouwens heus niet dood hoor.
Eens.
School heeft hier overigens prima beleid voor ook. Zo wordt elk half jaar bekeken hoe ver een kind is, versnellen is dan zeker een optie. Andere kant op ook trouwens, blijven zitten in groep 3 en halverwege het jaar doorstromen naar groep 4.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon heel even afwachten hoe het in groep 3 gaat? Ik snap dat je de manier van benaderen wilt voortzetten, want dat helpt hem blijkbaar qua hoe zich te gedragen.
Maar waarom al denken aan verrijking etc? Groep 3, en dan ook nog eens een combiklas, is al heel anders dan de kleuterklas. Spelen is al niet echt meer aan de orde, dat opzich is al een hele grote verandering. Hij zal zich meer moeten concentreren.

En je hebt lezen en begrijpend lezen he.
Mijn zoontje liep ook ver voor toen hij naar groep 3 ging, zat al snel op leesniveau van groep 4 qua snelheid etc, maar aan het begin geen enkel benul van wat hij las.

Ja ik heb me ook zorgen gemaakt of hij zich niet zou gaan vervelen, maar dat is totaal niet het geval. Ook het voordeel van een combiklas en 2 meesters die hem al mee hebben genomen in lessen van groep 4. En ja nu zit hij op sommige gebieden ook al weer op begin groep 5 niveau, dus nu wel uitgesproken hoe we dat volgend schooljaar gaan doen.

Ik wil vooral zeggen dat je ook de verandering van kleuter naar groep 3 niet moet onderschatten. Laat hem eerst gewoon even wennen, voordat je er al allemaal testjes en programma's op losgooit.
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening, met een kind in dezelfde situatie (alleen dan niet de 'gedragsproblemen')

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven