Overgang naar groep 3, intelligent kind, wie denkt/praat mee

20-06-2018 18:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er best een aantal (ervarings)deskundigen zijn op dit gebied, dus ik dacht laat ik toch maar een topic openen. Ik verwacht er best wat aan te hebben.

Zoon is behoorlijk intelligent (ik zeg bewust geen hb, hij is namelijk niet getest). Wat gedragsproblematiek gehad, dit is nu na observaties en goede tips richting de leerkracht zo goed als verdwenen (nog wel soms aanwezig, maar niet meer in zeer erge mate). De lijn zal doorgezet worden in groep 3 (denk aan: smileysysteem om goed gedrag te belonen, picto's voor het uitvoeren van meervoudige handelingen om bijvoorbeeld dwalen door de klas te voorkomen). Presteert behoorlijk onder op school op eigenlijk alle gebieden, school ziet dit gelukkig ook. Hij geeft bijvoorbeeld aan helemaal niet te kunnen lezen, maar leest 'stiekem' wel de opdrachten van andere kinderen aan ze voor om ze te vertellen wat ze moeten doen (dit ziet juf dus ook).

Nu straks dus groep 3. School is zeer meewerkend en staat voor van alles open, wat echt heel fijn is. Wat kan en ga ik doen om school en daarmee ook mijn kind zoveel mogelijk te helpen. Gedragsproblemen (is wat zwaar, maar wel erg boos worden, niet willen doen wat juf zegt en de klas storen horen er zeker bij) kwamen en komen voornamelijk voort uit verveling. Er komt nog een gesprek tussen leerkracht groep 3, zoon en mijzelf. Daarin wil ik graag afspraken maken over wat zoon straks aangeboden gaat krijgen (begin alsjeblieft niet bij 3+3=6 zeg maar, als je wil dat hij bij de les blijft). Wat zijn jullie ervaringen met scholen en welwillendheid van de school en vooral de leerkracht?

Hoe groot is de rol van de ouder bij kinderen met vermoedelijke hoge intelligentie? Ik ben overigens bereid daar een zeer grote rol in te spelen.

Met zoon is prima te praten en te overleggen, dat wil ik juf sowieso meegeven.
Zoon is ook enorm gebaat bij duidelijkheid en kaders. Hoe duidelijker hoe beter, als hij ruimte heeft, pakt hij die en is het enorm lastig hem weer terug te krijgen zeg maar.

Hoop geraaskal zo van mijn kant. Ik ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen van anderen...
Mijn tip, zorg dat je van te voren een plan hebt dus inderdaad starten met de zon lijn, zorg dat je weet dat voor groep drie ook rekentijgers bestaat maar realiseer je dat heel veel afhangt van je kind en van de leerkracht.
Veel compacten en verrijken vraagt toch een bepaalde zelfstandigheid en niet ieder kind kan dat op jonge leeftijd. Daar liep mijn jongste op vast.
Hij had veel bevestiging nodig van de juf dat hij het goed deed maar de juf had 28 andere kinderen in de klas.
En een combiklas heeft inderdaad als nadeel dat je kind makkelijk gaat mee luisteren met hogere groepen. Dus is hij dan klaar of gaat hij zich vervelen.
Alle reacties Link kopieren
Ohw...ik had jullie reacties nog niet gelezen! Zoek het idd goed uit en bel rond. Richt je op mensen die door ervaring van anderen met hen, goed uit de bus komen. Mond -tot-mond reclame is naast fijn voor dat specifieke bedrijf, veelal ook meer betrouwbaar.
enn wijzigde dit bericht op 20-06-2018 21:31
Reden: EDIT: Anders loopt het gesprek wel heeeeeel bijzonder
5.77% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Amaqanda schreef:
20-06-2018 20:29
Er zijn inderdaad meer signalen. Maar ik voel opzich niet de behoefte om daar heel uitgebreid op in te gaan.

Er zijn genoeg mensen die prima reacties geven waar ik wat aan heb en waar het topic voor bedoeld was voor mij, dar is erg fijn.
Dit was niet als kritiek bedoeld hoor. Eerder andersom. Er is zoveel meer waaraan je dingen merkt dan lezen en rekenen.

Dat geldt dus ook voor kinderen die niet vroeg lezen. Heel jammer als intelligentie niet wordt opgemerkt omdat het leesniveau bijvoorbeeld niet bijzonder is.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
20-06-2018 21:23
Ohw...ik had jullie reacties nog niet gelezen! Zoek het idd goed uit en bel rond. Richt je op mensen die door ervaring van anderen met hen, goed uit de bus komen. Mond op mond reclame is naast fijn voor dat specifieke bedrijf, veelal ook meer betrouwbaar.
Mond-tot-mondreclame is het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-06-2018 21:28
Mond-tot-mondreclame is het.
Oh ok.
Lekker bekken dan maar? :rofl:

EDIT: aangepast.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
20-06-2018 21:29
Oh ok.
Lekker bekken dan maar? :rofl:

EDIT: aangepast.

Precies :proud:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
TO jouw zoon lijkt erg op mijn jongste. Die rekent nog steeds op zijn eigen manier en dat is wel een dingetje met wiskunde nu (VO). Want daar moet hij de stapjes van de leraar volgen én opschrijven in de toets. Zoon had zijn eigen leerlijn en bij rekenen is dat wel aardig mis gegaan. Hij zat met rekenen in een hogere klas, maar beide docenten hielden hem niet in de gaten, waardoor hij er lekker doorheen glipte (citoscores waten hoog dus dat viel niet op). Dus ik zou zeker letten op goede begeleiding, juist ook voor vakken waar hij voorloopt.

Verder zou ik zeker niet gaan afdwingen waar hij slecht(er) in is. Dat zou ik hem lekker mee laten doen met zijn eigen groep. Hij zit in groep 2, dus schrijven hoeft nog niet. Dat komt vanzelf als de rest het ook gaat doen. Door afdwingen wordt het een dingetje en voedt je zijn afkeer. Als het net zo'n autonoom kind is als de mijne heeft hij vervolgens jarenlang een bloedhekel aan schrijven. Dus: laten doorgaan in de dingen waarin hij voorloopt en die hij leuk vindt (met begeleiding) en de rest gewoon laten gebeuren met zijn klasgenootjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind rekent inderdaad ook heel goed, maar op haar geheel eigen manier. Op het moment heeft ze een schrift waarin zij haar manier opschrijft en de juf haar manier. Dan kan dochter dat vergelijken en hopelijk komt ze zo tot een efficiënte manier van rekenen. Dochter is wel wat ouder dan jouw zoon.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Even een update dacht ik :-D

Zoon is ondertussen redelijk gewend in groep 3. Hij heeft het naar zijn zin en de klik met juf is goed.

Doorgetoetst op avi naar M5

Komende weken krijgt hij de cito M3, dan op het reguliere moment in januari cito E3 en dan kan hij verder op M4 niveau. Dat is voor nu in elk geval het plan. Einde van het jaar kijken we met de ib-er opnieuw: 2 citomomenten om door te toetsen tot E4 of is M4 prima en doen we E4 volgend jaar.

Ergotherapie is ook opgestart, we zijn nu zijn sensomotorisch functioneren in kaart aan het brengen. Voor zoon is het uurtje per week uit de klas de voornaamste reden dat hij ergo heel leuk vindt XD

We zullen zien wat hij er van maakt allemaal. Juf maakt zich geen zorgen. Ik wel, maar dat zit ook in mij. School is wel fijn, communiceert veel en zien mijn kind denk ik goed.
Alle reacties Link kopieren
Toch nog maar eens een update.

Vastgelopen in groep 4.
Nieuwe juf had het over oppositioneel opstandig gedrag, expres storen tijdens instructies, werk niet maken. Kortom: vervelend kind.

Ik heb onderzoek laten doen. Begaafdheidsonderzoek.
Op eigen initiatief

Conclusie: hoogbegaafd (combinatie van IQ met zijnskenmerken hoogbegaafdheid en creatief denken).

Na het handelingsplan van school waarin hij niet meer mocht buitenspelen bij werk niet af en hij verplicht voor een beloning 5x per dag naar instructie moet luisteren (die hij haat want saai en ik weet het allemaal al, ik wil aan de slag) en zich door een maatje (??? Serieus) uit de klas moest laten begeleiden (waarop dan?) En op mijn aangeven dat hij zich verveelt en uitdaging nodig heeft, wordt dan weer niet gehandeld, want dan willen ze eerst bewijs.

Donderdag is de conclusie van het onderzoek naar school gegaan. Nu lekker 2 weken vakantie en eerste week na de vakantie is een gesprek aangevraagd. Nou ja, we zullen zien....
Alle reacties Link kopieren
Oh, oud topic.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Amaqanda schreef:
21-12-2019 11:02
Toch nog maar eens een update.

Vastgelopen in groep 4.
Nieuwe juf had het over oppositioneel opstandig gedrag, expres storen tijdens instructies, werk niet maken. Kortom: vervelend kind.

Ik heb onderzoek laten doen. Begaafdheidsonderzoek.
Op eigen initiatief

Conclusie: hoogbegaafd (combinatie van IQ met zijnskenmerken hoogbegaafdheid en creatief denken).

Na het handelingsplan van school waarin hij niet meer mocht buitenspelen bij werk niet af en hij verplicht voor een beloning 5x per dag naar instructie moet luisteren (die hij haat want saai en ik weet het allemaal al, ik wil aan de slag) en zich door een maatje (??? Serieus) uit de klas moest laten begeleiden (waarop dan?) En op mijn aangeven dat hij zich verveelt en uitdaging nodig heeft, wordt dan weer niet gehandeld, want dan willen ze eerst bewijs.

Donderdag is de conclusie van het onderzoek naar school gegaan. Nu lekker 2 weken vakantie en eerste week na de vakantie is een gesprek aangevraagd. Nou ja, we zullen zien....
Verwacht je dat school iets met de resultaten gaat doen? School van mijn dochter deed er weinig mee (wat ik ook verwacht had, we hadden toen toch al de beslissing genomen om naar een andere school te gaan).

Mijn jongste zoon vertoont hetzelfde gedrag, maar met dat verschil dat zijn school dat als een teken ziet dat zijn werk aangepast moet worden (want te makkelijk). Zij vinden het juist een pré dat hij het in gedrag zo duidelijk laat zien. Dat is dus een totaal andere benadering.
Die tweede helft van dit jaar bij deze juf gaat nog lang worden.

Is er een school in de buurt waar men beter om kan gaan met slimme kinderen? Dan zou ik daar eens gaan kijken.

Sterkte!
Met dat 'handelingsplan' ben je toch niet akkoord gegaan he?
Alle reacties Link kopieren
Nou lekker dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
21-12-2019 12:03
Met dat 'handelingsplan' ben je toch niet akkoord gegaan he?
Natuurlijk niet. Eerste week januari gesprek.
Eerste vraag: kunnen en willen jullie bieden wat hij op basis van uitkomsten verslag nodig heeft. Zo nee, andere school.

Zo ja, gaan we in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Maar moet hij luisteren naar instructie van groep 4 of 5?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
21-12-2019 12:16
Maar moet hij luisteren naar instructie van groep 4 of 5?
Eigen instructie, eigen groep.

En niet klieren tijdens snap ik, maar moeten luisteren snap ik niet. Laat hem gewoon aan de gang gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hè Ei, wat rot dat het weer vastloopt.

Hopelijk gaat de uitslag van het onderzoek een beetje meehelpen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
21-12-2019 11:32
Verwacht je dat school iets met de resultaten gaat doen? School van mijn dochter deed er weinig mee (wat ik ook verwacht had, we hadden toen toch al de beslissing genomen om naar een andere school te gaan).

Mijn jongste zoon vertoont hetzelfde gedrag, maar met dat verschil dat zijn school dat als een teken ziet dat zijn werk aangepast moet worden (want te makkelijk). Zij vinden het juist een pré dat hij het in gedrag zo duidelijk laat zien. Dat is dus een totaal andere benadering.
Ik hoop het. Ik verwacht weerstand, maar wil ze toch een kans geven, tot het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
21-12-2019 12:19
Eigen instructie, eigen groep.

En niet klieren tijdens snap ik, maar moeten luisteren snap ik niet. Laat hem gewoon aan de gang gaan.
Ja precies. Of laat hem bij groep 5 zitten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
21-12-2019 16:01
Ja precies. Of laat hem bij groep 5 zitten.
Dit en als dat om welke reden dan ook niet mogelijk is (denk aan een hele drukke groep oid) dan kan kind tijdens een instructie toch alvast aan het werk? ja, dan is hij sneller klaar maar ik mag toch aannemen dat er dan meer uitdagend werk op hem ligt te wachten. Werk waarover hij na moet denken? Wellicht op een device en met programma's die bij de start zijn ontwikkelingsniveau vaststellen en van daaruit oefeningen klaar zetten waarin hij wordt uitgedaagd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
21-12-2019 11:02
En op mijn aangeven dat hij zich verveelt en uitdaging nodig heeft, wordt dan weer niet gehandeld, want dan willen ze eerst bewijs.
Donderdag is de conclusie van het onderzoek naar school gegaan.
Dan idd eerst maar even afwachten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-12-2019 16:08
Dit en als dat om welke reden dan ook niet mogelijk is (denk aan een hele drukke groep oid) dan kan kind tijdens een instructie toch alvast aan het werk? ja, dan is hij sneller klaar maar ik mag toch aannemen dat er dan meer uitdagend werk op hem ligt te wachten. Werk waarover hij na moet denken? Wellicht op een device en met programma's die bij de start zijn ontwikkelingsniveau vaststellen en van daaruit oefeningen klaar zetten waarin hij wordt uitgedaagd.
Het klinkt allemaal zo logisch he...
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
21-12-2019 17:14
Het klinkt allemaal zo logisch he...
Nou ja voor mij is het zo logisch. Ik denk dat dit geldt voor meer mensen die in het onderwijs werken
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven