Overweging co-ouderschap naar bezoekregeling

22-05-2020 18:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren co-ouderschap overweeg ik om over te gaan naar bezoekregeling.
Voor alle duidelijkheid ik hou zielsveel van mijn zoon. Hij is nu 9 jaar. Een week woont hij om en om bij zn vader en bij mij. Sinds mijn ex getrouwd is is hij veranderd. De laatste jaar vooral veel ruzies en verwijten naar elkaar toe. Ex verdraaid alles wat ik zeg in een poging om de vrede te bewaren. Mijn zoon lijdt hier veel aan. Ik zelf ben niet zo heel streng. Mijn ex heeft 1000 regels en wil dat ik ook zijn regels ga toepassen. En behalve dat hechten we ook waarde aan totaal verschillende dingen. Het probleem is dat ik zelf al een jaar op mijn tenen loop om te voorkomen dat ik burnout krijg. Nu is mijn ex geen slecht mens, alleen hebben we totaal verschillende achtergronden.

Graag zou ik jullie ervaringen willen lezen, wat er komt kijken als ik een bezoekregeling zou aanvragen. Dan denk ik zelf aan om het weekend en de helft van de vakantie dagen. Ik zou echt graag willen dat mijn zoon niet zoveel stress ervaart door steeds weer een andere huishouding aan te treffen.
Wat alimentatie betreft, hoop ik dat ik dat via een spaarrekening voor mijn zoon kan afhandelen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
captain_hindsight schreef:
22-05-2020 19:54
Denk dat de forummers dit ook wel denken, maar ik vind dit wel verfrissend eigenlijk :mrgreen:
Juist, alsof TO dat kan aanvragen bij de rechten op grond van het niet eens zijn met elkaars opvoedtechnieken.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 19:57
21.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
22-05-2020 19:45
Heel veel moeders willen het ook niet ;-) en rechter kent dan echt niet altijd toch co-ouderschap toe als als vader dat wil en moeder niet.
Niet altijd maar wel vrijwel altijd hoor. Co-ouderschap is het standaard uitgangspunt en vaders die dat echt willen en mogelijk maken krijgen het in de regel ook gewoon.
Positivevibes schreef:
22-05-2020 19:56
Niet altijd maar wel vrijwel altijd hoor. Co-ouderschap is het standaard uitgangspunt en vaders die dat echt willen en mogelijk maken krijgen het in de regel ook gewoon.
Nope.
pejeka schreef:
22-05-2020 19:24
Als die moeder net zo goed als die vader fulltime zou werken, zouden ze beiden dezelfde sterke argumenten hebben, of niet?
Het is geen sterk argument. Kinderen zijn geen optie, ze zouden je prioriteit moeten zijn, of je nu niet werkt of altijd. Ze zijn er, dus je zorgt ervoor. Helaas is dit voor veel ouders nog altijd niet vanzelfsprekend.
captain_hindsight schreef:
22-05-2020 19:55
Zeg dit ook even tegen alle ouders in je omgeving die hun kind om het weekend ontvangen, wil je?
Ik ken geen ouders die alleen een weekendregeling hebben. Maar als een vriendin van mij haar kinderen opgeeft omdat de strijd met haar kind of dat met haar ex niet wil aangaan dan zal ik dit zeker zeggen en hulp aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
22-05-2020 20:01
Nope.
Zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je ook meeschrijft TO.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Positivevibes schreef:
22-05-2020 20:11
Zeker wel.
Vertel je dat ook even tegen een vader die ik ken?

Maar in het geval van TO kan ze een weekendregeling wel vergeten, aangezien er een functionerend co-ouderschap is.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
22-05-2020 20:22
Vertel je dat ook even tegen een vader die ik ken?

Maar in het geval van TO kan ze een weekendregeling wel vergeten, aangezien er een functionerend co-ouderschap is.
Heel vervelend voor de vader die jij kent, maar die is uiteraard niet maatgevend voor iedereen.

Even beter lezen. Ik schrijf letterlijk dat het niet altijd maar in de regel wel zo is. Niet altijd dus.
Positivevibes schreef:
22-05-2020 20:30
Heel vervelend voor de vader die jij kent, maar die is uiteraard niet maatgevend voor iedereen.

Even beter lezen. Ik schrijf letterlijk dat het niet altijd maar in de regel wel zo is. Niet altijd dus.
Ja....maar! Ze kent er wel 1 die....
To, ben je er nog?
Positivevibes schreef:
22-05-2020 20:30
Heel vervelend voor de vader die jij kent, maar die is uiteraard niet maatgevend voor iedereen.

Even beter lezen. Ik schrijf letterlijk dat het niet altijd maar in de regel wel zo is. Niet altijd dus.
In het tweede deel van je post klonk je anders vrij stellig. Daar reageerde ik op.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
22-05-2020 20:01
Nope.
Wel.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
22-05-2020 19:56
Niet altijd maar wel vrijwel altijd hoor. Co-ouderschap is het standaard uitgangspunt en vaders die dat echt willen en mogelijk maken krijgen het in de regel ook gewoon.
Yep.
Er zijn veel vaders die liever een zielig verhaal ophangen, dan toe te geven dat ze hun werk belangrijker vinden dan hun kinderen, of dat ze het te zwaar vinden om veel voor hun kinderen te zorgen zonder de moeder erbij die de kar trekt.

Het wekt veel meer sympathie als je zegt dat je wel meer voor je kinderen wil zorgen, maar het niet kan, om allerlei redenen. De tiran-ex die de kinderen opeist is een van de meest populaire verhalen.
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 21:13
Er zijn veel vaders die liever een zielig verhaal ophangen, dan toe te geven dat ze hun werk belangrijker vinden dan hun kinderen, of dat ze het te zwaar vinden om veel voor hun kinderen te zorgen zonder de moeder erbij die de kar trekt.

Het wekt veel meer sympathie als je zegt dat je wel meer voor je kinderen wil zorgen, maar het niet kan, om allerlei redenen. De tiran-ex die de kinderen opeist is een van de meest populaire verhalen.
Die van mij zei dat als ie zoon meer dan eens per 14 dagen en enkele extra dagen in de vakantie zou hebben, hij onvoldoende aan zijn rust toe zou komen.

Vanaf het moment dat Zoon zelf naar school kon en Ex naar een andere plaats ging verhuizen, begon ie te zeuren over een co-ouderschap. :puh:
Plopper schreef:
22-05-2020 21:31
Die van mij zei dat als ie zoon meer dan eens per 14 dagen en enkele extra dagen in de vakantie zou hebben, hij onvoldoende aan zijn rust toe zou komen.

Vanaf het moment dat Zoon zelf naar school kon en Ex naar een andere plaats ging verhuizen, begon ie te zeuren over een co-ouderschap. :puh:
In de tijd dat mijn ouders zijn gescheiden was de “om het weekend regeling” de norm. Mijn vader wilde ons wel, maar dan steeds maar 1 tegelijk. Ja doei, zei m’n moeder, ze komen gewoon allemaal. :HA:
Alle reacties Link kopieren
@Muizer,

Bedankt voor je reactie.
Nee, ik zou mijn zoon niet zo weinig willen zien.
Maar ik zie ook dat hij stress ervaart door het heen en weer geslinger.
Ik zou wel willen touwtrekken omdat ik mijn kind bij me wil houden. Maar dat doet hem geen goed.
Ook weet ik dat hij een vaders kindje is. Ik heb tijdens een gesprek aan hem gevraagd of hij niet liever standaard bij een van de ouders is. Zodat hij alleen om het weekend en de helft van de vakantie dagen bij de ander is. Hij gaf aan dat dat hem wel wat meer rust zou geven.
Maar het is nog niet zo ver, ik ben aan het overwegen. Binnenkort starten we met een mediator. Ik wil ook rustig kijken of we er in de huidige situatie wat aan kunnen doen.
Mijn zoon is gevoelig en heeft last van veranderingen. Hij moet steeds wennen en dat wil ik hem niet aandoen. Helemaal niet nu zijn vader van alles eist en dat ook probeert bij mij door te voeren.
Omdat ik mijn verleden aan het verwerken ben heb ik al jaren geen relatie. Mijn ex is getrouwd en ondanks dat ik het niet met hem eens ben, is mijn zoon nog altijd gek op hem.
De oorzaak is dat sinds zijn vader getrouwd is hij heel erg veranderd is. Ik probeer hem tegemoet te komen in sommige eisen, maar dan draait hij alles om en beschuldigd me van alles.
Om de week heb ik alle tijd voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat veel reacties mensen, het doet me echt super goed. Bedankt allemaal. Ik probeer in ieder geval jullie vragen te beantwoorden. Maar dat kan nog even duren. Het is altijd nog een overweging. Het is nog niet aangevraagd. Wel binnenkort een mediator. Dit omdat de vader hier moeilijk over doet. Maar misschien is het ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 en Herfstblaadje

Hoofdverblijf wordt dan bij de vader. Maar het is nog een overweging.

Rektmylife123

Strenger is geen optie. Ik heb drie kinderen, de jongste is een nakomer en ze zijn alle drie super beleefd.

Mijn ex heeft echt extreme regels. Maar hij doet het voornamelijk om mij dwars te zitten.
Je zoon is 9, kan hij binnenkort niet meer zelfstandig doen? Wonen jullie dicht bij elkaar? En dan zelf bepalen wanneer hij waar is?
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
22-05-2020 21:00
In het tweede deel van je post klonk je anders vrij stellig. Daar reageerde ik op.
Ja ik ben er stellig over dat dit meestal het geval is.

Gewoon even beter lezen dus.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster,

Nee, dit is echt de eerste keer dat ik op een forum reageer. Ik kijk er erg van op dat ik in een korte tijd zoveel reacties krijg.

Tess1981,
Het gaat echt om het getouwtrek. Ik probeer zo min mogelijk aan hem te trekken, maar vader doet dat wel. Dit zorgt voor veel onrust en hij krijgt daar stress van. Ik ben al 29 jaar moeder. Twee kinderen uit een huwelijk heb ik echt alleen opgevoed en zijn perfect terecht gekomen.
Het gaat echt niet om mij! of om het voor mij leefbaar te maken. Maar houden van je kind betreft ook keuzes maken. En hem opgeven zal ik nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
22-05-2020 19:56
Niet altijd maar wel vrijwel altijd hoor. Co-ouderschap is het standaard uitgangspunt en vaders die dat echt willen en mogelijk maken krijgen het in de regel ook gewoon.
Tja, ik geloof dat de rechter die kennis van ons gezien heeft toch niet jouw standpunt deelt.
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat het kan zijn dat hij op zijn 14 weer iets anders wil / nodig heeft dan nu.

Kan zijn dat hij na 3 jaar of wat alleen de weekends bij jou je weer mist en misschien terug vaker wil komen.
Of dat hij zelfs gewoon totaal wil switchen.


Als er dus al iets op papier zou komen, zou ik zorgen dat het mogelijk is om dat regelmatig te herzien naar wat zoon wil.
Zeker als hij straks gaat puberen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven