Overweging co-ouderschap naar bezoekregeling

22-05-2020 18:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren co-ouderschap overweeg ik om over te gaan naar bezoekregeling.
Voor alle duidelijkheid ik hou zielsveel van mijn zoon. Hij is nu 9 jaar. Een week woont hij om en om bij zn vader en bij mij. Sinds mijn ex getrouwd is is hij veranderd. De laatste jaar vooral veel ruzies en verwijten naar elkaar toe. Ex verdraaid alles wat ik zeg in een poging om de vrede te bewaren. Mijn zoon lijdt hier veel aan. Ik zelf ben niet zo heel streng. Mijn ex heeft 1000 regels en wil dat ik ook zijn regels ga toepassen. En behalve dat hechten we ook waarde aan totaal verschillende dingen. Het probleem is dat ik zelf al een jaar op mijn tenen loop om te voorkomen dat ik burnout krijg. Nu is mijn ex geen slecht mens, alleen hebben we totaal verschillende achtergronden.

Graag zou ik jullie ervaringen willen lezen, wat er komt kijken als ik een bezoekregeling zou aanvragen. Dan denk ik zelf aan om het weekend en de helft van de vakantie dagen. Ik zou echt graag willen dat mijn zoon niet zoveel stress ervaart door steeds weer een andere huishouding aan te treffen.
Wat alimentatie betreft, hoop ik dat ik dat via een spaarrekening voor mijn zoon kan afhandelen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
TO: is het een idee om, naast de mediator, ook een professional op het gebied van kinderen in de arm te nemen? Die kunnen vaak wat objectiever naar situaties kijken en ook een objectieve derde persoon voor je zoon zijn, zodat de beste beslissing mogelijk gemaakt kan worden.

Ik vind het heel erg voor je spreken dat je zo'n stap terug wilt doen in het leven van je zoon, sterkte met deze situatie. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Wissewis,

Nee, ik wil me kind niet laten opgroeien in een wereld met 1000 regels waarvan er 900 onzin zijn.

Ik ben heel blij met alle reacties die ik gekregen heb. Ik kijk hoe het afloopt bij de mediator. Mijn ex is er stellig van overtuigd dat ik regels in de covenant overtreed. Ik ben echt niet iemand die zomaar opgeeft. Soms denk ik dat het beter is omdat er zoveel aan dat jochie getrokken wordt.

Sorry allemaal voor mijn late reacties, ik had verwacht dat de goedkeuring wat langer zou duren.
Alle reacties Link kopieren
Plopper,

We gaan sinds kort naar jeugdhulp. Ex had een aantal jaar geleden afgezegd omdat hij niet eens was met de hulpvraag die ik stelde. Hij vond dat we door bespreken van dagritme konden oplossen. Dat heb ik toen afgewezen. Geen jeugdzorg - geen dagritme afstemming. Nu ziet hij wel in dat hij de hulp nodig heeft. Omdat zijn huidige vrouw dat vind. Daar komt ook een mediator bij.

Het besluit heb ik nog niet gemaakt. Ik blijf wel in het belang van mijn zoon denken.
Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss,

Dankje, het doet me goed dat je begrijpt dat ik niet zomaar mijn kind wil opgeven.

Ik ga eerst proberen om het via een de mediator op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Tante Olivia,

Nee, ik heb twee kinderen uit een huwelijk al vroeg in mijn eentje opgevoed. Ik ben al 29 jaar moeder.
Alle reacties Link kopieren
Tante Olivia,

Ex zou er niet mee instemmen om kind zelf te laten bepalen waar hij woont. Hij heeft autistische trekjes. Ook met verjaardagen doet hij moeilijk als het in zijn week is.
Forevermom schreef:
22-05-2020 22:44
,
Nee, ik wil me kind niet laten opgroeien in een wereld met 1000 regels waarvan er 900 onzin zijn.
.
Dus je wilt je ex met een weekendregeling afschepen en zelf meer zorg op je nemen?
Alle reacties Link kopieren
Wat een intens verdrietige situatie :hug: Voor je beslissingen neemt die lastig terug te draaien zijn, zou ik externe hulp inroepen. Ik las dat je daar al mee bezig bent, dat is heel goed. Misschien zou het al kunnen helpen als je met meer afstand kunt kijken naar de eisen van je ex. Als je zijn eisen kunt aanhoren en ze vervolgens kunt parkeren zonder je je er door aangesproken te voelen of het idee te hebben dat je er iets mee moet.

Heel veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
23-05-2020 09:39
.
Dus je wilt je ex met een weekendregeling afschepen en zelf meer zorg op je nemen?
Dat zal heel erg moeilijk gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
22-05-2020 23:08
sugarmiss,

Dankje, het doet me goed dat je begrijpt dat ik niet zomaar mijn kind wil opgeven.

Ik ga eerst proberen om het via een de mediator op te lossen.
Het is niet alleen JOUW kind. Het is net zo goed het kind van de vader.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ja en of ze er iets mee opschiet valt te betwijfelen.

TO, denk je echt dat je ex minder eisen zal stellen als hij minder zorgdagen heeft? Is dat realistisch? Ik denk eerlijk gezegd dat het niets oplost en mogelijk zelfs averechts werkt: evenveel gedoe en meer druk op jou omdat zoon nog meer bij jou is en je dus tussendoor minder kunt bijkomen. Je houding hierin is de oplossing, niet hoe vaak zoon bij ex is. Richt je liever op het leren communiceren met je ex.
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
22-05-2020 18:08
Sinds mijn ex getrouwd is is hij veranderd. De laatste jaar vooral veel ruzies en verwijten naar elkaar toe. Ex verdraaid alles wat ik zeg in een poging om de vrede te bewaren. Mijn zoon lijdt hier veel aan.

Ik vind je erg onduidelijk in je communicatie (ik weet niet of dat alleen op schrift zo is of ook in echte gesprekken?). Zoals hier: veel ruzies en verwijten en tegelijkertijd probeert je ex de vrede te bewaren? Hoe bedoel je dit?
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
22-05-2020 23:30
Tante Olivia,

Ex zou er niet mee instemmen om kind zelf te laten bepalen waar hij woont. Hij heeft autistische trekjes. Ook met verjaardagen doet hij moeilijk als het in zijn week is.
Sorry, maar vooralsnog klink jij vooral als degene met psychische problemen. Je schrijft enorm warrig, geloof dat je toch bedoelt dat je ex het hoofdverblijf van zoon gaat vormen, maar het feit dat dat voor veel mensen hier nog steeds onduidelijk is, is toch een teken dat je het allemaal weinig helder formuleert. Daarnaast ben je erg met je ex bezig, en denk je kennelijk dat hij dat andersom ook met jou is. Waarom zou hij regels hebben voor zoon om jou zo te pesten? Komt dat dan niet ook door zijn "autistische trekjes"? Je schrijft dat hij veranderd is sinds hij is getrouwd, maar ondertussen heb je het feit dat hij akkoord is gegaan met psychische hulp kennelijk wel te danken aan zijn nieuwe vrouw.
Kortom: je verhaal is een rommeltje. Weet je zeker dat je tegen een burnout aanzit en er niet gewoon allang eentje hebt? Ik zou in deze staat geen lange termijn beslissingen nemen over de verblijfplaats van JULLIE zoon. Tijdje meer naar zn vader zodat jij kan herstellen, lijkt me uitstekend. Kan je daarna weer verder zien.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
23-05-2020 10:06
Ik vind je erg onduidelijk in je communicatie (ik weet niet of dat alleen op schrift zo is of ook in echte gesprekken?). Zoals hier: veel ruzies en verwijten en tegelijkertijd probeert je ex de vrede te bewaren? Hoe bedoel je dit?
Dat dacht ik eerst ook, maar ik denk dat TO bedoelt: Alles wat ik (TO) zeg om de vrede te bewaren, wordt door hem verdraaid.
Alle reacties Link kopieren
jandoppie schreef:
23-05-2020 10:14
Dat dacht ik eerst ook, maar ik denk dat TO bedoelt: Alles wat ik (TO) zeg om de vrede te bewaren, wordt door hem verdraaid.
Waarschijnlijk heeft vader dezelfde opvatting. Vader heeft een nieuwe relatie dus zijn leven is inderdaad veranderd. Hij heeft een nieuwe partner waar hij rekening mee moet houden en die nou eenmaal ook een stem in het kapittel heeft over de manier waarop hij zijn leven leidt, indeelt, waar hij al dan niet rekening mee moet houden, enz. En ook op de regels die in hun gezamenlijke huishouding gelden. Dat wil absoluut niet zeggen dat hij niet goed is voor zijn zoon, of niet van hem houdt, maar als zoon daar verblijft, is het niet alleen de vader die de regels stelt, maar komt zoon in een huishouden waarin vader én zijn nieuwe partner sámen aan het roer staan. Dus vader heeft niet het alleenbeschikkingsrecht op dat vlak. En dat is logisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
23-05-2020 10:06
Ik vind je erg onduidelijk in je communicatie (ik weet niet of dat alleen op schrift zo is of ook in echte gesprekken?). Zoals hier: veel ruzies en verwijten en tegelijkertijd probeert je ex de vrede te bewaren? Hoe bedoel je dit?
Ik ben degene die de vrede probeert te bewaren. Niet door toe te geven, maar oplossingen te vinden wat voor beide werkt. Daar geeft ex een draai aan en gaat nog harder met vuur spuwen.
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Bedankt voor jullie bijdrage. Ik heb er veel aan. Ik ga nog eens goed nadenken. Communiceren met mijn ex heb ik al geprobeerd. Ik geef niet zo maar op. We gaan een mediator inschakelen.

Ik ga de forum sluiten.
Forevermom schreef:
23-05-2020 12:49
Ik ben degene die de vrede probeert te bewaren. Niet door toe te geven, maar oplossingen te vinden wat voor beide werkt. Daar geeft ex een draai aan en gaat nog harder met vuur spuwen.
Dus eigenlijk geef ben je van plan je kind op te geven omdat je hier geen zin meer in hebt. Helaas zit ik in dezelfde sitiatie en word ik er ook wel eens vreselijk moe van. Het is echt wel zwaar zo op zijn tijd maar toen ik eenmaal de scheidingslijn kin trekken in mijn hoofd. Jouw leven is bij jou en mijn leven bij mij kon ik het beter loslaten. Maar mijn kinderen zijn het belangrijkste in mijn leven.

Goed dat jullie hulp hebben nu. Geef dat een kans. Hoe ouder je zoon wordt, hoe makkelijker het wordt.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
22-05-2020 19:11
Als je dit overweegt zit je er blijkbaar heel erg doorheen. Kun je uitleggen waarom je dit overweegt? En dat van die spaarrekening snap ik ook niet helemaal.
Ik zit er inderdaad helemaal doorheen. Ik zie dat mijn zoon ervan in de stress raakt. Tv en games zijn bij ex niet toegestaan. Hij wil dat ik dat ook ga toepassen. Maar omdat ik daar niet mee eens ben, ik vind dat een jongen van 9 best wel af en toe een uurtje mag gamen, beschuldigd hij me dat hij bij mij alleen maar tv kijkt en de hele dag aan het gamen is. Dit is niet het geval. Dit is maar voorbeeld van wat er nu speelt. Nu merk ik dat hij mijn zoon indoctrineert en dat hij nu tegen mij zegt dat hij vind dat hij verslaafd is.

als ik alimentatie zou moeten betalen, mocht ik er voor kiezen om de bezoekregeling door te zetten, dan wil ik dat niet aan mijn ex overdragen maar direct aan mijn zoon of eventueel op een spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
23-05-2020 17:03
Ik zit er inderdaad helemaal doorheen. Ik zie dat mijn zoon ervan in de stress raakt. Tv en games zijn bij ex niet toegestaan. Hij wil dat ik dat ook ga toepassen. Maar omdat ik daar niet mee eens ben, ik vind dat een jongen van 9 best wel af en toe een uurtje mag gamen, beschuldigd hij me dat hij bij mij alleen maar tv kijkt en de hele dag aan het gamen is. Dit is niet het geval. Dit is maar voorbeeld van wat er nu speelt. Nu merk ik dat hij mijn zoon indoctrineert en dat hij nu tegen mij zegt dat hij vind dat hij verslaafd is.

als ik alimentatie zou moeten betalen, mocht ik er voor kiezen om de bezoekregeling door te zetten, dan wil ik dat niet aan mijn ex overdragen maar direct aan mijn zoon of eventueel op een spaarrekening.
Jij bent volwassen. De vader is volwassen. En jullie kunnen niet eens op een volwassen manier met elkaar omgaan. En wie is de dupe? Een kind van 9 jaar dat er niet om gevraagd heeft twee van zulke ouders te hebben. Triest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
23-05-2020 14:06
Dus eigenlijk geef ben je van plan je kind op te geven omdat je hier geen zin meer in hebt. Helaas zit ik in dezelfde sitiatie en word ik er ook wel eens vreselijk moe van. Het is echt wel zwaar zo op zijn tijd maar toen ik eenmaal de scheidingslijn kin trekken in mijn hoofd. Jouw leven is bij jou en mijn leven bij mij kon ik het beter loslaten. Maar mijn kinderen zijn het belangrijkste in mijn leven.

Goed dat jullie hulp hebben nu. Geef dat een kans. Hoe ouder je zoon wordt, hoe makkelijker het wordt.

Zolang het zo gaat dat mijn leven bij mij is en zijn leven bij hem, dan gaat het goed, is er niets aan de hand. Maar mijn ex had kindgeld aangevraagd en sinds dat afgewezen lijkt het wel alsof hij probeert mij het leven zuur te maken.
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
23-05-2020 17:03


als ik alimentatie zou moeten betalen, mocht ik er voor kiezen om de bezoekregeling door te zetten, dan wil ik dat niet aan mijn ex overdragen maar direct aan mijn zoon of eventueel op een spaarrekening.
Zo werkt het niet. Alimentatie is bijdragen voor alles in het leven van je kind. Dus ook de boodschappen en de energierekening van je ex.
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
23-05-2020 13:01
Beste mensen,

Bedankt voor jullie bijdrage. Ik heb er veel aan. Ik ga nog eens goed nadenken. Communiceren met mijn ex heb ik al geprobeerd. Ik geef niet zo maar op. We gaan een mediator inschakelen.

Ik ga de forum sluiten.

Als dat op dezelfde manier gaat als hier dan begrijp ik wel dat daar weinig uitgekomen is. Hopelijk kan een mediator voor meer duidelijkheid zorgen tussen jullie en kunnen jullie eindelijk tot een oplossing komen.
Alle reacties Link kopieren
Forevermom schreef:
23-05-2020 17:03
Ik zit er inderdaad helemaal doorheen. Ik zie dat mijn zoon ervan in de stress raakt. Tv en games zijn bij ex niet toegestaan. Hij wil dat ik dat ook ga toepassen. Maar omdat ik daar niet mee eens ben, ik vind dat een jongen van 9 best wel af en toe een uurtje mag gamen, beschuldigd hij me dat hij bij mij alleen maar tv kijkt en de hele dag aan het gamen is. Dit is niet het geval. Dit is maar voorbeeld van wat er nu speelt. Nu merk ik dat hij mijn zoon indoctrineert en dat hij nu tegen mij zegt dat hij vind dat hij verslaafd is.

als ik alimentatie zou moeten betalen, mocht ik er voor kiezen om de bezoekregeling door te zetten, dan wil ik dat niet aan mijn ex overdragen maar direct aan mijn zoon of eventueel op een spaarrekening.

Even bot gezegd, maar: nou en? Overleg gewoon met je zoon wat hij wil, hij mag bij jou gamen maar als hij dat niet wil is het ook goed.
Forevermom schreef:
23-05-2020 17:03
Ik zit er inderdaad helemaal doorheen. Ik zie dat mijn zoon ervan in de stress raakt. Tv en games zijn bij ex niet toegestaan. Hij wil dat ik dat ook ga toepassen. Maar omdat ik daar niet mee eens ben, ik vind dat een jongen van 9 best wel af en toe een uurtje mag gamen, beschuldigd hij me dat hij bij mij alleen maar tv kijkt en de hele dag aan het gamen is. Dit is niet het geval. Dit is maar voorbeeld van wat er nu speelt. Nu merk ik dat hij mijn zoon indoctrineert en dat hij nu tegen mij zegt dat hij vind dat hij verslaafd is.

als ik alimentatie zou moeten betalen, mocht ik er voor kiezen om de bezoekregeling door te zetten, dan wil ik dat niet aan mijn ex overdragen maar direct aan mijn zoon of eventueel op een spaarrekening.
Sorry hoor.....maar jij denk dat het probleem opgelost is als je hem voor altijd bij zijn vader laat wonen? Ja jouw probleem is opgelost en zoon heeft er een groot probleem bij.

Mij ex is ook stukken strenger en ja.....soms krijg ik dan de wind van voren of weer een boze mail omdat het bij ons niet gaat zoals hij het doet. Zo belde hij toen we net gescheiden waren mijn zoon op. Het is 9 uur je moet naar je bed en ik zie dat je online bent...Ik heb hem heel duidelijk gemaakt dat zijn opvoeding zijn opvoeding is en dat ik het daar ook vast niet altijd mee eens ben, maar dat ik me daar ook niet mee bemoei en dat ik mijn manier heb en dat ik wil dat hij zich daar ook niet mee vemoeid. Dat we beiden onze best doen en soms andere ideeen hebben maar dat we allebei onze kinderen op een zo goed mogelijke manier groot willen brengen en dat ik het daarbij wil laten. Hij was hier niet blij mee, pribeert nog steeds wel eens zijn invloed uit te oefenen maar ik trek me daar echt niks meer van aan. Ik kijk natuurlijk wel naar wat hij zegt en of het misschien iets is waar ik wat aan zou kunnen hebben maar vaak is het zeuren om het zeuren.

Sorry ik kan hier echt boos om worden. Je geeft je kind toch niet op omdat het jezelf te moeilijk wordt? Wordt allebei volwassen zeg...en kom.je er samen niet uit, maak dan goed gebruik van de hulpverleners die nu betrokken zijn maar laat je kind niet ij de steek. Hij heeft zijn moeder nu meer dan hard nodig. Waarschijnlijk is jouw huis nunde plek waar hij kind mag zijn en kan ontspannen. Dat wil je hem toch niet afnemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven