Paardrijles voor kinderen - houdt de prijs jullie tegen?

29-04-2024 12:36 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter (bijna 8) meldde dat ze graag paardrijles wilde uitproberen. Dat leek me prima - tót ik de prijzen zag. Hier (midden vh land) lijkt zo'n €85-90 per maand normaal. Dat is per jaar een smak geld. We kúnnen het wellicht betalen, maar niet met gemak. We vonden allebei dat dochter best een aantal lessen zou mogen hebben (de eerste lessen zijn sowieso privélessen om op het niveau van de groep te komen), om te kijken hoe ze het vindt, maar als ze daarna niet door kan, lijkt het ons wel handig om die verwachting te managen. (Mocht ze het niet leuk genoeg vinden, dan lost het zichzelf op :-).)

Ik was me er dus tot dit moment niet van bewust dat paardrijden zo veel duurder is dan andere sporten. Ik hoor best her en der over kinderen die op paardrijden zitten en vraag me dus af hoe die financiële overweging voor anderen ligt. Bedankt!
azalea747 wijzigde dit bericht op 29-04-2024 12:58
Reden: stukje dubbel
2.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja, dat was me wel bekend en hier bij ons al wel meteen duidelijk voor de kinderen. Paardrijden was/ is te duur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doet je dochter nog meer sporten?

Als kind mocht ik paardrijden, maar dat was dan ook de enige sport en werd verwacht dat ik ook echt elke keer ging (behalve als ik echt ziek was). Het was namelijk ook toen al aardig prijzig. Wel logisch, die paarden leven ook niet op lucht.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb vroeger paard gereden en dat was toen al een dure sport
Begonnen op een dure manege, daarna naar eentje met wat meer "boeren'-uitstraling. stuk goedkoper (heb even gekeken, deze laatste bestaat nog en daar betaal je nu een bedrag vergelijkbaar met wat jij zou betalen)

Moet wel zeggen, dat ik blij was dat mijn kinderen niet wilden, ben er toch anders naar gaan kijken, Niet meer van deze tijd mbt dierenwelzijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje 8 is er een tijdje geleden mee begonnen. Ik heb hem wel uitgelegd dat het zo duur is en dat het kan zolang het financieel kan, maar dat het wel 1 van de eerste dingen zou zijn mocht het nodig zijn te bezuinigen en het geen recht is. Maar goed, hij is al gek van paarden zolang hij kan praten, t is niet een bevlieging ofzo
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, ik werd trouwens wel behoorlijk allergisch na een aantal jaar. Dus toen moest ik wel stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij betalen iets minder. Maar het geld is hier niet echt een overweging. Mijn dochter is even oud en zij heeft er enorm veel plezier in. Ze leert niet alleen paardrijden, maar ook het verzorgen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo duur. Per keer ben jij ongeveer 20 euro kwijt. Dat vind ik wel realistisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik reed bij een particulier, dat was aanzienlijk goedkoper.

Ik zou kijken of het echt iets is voor hem. Later als hij wat ouder is kan hij paardenspullen vragen voor zijn verjaardag of geld en nog later een bijbaantje. Tweedehands kun je spullen vinden zoals een cap, een zweepje of rijlaarzen etc.

Mijn tantezegger is zo begonnen en heeft uiteindelijk zelfs een veulen gekocht. Dat veulen is inmiddels 22 en heeft ze nog steeds.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vroeger ook een tijd paardgereden. Dat was voor ons gezin hetzelfde. Het kon betaald worden, maar ging niet echt gemakkelijk.
Daarom het voorstel (van mijzelf) dat paardrijden mijn verjaardagscadeau zou zijn. Ik hoefde dan geen andere cadeautjes meer.
Dat is natuurlijk niet geheel realistisch, want het was niet alsof ik anders voor 600 euro aan cadeautjes had gekregen. Maar het scheelt iets, en daarnaast was ik me er dus goed van bewust dat het mijn ouders veel geld kostte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als kind had ik ook paardrijles. Ik had toen geen idee van de kosten, maar ook achteraf heb ik niet het idee dat het heel elitair was.
Ponykamp wel, daar kwamen echt rijke kakkinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde vroeger ook graag op paardrijden, maar de kosten waren de reden waardoor het nooit gebeurd is. Maar mijn ouders gooide het op afstand, want het was buiten het dorp, denk aan een kilometer of 5.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Let op: Dit is alleen nog maar het lesgeld. Rijbroekjes, laarzen, handschoentjes, een zweepje, een poetskistje, een cap... Het tikt allemaal aan. Keertje met het hoofd op de grond gevallen? Dan is de cap niet meer bewezen veilig en wordt er aangeraden om deze te vervangen. Winter? Dan zijn simpele rubberen laarzen niet meer voldoende en heb je ook andere handschoenen nodig.

Wij houden het niet alleen af vanwege de kosten, maar ook vanwege fysieke belasting en risico's. Waar je met andere sporten fysiek traint (sterker/sneller/behendiger wordt) is dat met rijden veel beperkter. Paardrijden an sich is niet zo intensief.
En de risico's staan me tegen. Zelf een paar keer wat gebroken, onder paarden terecht gekomen, achterover geklapt, in volle galop de weg over... Als ik terugkijk op mijn paardrij carriere is het niet allemaal verantwoord geweest. Voordat de liefhebbers beginnen te sputteren: Wij (ouders) hebben beide jaren gereden en paarden gehad, dus het is niet uit de lucht gegrepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de reacties tot dusver.

De prijs is idd niet zo gek voor 'wat het is', aangezien de paarden natuurlijk goed verzorgd moeten worden; maar blijft een stuk meer dan andere sporten. De genoemde prijs is idd ook nog zonder benodigde spullen, maar goed die zijn een kwestie van één keer kopen (en ik koop sowieso al bijna alles tweedehands), maar dat maandelijkse bedrag blijft hoog. Ik had vroeger wel wat vriendinnetjes die paardrijden, en heb nu een aantal vriendinnen die dat ook als kind hebben gedaan. Die bulken allemaal niet van het geld verder ;-) dus vandaar dat ik het nooit zo beseft had.

Kind zit nu alleen op scouting (wat per jaar minder kost dan twee maanden paardrijden...). Ze is net klaar met zwemles en ik draag veel sporten aan, maar ze wil de meeste niet proberen; tot ze dus zelf met paardrijden op de proppen kwam... Ze gaat binnenkort ook een oriëntatie-muziekcursus doen en hopelijk komt daar dan ook een instrument uit waar ze mee door wil, dus dat worden dan ook maandelijkse kosten. En ze is de oudste, de jongste is nu nog net jong voor allerlei clubjes etc maar dat gaat ook nog komen. Daarbij ben ik net afgekeurd wegens gezondheidsredenen. Man heeft gelukkig een goede baan, maar we zitten dus ook in een overgangsperiode qua financiën.

@groengras, hoe jullie het doen vind ik wel mooi; al zou ik het in de praktijk ook lastig vinden om haar te moeten laten stoppen als ze er juist al heel erg aan gewend is en van geniet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, nog wat reacties. Goed om te horen dat het idd niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid was om op paardrijden te kunnen.

Dierenwelzijn is voor mij ook nog een beetje een vraagteken idd. Risico's had ik nog niet zo aan gedacht, maar zeker een goed punt...

Het (gedeeltelijk) als verjaardagscadeau doen is trouwens wel een goed idee, temeer daar ze bijna jarig is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien voor nu nog even afhouden en kijken hoe het met de financiën gaat als jij inderdaad geen loon meer krijgt en de jongste op clubjes zit? Haar na een paar maanden laten stoppen is nogal wrang...
Alle reacties Link kopieren Quote
En de allergie is ook een goed punt. Ze heeft tot nog toe niet mijn allergieën voor dieren, maar wel voor huisstofmijt. Hoe dat samengaat met hooi etc weet ik ook nog niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
29-04-2024 12:49
Wij betalen iets minder. Maar het geld is hier niet echt een overweging. Mijn dochter is even oud en zij heeft er enorm veel plezier in. Ze leert niet alleen paardrijden, maar ook het verzorgen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo duur. Per keer ben jij ongeveer 20 euro kwijt. Dat vind ik wel realistisch.

Twintig euro per week is niet heel veel voor paardrijden misschien maar als je het vergelijkt met voetbal is het heel veel meer per week en nog veel meer per keer.

Voetbal kost nog geen 200 per seizoen en dan heb je training, vaak twee keer per week en een wedstrijd. Zeker 35 weken lang. Is 5,70 per week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter rijdt al vanaf haar 4e paard. De prijs heeft me nooit tegen gehouden, aangezien dit het enige was wat ze deed. Het was ook niet zo heel duur bij ons, half uur voor €8,- destijds. Inmiddels is het wel duurder geworden bij die manege. Ze is gewisseld van manege een tijdje terug en heeft nu privéles van een half uur of een duoles van 45 minuten en dan om de week. Dat is ongeveer €75,- per maand. De gewone groepsles is ook rond €80,- per maand en dat is een uur. Gaat ze misschien na de vakantie doen. Het is een dure sport, maar als ik zie hoeveel plezier ze er aan heeft dan is het het wel waard :)
Alle reacties Link kopieren Quote
De prijs heeft mij niet weerhouden maar het risico op blessures vond ik wel lang een probleem. Uiteindelijk is mijn dochter pas rond haar 12e begonnen met lessen. Helaas stopte de manage met het geven van lessen aan volwassenen dus met 19 moest ze stoppen. Overstappen naar een andere manege (met daar weer wachtlijsten) zag ze niet zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste heeft ook heel lang gevraagd om op paardrijden te mogen. Ik heb dat altijd afgehouden. Mede wegens de kosten, maar zeker ook wegens dierenwelzijn en de risico’s. Ik vind het gewoon echt geen leuke sport en wil mijn kind daar niet op hebben.

Nu doet ze 3 andere sporten en dat kost maandelijks maar de helft van wat paardrijden zou kosten. Bovendien ontwikkeld ze zich er lichamelijk zoveel meer mee dan dat ze met paardrijden zou hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
29-04-2024 13:10
Let op: Dit is alleen nog maar het lesgeld. Rijbroekjes, laarzen, handschoentjes, een zweepje, een poetskistje, een cap... Het tikt allemaal aan. Keertje met het hoofd op de grond gevallen? Dan is de cap niet meer bewezen veilig en wordt er aangeraden om deze te vervangen. Winter? Dan zijn simpele rubberen laarzen niet meer voldoende en heb je ook andere handschoenen nodig.
Dit is wel erg overdreven hoor. Dochter rijdt winter en zomer gewoon met dezelfde jodphurs en chaps. En ook de hsnddchoentjes draagt ze jaar rond, net zoals de broek en shirts. Alleen in de winter een vest extra. Bij decathlon heb je voor €30,- een prima cap. Ik heb er daar zelfs 1 gekocht in de afgeprijsd bak voor €2,50 :) je kan het zo duur maken als je zelf wil hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gaat dochter na de zomer starten. Ze is dan 9 (bijna 10). Het kost hier 175 euro per kwartaal en ze moet eerst 3 tot 6 privélessen a 29,50 euro om te mogen instromen in een groep.
Ze wil het echt heeel heeel graag en we wonen ook echt in een gebied waar overal paarden/pony's staan, maar ik ben zelf nog niet zo heel enthousiast.
Wat wel leuk is is dat ze ook echt heel veel leuke dingen organiseren voor de kinderen. Een ponykamp, film kijken met Halloween, een high tea met de paarden met pasen, lampionnenoptocht met sint maarten. Dat vind ik dan wel weer echt heel leuk. Het is veel meer dan alleen 1x pw komen rijden en weer naar huis. En het is op fietsafstand wat ze denk ik snel ook zelf kan fietsen. Dus ik verwacht dat ze er straks vaker dan die ene middag te vinden is.

We kunnen het zeker betalen alleen haar andere hobby is ook niet bepaald goedkoop. Ze heeft de twee duurste dingen die je hier in de omgeving kan doen er volgens mij uitgepikt. Dus dat is straks zeker 100,00 pm aan de hobby van dochter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik rijd op een goedkope manege, die kost 80 euro per maand. Veel goedkoper wordt het niet inderdaad.

Wat spullen betreft: Dat kost echt niet veel! Broek (30-60 euro), rubberen/kunstleren laarzen of jodhpurs met chaps (40-100 euro), cap (50 euro), zweepje (tientje), handschoentjes (15 euro), kistje met borstels 30 euro en voila. En de spullen gaan naar mijn mening lang mee. Af en toe handschoentjes vervangen en zweepjes raak je eerder kwijt dan dat ze stuk gaan. Cap bij iedere val op het hoofd vervangen.

Leren rijden als kind is veel fijner dan later moeten leren rijden als volwassene. Als kind mag je op de pony's en die zijn in de regel meer bomproef en beginnerproef dan paarden. Ook vallen is minder problematisch als kind zijne van kleine pony's en manege hebben altijd beginnerslessen voor kinderen, maar heel vaak zijn deze er niet voor volwassenen en moet je dus privé les tot je in mag stromen bij de half gevorderden. Dat is nog een poepie duurder dus.

Ik rijd al sinds mijn 9e en vind het echt een verrijking. Lekker buiten met dieren bezig, daar kun je eeuwig zoet mee zijn. Ze kan dan altijd uit branchen naar verzorgpaardjes, buitenritten op vakantie, leren mennen, instructie worden, etcetera etcetera. Er zit een hele wereld aan vast en je kan alle kanten op met deze hobby, zelfs al zou ze ooit stoppen met rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
29-04-2024 13:24
Dit is wel erg overdreven hoor. Dochter rijdt winter en zomer gewoon met dezelfde jodphurs en chaps. En ook de hsnddchoentjes draagt ze jaar rond, net zoals de broek en shirts. Alleen in de winter een vest extra. Bij decathlon heb je voor €30,- een prima cap. Ik heb er daar zelfs 1 gekocht in de afgeprijsd bak voor €2,50 :) je kan het zo duur maken als je zelf wil hoor.
Voor jou misschien, bij mij is dit de realiteit. Zonder thermolaarzen loop ik enorm te kutten met wintertenen, dus dat is geen optie. In de zomer draag ik andere handschoentjes dan in de winter (gevoerd/niet gevoerd). Je kunt het ongetwijfeld zo duur maken als je zelf wil, dat kan met alles. Maar TO is volgens mij op zoek naar een realistisch beeld, dus dan zijn bijdragen zoals die van mij net zo relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
29-04-2024 13:19
Twintig euro per week is niet heel veel voor paardrijden misschien maar als je het vergelijkt met voetbal is het heel veel meer per week en nog veel meer per keer.

Voetbal kost nog geen 200 per seizoen en dan heb je training, vaak twee keer per week en een wedstrijd. Zeker 35 weken lang. Is 5,70 per week.
Ik bedoel daarmee rekening houdend met wat je ervoor krijgt. Het verzorgen en stallen van de paarden kost veel geld. En voetbal is vaak extra goedkoop omdat de gemeente voor weinig geld de velden beschikbaar stelt.

Andersom kan ik het ook beredeneren. Wij geven echt een veelvoud uit aan het skiën. Dat is pas echt een dure sport. :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven