Partner heeft peuter een klap gegeven

12-10-2019 20:21 392 berichten
Sorry dat ik het hier kom posten, maar ik weet niet meer wat ik hiermee moet. Mijn partner en ik hebben een moeilijke tijd achter de rug na een burn-out aan zijn kant, maar de laatste maanden ging alles weer een stuk beter. Dacht ik.

Gisteren was mijn partner in de weer met onze krijsende peuter, die op de bank een woedeaanval had. Peuter schopte hem in alle woede, partner verkocht hem een tik. Hij zegt van zichzelf te walgen en gaat nu een cursus woedebeheersing doen, want hij heeft in een soortgelijke situatie onze zoon ook al eens uitgescholden.

Verder wil ik benadrukken dat partner in het dagelijks leven absoluut niet agressief of opvliegend is, maar zich wel nu twee keer enorm heeft laten opnaaien door onze 3-jarige. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Blijven en hopen dat het beter wordt? Als ik wegga en co-ouderschap aanvraag, dan heb ik er zometeen helemaal geen zicht meer op hoe het tussen die twee gaat? Of heb ik straks kinderen tegenover me die me gaan vragen waarom ik ze als moeder niet beter heb beschermd? Of gaan ze me straks verwijten dat ik hun doorgaans toegewijde en betrokken vader geen eerlijke kans heb gegeven?

Ik weet het gewoon echt niet meer :cry:
Lucifer2018 schreef:
12-10-2019 20:40
Eens, wat is dit nu weer voor iets?

Ik had hem naar buiten gepetst.
Ja in denk nu ik er zo over nadenk dat dat beter is dan:
Peuter driftig
Pappa mept
Mamma flipt
Mamma en pappa praten niet meer tegen elkaar
Kind zit er tussen en denkt- dat heb ik gedaan.
Niet ok.

Ik had ook geflipt en kind duidelijk gemaakt dat dit niet mag, en sorry laten zeggen. Of inderdaad eruit geschopt. Deze stress erbij is heel verwarrend voor het kind.
Waarom ik niet heb ingegrepen? Daarvoor ging het zo snel. Ik riep nog wel dat partner hem even moest laten uitrazen.

En ik ben niet geflipt waar peuter bij was en er is geen ruzie geweest. Ik ben gewoon helemaal verdoofd ervan, kan bijna niet geloven dat het echt is gebeurd. Zeker niet na een periode waarin het gewoon met iedereen in ons gezin beter ging.
Alle reacties Link kopieren
Terechte reactie lijkt me van je partner. Zo'n kind kan bloedirritant zijn en nu weet ie tenminste wat de consequentie kan zijn. Dus ik denk dat kind ervan leert.
Niet te zwaar aan tillen en een cursus is belachelijk, tenzij het kind echt verwond is geraakt maar dat zal wel meevallen denk ik.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
12-10-2019 21:09
Als je dit weet waarom nam je de situatie dan niet over? Waarom liet je t gebeuren?
Dit ja. Kinderen en peuters kunnen behoorlijk heftig zijn, als je merkt dat je partner zijn geduld verliest neem je het even over, dan help je elkaar. Een pets, een tik... wij weten niet wat er exact gebeurd is maar ik geloof best dat iedere ouder een keer het geduld kan verliezen. Dan bedoel ik niet een kind met zijn kop tegen de muur slaan maar eenmalig een tik, echt eenmalig kan gebeuren.
Wat een vreemde reacties.
Alsof het normaal is om een peuter een tegen het hoofdje te slaan.
Had mijn man het huis uit geslagen. :bye:
Ik denk dat jullie allemaal geschrokken zijn van de reactie van je partner. Ik vind het wel een reden om hulp te zoeken. Je zou opvoedondersteuning aan de jeugdverpleegkundige (GGD) kunnen vragen. Is daar ook een wachtlijst, dan zou je ook nog kunnen kijken of Home-start een overbrugging zou kunnen zijn.
Probeer wel met elkaar in gesprek te blijven en probeer verwijten te vermijden. Het is nu eenmaal gebeurd en je kunt nu alleen maar kijken hoe je opbouwend verder kunt om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.
Ik zou het absoluut niet accepteren als iemand mijn kind zou slaan.
Ik weet niet wat ik zou doen TO, je man geeft aan dat hij het ook niet accepteert van zichzelf dus dat is op zich goed maar ik zou wel op mijn hoede zijn.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Hebben we het nou over een klap die volwassenen elkaar geven of over een tik?
Ik zou het zeker niet accepteren.
Maar je bevindt je wel in een moeilijke positie natuurlijk. Want na scheiden (als het vaker voor zou komen) heb je er helemaal geen zicht meer op en kun je niet meer ingrijpen of mediëren.

Een cursus woedebeheersing lijkt me een zeer goede start voor je man TO.
Alle reacties Link kopieren
Een peuter kan zijn ouder zo het bloed onder de nagels weg halen, ik kan begrijpen dat jouw echtgenoot zo impulsief heeft gereageerd.
Maar ,nu de vader de hele dag negeren, is wel erg overdreven.

Jouw man heeft spijt, weet dat te impulsief heeft gereageerd, hij weet nu dat hij eerder uit de situatie moet stappen.
En jouw kind, die weet heel goed wat er is gebeurt, die accepteert de klap,en denkt er niet verder bij na.

Jullie hebben met elkander gepraat, o.a over een cursus woede beheersing, is voor jou ook goed om mee te gaan, leer jij hoe om te gaan met dit soort situaties.
Want ik vind jouw gedrag ook sterk overdreven naar jouw man toe.

Als de peuter weer een driftbui krijgt, pak hem op en zet hem in de gang om af te koelen.
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
12-10-2019 21:55
Hebben we het nou over een klap die volwassenen elkaar geven of over een tik?
Wat is het verschil?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
12-10-2019 22:02
Wat is het verschil?
Dat ik als kind een tik kreeg als ik het heel bont had gemaakt, maar niet in elkaar getimmerd werd.

Dat als een kind jou pijn doet en je geeft een tik dat anders is dan als je met je volle kracht slaat.
welcomehome schreef:
12-10-2019 20:29
Dit idd.
Wat versta jij onder een pets to?
Een pets is volgens mij een ouderwetse kletser waarbij je ook pets of klets hoort.
Niet zo hard dat er een afdruk over blijft maar wel zo dat het gelijk stil is van schrik.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wat anders zijn als hij ruzie met jou kreeg omdat hij vond dat hij gelijk had met zijn pets..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik sta echt versteld van de reacties hier.
No way dat iemand mijn kind slaat, en al helemaal hun eigen vader niet.
Hij kon vertrekken tot hij zijn zaakjes op orde had.

Een tikje vind ik ook niet oké, maar als hij zijn controle verloor en daarom sloeg, dan is dat geen weloverwogen zogenaamde pedagogische tik. Al vind ik geen enkele tik een pedagogische tik.

Wonderbaarlijk hoe mensen vinden dat een kind van 2-3 jaar wel een ongecontroleerde (want ja, impulsief, in woede is niet gecontroleerd) klap van zijn vader mag krijgen. Onvoorstelbaar!
Alle reacties Link kopieren
Tijdje geleden was mijn kleuter van drie bewust heel vervelend. Ok, kan gebeuren, hoort erbij. Maar toen deed ze me ineens heel erg pijn. In een reflex gaf ik toen ook een tik, zeker niet hard, maar het was een soort automatische reactie op de pijn. Schrokken allebei heel erg, maar ze had niet echt pijn. Ik heb onmiddellijk mijn excuses aangeboden en gezegd dat iemand pijn doen nooit goed is. Ik mag het niet en zij ook niet.
Ik denk dat heel veel vaders en moeders dit ooit meemaken. Als je moe bent, bloed onder je nagels vandaan gehaald wordt, of kind je erg pijn doet. Is geen excuus voor, maar we zijn allemaal mensen.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
12-10-2019 22:58
In een reflex gaf ik toen ook een tik, zeker niet hard, maar het was een soort automatische reactie op de pijn.
Tegen haar hoofd?
Am Yisrael Chai!
PlayingTheAngel schreef:
12-10-2019 22:58
Tijdje geleden was mijn kleuter van drie bewust heel vervelend. Ok, kan gebeuren, hoort erbij. Maar toen deed ze me ineens heel erg pijn. In een reflex gaf ik toen ook een tik, zeker niet hard, maar het was een soort automatische reactie op de pijn. Schrokken allebei heel erg, maar ze had niet echt pijn. Ik heb onmiddellijk mijn excuses aangeboden en gezegd dat iemand pijn doen nooit goed is. Ik mag het niet en zij ook niet.
Ik denk dat heel veel vaders en moeders dit ooit meemaken. Als je moe bent, bloed onder je nagels vandaan gehaald wordt, of kind je erg pijn doet. Is geen excuus voor, maar we zijn allemaal mensen.
Nou dit dus...
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
12-10-2019 22:57
Ik sta echt versteld van de reacties hier.
No way dat iemand mijn kind slaat, en al helemaal hun eigen vader niet.
Hij kon vertrekken tot hij zijn zaakjes op orde had.

Een tikje vind ik ook niet oké, maar als hij zijn controle verloor en daarom sloeg, dan is dat geen weloverwogen zogenaamde pedagogische tik. Al vind ik geen enkele tik een pedagogische tik.

Wonderbaarlijk hoe mensen vinden dat een kind van 2-3 jaar wel een ongecontroleerde (want ja, impulsief, in woede is niet gecontroleerd) klap van zijn vader mag krijgen. Onvoorstelbaar!
Waarom?
En doe je nu net alsof moeders niet tot het uiterste getergt kunnen worden?
Je doet alsof de opvoedkundige tik van vroeger altijd onherstelbare schade bracht. Ook vroeger was een tik het een signaal dat er blijkbaar niet consequent werd opgevoed. En sorry maar in veel gevallen heeft dat een nauwe relatie met het feit dat moeders hun prinsjes en prinsesjes het hand boven het hoofd houden en de regels ondergeschikt maken aan de wensen van hun kind.
Dat de tik niet meer mag komt doordat de grenzen niet mogen vervagen. Dus dat is goed, maar doe niet alsof moeders die drang niet kunnen voelen of nooti uitvoeren.

Daarbij ben ik het er niet mee eens dat je je kind altijd maar moet laten uitrazen omdat het daarna makkelijker is om op te pakken.
Soms moeten ze zich gewoon gedragen, meteen. Door ze altijd te laten uitrazen leer je peuters dat ze zich alleen hoeven te gedragen als zij er zelf aan toe zijn. En dat is iets wat los staat van ontwikkeling of mogelijkheden, en alles te maken heeft met aangeleerd gedrag en te veel vrijheid die...vooral door de moeders, tegen de wil en tot frustratie van..de vader gegeven wordt.

En dan gek op kijken dat ie het een keer zat is. Ondermijn de vader niet zo.
Geef respect, trek één lijn, zoek de lijn bij onenigheid maar ga niet negeren of je kind voortrekken zonder dat je werkelijk de moeite hebt genomen om één standpunt aan te nemen met de vader. Als het niet lukt is het anders, maar als je niet probeert dan ben jij degene die het verwijtbaar is. Jij bent dan degene die alle partijen klem zet tussen ; kind mag alles en partner doet het niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal niet tegen de opvoedkundige tik en als kind van een Surinaamse zelfs niet eens tegen een pak slaag. Er zijn in mijn leven heel wat houten lepels of slippers op mij gesneuveld en ik leef ook nog. Maar ondanks dat vind ik een peuter tegen het hoofd slaan echt enorm schokkend en ben ik echt verbijsterd over hoe dat goedgepraat wordt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
devilopme schreef:
12-10-2019 23:29

En dan gek op kijken dat ie het een keer zat is. Ondermijn de vader niet zo.
Geef respect, trek één lijn, zoek de lijn bij onenigheid maar ga niet negeren of je kind voortrekken zonder dat je werkelijk de moeite hebt genomen om één standpunt aan te nemen met de vader. Als het niet lukt is het anders, maar als je niet probeert dan ben jij degene die het verwijtbaar is. Jij bent dan degene die alle partijen klem zet tussen ; kind mag alles en partner doet het niet goed.
Op dit punt gaat het ook zo vaak fout en krijg je echt verwende kinderen. Kinderen die ouders tegen elkaar uitspelen. Ouders moeten samen een kind opvoeden dus het samen eens zijn. Ben je het een keer niet eens dan bespreek je het later als het kind op bed ligt. Kinderen hebben heel snel door wat wel en niet mag bij welke ouder en maken er grif gebruik van
Alle reacties Link kopieren
Niks mis met een corrigerende tik.
Alle reacties Link kopieren
Oorzaak ligt bij kind dat een woede aanval krijgt en denkt dat hij mag gaan schoppen...
Die tik is een reactie van je gaat over mijn grens. Gelukkig schrok hij er van en weet hij dat zijn reactie iets te heftig was. Kans op herhaling is niet zo heel groot.
Maar wat wordt er nu gedaan met het kind... Hoe kunnen jullie als ouders hier het beste mee om gaan en WAAR komt dit gedrag vandaan? Hoe maak je hem duidelijk dat dit geen gewenste gedrag is. Daar moeten jullie op 1 lijn zitten en hulp voor zoeken want blijkbaar weet jij en hij niet hoe te handelen anders was er allang actie ondernomen.

Je hebt kunnen aangeven dat je de reactie van je man niet goed keurt, prima maar je begint zelf over scheiden..
Dit kan niet enkel een reden zijn om te gaan scheiden dus waarom komt dat überhaupt in je op? Daarbij boos zijn mag maar daarna is het ook klaar.
Je gaat je eigen kind toch ook niet de hele dag negeren?
Het is kinderachtig en onvolwassen gedrag.
Ik geloof alleen niet dat dit voorval het probleem is bij jullie. Volgens mij speelt er zoveel meer.. geen liefde/ opstapel van irritaties en emoties. Vind het haast gemeen van je dat je deze situatie 'pakt' om boos te worden en hem in de kwade daglicht te zetten als het blijkt dat er meer aan de hand is tussen jullie.
Schijn ophouden Is een tijdbom, hopelijk kun je wel realistisch worden over het gehele situatie thuis.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
12-10-2019 21:09
Als je dit weet waarom nam je de situatie dan niet over? Waarom liet je t gebeuren?
+1

Vind dit een hele goeie
Waarom heb je er voor gekozen "toe te kijken? Ipv je man te ondersteunen na een lastige periode van een burn out en zoon niet even naar de gang gebracht zodat iedereen even kon afkoelen! Misschien heb jij ook wel nagedacht over dingen die je op dat moment anders had kunnen doen.

In het opvoeden maken we allemaal fouten begrijp me niet verkeerd! En slaan is natuurlijk nooit goed maar om meteen je man in een kwaad daglicht te zetten, niet meer tegen hem te praten en twijfelen om te gaan scheiden vind ik persoonlijk heel overdreven.

Kijk liever naar een oplossing samen hoe jullie dit in het vervolg kunnen voorkomen!!! Als jij niet meer tegen partner praat, die spanning voelt peuter ook Dus indirect keur jij het schoppen van zijn vader goed! Lijkt me ook niet helemaal normaal!

Denk dat jullie beter samen een plan van aanpak kunnen maken wat te doen als zoon weer van die driftbuien krijgt want ik spreek uit ervaring dat is niet niks en een scheiding gaat alleen maar meer problemen opleveren.

En sorry maar je peuter laten uitrazen gewoon beneden in de kamer met alle gevolgen van dien! Hij moet toch leren dat het gedrag wat hij vertoond onacceptabel is? Dus hup naar de gang op de trap bijv of naar zijn kamer en je mag pas terug komen als je weer normaal kan doen!!
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
12-10-2019 23:40
Ik ben helemaal niet tegen de opvoedkundige tik en als kind van een Surinaamse zelfs niet eens tegen een pak slaag. Er zijn in mijn leven heel wat houten lepels of slippers op mij gesneuveld en ik leef ook nog. Maar ondanks dat vind ik een peuter tegen het hoofd slaan echt enorm schokkend en ben ik echt verbijsterd over hoe dat goedgepraat wordt.
Wat maakt dat jij nu geschokt bent dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven