Partner wil (nog) geen derde kindje

10-10-2019 09:36 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben moeder van 2 geweldige zoons, oudste 5,5 en jongste ruim 1,5....ik had graag eerder een tweede kindje willen krijgen maar mijn man stelde het steeds uit....we hebben het altijd over 3-4kinderen gehad en we hebben ook gezegd dat een volgende keer er niet meer zo lang tussen moest zitten....ik heb nu al een aantal keer geprobeerd om aan te geven dat ik er klaar voor ben voor nr 3 maar hij wil nog niet....ik vind het zo frustrerend, ben er echt constant mee bezig, ik wil namelijk ook op een gegeven moment klaar zijn met zwangerschappen etc. Nu heb ik het een tijdje laten rusten maar wil graag “het gesprek” weer aangaan....maar kijk er zo tegen op🙈 ....ben van november tot januari vrij van werk en ik wilde die periode gebruiken om te “oefenen”....heeft iemand tips voor mij over hoe ik “het gesprek” het beste aan kan gaan? Liefs x
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-10-2019 23:36
overbevolking is het allergrootste probleem. drie kinderen in deze tijd is echt wel een beetje raar
Ik vind mensen raar die andere mensen raar noemen :biggrin:
Tja, in dit geval vind ik dat je zelf ook nog wat in de melk te brokkelen hebt. Zeker als een aanzienlijk deel van de belasting van jonge kinderen op jouw schouders komt. Twee ukkies is zwaar, maar een paar jaar later ben je wel door die fase heen.

Dus ik zou om tafel met je partner en bespreken of hij een groter gezin nog gewenst vindt, dat jij dat wél vindt maar dat je niet nog jaren wilt wachten. Dus dat betekent de keuze dat er geen kinderen meer bij komen, of dat er binnenkort kinderen bij komen.
Je hebt het onderwerp een tijdje laten rusten zeg je. Hoelang is dat? Een week? Twee weken?
Je klinkt erg drammerig. Je man is duidelijk, dus waarom moet je nu het gesprek aangaan? Spreek met hem af dat hij het meldt wanneer hij er klaar voor is en komt dat moment niet dan niet.
Ben je ook nog meer dan alleen een moeder? Je klinkt zo obsessief met je gebabyplan, dat ik mij afvraag of jij ook nog wel een leuke partner bent voor je man. Wat doen jij en je man samen als stel? Zijn jullie wel weer eens samen weg geweest? Uit eten? Weekendje weg? Vergeet je man niet, terwijl je zo bezig bent met het laten slagen van je droom. Je zal de eerste niet zijn die wordt verlaten vanwege het niet meer zijn dan een moeder.
moonlight schreef:
10-10-2019 14:51
Even een zijspoor; is het je opgevallen dat via de media vaak gesproken wordt over het klimaatprobleem en de overbevolking in ons land? Uitspraken van mensen (prins Harry bijv) dat te grote gezinnen tegenwoordig bijna “misdadig” zijn voor de planeet en dus ook voor de kinderen zelf?

Tuurlijk is iedere vrouw baas in eigen buik, maar ik kan er anno (bijna) 2020 niet bij, dat na alle geluiden, iemand nog lekker voor 4 kinderen wilt gaan.
Klopt dat mensen minder kinderen moeten krijgen. Het ironische is juist dat groepen die dit soort dingen belangrijk vinden zich te weinig voortplanten in vergelijking met groepen die het niets boeit.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
10-10-2019 23:20
Prima hoor. Maar geen antwoord op mijn vraag, ik ben gewoon benieuwd hoe milieubewust je zelf dan bent. Ongeacht of een kind meer of minder impact op het milieu heeft.
Wat ik doe? Geen kinderen meer willen. En daar zul jij me heel dankbaar voor moeten zijn, want die ene meer of minder maakt een eeeeeenorm verschil. Je had misschien gehoopt op antwoorden als; ik vang het regenwater op om me mee te douchen of de ramen te zemen etc, maar zelfs de grootste milieubewuste mensen onder ons, kunnen niet in hun leven ongedaan maken wat slechts 1 kind aanricht.

Ik quote een goede reactie op de controversiële uitspraak van prins Harry;

Toch heeft Harry wel degelijk een punt, zegt Marc Davidson, hoogleraar milieu-ethiek en milieu-economie aan de Universiteit van ­Amsterdam. “Van alles wat je zelf kunt doen om de broeikasgasuitstoot te verkleinen, heeft een kind minder nemen verreweg de meeste ­impact. Nog veel meer dan niet meer vliegen, geen vlees meer eten of je auto de deur uit doen. Dat is zonneklaar. Want als je een kind op de ­wereld zet, ben je verantwoordelijk voor de broeikasgasuitstoot van alles wat het kind in zijn leven consumeert. En die van je klein­kinderen.”
Alle reacties Link kopieren
Ga je lekker? o_o
Alle reacties Link kopieren
Moonlight zo kan iedereen rechtvaardigen die niet meer dan 2 kinderen sowieso willen, dat ze lekker kunnen blijven vliegen, vlees eten etc etc.. Zo makkelijk he, wijzen naar een ander. Dan hoef je niet naar jezelf te kijken.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-10-2019 16:17
Reden: Off Topic
99.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien zit er tussen jullie eerste 2 wat meer leeftijdsverschil en wellicht vindt je man dat prettiger. Lijkt me ook geen gek idee als de tweede slecht slaapt. Want slecht slapen en nog een baby erbij, dan ga je echt op je tandvlees lopen hoor.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
lilly1980 schreef:
11-10-2019 15:24
Moonlight zo kan iedereen rechtvaardigen die niet meer dan 2 kinderen sowieso willen, dat ze lekker kunnen blijven vliegen, vlees eten etc etc.. Zo makkelijk he, wijzen naar een ander. Dan hoef je niet naar jezelf te kijken.
Dit.

En daarnaast mag je er best een mening over hebben maar zo aanvallend en onsympathiek reageren, daar heb ik niet zoveel mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel TO, lijkt me ook erg moeilijk voor je. Ik denk dat je die vrije maanden die je hebt anders moet gaan besteden en plannen, want je man wil nog geen derde kind en dat is wat het is.

Je kunt natuurlijk altijd met hem praten, wat hij erover denkt, of hij het ooit zou willen, hoe hij het een beetje voor zich ziet allemaal. Misschien heeft hij er wel een idee over en misschien ook niet, maar dat soort gesprekken lijken me opzich normaal in een relatie. Jij hebt duidelijk het ideaalbeeld dat er nu een derde komt en dat kun je beter loslaten. Dat heeft natuurlijk ook voordelen! Een groter leeftijdsverschil, zoals je nu ook al hebt, is ook wel weer leuk.

Uiteindelijk kun je vanalles willen, maar je bent met zn tweeën en dat betekent dat je water bij de wijn moet doen. Soms is dat moeilijk, vind ik ook. Het is geen keiharde 'nee' als ik dit zo lees, dat is in ieder geval fijn :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gaf aan dat hij het hebben van een kind veel zwaarder vond dan verwacht. Ik wou heel graag een tweede kind (en wellicht ook nog wel een derde), maar rond de derde verjaardag van onze zoon maakten we samen de beslissing om het bij één kind te laten (na maanden lang heel veel gepraat te hebben).

En toen overleed een jaar later mijn vader plotseling. Dat was heel heftig, maar tevens merkte ik ook hoe fijn het was om een goede band te hebben met mijn zussen (en zwagers). En dat ontzegde ik mijn kind. Dat gevoel gaf ik aan bij mijn man. Gewoon, omdat ik graag wou delen waar ik mee zat.
Gelukkig kon ik mijn verhaal bij hem kwijt

En wat bleek na een paar maanden? Hij vond het nu makkelijker gaan nu onze zoon ook goed sliep (jarenlang een slechte slaper geweest). Dus besloten we voor een tweede kind te gaan.
Toen onze zoon 5,5 jaar oud was is onze dochter geboren. En het derde kind is er nooit gekomen, en ook dat was een gezamenlijke beslissing.

Kortom, blijf praten met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Maar serieus, waarom zou je aan een derde beginnen als jullie nu al niet eens normaal kunnen communiceren? Het lijkt me toch best een life/huwelijk saving skill... zeker in de drukte van 3 kinderen (En met 2 of 1 kind is het eigenlijk ook al een onmisbare vaardigheid binnen een relatie)
Ik zou daar maar eens aan gaan werken. Anders ben je straks een single mum met 2/3 kinderen.
Moonlight heeft gewoon gelijk, daar is niks onsympatieks aan. Misschien komt het hard binnen bij mensen die zich er door aangevallen voelen, maar da's wat anders. "Don't shoot the messenger" zegmaar.

TO, het klinkt alsof jij aan het idee moet gaan wennen dat het kan zijn dat er geen 3 komen, omdat je man niet meer wil. Tijd om er goed over te gaan praten, want het lijkt er nu inderdaad op dat je moeite hebt het gesprek aan te gaan omdat je bang bent voor een teleurstelling, je weet inmmers dat hij 'voorlopig niet' wilde, terwijl jij graag wil beginnen. Dan kan je met onzekerheden blijven zitten of het er eens goed over hebben.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
De toon is vooral onsympathiek, niet per sé de boodschap. Maargoed, dat lijkt me verder niet een waardevolle discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven