Peuter laten proeven?

29-01-2019 19:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter is een dramatische eter, altijd al geweest. Fruit wordt niet gegeten, groente alleen als het verstopt zit in saus bij pasta/bami/rijst. Gepureerde soepen oid lukt niet. Nu lees ik altijd: kinderen hoeven niet te eten als ze maar een beetje proeven. Heel leuk, maar hoe doe je dat? Zelfs proeven wordt hier geweigerd.
Het eten van vanalles (groente, vlees, aardappels, saus op wrap) heb ik al losgelaten maar het zou zo fijn zijn als er wel geproefd wordt. Samen klaarmaken helpt niet, negeren helpt niet, aanmoedigen helpt niet. Is peuter nog te jong? Ik wil er eigenlijk geen strijd van maken maar alles behalve eten wat peuter lekker vindt is strijd (ook als we het negeren, dan krijgen we drama over ander eten willen).

Dus, iemand tips? Elke dag spaghetti voorzetten vind ik niet echt de oplossing, want ik vrees dat we dat dan echt tot volwassen zijn kunnen doen.
Blijven aanbieden. En veel pasta/bami/rijst eten :P
Omgekeerde psychologie al geprobeerd?

Zelf iets gaan eten en zeggen dat het niet voor kinderen is. Wilde hier nog wel eens werken.
Herkenbaar. Kleuter, tiener en nog gezeik met de oudste. Niks hielp. En ze trapte ook niet in trucjes. Maar enige wat wel werkte:

Los serveren. Worteltjes, bloemkool ect niet tot snot gekookt, komkommer, tomaat ect allemaal op een bordje. Pasta/rijst/aardappels apart, vlees er naast geen sausjes over dingen maar apart, ect. Eitje erbij. Noten.

Dat was hier het enige wat werkte en langzaam meer variatie en toch wat gekookte dingen er tussen proppen.

Oudste is nog steeds een moeilijkere eter ( wil alles apart vaak) maar jongste eet ondertussen bijna alles.

En heel veel groente in die spagettisaus stoppen en pureren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks doen, het gaat vanzelf over.
Kun je de groenten geen leuke namen geven?
Een wortel is een oranje raket die zo in zijn mond vliegt.
De erwtjes zijn monstertjes die hij moet dood bijten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een slechte eter. Al jaren. Ik dwing het proeven niet. Bied het wel aan, soms likt hij er dan aan maar meestal niet.
Ik geef nooit iets anders te eten, daar vraagt hij inmiddels niet meer om. Wel altijd een toetje, yoghurt of fruit.

Zo gaat het hier al 2,5 jaar, zonder verbetering, maar in ieder geval geen drama..
Monkey platter maken? En dan gewoon lekker laten pakken wat ze wil. Op Google genoeg voorbeelden te vinden. Misschien wordt ze dan vanzelf nieuwsgierig?
Alle reacties Link kopieren
Loslaten. We hebben er zo een gehad. Werkelijk alles geprobeerd, hij weigerde te proeven. Nu is hij 15 en eet alles.

Af en toe proberen of hij iets wil. Je kunt proberen of hij ontvankelijk is voor een stickersysteem. En anders loslaten. De strijd mbt eten of slapen verlies je altijd.
Alle reacties Link kopieren
Groenten pureren tot soep en verder helemaal loslaten dat eten, geen druk opzetten want dat helpt helemaal niets. Zelf wel lekker en onstpannen eten en bedenken dat dit een fase is. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ps, en van de gemalen groente maak je ook een prima saus over de pasta.
Wat lijkt me dat lastig, zeg, ik ben gelukkig 'gezegend' met een makkelijke eter, maar zie echt wel meer dit soort dingen in de omgeving. Ik begrijp inderdaad vooral dat je het moet loslaten. Gewoon koken zoals je dat voor jezelf doet, kind het voorzetten, en als het avondeten voorbij is, ruim je af. Alles wat ze wíl eten, eet ze en de rest niet. Het gaat vast vanzelf over, ook al is ze dan misschien een puber...
Alle reacties Link kopieren
Niet eten mag, zeuren niet. Dus aan tafel zitten en kijken hoe wij eten is prima. Als hij moppert mag hij op de gang zitten terwijl wij eten. Dat jij niet wil eten is niet mijn probleem.

Hier pikken we ook altijd direct vanalles van het bord van een klager terwijl wij benoemen hoe blij wij zijn met meer eten. Dat werkt hier prima, maar bij echte weigeraars werken dat soort dingen niet. Zorgen dat je zelf lekker kan eten en proberen om je niet druk te maken.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gezwicht en koken meestal 1 ding wat onze bijna kleuter wel lust. Hij krijgt verder alles hetzelfde maar dan eet ie dus alleen dat ene, bijv alleen rijst.
Soms voer ik de druk op door zn bord weg te halen en oas terug te geven als ie iets proeft wat ie vroeger toen ie twee was wel at, zoals doperwten. Een erwtje proeven is bord terug. En dan zegt ie triomfantelijk “ik lust erwtjes!”
Niet zoals het hoort maar hij lust nu tenminste wel erwtjes...
Een zebra is geen paard met strepen
Ik heb er hier een die als baby al een lastige groenteneter was. Proeven ho maar. Sinds haar 9e durfde ze steeds iets meer te proeven, bleek dat ze enorme voorkeur heeft voor de Hollandse pot (AGV) wat ik dus eigenlijk zelden maakte.
Andere kind heeft tussen haar 2e en 8e geen groente gegeten. Daarna iets meer maar ze is er nog steeds geen fan van. Bij ieder kwaaltje of vermoeidheid roep ik wel iets over groente, maar het slaat nog niet echt aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft tussen 1,5 en 3 nooit avond gegeten (op pannenkoeken en patat na) in het begin mega veel strijd maar je wint het gewoon niet en wordt er zelf chagrijnig van. We hebben altijd een bordje eten bij hem gezet, wleeens gevraagd aan hem om iets te proeven maar bij nee ook verder geen aandacht aan gegeven. Altijd gewoon een bakje yoghurt toe gekregen.
Nu hij 3,5 is begint hij ineens mee te koken en zegt hij i.p.v. gatver, ieeeeuw, dat hoef ik niet: mama ik heb dat nog nooit geproefd mag ik het proeven. Hij vindt nog steeds veel vies maar proeft iig!
Ik zou het lekker zo laten, niet pushen want je hebt alleen jezelf er maar mee.
Alle reacties Link kopieren
mijn kinderen zijn nu geen slechte eters maar mijn oudste vroeger wel, tot ik een keer een verhaal begon aan tafel over proeven maar dan heel overdreven; “ja, ik vind het toch altijd zooooo knap als mensen alles proeven, dan weet je tenminste of je iets lekker vindt, hoe kun je nou weten of je iets niet lust als je het niet proeft? ik zou toch zo trots zijn als je dat zou doen; gewoon altijd proeven. Als je het dan echt niet lust dan hoef je het niet op te eten, als je het maar wel proeft”
op de een of andere manier maakte dat indruk en proeft ze nu altijd alles. Ze is er achter gekomen dat ze zelfs schimmelkaas lekker vindt :rofl:
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!
Gepureerde soep gaat er dus niet in helaas. Wel gepureerde groente door de pastasaus inderdaad dus dat eten we regelmatig. Jammer alleen dat ze hier niet van leert dat ze groente dus best lekker vindt omdat het verstopt zit.
Monkey platter boeit haar niets, groente los boeit niet, leuke namen vindt ze ook echt niet boeiend. Ook omgekeerde psychologie werkt niet. Ze is alleen maar blij als eten voor grote mensen is of als je zegt dat zij het toch niet kan/lust.

Ik maak me ook niet zon zorgen over wat er in gaat maar vind het niet willen proeven zo jammer. Als ik dan anderen lees dat kinderen slecht eten maar wel alles proeven denk ik: hoe dan?

Maargoed, misschien ook het proeven dan maar loslaten... ik hoop zo dat het ooit beter wordt maar omdat het altijd al zo is lijkt het geen fase. Overigens lust ze dan ook weer niet alle ‘slechte’ dingen, taart of een ijsje hoef je haar echt niet te geven bijvoorbeeld.
In een paneerlaagje bakken en of met kaas of sausjes. Erwtjes met mayo bijv
Wat gebeurt er als de groenten onder puree zitten?
Of het fruit als gepureerde fruithap wordt voorgezet?

Als ze wel gemixte pastasaus met groenten eet ... lukt het misschien ook in puree-vorm?
En dan kan ze dus vrij simpel met jullie mee-eten.
Eten voor jullie maken, klein deel voor haar apart in de keuken, stamper (of eventueel mixer) erin ... en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Als ik tegen mijn zoon zeg dat hij iets moet proeven, dan vertikt hij het.
Zeggen we dat hij het kan eten en het lekker is wil hij het wel proberen.
Lijkt hier wel in het woordje proeven te zitten, zelfs bij snoep 'proeven'
Alle reacties Link kopieren
Herkenning!

Mijn oudste is ook beroerd qua eten, met name groente.

Dacht altijd dat het aan mijn opvoeding lag, maar wat blijkt: jongste eet álles en eet daarna ook nog zijn bestek en zijn slab op (als het aan hem ligt)

Het enige dat hier helpt is: klein gehaktballetje, daarna mag hij pas een tweede als hij vijf sperziebonen / drie broccoli’s / vier happen erwtjes op heeft.

Echt gedoe, maar er gaat in ieder geval iets van vitamine in.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Loslaten ja.
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn dat ik niet de enige ben

:-$


Oh ja, mijn zoon eet ook geen taart. Zou hij best lusten, maar hij weigert het gewoon te proeven. Heerlijk die herkenning hier.
evyblissy wijzigde dit bericht op 29-01-2019 20:25
62.50% gewijzigd
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Belg007 schreef:
29-01-2019 20:05
Wat gebeurt er als de groenten onder puree zitten?
Of het fruit als gepureerde fruithap wordt voorgezet?

Als ze wel gemixte pastasaus met groenten eet ... lukt het misschien ook in puree-vorm?
En dan kan ze dus vrij simpel met jullie mee-eten.
Eten voor jullie maken, klein deel voor haar apart in de keuken, stamper (of eventueel mixer) erin ... en klaar.
Ik vind dat dus een beetje gek, een peuter die alleen maar in pureevorm of uit de blender eet. Het is geen baby meer en kaakspieren moeten ook getraind worden. Om te kunnen leren praten heb je die mondmotoriek ook nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven