Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Bij ons kdv zijn ze erg schoon. Kindjes leren vanaf baby af aan hun handjes en gezichtje poetsen na het eten/drinken. Ze krijgen allemaal een washandje en zingen een poetsliedje. Leidsters poetsen na. Snottebellen worden weggehaald (peuters leren het om te melden dat ze een snottebel hebben) en als het drukke programma afgelopen is en het eind van de middag nadert wordt peuter afgenomen en krijgt als het nodig is een schoon shirt (veel reserve kleertjes mee). Als peuter de hele dag op blote voeten of sokken heeft gelopen krijgen zijn voeten een wasbeurt en schone sokken.

Dan gaat hij thuis als nog in bad maar er zitten dan geen snotkorsten of koekkruimels meer op zijn gezicht. Ik zou er wat van zeggen Quest.
Glitter thanks voor je reactie, gek want ik denk dan , het zal wel overal zo zijn.
Het is ook niet iedere keer hoor, maar er zijn dagen dat ik hun huidskleur bijna moet raden.
Voor de rest nooit wat te klagen altijd netjes verschoond, hebben een heel portaal waar je heel de dag kan zien wat ze doen, elke poepluier wordt gemeldt , wat ze hebben gegeten ect.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n ding heb ik laatst ook gekocht Envelop. Lijkt me ideaal vooral omdat mijn peuter niet zo groot is.

Goede tips voor wat jullie er op hebben staan. Ik ga zoon straks even kleur laten uitzoeken want hoop dat hij hem dan straks makkelijker aandoet. Dus ik verwacht een mooie roze te mogen aanschaffen. (ik vroeg welk uv zwempak hij wilde en hij koos de roze met Skye van pawpatrol maar dat ging me toch nog iets te ver :-$)

Onze peuter is ook vaak viezig na kdv, maar die kan dat in 3 minuten voor elkaar hebben ondanks veelvuldig poetsen. Er zit momenteel vooral overal zand.

Andermans speentjes zou ik trouwens wel vies vinden. Maar peuter had er 1 met knuffel er aan vast en bij baby zit er tutdoek aan vast dus die vallen gelukkig nog wel op als zijnde van hun.
Oh andermans speentje zou ik ook smerig vinden. Zoon gaat naar een gastouder, zij heeft maximaal 4 kindjes (officieel mag ze er 5, maar kiest voor max 4). Ze spelen binnen en buiten en natuurlijk blijft hij dan niet schoon, maar ze leert de kinderen dat ze na het spelen en eten handen wassen en poetst dan zelf de snoeten, voeten en alles wat er nog meer vies is. Is sowieso echt een topvrouw, zoon rent er naar binnen en geeft haar dan meteen een dikke knuffel :love:

Op de peuterspeelzaal wordt zoon wel echt heel smerig, maarja, daar gaat hij maar 1 ochtend in de week heen, dua dat neem ik maar voor lief.
Daar zou ik ook wat van zeggen quest, hier gaat het hetzelfde als bij glitter op het kdv. Het is wel eens voorgekomen dat ze echt smerig was maar dat kwam omdat ze een periode had altijd naar het zwarte zand van de planten te gaan en zichzelf daar een rammstein look te geven op het moment dat wij haar kwamen ophalen. Ze hebben de buitenspeelplaats inmiddels anders ingericht en dochter heeft ontdekt dat het zand in de zandbak ook leuk is.

Sowieso vind ik ze heel schoon, ouders die komen halen en brengen moeten plastic overschoenen aan en op de babygroep moeten de oudere kinderen ook de schoenen uit als ze mee gaan brengen/halen.

Dochter is bijna 2,5jaar oud
GlitterCupcake schreef:
16-07-2019 07:54
Niet zo streng zijn voor jezelf :heart:
Jullie hebben gelijk. En dat weet ik ook wel.

Maar het is zo druk nu even met werk en gezin en vrijwilligerswerk en alles rondom einde schooljaar en verbouwen thuis en mantelzorg en slaapgebrek en.... pffftt tijd voor vakantie. En dan geef ik makkelijk mezelf de schuld van dat soort dingen.
ShaunTheSheep schreef:
16-07-2019 13:12
Jullie hebben gelijk. En dat weet ik ook wel.

Maar het is zo druk nu even met werk en gezin en vrijwilligerswerk en alles rondom einde schooljaar en verbouwen thuis en mantelzorg en slaapgebrek en.... pffftt tijd voor vakantie. En dan geef ik makkelijk mezelf de schuld van dat soort dingen.

Dus er zijn 7 externe factoren waar jij weinig aan kan doen, waardoor je minder aandacht hebt voor een tand, en tóch geef je jezelf de schuld :-P)

Even blijven ademen, niet zo letten op alles en dan is het zo vakantie :daisy:
Ik had net een pissige peuter om een zetpil. Niet omdat hij die niet wil, daar doet ie niet moeilijk over. Nee, ik noemde de zetpil een reetraket en toen wilde hij die in zijn handen i.p.v. tussen zijn billen :facepalm:

Want met een raket kan je naar de maan :-D
Ik krijg rozetje altijd wel schoon terug en ook geen problemen met verkeerde kleertjes of kwijt ofzo. Ook geen gedoe met overschoentjes dat vind ik zelf onnodig en gedoe :)

Zelf een keer een ontstoken oortje pas gemerkt toen het al gesprongen was en de viezigheid er uit kwam. Echt zo'n 'OH DAAROM' was je in een rotbui.
Shaun en precies daarom om alle dingen die je noemt , even lief zijn voor jezelf.
je bent niet verantwoordelijk voor alles en sommigen dingen mogen je ook gewoon overkomen.

Glitter een reetrakket whahahahhaaaa :HA:
ik kan niet wachten tot dochter zulke grappige dingen gaat vertellen.
Gisteren gierde ze het ineens uit en ik denk wat is er nou zo hilarisch, ik zat op d ewc met deur opene, en hoorde wel wat geritsel , heeft ze haar broertje helemaal ondergeplakt met stikkers , kwam niet meer bij.
Vervolgens dacht ik ohhh das niet slim straks vreet zoon die dingen op en stikt in de unicorn stikker dus maar even veilig opgeborgen.

Wat betreft KDV bedankt voor jullie verhalen , ik ga het eens navragen hoe dat zit bij hun?
Sinds vorige week stompt rozetje (ze sloeg ook al af en toe) het is kei schattig met dat kleine knuistje , maar toch niet tof hoor. Aan KDV gevraagd er op te letten en zelf zeg ik boos 'Stout' maar daar moet ze van lachen, dan zet ik haar even weg of draai me van haar af. Dat vind ze niet leuk, lastig hoor, ik zie best op tegen het komende jaar. Nog niet heel goed kunnen praten, wel al boos en moeilijk doen, en dat dan zien op te voeden en leuk te zien houden. Gelukkig is ze meestal een schatje
Rosings dat herken ik wel, en precies zoals jij het typt! Dochter is echt wel een heelrijk kind, sterke wil en een doorzetter, kan ontzettend lief zijn, maar tegelijk ook echt een boef en raudouwer. Ene moment kroelt ze met haar broertje een volgende moment krijgt ie een tik of duwt ze hem om.
Ik ben daar heel strak in , ik waarschuw 1 keer en daarna mag ze op de strafstoel.
Ze kan ook zo wild doen met ons of met zoontje, en ik zeg dan ook dat zachtjes moet doen en niet zo wild! Wordt dan ook kei hard uitgelachen, en merk dat ik dan boos wordt en zij alleen maar harder gaat lachen alsof het een spel is.
Vind lastig om hier soms een goede weg in te vinden.
Zo even bijgezen, wat is er veel geschreven!

@Wester, ik vind het juist leuk dat je zoveel met je zoon doet! gezellig toch?
@Slaapzak, die hebben wij niet meer.Toen ze 18 maanden was hebben we haar bedje vervangen door een meegroei bed van ikea op de kleinste stand. Wel jammer, vond een slaapzakje altijd zo schattig.
@ Kdv, hier raken ze nog geen kleding kwijt. wel krijg ik haar meestal zwart terug van het buitenspelen maar dat vind ik geen probleem. Ik heb wel afgeleerd haar mooiste kleertjes aan te doen haha.

Hier zijn we naar de twee jaar controle bij het consultatiebureau geweest, ze is nu 90cm en weegt 15 kg. vergeleken met vorige keer was ze minder hard gegroeid. zou kunnen wijzen op gluten intolerantie. Dat gaan we testen, zelf denk ik dat er niks mis is. Verder deed ze alles voorbeeldig.

We gaan van het weekend een weekend weg en ik heb dit voor in de auto besteld.
Hoop dat ze dan de rit iets leuker vindt

https://www.kidsplaza.nl/shop/auto-acce ... rt;xy0@190;
krijg je daar een uitnodiging voor? Voor de 2 jaar controle? Rozetje gaat alleen maar de hoogte in, 86 cm nu en al tijden rond de 10 kilo. Mager ding.
2 jaar controle? hmmzzz bellen ze dan of moet je die zelf inplannen ? Nog niks van gehoord namelijk.
Is het in iedere gemeente ? Want bij 18 maanden werd ik ook gebeld voor een thuis afspraak, en er waren wel mensen die me raar aankeken zo van huh met 18 maanden controle ?
Dochter is echt een kleine magere boon, vrret als een buwvakker maar is heel de dag in beweging denk dat ze nu misschien 10 Kilo weegt en lengte geen idee.

Pip hoe hebben ze gemeten en gewogen, want dat kan bij dochter nog wel eens een uitdaging worden
Wij zouden uitgenodigd worden, maar omdat ik met dochter al moest gaan voor.de 6mnd-afspraak hebben we daar een gecombineerde afspraak van gemaakt, zodat ik niet een keer extra met allebei moest zeulen. Ik kreeg toen wel te horen dat de meeste afspraken voor 2jarigen wat later zijn, als het druk is geven ze de voorkeur om eerst de kleintjes te laten komen en laten ze de wachtlijst voor de oudere kinderen wat oplopen.

Wegen en meten: met je rug tegen de muur en op een weegschaal gaan staan. Duurt 2 seconden en ze mogen eraf als hij gaat piepen, dus peuter bleef braaf op het piepje staan wachten.
obelix84 schreef:
16-07-2019 10:29
Zo, ben ik ook weer eens..

Ja, hier helaas ook al kledingstukken kwijt geraakt op het kdv. Laatst had ze zelfs de verkeerde schoentjes aan (ze pakt zelf haar schoentjes niet hé? Jawel, maar niet als ze niet in 't schoenenrek staan omdat 'n ander kind, uit 'n andere groep, haar schoenen aan trok)
Ik baal hier wel van.. Zie ook regelmatig andermans speentjes in haar bakje liggen... Ik heb 't wel aangegeven maar blijft wel voorkomen.

Maartje, leuk je weer te lezen!
:high5:
Hier zou je uitnodiging krijgen maar hier ook gecombineerd met afspraak van baby. Zoon is gemeten in babybak want werkte niet mee :bonk:

Peuter zei gisteravond : Mama, jij bent mooi. Ik ben ook mooi. Ik ben Elsa :mrgreen:
Ja ik zou een uitnodiging krijgen maar heb zelf gebeld omdat we net verhuisd zijn.
Ze hoefde niet in het bakje maar werd staand gemeten en gewogen.
Ik kreeg vanzelf rond 2 jaar een uitnodiging van cb.

Pip pip: de laatste keer dat mijn dochter is gewogen was ze 85,5 cm en precies 10 kg. Daarvoor is ze ook getest op gluten, maar ook op diabetes, alvleesklier hormoon en nog een aantal dingen. Daar kwam allemaal niks uit. Toen door naar de diëtist en die constateerde ook niks vreemds uit het eetdagboek. Alleen dat ik haar wel wat meer vetten mag geven, maar dan was volle melk en margarine al genoeg. Eigenlijk wist ik het al wel en is ze gewoon gezond en fijn/petit van stuk. Verder niks mis mee.

Kdv: het valt nog wel mee qua viezigheid. Zorg wel altijd dat dr nagels kort zijn want dat vind ik meteen zo vies staan. Tweede dag was haar sjaal verdwenen. Briefje door leidsters op de deur, maar gek genoeg heeft niemand van al die ouders thuis een sjaal gehad waarvan ze dachten hè die is niet van ons. Ik vind dat heel vreemd.....
Spenen in andermans bakjes vind ik niet zo fris. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ze hadden bij ons ook altijd slofjes maar dit was moeilijk voor ze te handhaven en te veel gedoe ofzo. Ik vind het ook niet zo belangrijk.
Dochter kwam vandaag wel thuis van psz in een vreemde broek met eigen broek in een plastic tasje in haar rugzak. Maar deze was niet vies van poep ofzo, maar krijg er dan verder geen uitleg bij. Ik heb dr ook niet zelf opgehaald.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 16-07-2019 20:36
21.13% gewijzigd
Zie ook weer allemaal oude bekenden!
Pip_pip schreef:
16-07-2019 17:52
Ja ik zou een uitnodiging krijgen maar heb zelf gebeld omdat we net verhuisd zijn.
Ze hoefde niet in het bakje maar werd staand gemeten en gewogen.
Onze mocht ook staand, mar wilde dat niet.
Jeetje wat een drukte hier!
Hier even crisis met een zieke baby tegelijk met provoceren vd kma. Wat een rampen plan. Op werk is 't ook alweer aanpoten zo in m'n derde week. Heftig! Zoon zit onder de muggen beten, of waterpokken. We twijfelen. Even aankijken maar dus.

Hier heeft hij wel een paar x een andere speen gehad op kdv, I was not amused. Sowieso wil ik niet dat hij met een speen loopt buiten het slapen. Dus dan horen ze me wel... :whip:
Ben ik maar even niet die leuke gezellig ouder. Hij is bijna 2. Die speen is alleen in bed kom zeg. Je doet je best maar om hem te troosten op een andere manier.

Ik mag in augustus voor de 2 jaars afspraak. Dat weten en meten zal wel niks worden met onze zoon. Dat is dan nee eng ofzo. Hij verzint er wel wat op.

@quest ja hij springt dus zelf het water in. Super stoer inderdaad :)
Grappig hier de 2 jaar controle al gehad terwijl ze nog geen 2 is. Misschien door de vakantie periode vervroegd ofzo? Ze mocht gelukkig staand wegen en meten. 90 cm alweer en 12 kilo. Ze doet t verder prima.

Sterkte met de kleintjes teckel.
Het was vannacht om 2u prijs bij zoon. Compleet in paniek. Mama, vliegen weg. :facepalm:
Vandaag nog naar de gamma voor horgaas met klittenband voor alle ramen boven. Stond ik vannacht om 2u met de flash light van m'n mobiel muggen te jagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven