Peutertopic III

15-10-2019 22:12 3010 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het derde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
21-10-2019 20:52
Teckeltje, blijven praten met elkaar. Het is ook gewoon ontzettend zwaar, de tijd met kleine kinderen. Probeer wat tijd voor elkaar te maken zodat je af en toe ook leuke momentjes hebt. Al is het maar een uurtje, even onverdeelde aandacht voor elkaar.
Ik moet hierdoor denken aan een tip van mijn psycholoog toen het bij ons rot ging en we echt geen tijd hadden voor andere dingen dan de basics. Zij gaf aan dat het niet uitmaakt wat je doet als je het maar samen doet en er allebei "echt" bij bent, als voorbeeld gaf ze "mindfull de was ophangen" waarbij je samen even de dag doorneemt of wat anders bespreekt. Het is nu niet meer zo hectisch maar in de hele hectische tijden vond ik het wel fijn om toe te passen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry Pip, maar ik zou vooral boos zijn omdat ze "stout" en "potje" aan elkaar koppelt. Heeft ze dat ook zo aan je dochter verteld?

Hoe kan je nou verwachten dat een kind wat leert om zindelijk te worden op een vast moment kan plassen? En hoe durf je dan het gevoel van trots wat een kind heeft dat ze het goed doet (zelf aanvoelen, broek uit en plassen) af te nemen door het stout te noemen?
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
21-10-2019 20:55
Ik moet hierdoor denken aan een tip van mijn psycholoog toen het bij ons rot ging en we echt geen tijd hadden voor andere dingen dan de basics. Zij gaf aan dat het niet uitmaakt wat je doet als je het maar samen doet en er allebei "echt" bij bent, als voorbeeld gaf ze "mindfull de was ophangen" waarbij je samen even de dag doorneemt of wat anders bespreekt. Het is nu niet meer zo hectisch maar in de hele hectische tijden vond ik het wel fijn om toe te passen.
Ik denk dat dit wel een goede is. Het vergt ook lekker weinig geregel (je hebt geen oppas nodig), maar je bent wel even bewust samen bezig.

(Dus ook zonder tv, telefoon, radio en andere afleiding)
Alle reacties Link kopieren
Wat stom Pip. Juist goed dat ze gaat plassen als ze moet, misschien alleen uitleggen aan dochter dat ze dit beste even tegen juf kan zeggen (als ze het daar lang genoeg voor kan ophouden).

Teckeltje :hug:
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat ik niet de enige ben, krijg er tranen van in mijn ogen. Ze heeft juist een hele lieve inborst ( die zwangerschap ook). Wat ik zeg af en toe wel een boefje en testen hoever ze kan gaan maar echt stout is ze niet vaak.

Dochter stond erbij toen ze zei dat ze stout was geweest. En legde het toen uit.
Man vond het ook idioot. Ga morgen maar even bellen.
Pip ik vind het echt niet kunnen , juist super knap dat ze is gaan plassen op het potje zelf! Ik zou er zeker wat van zeggen! Ze is helemaal niet stout!
Alle reacties Link kopieren
Pip_pip schreef:
21-10-2019 21:06
Fijn dat ik niet de enige ben, krijg er tranen van in mijn ogen. Ze heeft juist een hele lieve inborst ( die zwangerschap ook). Wat ik zeg af en toe wel een boefje en testen hoever ze kan gaan maar echt stout is ze niet vaak.

Dochter stond erbij toen ze zei dat ze stout was geweest. En legde het toen uit.
Man vond het ook idioot. Ga morgen maar even bellen.
Ik wordt er al boos van! Dat ze het dan ook nog eens verteld en uitlegd waar dochter bij is... Echt stom
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Quest en Envelop zeggen, ik vind het juist super knap. Het is niet alsof ze expres weg is gelopen ofzo. En helemaal dat ze het zegt waar je dochter bij is, hoe verzin je het bij een kind wat zindelijk aan het worden is?
Quest schreef:
21-10-2019 21:11
Pip ik vind het echt niet kunnen , juist super knap dat ze is gaan plassen op het potje zelf! Ik zou er zeker wat van zeggen! Ze is helemaal niet stout!
Juf is stout!
Precies dat Rosings!
Alle reacties Link kopieren
Pip_pip schreef:
21-10-2019 21:06

Dochter stond erbij toen ze zei dat ze stout was geweest. En legde het toen uit.
Man vond het ook idioot. Ga morgen maar even bellen.
Dat is echt slecht. Bij kennis had leidster tegen kind gezegd dat ze slecht praatte en dat heeft ze nog weken herhaald.
Wat zielig voor peuter pip. Idd, ze is helemaal niet stout!
Pip, ik heb geen aanvulling op wat allemaal al gezegd is. Ben het er helemaal mee eens.
Juist supergoed van je peuter!
En goed dat je er nog achter aan belt! :)
Alle reacties Link kopieren
@Teckel: knuffel voor jullie. Er zijn al goede tips gegeven, ik zou ook zeggen probeer af en toe even echt iets samen te doen, en ook iets voor jezelf om op te laden.

@Pip: stom zeg van de leidster. Wel heel goed van je peuter!

Vraagje: zoon geeft sinds kort aan dat hij het donker eng vindt. Dan wil hij bijvoorbeeld niet een donkere kamer in voordat ik het licht aan doe. Hij is niet panisch of zo, en het zal ook wel logisch zijn dat hij zich steeds bewuster wordt van licht / donker, dag / nacht etc. Maar ik vraag me af of ik nu per se moet zeggen dat het donker niet eng is, of er gewoon niet zoveel op in moet gaan?
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Whoopsadaisies, dochter heeft hier hetzelfde. We zeggen nu tegen haar dat het zonnetje gaat slapen, dat het daarom donker wordt. En hoewel ik normaal helemaal niet van 'onzin vertellen' ben, werkt het heel goed. Ze zegt nu ook steeds 'slaap lekker zonnetje' als het donker wordt. Verder heeft ze een nachtlampje op haar kamer die altijd aanstaat.
Alle reacties Link kopieren
@Quest: zoon gaat 1x in de week een halve dag naar de VVE groep. HIj is 2/3 weken al een ochtend gaan wennen, gister was het dus voor het 'echt'. Hij had het heel goed gedaan, alleen hij kan geen seconde stil zitten. Waar andere kindjes even rustig aan tafel zitten bij uitleg oid zit zoon constant te wiebelen. Heel herkenbaar voor ons, thuis zit hij ook bijna nooit stil, tenzij hij in een tv-programma zit.
Vriend heeft zelf ook moeite met stil zitten...

@Teckeltje: geen tips, maar wil je wel een knuffel geven :hug: . Het is ook een lastige periode zo.

@Pip: ik ga mee met de rest. Juist super goed van je dochter dat ze uit zichzelf is gaan plassen. Vind het schandalig dat die leidster het zo 'bespreekt' met jou waar je dochter bij stond. Goed dat je het nog gaat bespreken.

@Whoopsadaisies: is het een optie dat je een klein lampje op de kamer zet? Wellicht vind je peuter dat fijn en leert zo dat donker niet eng is?
Donker: Peuter begon bij ons vanaf 2,5 met ‘ik ben bang in het donker’ ‘er zijn monsters’ en ‘spoken zijn eng’. Ik zag het al helemaal gebeuren dat we het gingen ‘voeden’ door er in mee of op in te gaan. Dus hebben we vanaf het begin gezegd: "Dat kan, dat je bang bent in het donker maar dat is niet erg. En nu hup die kamer in" "Monsters zijn net als spoken je vriendjes. Ze zijn er nou eenmaal." en dan doorgaan met waar we mee bezig waren.

Pip: Wij hebben momenteel zoiets als jij hebt ook bij het kdv. Ik schrijf er ivm herkenbaarheid niet over. Maar ik doe het niet per telefoon (90% van de communicatie valt weg als je alleen spreekt per telefoon) maar wel de eerstvolgende keer dat ik de ‘opperleidster’ spreek. Zitten daar meer dan 2 dagen tussen dan zou ik een gesprek aanvragen. Bij ons gaat het er over dat we niet willen dat iets gezegd wordt waar peuter bij is. Die leidster mag dat vinden maar we zeggen bepaalde zaken alleen tussen volwassenen.

Ik geloof namelijk dat een kind (eigenlijk ook volwassenen) zich gaat gedragen naar wat men over hen zegt. Self fulfilling prophecy noem je dat. Een kind moet de ruimte krijgen om zelf uit te zoeken wat hij/zij is. Niet wat anderen denken dat hij/zij is.

Als je tegen een kutmarrokaan blijft zeggen dat ie kut is, zal ie zich nooit aanmelden voor een studie bedrijfskunde. En als je tegen een kakker zegt dat ie een kakker is, gaat ie nooit met zijn laarzen in de klei bollen telen. Dus als je tegen een peuter zegt: jij bent stoer/lief/stout/slim/stom dan... :nope: Dat moet ie zelf uitzoeken.
Zoon is hier niet bang in het donker, hij vind het juist wel indrukwekkend.

Zon gaat slapen, dan komt de maan.
En andersom.

Anders zou je een nachtlampje kunnen proberen? Wij hebben er 1 die na 15 min zelf uit gaat, alleen is de battarij daar wel snel van leeg. Want als die uit ging, riep hij gelijk LAMPJE. Dus deden we hem pas uit als wij naar bed gingen.
En nu staat hij al heel lang beneden zonder battarij :P
Maar misschien werkt het beter bij jou?
Hier was het rond z'n tweede verjaardag dat hij bang was voor donker en monsters kwamen na bezoek aan de Efteling. Wij hebben net als Glitter gezegd dat monsters vriendjes zijn. Hij heeft een nachtlampje wat hij zelf aan kan doen en wat na 15min uit gaat. Ook laten wij tot we zelf naar bed gaan het licht op de overloop aan. Ohja en wij zeggen idd ook dat de zon gaat slapen :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de Nijntje lamp xl en daar zit een dim functie op. Die doen we zacht aan als ze gaat slapen. Heb haar nog niet gehoord over monsters etc.

Ik heb net even gebeld, wilde de leidster spreken alleen die is er pas rond twaalf uur. De vestigingsmanager was er en die heeft het aangehoord en zal het met de leidster bespreken. Ik heb oa aangegeven dat ik het onacceptabel vind dat dochter denkt dat ze niet mag plassen en hoe ze dit gaan oplossen.

Dochter begon er zelf over vanmorgen dat ze op het potje had geplast en dat de juf boos was. Nu durft ze daar niet te plassen. Juf is een invalkracht dus wist niet wanneer ik haar weer zie vandaar dat ik belde want ik wil de lucht zo snel mogelijk geklaard hebben
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de tips. Teckel, ik realiseer me nu dat het ook na een bezoek aan de Efteling ontstaan lijkt te zijn :P . Glitter, niet voeden lijkt me inderdaad een goed plan. Gewoon benoemen dat iets eng vinden ok is, en hop weer verder. Een nachtlampje hebben we achter de hand, maar 's ochtends bij wakker worden is er weinig aan de hand, dan ligt'ie vrolijk in het donker te brabbelen. Dus zo lang dat goed gaat laten we een lampje nog achterwege.

Verder is het inderdaad opletten geblazen wat je rondom peuter verteld, ook als je je niet rechtstreeks op hem / haar richt. Ben het wel met Glitter eens dat ze zo veel mogelijk zelf moeten uitzoeken wie ze zijn.
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Hier bij oudste een lampje in 't stopcontact vanaf dat ze 3,5 was (na 'n verhuizing, een veel grotere kamer ineens bang in 't donker) en jongste heeft nog nergens last van eigenlijk.

Sterkte voor iedereen die 't moeilijk heeft met partners, ouders en andere dingen.. Ik lees jullie allemaal, echt.
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik heb nog even contact gehad met de opvang en volgens de leidster ging het er meer om dat dochter zomaar weg was. Ze had het plassen geprezen maar wel gezegd dat ze niet zomaar weg mag. Leidster was geschrokken dat het toch veel impact had gehad. Donderdag is ze er weer en dan zal ze het er nog over hebben.
Voor nu is het ok wat mij betreft.

En ze heeft weer een aantal keer op de wc geplast, potje wilde ze niet haha.

Vandaag hadden we ook een extra echo en in ben in verwachting van een jongen!
Gefeliciteerd Pip. Heb geloof ik even gemist dat je zwanger bent. Of vergeten, dat kan ook, zwangerschapsdementie haha.

Een jongen, superleuk!

En fijn om te horen dat ze het potje wel heeft geprezen.
:cheer2: Gefeliciteerd!

Fijn dat de leidster er goed op reageert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven