Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-02-2018 21:05
@zeuren: kind zeurt hier nooit om koek/snoep omdat we daar bizar consequent mee zijn. Dus dat is gewoon zinloos, weet ie al ;-D Maar met andere dingen zoals ipad kijken zijn we minder consequent en daar zeurt hij wel om. Wat dan helpt is heel concreet vertellen wanneer het wél mag.
Ja dat herken ik bijv met limonade. Dat mag alleen met uit eten dus dan vraagt ze er alleen dan om. Maar koekies(wat trouwens ook gewoon crackers kunnen zijn) hoor ik dus echt de hele dag. Ik probeer met filmpjes ook consequent te zijn. Dus mag sochtends even kort als ik ga douchen en zij al aangekleed is en savonds na het eten met papa. Ze weet het maar toch krijgt ze er soms midden op de dag zin in. Soms werkt afleiden wel maar als ik bijv aan t koken ben dan niet en dat kan ik echt wel heel irritant vinden.
Dat is bij ons om 5uur 's middags. Hij kan herkennen of de kleine wijzer op de 5 staat en dus vraag ik hem dan ook vaak 'Staat de kleine wijzer al op de 5? nee? Ahhh jammer, dan is het nog geen tijd voor de ipad!’ En bij andere dingen verwijs ik meer naar na welke activiteit iets mag. Bijv na de lunch.


@Vroeg wakker: hier is Sam het schaap (slaaptrainer) al bijna een jaar in gebruik en dat is echt geweldig! We zijn wel begonnen met haalbare tijden voor hem en hebben ook echt een paar weken moeten investeren met terugbrengen als hij er te vroeg uit kwam. Maar op een gegeven moment viel het kwartje en sindsdien is dat ding heilig!

@potje: iemand had het over 2jr4mnd. Dat vind ik best vroeg, heel normaal als er dan nog geen interesse is. Wij zijn het een gewoonte gaan maken om er wel 1x per dag even op te zetten vanaf 2,5 jr. en sinds 2jr9mnd vangen we soms wat op en hebben we er een beloningskaart opgezet. Maar hard gaat het nog niet. We gaan in de zomer pas wat meer doen en peuter geeft zelf ook bij hoog en laag aan dat hij toch echt pas zindelijk wil worden vanaf zn derde jaar :mrgreen:

@door je heen praten: ik heb eens gelezen dat je hand op je kind leggen effectief is. Dus ik vertel hem nu 'even wachten, mama is in gesprek’ en leg dan mijn hand op zijn schouder ofzo. Ik probeer het gesprekje dan snel af te ronden, zodat ik niet al teveel geduld van hem vraag. En daarna prijs ik hem voor het wachten. Moet nog blijken of dat effectief gaat zijn hoor..
Alle reacties Link kopieren
Zahrara, zou het dan helpen om haar wat bewuster te laten zijn door vragen te stellen? Bijvoorbeeld: is mama nog aan het douchen? Nee he? En hebben we net avond gegeten? Ook niet he? Wat denk jij, mag je dan filmpje kijken? Nee toch?

Dan leer je haar enerzijds heel bewust de regels aan over filmpje kijken. En anderzijds leer je haar ook zelf haar vraag te beantwoorden.
En bijkomend extraatje is dat je je zelf ook bewuster wordt van je eigen uitzonderingen, heb ik zelf ondervonden. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me! Hier 2 stuks in huis. 2 en 3 jaar :)
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
06-02-2018 20:33
@Zahraha Hier ook een jongetje dat flink kan drammen. Ik zeg een keer of 2 'nee, we eten nu geen koekje' of 'nee, we kijken nu geen tv'. Vaak herhaalt hij het dan en gaat iets anders doen. Als het aanhoudt, zeg ik het nog wat duidelijker (met lichte stemverheffing) en zeg ik er achteraan: 'Kom, we gaan met de .... spelen' of iets als 'Waar is je auto?' Afleiden dus ;) Werkt vrijwel altijd!
Hier eentje van bijna 2 die de koekjes soms al zelf uit de kast pakt :facepalm:
Afleiden werkt de ene keer beter dan de andere ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ze hier echt niet afleiden hoor. Alles is dan nee nee nee als ze hun zin niet krijgen
Alle reacties Link kopieren
Leuk een peuter topic! Hier 1 van 2 jaar en 3 maanden, heerlijk ventje. Van tijd tot tijd kunnen we 'm natuurlijk ook best eens achter het behang plakken haha.

Uit een beker drinken doen we al sinds een maand of 6/7. Het beste voor de mondmotoriek en het ging al snel heel goed. Nu gaat er af en toe eens een beker om maar dat vind ik geen ramp. De rietjesbeker is alleen voor onderweg.

Verder is hij sinds een week overdag zindelijk, zowel plassen als poepen - super fijn. In de nachten nog wel een luier om, maar dat vind ik prima.
Ook hier in de ochtenden op tijd wakker, meestal rond 7 uur. Goed te doen hoor maar ook nog een kleine baby erbij die 's nachts nog wel wakker wordt, dat is wel eens pittig. Ach ook dat gaat voorbij ;-)

Dat zeuren herken ik wel, de ene dag meer dan de andere. Vandaag was wel een klapper trouwens haha. Afleiden is hier inderdaad ook de truc.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
Oudste is 3. Is een fantastische, gezonde eter en al zindelijk! Hij wil de laatste tijd alleen niet slapen, zucht. Zijn favoriete woord is nee..

Jongste is net 2. Erg veel moeite om er iets gezonds in te krijgen. Het liefst drinkt ze de hele dag chocomel. Ze heeft veel interesse in haar grote broer op de wc en daar moeten we van de zomer dus maar mee bezig.. Ze slaapt de laatste tijd ruim de klok rond. Super fijn. Ook houdt ze van dansen zo schattig om te zien.

Ik vind het reuze gezellig 2 van die druktemakers thuis maar vind de dagen wel lang duren. Wat doen jullie een dag thuis?
Alle reacties Link kopieren
Boertje037 schreef:
06-02-2018 20:09
Ooh echt om half zeven wakker dan gaat hier de vlag uit :lol: onze peuter van 2 jaar en 4 maanden is iedere ochtend om 5:30 wakker. Kan niet wachten tot de zomertijd weer ingaat haha.. zul je zien dat hij nog eerder komt.

Mijn zoontje is heel eigenwijs en kan al goed praten, maar op het potje gaan heeft ie vaak geen zin in. Terwijl ik wel het idee heb dat hij snapt wat hij moet doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik hoop ook dat de zomertijd gaat helpen. Of de nijntje slaaptrainer.

Qua zindelijk: was hier ongeveer hetzelfde. Begonnen met potje in de kamer zetten zodat die makkelijk te vinden was. Ook goed opletten of je aan je kind kan zien wanneer hij/zij moet plassen/poepen of het aan het doen is. Op een gegeven moment heb je door wanneer je ze snel op hey potje kan zetten. En dan ook vragen 'wil je in je luier plassen/poepen of wil je op het potje?' Voor mijn gevoel werkt het beter als ze zelf echt willen.

Daarna elke dag na wakker worden op het potje zetten en als het dan lukte heel enthousiast zijn.

Als dat wat vaker goed gaat wat vaker op potje zetten en langzaamaan wc geïntroduceerd. Daarbij hielp bij ons het belonen met stickers. En gezegd dat als het goed bijft gaan we een leuke onderbroek (in haar geval met dora/pepa pig) kunnen kopen/aantrekken 😊
Dochter is meestal om zeven uur wakker. Op dinsdag en zondag kijken we dan in bed een film van casper en emma tot 8.00- 8.30uur. Dan ontbijt en badderen. Zo rond 10.00 uur naar buiten en boodschappen doen of speeltuin. Op zaterdagochtend peuterdans dus dan moeten we wat meer opschieten. De andere ochtenden is het of naar de opvang of naar oma.

In de middag na het slapen gaan we ee bijna altijd op uit. Monkey town, artis, op visite, tuincentrum, kinderboederij. Komen we rond zes uur weer thuis. Dochter doet nog steeds een lange middagslaap en gaat daardoor wel laat naar bed. Beetje zuid europees ritme hier. Vind ik wel lekker. Dan zie ik haar tenminste nog ff op werkdagen als ik 18 uur thuis kom.

Hele dagen thuiszitten vind ik niks. We gaan altijd even weg.
Alle reacties Link kopieren
Hoef jij nooit eens wat in huis te doen?
Alle reacties Link kopieren
Dochtertje hier zeurt bijna nooit en als ik nee zeg accepteert ze dat over het algemeen. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat wij niet zo moeilijk zijn en vaak mag ze gewoon waar ze om vraagt. Ze vraagt bijv nooit om koekjes maar om een cracker/stuk fruit. Meestal geef ik dat gewoon.

Op dit moment werk ik tijdelijk 4 dagen, dus de weekenden zijn meestal wat rustiger. Om vrijdagochtend gaan we naar peuterdans, in middag gewoon thuis of even naar de speelotheek. Zaterdag gaan we erop uit en zondag blijven we meestal ook thuis. In de zomer gaan we wel meer naar de speeltuin en kinderboerderij.

Qua slapen, jullie kinderen slapen echt lang. Hier is ze 9 van de 10 keer om 5 uur al wakker. De nachten slaapt ze nog niet door en het middagslaapje is er ook niet meer altijd bij.

Zindelijkheid ga ik zometeen proberen in de voorjaarsvakantie. Mocht ze er nog niet klaar voor zijn gaat de luier gewoon weer aan.
taxi87 schreef:
07-02-2018 06:45
Hoef jij nooit eens wat in huis te doen?
Tuurlijk wel. Als ze middagslaap doet of in de avond na het eten. Wasmachine zet ik op timer dat hij voor ik naar werk ga klaar is en ik her voor vertrek nog ophang. En we gaan meestal om en om naar dansles mee op zaterdagochtend. De ene blijft thuis en gaat dan stofzuigen dweilen en de badkamer doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah oké. Die middag slaap is er helaas niet meer hier :(
Die van mij is drie en drie maanden en tukt gemakkelijk twee uurtjes in de middag. Ik twijfel wel of ik niet naar een ritme wil van 7 opstaan tot 19 zonder middagslaap. Eerdere poging om middagslaap te stoppen was niet succesvol. Nu is het dus van 7 tot 13 uur wakker en dan van 15 uur tot 21 uur. Meestal 20.30 naar boven.
Hand op schouder tip ga ik uitproberen bij het door ons heen praten.
Ha, hier over een maand ook één van 2 jaar :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter is 2 jaar en 2 maanden. Ik heb dit al wat laat gevonden. Hier volgt hoe mijn zoon het doet:

Hij drinkt zijn melk uit een munchkin 360 graden beker maar vraagt vaak al na 2 slokken of de dop eraf mag. De laatste dagen moet ik zijn melk overgieten in mijn glas. Hij vindt melk niet zo lekker en zo houden we het leuk.
De rest van de dag drinkt hij water of thee uit een plastic koffiekopje met 1 oor. Momenteel is thee zetten zijn grote hobby. Hij staat op zijn krukje aan het aanrecht en hengelt met een oud theezakje in zijn beker met een bodempje water erin. Hij drinkt het op en maakt nieuwe thee. Zo gaat er aan het eind van de dag zo nog 1,5 beker vocht in.

Het potje is nog niet zo'n succes. Soms trekt hij al zijn kleren uit en zetten we hem op het potje maar dan heeft hij net in zijn luier geplast. Uitkleden kost teveel tijd. Voor hij in bad gaat zet ik hem op het potje en dan perst hij net zolang tot er twee druppels uitkomen. De derde druppel peutert hij met zijn vinger uit zijn plassertje. Viezerik haha. Van de zomer gaan we aan de slag met hem. Alleen een onderbroek aan en hup de tuin in.

Buiten spelen op de loopfiets, door de plassen rennen, door de modder rennen, met een schepje in de bergen zand die hier overal liggen, naar de hijskraan kijken en de bouwBakkers, vegen, bloempjes plukken, blaadjes plukken. Het is maar goed dat hij laarzen heeft, want hij komt altijd zeiknat en modderig thuis.

Slapen doet hij tot 6.15-6.45. Hij mag om 7.00 uit bed en tot die tijd moet hij zelf spelen. Ondanks dat we geen klok oid hebben lukt dat vaak wel. Na bijna 2 jaar huilend wakker te zijn geworden, lijkt hij daar overheen gegroeid.
Sinds 4 maanden slaapt hij 's nachts door zonder urenlange krijspartijen. Heerlijk! Maar helaas is het de laatste nachten weer raak. 2 nachten brullen om boekje leeesaaa, vannacht alleen maar huilen. Na 5x in de gang zetten zonder verdere aandacht is mijn man boos geworden en hebben we hem niet meer gehoord. Vanmorgen zei hij papa is moe.

Door ons heen praten doet hij niet. Als ik op straat met iemand praat, gaat hij 50 meter verderop staan. Hij zingt wel heel veel en heeeel hard. Lang zal ze leven (in de glooorieeerrrrraaaaa) en olifantje in het bos zijn favoriet. Als ik vraag wie er jarig is, is het altijd Gijs. Ik ken helemaal geen Gijs :-?

Zeuren om tv en koek en snoep doet hij niet, want dat krijgt hij nooit. Tablet alleen 's ochtends in bed. Hij zeurt bij de bakker wel om een plakje worst, in de supermarkt om kaas, bij de bakker om een krentenbol. En hij wil de hele dag boekjes lezen en buiten spelen. Ik mag de wasmachine niet meer aanzetten, want HIJ mag op het knopje drukken. Soms kom ik naar hem toe en zegt hij: mama wegm(w)ezen! Ik mag geen deur meer dicht doen, dat doet hij. Net als lampen aan of uit zetten, het bestek uit de vaatwasser opruimen, de kaasschaaf op tafel leggen, in de pan roeren (dat is wel een conflictgebied). Een echt peutertje dus, maar wel erg lief en dol op zijn babybroertje.
Alle reacties Link kopieren
Hier dagen thuis; rustig opstaan.. soms eten we gezellig een broodje in bed en kan ik daarna rustig douchen terwijl peuter een filmpje op de tv in ons bed kijkt.
Dan naar beneden om lekker te spelen (peuter speelt heeel goed zelf). Na ochtendslaapje en fles van baby gaan we er altijd even uit, soms een klein rondje in het park met de loopfiets en straks gaan we even naar het winkelcentrum voor wat boodschapjes bij de bakker en supermarkt. Ook dan op zijn loopfiets die hij keurig voorin de winkel parkeert voordat we verder gaan.
Daarna lunchen, nog even spelen en als het een beetje wil de middagslaap (laatste week gaat dat wel weer goed!). Daarna fruit eten en weer lekker spelen en meestal ook nog even eruit (met mij of man). Eind vd dag mag de tv nog eventjes aan en dan eten. Na het eten (om de dag) in bad en dan lekker boekjes lezen en aansluitend naar bed.. Zo zien de dagen er veelal uit. In de weekenden doen we wel vaak wat leuks hoor, even naar de stad samen of naar een speelparadijs of kinderboerderij etc. Dat vind ik toch net even wat handiger als we met zn tweeën zijn :)
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij stopte vlak na zijn tweede verjaardag met zijn middagslaapje. De ene dag sliep hij nog trouw, soms wel drie uur. En de volgende dag was het plots over.

Dat hele verhaal van op het potje zetten, lukt hier niet. Peuter laat zich onder geen beding daarheen sturen. Grote drama’s als we ‘s ochtends voorstellen even op het potje te gaan, terwijl we zien dat hij wel moet. Overdag idem dito. Het moet echt in zijn structuur en dan kost het heel veel tijd om hem eraan te laten wennen, dat potje voortaan in zijn structuurtje zit. Wat dat betreft is mijn kind echt een mega structuurkip en eentje met een Mening met hoofdletter.
Hier peuter van net 3. Slaapt 's middags nog zo'n 2 uur. Bedtijd tussen 19 en 20 uur. Rond 7 altijd wakker.

We blijven zelden de hele dag thuis. Eigenlijk nooit, want daar wordt iedereen lamlendig van. Naar de winkel, bos, (binnen)speeltuin, op visite, boodschappen, bieb, zwembad, rondje op de fiets in de buurt, doelloos met bus en trein op pad (reisje is dan het doel), kinderboerderij etc.
Alle reacties Link kopieren
Hier een peutermeisje van net drie.

Ze drinkt al sinds ze 1 is uit een gewone beker. Ze vindt de dopper nu ook erg interessant, die nemen we mee als we op pad gaan.
Zindelijk is ze sinds ze 2j3m is. Erg vlot, maar het kwam helemaal uit haarzelf. Eerste twee weken deden we haar 's nahcts nog wel een luier om, maar die was 's ochtends nog droog dus toen ook maar daarmee gestopt.
Praten kon ze al heel snel (eerder dan lopen) en nu kletst ze je de oren van je hoofd. Ook telefoongesprekjes voeren lukt al vrij aardig en ook tegen onbekenden steekt ze soms hele verhalen af. (die snappen dan vaak de context niet, levert vaak grappige situaties op).

Eten gaat goed voor zover het brood en fruit betreft. Warm eten is wel een dingetje hier. Pasta en pannenkoek lukt wel, en op goede dagen wat plakjes komkommer, maar verder....Nou ja, komt vanzelf (gaan we dan maar vanuit).
Dochter groeit goed, was erg licht toen ze werd geboren en klein, maar die achterstand heeft ze met name qua lengte wel ingehaald nu.

Wij gaan ook vaak op pad, vooral omdat ik zelf niet zo'n thuiszitter ben...Boodschappen doen, bibliotheek, speeltuin...Middagslaapje is er hier als sinds ze anderhalf is af, althans: thuis, op de crèche slaapt ze nog wel 1,5 uur...
Ze is in het weekend tegen 7.00/7.30 wakker. Doordeweeks moet ze een uurtje eerder opstaan. Tegen 19.00 ligt ze er weer in.

Dochter is trouwens ook net begonnen met lezen. Ze kent alle letters (en cijfers t/m 12 -> klok) en kan nu al makkelijke woordjes lezen, zoals melk, taart, vis. Leuk is dat!

De peuterpubertijd lijkt hier wel een beetje over z'n hoogtepunt heen, thank god. Hoewel dochter nooit krijsend in de supermarkt op de grond heeft gelegen vond ik het best pittig als ze thuis weer eens de kont tegen de krib gooide.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Zindelijkheid: voor de dames met een zoon die niet op het potje wil

https://dealbanana.com/pml/kinder-urinoir-10260.jpg

Was hier de uitkomst!!!
Oké schat
Hier heeft het kdv erg geholpen. Daar zag ze andere kinderen op wc en potje gaan en dus wilde ze dat zelf ook. Rond 2.5 zindelijk zonder veel gedoe en ongelukjes. In de nacht wel nog een luier.

Ik lees dat sommige al lezen en los kunnen fietsen! Knap hoor.
Alle reacties Link kopieren
Leuk een peutertopic!! Hier een dametje van ruim 2,5jr. Ik vind deze fase echt behoorlijk pittig, helemaal in combinatie met een baby van nu 5 maand. Fijn om hier herkenning en tips te kunnen lezen!

Dochter is over t algemeen een heerlijk kind, zolang ze de aandacht maar heeft :biggrin: zelfstandig spelen vind ze erg moeilijk, was altijd al zo. Nu ik ook de baby aandacht moet geven en niet meer altijd meteen tijd heb voor haar wil ze nog wel eens flink driftig worden. Vooral als ik zit te voeden, dan gaat ze bijv op de bank springen, de tv aanzetten, "spelen" met alles wat geen speelgoed is zoals mijn theeglas enz.. pfuuu op dat soort momenten kan ik haar echt wel achter t behang plakken! Eerder kon ik nog een boekje met haar gaan lezen, maar inmiddels raakt baby daar teveel van afgeleid tijdens t voeden dus ik moet maar steeds weer wat anders bedenken om haar te vermaken. Toch even de tv aan dan meestal... wil ik eigenlijk liever niet teveel, maar ja een blije baby is ook heel wat waard.

Qua ontwikkeling gaat ze echt in sprongen, ze liep bijv pas laat met 20 maanden, maar liep ook zo ineens weg en is nooit omgevallen. Praten duurde lang, maar toen het begon kletste ze ons de oren van t hoofd. T lijkt erop dat ze pas iets doet als ze het echt kan. Ze slaapt meestal van 19.30 tot 07.00, soms is t ook wel eens 08.00. Daar zijn we heel blij mee! Smiddags slaapt ze ook nog 1-2 uurtjes. Tegelijk met baby, dus ik heb dan even een rustmoment of moment om wat dingen in huis op te pakken.
Poepen gaat al een paar maand netjes op de wc, hoera! Geen poepluiers meer! Plassen gaat de ene dag beter dan de andere, als t straks wat mooier weer is mag ze lekker in haar blote kont in de tuin.

Ze gaat 2 dagdelen naar de psz en op de dagen dat we samen thuis zijn ondernemen we altijd wel iets. Eendjes kijken, stuk wandelen, kinderboerderij, met andere kinderen spelen, enz. Sinds baby er is vind ik t soms wel wat lastiger in te plannen, toch rekening houden met voedingen enz maar we hebben daar nu wel onze handigheidjes in gevonden.

Lastigste vind ik t omgaan met stout gedrag. Bijv door ons heen schreeuwen als we praten, stout doen als ik zit te voeden, wegrennen op straat (en ik erachteraan racen met baby in wagen of draagzak :facepalm: ). Nu spreken we haar streng toe of gaat ze even op de gang en mag ze terug komen als ze rustig is en sorry heeft gezegd, maar inmiddels maakt dat niet veel indruk meer. Hoe "straffen" jullie je peuter?
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen stout gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Vantevoren aankondigen: we gaan nu dit doen, dan dat, of zoals in jouw geval: ik ga nu even de baby voeden, dan kan ik niet met jou spelen maar als ik klaar ben gaan wij samen boekje lezen/duplo spelen/whatever. Dat scheelt al heel veel: aankondigen en uitleggen.

Bij door ons heen schreeuwen als we praten heb ik een keer hetzelfde bij haar gedaan: toen zij aan het woord was ging ik door haar heen schreeuwen. Vond ze niet leuk, maar ze snapte toen wel hoe irritant dat is.

en soms weet ik het ook niet en doe ik wat op dat moment me het beste lijkt...:flag:
het is wat het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven