Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Beterschap voor de ziekenboeg Whats...
Wat een ellende is dat hè. Wij hadden pas ook met het hele gezin buikgriep en dat valt niet mee om dan ziek ook voor je kinderen te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook echt ellende, ben zo dankbaar dat mijn man een dienst kon ruilen!

En even off-topic: hebben jullie wel eens dat een topic hier je enorm aangrijpt? Ik heb dat serieus nog nooit gehad tot nu toe. Snap niet waarom het verhaal ( wat misschien wel onwaar is) mij zo enorm aangrijpt pfff.
Alle reacties Link kopieren
Welk topic doel je op?

En fijn dat je er relatief ‘ontspannen’ in staat wat betreft de wens voor een vierde. Ik hoop voor jullie dat het je toch gegund is, maar zo niet, dan klink je heel happy met je huidige gezinnetje.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
19-10-2018 22:39
Welk topic doel je op?

En fijn dat je er relatief ‘ontspannen’ in staat wat betreft de wens voor een vierde. Ik hoop voor jullie dat het je toch gegund is, maar zo niet, dan klink je heel happy met je huidige gezinnetje.
Dank je wel, ik ben ook echt heel gelukkig met mijn gezin.

En het topic over de vrouw die ging scheiden en dat een vriendin van haar had opgemerkt dat haar kinderen geen affectie meer toonden. Geen kus/knuffel meer gaven, geen hand wilden vasthouden. Niets van genegenheid meer toonden. En dat TO toen is gaan scheiden en toen een nieuwe vriend kreeg en haar kids nu wel willen knuffelen ( en het eerst niet wilden omdat TO alleen maar met zichzelf bezig was). Ik zit er gewoon echt mee, ga het nu ook expres niet meer lezen want imo doet de TO erg lacherig over het gedrag van haar kinderen.

Kan mij er ook niets bij voorstellen dat kinderen geen genegenheid tonen/ontvangen, het lijkt mij zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap met je ziekenboeg Whats! Hopelijk heb je snel een positieve test in je handen! Fijn dat je er zo positief in kunt staan na alles wat je hebt meegemaakt. Lijkt me ook vreemd. Mijn babyzoon ligt erg graag bij ons. Mijn dochter is niet zo knuffelig behalve wanneer ze ziek is of jaloers op haar broertje. Maar ook zij wil toch echt wel een kus voor het slapen etc.

Mijn man heeft zich een ruime week geleden laten steriliseren. Ons gezin voelt met twee kinderen compleet. Ik heb veel respect voor gezinnen met drie of meer kinderen. Dit zie ik mijn man en mij niet doen. Tenminste niet op een relaxte manier Onze "draagkracht" is nu goed in evenwicht met de "draaglast".

Ik heb gisteren een documentaire gezien over moeders op de Filipijnen die hun (zeer jonge) kinderen tot prostitutie dwongen en/of live seksueel getinte filmpjes van hun eigen kinderen maakten waarbij (westerse) mannen geld betaalden om bepaalde "handelingen" te zien die de kinderen dan moesten uitvoeren. Weerzinwekkend. Ik heb met tranen in mijn ogen gekeken. Ik kan het me niet voorstellen dat je je eigen kinderen zo kunt misbruiken terwijl je ze hoort te beschermen. Hoe arm je ook bent. De politie probeert ze met behulp van undercoveracties aan te pakken.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Peuter wil zich meer en meer zelf proberen aan- en uit te kleden. We mogen soms amper helpen. Helaas heeft ze met haar ruime twee jaar de motoriek nog niet voor veel handelingen, waardoor ze met regelmaat zeer gefrustreerd raakt. Nu laten we haar het eerst zelf proberen en geven haar indien nodig hulp. Heeft er iemand tips?
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Chiao schreef:
22-10-2018 21:16
Peuter wil zich meer en meer zelf proberen aan- en uit te kleden. We mogen soms amper helpen. Helaas heeft ze met haar ruime twee jaar de motoriek nog niet voor veel handelingen, waardoor ze met regelmaat zeer gefrustreerd raakt. Nu laten we haar het eerst zelf proberen en geven haar indien nodig hulp. Heeft er iemand tips?
Het uitzitten. Sorry, kan het niet mooier maken... Dochter heeft het nu (bijna 3) helemaal onder de knie! Knopen nog niet, en ritsen niet altijd, maar broek, shirt, trui, jas, sokken en schoenen gaan nu allemaal aan :)
Misschien makkelijkere kleren aantrekken @Chiao? Onze peuter krijgt zijn jeans niet uit maar wel een joggingbroek. En normale sokken niet maar dikke sokken wel.

Hier: ik heb griep :| en ben de uren aan het aftellen tot man weer thuis is. Gelukkig heb ik ook Netflix en 3 soorten Nijntje :worship: En anders hebben we ook nog Kapstok & Emmer :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft voor het eerst vakantie. Voor wie hebben ze die vakantie eigenlijk uitgevonden? Iedereen is strontverkouden, mijn rug begint me protesteren en man zit lekker 3 dagen in het buitenland. Ach, dan krijgt er in elk geval 1 wat slaap, dan zoekt hij het in het weekend maar uit... :hamer:
Alle reacties Link kopieren
@kleren: als zoon ze niet aan of uit wil, dan krijgt hij ze wonderbaarlijk snel weer uit of aan als ik ze net aan of uit heb gedaan. Uit zichzelf ziet hij de noodzaak niet. Dat snap ik wel, op zijn leeftijd zou het me ook niet boeien of ik in kleren of pyjama naar de winkel zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap voor de zieken!

Hier mag ik meestal alles nog gewoon zelf aantrekken, soms ziet hij iets en wil het dan zelf doen. Ik laat hem dan vaak, meestal komt hij dan zelf wel met mama helpen.

Verder doen we hier rustig aan omdat ik wat rustig aan moet doen door mijn zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Uitzitten inderdaad. Die fase heeft zoon ook gehad. Wat wel prettig is dat ze het dan ook echt goed leren want het doorzettingsvermogen is op dat moment hoog. Maar dat je dan 20 min over een broek doet is minder..
Wij hebben op een gegeven moment een zandloper app geïnstalleerd en begrensden dan de tijd. Dan zeiden we dat hij het zelf mocht proberen tot het zand beneden was en dat we hem dan zouden gaan helpen.
De ene keer pikte hij dat moeiteloos en de andere keer alsnog een driftbui. Maar dat is dus de enige tip die ik kan geven.

Zoon is nu 3,5 en kan zichzelf helemaal aankleden, inclusief knopen. Maar het zelluf willen doen is er helaas vanaf 😉
Alle reacties Link kopieren
Dochter wil het hier óf zelf doen, óf in haar pyjama naar beneden/buiten/de winkel/de opvang.. meestal eindigt dat erin dat ze haar armen in het hoofdgat heeft gestoken en dat haar onderbroek schuin aan zit, en dan mogen we eindelijk helpen want dat voelt dan ook niet zo comfortabel waarschijnlijk ;-) Ik laat haar lekker rommelen, heb nu ‘s ochtends toch wat meer tijd.

Whats, willen jullie eventueel nog verder onderzoek laten doen mocht je niet zwanger worden, of laten jullie het dan zo? Hoop dat het jullie gegund is om nog een kindje te krijgen!

Hoe staan jullie eigenlijk in de meningococcen-vaccinatie kwestie? Zijn er ouders die zelf een vaccin geregeld hebben? Onze peuters vallen natuurlijk (net) buiten het RVP, terwijl alle kinderen jonger dan 5 een risicogroep vormen (zie de figuren op de site van het RIVM, https://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/Menin ... tober_2015). Ik vind het lastig, het verschil tussen 1 of 2/2.5 jaar is natuurlijk arbitrair, en de selectie van groepen die ‘m wél krijgen is vooral gebaseerd op schaarste van het vaccin. Overweeg sterk ‘m toch ergens te gaan halen, als ‘ie überhaupt nog te verkrijgen is..
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik bevooroordeeld ben t.a.v. meningococcen, ik werk in de gezondheidszorg en wat ik daar van die beesten voorbij heb zien komen is pure ellende, maar dus ook een wat vertekend beeld..
Thanks ik was al aan het bedenken dat ik iets vergeten was :thumbsup:

Toevoeging/ Dit is niet sarcastisch. Er wordt wel eens gedacht dat ik sarcastisch ben als ik zoiets schrijft.
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 16:20
44.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn middelste is nog steeds zo ziek, eindeloze snotstroom en dat gehoest van hem is zo zielig!

En nee mocht ik niet zwanger worden dan gaan we geen onderzoek doen. We hebben ook bewust geen sperma laten invriezen voor de chemo begon omdat wij ervoor gekozen hebben om op de normale weg zwanger te worden of anders niet. Ben nu ook weer ongesteld geworden dus helaas weer niet zwanger.

Zelf aankleden heb ik echt zo geen geduld voor, zeker in de ochtend niet. In de avond zelf pyama aandoen vind ik geen probleem.

En over die vaccinatie heb ik nog niets gelezen dus dat ga ik zo even doen, om eerlijk te zijn ben ik anti vaccinatie omdat mijn kinderen er enorm ziek van zijn geworden en ik dus uitgesteld vaccineer. Middelste moet nu nog 1 DKTP dan is hij voor nu klaar en jongste moet de BMR en DKTP nog. Ze zouden vorige week gaan maar het CB belden dat ze daar allemaal ziek waren dus het kon niet doorgaan. In november krijgt m’n oudste ook de 3 jaar en 9 maanden prik.
Mogen jullie zingen van peuter? Tot 2 weken geleden konden peuter en ik er echt van genieten om samen te zingen. Peuter ging zelfs heel lief huilen als baby als ik lieve liedjes voor hem zong.

Maar nu :-( Als ik ga zingen krijst ie na 2 woorden ‘NEE KLAAR NU!’ >:-(

Man mag ook niet meer zingen. En waar hij nou die woorden vandaan heeft? Ik hoop op een hele korte fase.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet me eens gaan verdiepen in die vaccinatie. Heb er eigenlijk niks over gehoord.

Wij zingen ook wel en dan doet zoon soms vingertje voor zijn mond en zegt sssst. :)
Zoon krijgt de normaal aangeboden vaccinaties.
Waarom zijn er eigenlijk nog meer vaccinaties die we niet aangeboden krijgen? En waarom hoor ik er pas via jullie van?!

Zoon vind zingen geweldig, zingt dan mee en danst mee.
Hopelijk maar een korte fase glitter...
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwball, het probleem dat er nu is, is dat er een type bacterie is (W) die hersenvliesontsteking kan veroorzaken, waartegen kinderen niet gevaccineerd zijn. Waar hersenvliesontsteking door andere types van de meningococ steeds minder vaak voorkomt (door vaccineren), is er vanaf 2015 juist een toename van dat type W. De angst is dat die toename steeds groter wordt en ook meer levens zal kosten, vandaar dat ze de huidige vaccins hebben aangepast in een nieuw vaccin - waar type W ook in zit. Hier zijn er echter te weinig van om iedereen te vaccineren, daarom vaccineren ze alleen de grootste risicogroepen: tieners en dreumessen van 14 maanden. Daar vallen de peuters, en alle andere kinderen tot tienerleeftijd dus buiten. Terwijl als je naar de cijfers van het RIVM kijkt, het risico <5 jaar hoog is; misschien het allergrootst bij de jongsten, maar zeker ook bij 2-5 jarigen. En natuurlijk is de kans dát ze ziek worden klein, maar áls ze een hersenvliesontsteking door dit type oplopen is de kans op blijvende (hersen)schade of overlijden aanzienlijk.
Omdat veel ouders dat risico logischerwijs niet willen lopen, is er een run op vaccins ontstaan (je kunt ze zelf halen via huisarts/GGD/apotheek, dus buiten het rijksvaccinatieprogramma om). Ik heb inmiddels besloten peuter ook te laten vaccineren, via de GGD hier was het geen probleem.
Op de site van het RIVM staat veel info erover, mocht iemand meer willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Oh en zingen mag ik van dochter nog wel, wat eigenlijk best opvallend is want ik heb het stemgeluid van een dronken kraai.. :biggrin:
Bedankt Shift, duidelijke informatie! Ik ga nog wel verder kijken op de site ook.

Zoon is nu heerlijk aan het kleien, heerlijk om die concentratie te zien :)
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
22-10-2018 22:23
Het uitzitten. Sorry, kan het niet mooier maken... Dochter heeft het nu (bijna 3) helemaal onder de knie! Knopen nog niet, en ritsen niet altijd, maar broek, shirt, trui, jas, sokken en schoenen gaan nu allemaal aan :)
Ik ben een tikje jaloers. Peuter van 3,5 heeft er totaal geen interesse in. Ieder poging tot; 'dat kun je zelf proberen' ontaard in een driftbui van een half uur en geen kleren aan/uit. Ze doet nu alleen zelf haar broek (zonder de knopen).
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
24-10-2018 09:45
Ik ben een tikje jaloers. Peuter van 3,5 heeft er totaal geen interesse in. Ieder poging tot; 'dat kun je zelf proberen' ontaard in een driftbui van een half uur en geen kleren aan/uit. Ze doet nu alleen zelf haar broek (zonder de knopen).
Gaat wél sneller, dat aankleden, moet je maar denken :hug:
Zoon kleed zich inmiddels een paar maanden al elke ochtend zelf aan. Wij hebben het geluk dat ie de meeste ochtenden alle tijd heeft om het zelf te regelen. Vaak vraagt hij wel of ik even alles goed klaar wil leggen op de grond. Moet zeggen dat ik het wel makkelijk vind: hij gooit zelf z'n spul in de wasmand als dat nodig is, zoekt z'n eigen shirt uit (ik zeg alleen lange of korte mouw) en pakt zelf een broek.
Zo terwijl ik dit typ bedenk ik me hoe at zo gegroeid is. Ik denk dat hij er zelf mee kwam eens om z'n shirt te proberen, dat bleek nog wel een uitdaging, maar armen eerst was een goede tip. En z'n broek moet hij wel zelf nu hij zindelijk is. Anders blijf ik bezig;)

Zoon wordt over 2 weken drie jaar en had z'n eerste 'nee ik wil niet mee naar de kassa om te betalen' bui.
Gelukkig was er een vrouw die het hoorde en aanbood dat hij dan wel met haar mee naar huis mocht. Zoon wist niet hoe snel hij zo mak als een lammetje bij mij moest komen staan en liep braaf mee de winkel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven