Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
In onze woonplaats is er volgens mij alleen peutergym op mijn werkdag. Wij kunnen dus ook niets. Zelfs buiten spelen is moeilijk met de baby die niet in de kinderwagen slaapt. Vind het soms wel zielig voor de oudste. Hij vraagt zo vaak of hij buiten mag spelen en het is steeds weer nee.
Alle reacties Link kopieren
Nootboek:
* Kinderboerderij: is meer dan een half uur lopen.
* Dierentuin: 45 min met de auto
* Restaurant: met speelhoek is meer dan een halfuur lopen
* Intratuin: is neer dan een halfuur fietsen
* Bibliotheek: is een half uur lopen
* Binnenspeeltuin: is er voor zo ver ik kan vinden niet eens in deze plaats, wel plaatsen er om heen.
* Clubjes: de jongste mag alleen mee als hij in de wagen blijft en daar tevreden is. Dat is hij niet, draagdoek werkt ook niet meer bij hem.
* Voetbal: is hij nog te jong voor (vind hij wel leuk namelijk)

Geloof me, las ik meer opties zou weten zou ik het doen. Ik probeer iedere dag naar buiten te gaan, blijf met liefde een half uur in de hema hangen als hij daar een vriendje maakt alleen niet alles ligt binnen de mogelijkheden. De bibliotheek of iets anders op 30 min lopen lukt echt niet zomaar iedere dag. Niet met hoe het met mij gaat nu, als dat in een week 1 keer lukt ben ik al blij. Dierentuin, kinderboerderij, opa en oma oid doen wel ieder weekend een keer maar dat is ook niet het zelfde als met vriendjes spelen zoals op het kdv.

Het kdv heeft een wachtlijst van jaar, peuterspeelzaal ongeveer het zelfde en de basisscholen 3 jaar geloof ik. Daar ligt geen optie, voor het kdv staat hij 5 dagen op de wachtlijst en na 11 maanden kregen we te horen dat er over 2 maanden een plekje was voor 1 dag voor 1 van onze kinderen...
Alle reacties Link kopieren
Overigens wel bedankt voor het mee denken hoor, ik bedoel het niet lullig. Ik heb wel echt gekeken naar opties voor hem omdat ik hem graag meer gun dan dit. Er zitten wel heel veel kleine speeltuintjes hier in de buurt dus als het straks mooier weer is kan hij hopelijk heel veel buiten glijden, schomelen, voetballen, klimmen en rondrennen met anderen.
Ik wil hier wel graag meeschrijven :) We hebben een zoontje van twee jaar. Ik vind het een heerlijke fase :) Haha, als je wat vraagt is het antwoord standaard "nee", zelfs als hij eigenlijk "ja" wil zeggen. We hebben geluk dat hij niet zo heel snel boos wordt, hij blijkt vooral een peuter te zijn die heel dramatisch begint te wenen als iets zijn zin niet is (als hij bijvoorbeeld een broek moet aandoen als we naar buiten gaan). Of hij verliest plots de mogelijkheid om te stappen :-D

drinken: Zoon drinkt hier uit allerlei soorten bekers en glazen. Eigenlijk is hij op dat vlak wel een typische peuter, je geeft hem zijn eigen mooie, kleurrijke plastic beker en op dat moment wil hij enkel maar uit mama's glas drinken en is het ´s werelds grootste onrecht als hij dat glas niet krijgt (pick your battles... Dan drinkt ie dus maar uit mijn glas en ik uit zijn beker).
Geven jullie nog flesjes? Zoon gaat nog steeds naar bed met een flesje melk of water, enerzijds willen we dat wel afbouwen, anderzijds is het ook een gemak dat hij binnen de 3 minuten in slaap ligt met zijn fles, zonder enig gedoe.
Sinds een paar maanden MOET het een flesje zijn van Hema. Nou, geen probleem zou je denken, goedkope flesjes... Alleen wonen wij in het buitenland en slagen wij er telkens in om onderdelen van die Hema flesjes kwijt te geraken. We hebben nu nog maar 1 functionele Hema fles :facepalm:

straffen: Ik snap niet helemaal hoe dat werkt als je zegt dat je je kind in de hoek zet of op de trap laat zitten. Als mijn zoon stout is dan moet ik hem echt niet vertellen dat hij in de hoek moet blijven staan, daar zou hij geen 10 seconden blijven staan.
Hier is de "straf" een logisch gevolg van wat hij doet. Bvb. als hij met dingen begint te gooien dan leggen we uit waarom iets niet mag en dat we het speelgoed weg gaat als hij nog één keer gooit. Doorgaans gooit hij dan gewoon vrolijk verder en dan nemen we het speelgoed af.

Soms kan hij echt heel erg bewust stout gaan doen en alles opzoeken wat niet mag (bvb. met de kattenbak gaan spelen, in ons plantenrek klimmen, speelgoed gooien naar de poesjes, ...). Dan kan je dus bezig blijven met corrigeren. Het is al een aantal keer gebeurd dat we hem 5 minuten in zijn ledikant zetten als "straf" (gewoon om even het slechte gedrag te doorbreken), daarna leggen we hem uit dat hij niet lief was, dat we nu samen fijn gaan spelen en dan lezen we samen een boekje.

zindelijkheid: We hebben een potje. Zoon vindt het fantastisch om op dat potje te zitten en kondigt ook vaak aan dat hij moet plassen of poepen. Alleen begrijpt hij echt nog niet waar dat potje voor dient. Hij kan gemakkelijk een half uur op dat potje blijven zitten, zonder wat te doen en het moment dat we een luier aan doen laat ie alles lopen. We hebben ook eens de strategie toegepast om hem een hele dag zonder luier te laten rondlopen, maar dan plaste hij dus overal behalve op het potje. Achja, het komt vanzelf wel, denk ik dan? Of zijn er nog tips?

zeuren: zoon zeurt de laatste tijd vaak dat hij naar een filmpje wil kijken. Ik weet dat dit mijn schuld is, ik ben namelijk 6 maanden zwanger en soms heb ik ´s avonds veel rugpijn/bekkenpijn en ben ik doodmoe, dan is Nijntje een gemakkelijke oplossing. Ik probeer vooral bij mijn eerste antwoord te blijven (ja of nee). Als ik nee zeg dan volgt er natuurlijk een drama van jewelste, maar ik wil niet dat hij leert dat dit soort gedrag loont. Dus dan volgt er vaak een vermoeiend uur van troosten, afleiden, samen spelen... Als hij dan eindelijk een tijdje flink speelt dan zeg ik wel eens dat hij dan toch naar een filmpje mag kijken (want ik ben moe van al dat getroost en gespeel; en het is dan ook al weer lang genoeg na het drama). Als we naar een filmpje kijken, probeer ik het wel een beetje "pedagogische verantwoord" te maken en praten we veel over wat we zien. En ik bedenk dan ook dat het voor hem goed is om soms naar Nederlandse filmpjes te kijken, want we wonen in het buitenland, dus wat meer blootstelling aan Nederlands/Vlaams is nooit slecht. Nijntje vind ik trouwens ook best nog aangenaam :D Beter dan die rot-clown Bumba!

slaaptraining: zo´n slaapwekker, werkt dat echt al bij kindjes van 2 jaar? Ik heb het gevoel dat mijn zoon dat concept nog helemaal niet zou begrijpen.

Zoon heeft vaak dagen waarop hij te vroeg wakker wordt voor zichzelf. Hij is dan superhumeurig en je kan er absoluut niks mee aanvangen. Maar nog wat langer slapen zit er helemaal niet in. Op zo´n dagen zou zo´n slaapwekker echt fantastisch zijn, gewoon om hem wat langer in bed te laten liggen zodat hij misschien zelf weer in slaap valt.
My little appletree Gaat er geen OV bij jullie? Of woon je te afgelegen? Ik ging met de kleintjes altijd met de bus naar de bieb. En onze bieb doet ook activiteiten dus dan zie je vaak dezelfde moeders iedere week.
Als er geen gewone bus gaat is er dan een buurt-bel-bus?
Met ov gaan vinden allebei Mn kids al geweldig sinds ze een half jaar oud zijn, dus dat was bij ons nooit echt een probleem. Ik ging en ga soms zelfs expres een rondje bus rijden omdat de kids binnen zich vervelen en het buiten koud is. Dan is een stukje met de bus echt een uitje voor mijn kids
Alle reacties Link kopieren
Lilapie, leuk dat je meeschrijft. Je hebt zo te lezen een echte leuke peuter.

Een fles heeft de mijne nooit gehad. Hij mag, als hij wil, 's ochtends en 's avonds even uit de borst drinken. Als ik er niet ben kan hij ook zonder. Maar naar bed en mama thuis en niet mogen drinken werkt niet. Hij brult net zolang tot ik kom, drinkt 10 tellen en gaat dan lief slapen. Eigenlijk hetzelfde principe als bij jou. Als het werkt zou ik het lekker zo laten, alleen na het tanden poetsen enkel water geven.
Leuk topic, ik lees/schrijf ook graag mee.

Peuterleed hier momenteel: dat je een blauw muisje laat vallen op je bord (vol muisjes) en dat je dan niet meer weet welk muisje het was. ;-D
@Anna: voorlopig krijgt hij dus na het tandenpoetsen een fles met aangelengde melk (ongeveer 80% water, 20% melk). Dat bouwen we af naar 100% water. Soms lukt het ons wekenlang om enkel water te geven en dan komt er weer een zware verkoudheid / griepje / ... waardoor hij weer wat extra melk nodig lijkt te hebben.

Ik maak me voorlopig niet zo´n zorgen over de tandjes, aangezien hij wel twee keer per dag zijn tanden goed poetst, hij overdag nooit zoete drankjes drinkt en zijn eetmomenten echt beperkt zijn tot ontbijt, lunch, avond en 1 keer iets tussendoor.

Ik vind onze zoon een gemakkelijke peuter, in die zin dat er (nog) geen enorme driftbuien zijn. Hij gaat eerder huilen in plaats van boos worden. Dat is natuurlijk ook zielig en ik wil hem dan vaak troosten, maar dat wil hij niet. Sowieso is hij niet echt het knuffelige-type. Als ik mijn hand op hem leg, dan haalt hij die van zich af en zegt hij "nee, mama! stop!" :-D

Verder denk ik dat ik alles wel heel pedagogisch heb omschreven in mijn eerdere post, maar er zijn natuurlijk ook momenten dat ik geen zin heb in het "geen-filmpjes-drama" en hij gewoon naar Nijntje mag kijken, terwijl ik naast hem op de bank lig. Of als ik ´s ochtends gehaast ben, ga ik ook niet altijd heel pedagogisch gaan uitleggen waarom hij warme kleren moet aandoen als we naar buiten gaan, maar trek ik gewoon zijn warm winterpak aan terwijl hij huilend en stampend op de grond ligt. Tja ;-)
Alle reacties Link kopieren
mijn net 2-jarige viert vandaag Carnaval op KDV.
Hij nam een kijkje in de verkleedkist en riep meteen 'Kakula kakula... en een helm!'

Dus nu zit ie verkleed als Dracula met een bouwvakkershelm in de opvang :hihi: tussen de clowntjes, prinsessen en politieagent.
Lilapie, ik herken me wel in jouw visie en jouw peuter, haha. Die van mij is dat pas officieel in maart, maar ik vind hem meestal ook niet zo moeilijk en vind dit een geweldige periode. Ik denk wel de leukste tot nu toe. Dat leren praten, napraten en steeds meer zelf willen en kunnen doen. Echt fantastisch. Behalve inderdaad dat hij hard kan huilen (ipv driftbuien) en soms niet meer wil lopen. Maar ik probeer nu maar steeds meer te stimuleren TOCH te lopen, want met baby 2 onderweg moet hij zo meteen wel. En stoer als hij is wil hij ook zelf de trap af lopen, maar dat vind ik nog een stap te ver ;-) (letterlijk en figuurlijk :P )


Dan zoek ik nu ook iets van een tip of ben benieuwd hoe dit bij anderen gaat. Mijn zoontje vindt zijn loopfiets steeds leuker, want nu hij doorheeft dat hij op het zadel moet zitten gaat hij soms ook heel hard. En lopen (of zoals hij zelf zegt: weglopen) vind hij soms ook wel erg leuk.
Dus hoe vaak neem je dan nog de kinderwagen mee? Voor boodschappen natuurlijk nog wel handig, als je met allemaal spullen moet sjouwen. Maar bijvoorbeeld naar het KDV (zo'n 500-700 meter) of iets anders waar je niet op tijd hoeft te zijn. Ik wil mijn zoontje graag stimuleren om zelf te lopen/fietsen, omdat dat natuurlijk ook goed is voor hem. Maar als ik de kinderwagen mee neem 'voor het geval dat' dan wil hij er meteen in zitten. Wat zijn hier alternatieven? Draagzak zou kunnen natuurlijk, al heb ik dat al heel lang niet meer gedaan.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe jullie dat doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik kies vooral voor mijn eigen gemak: kinderwagen altijd mee. Kan ik hem vastsnoeren als dat nodig is, ongepland extra boodschap doen etc. en loop ik niet het risico dat ik hem alsnog moet dragen. Plus alle zooi erin leggen.

Verschilt wel erg per kind. Mijn oudste is lui, die zou nu met 4 jaar liefst nog in de kinderwagen zitten (doet dat ook weleens) terwijl hij ook best 5km kan lopen. Jongste daarentegen die wil alles 'zelf doen' dus (weg)lopen en vooral niet in de wagen zitten, maar soms is het dus niet anders.

Op de loopfiets ergens naar toe gaan (KDV, winkel) deed ik met oudste vanaf een jaar of 3, toen hij echt goed kon luisteren/ gehoorzamen. Ik weet niet of mijn jongste daar ooit aan toe gaat zijn (hij is niet voor niets Dracula) ;) Maar goed ik had toen ook nog een baby bij me. Als je je aandacht/handen echt volledig op peuter kunt richten kan het misschien eerder.
Alle reacties Link kopieren
We nemen de kinderwagen bijna nooit mee, alleen met dagjes weg maar dan is het alleen om in te slapen. Naar de supermarkt gaan we 1x per week met de auto en daar gaat hij in de kar.

Hij wilde weer zo graag buiten spelen vanmorgen en nou had ik toch een geniaal plan... in de tuin! Dat ik daar niet eerder aan gedacht had :facepalm: al een uur alleen, af en toe even zwaaien is genoeg.
Ohja dat stimuleren om zelf te lopen, daar vecht ik nu ook een beetje mee (vooral met mijzelf). Ik ben 6 maanden zwanger en ik vind het best wel zwaar om hem te dragen, zeker als hij zijn winterpak aan heeft. Het gaat hier vooral om kleine stukjes (bvb. 100m naar de auto), meestal op momenten dat we toch wat gehaast zijn en dat ik mijn handen al vol heb met spullen. Maar hij is echt koppig, als hij niet wil stappen, dan gaat hij ook niet stappen en dan kan ik wel 100 keer zeggen dat we nu echt wel naar de auto moeten, hij gaat blijven staan of gooit zich in het slechtste geval op de grond.

Het enige dat hier een beetje helpt om hem te stimuleren is door hem op dingen te wijzen die hij leuk vindt. "Oh! Hoor je dat? Zou dat een traktor zijn? Misschien moeten we eens achter de hoek gaan kijken of de traktor daar rijdt" ... Soms trapt ie er in, soms zegt hij heel slim "Nee, geen traktor" en blijft hij staan.

Trappen laat ik hem trouwens wel zelf doen, maar daar is ie wel goed in. De trap naar ons appartement is ook maar een 6-tal treden, dus als hij valt is het niet zo hoog. Hij valt van hogere dingen op de speeltuin :-D

Ik las hier ook iets over openbaar vervoer. Nou, ik heb mezelf wat aangedaan met dat openbaar vervoer! Een tijdje geleden was onze auto weg voor onderhoud, dus we moesten een paar dagen met de bus naar school. Prima, zoon vond dat natuurlijk geweldig. Ik had er alleen niet op gerekend dat sinds de auto terug is, ik zeker 3 keer per week een krijsende peuter op de vloer heb liggen omdat hij weer met de bus naar school wil gaan :-D
Maar goed, als je goedkoop entertainment wil voor je peuter: openbaar vervoer. Of een dagje luchthaven. Onlangs zat ik een hele dag vast op de luchthaven door een geannuleerde vlucht en zoon had de tijd van zijn leven :proud:
Ja, hier helpt het ook nog wel als ik andere termen gebruik voor hetzelfde qua lopen. Gisteren wilde hij 'weglopen' maar mama mocht ook wel weglopen met hem me. Of hard lopen of snel lopen of rennen. Net zoals ik soms niet mag helpen, maar we het wel samen mogen doen. Is ook heel wat anders natuurlijk ;-)

Hier ook een fan van openbaar vervoer, of eigenlijk alles dat rijdt en vliegt. Het liefst gaat hij ieder dag naar het treinstation hier :)

Wij moeten overigens 2 smalle trappen van 15 treden af voordat we ons huis helemaal uit zijn, en dat mag hij dus niet zelf ;-)

Nootboek, wel goed punt dat het anders is als je niet nog een baby hebt om op te letten. Dus daarom moet ik hem nu heel goed opvoeden voordat onze baby 2 er is ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon leerde lopen met 15mnd. Ik was toen 5mnd zwanger. 4 maanden later was kleine broertje er en die moest in de kinderwagen. Dus dreumes moest echt zelf lopen. Hij was vroeg in de peuterpuberteit en haatte (verplicht) lopen dus ik heb best wat strijd daarover gehad. Voor lange stukken een meerijdplankje met zitje gekocht, dat was ideaal! Maar voor korte stukken dus vooral geduld. Meer dan eens een half uur stil gestaan omdat peuter weigerde de 150m naar het kdv te lopen en zich op de grond had gestort. Alle ouders die langsliepen wensten mij sterkte en gaven alom herkenning ;-D
Maar sinds hij 19mnd gaat hij dus niet meer in de kinderwagen en sinds 2,5jr ook niet meer op meerijdplankje.
Alle reacties Link kopieren
@lopen: komt t niet ook door t weer? Mijn dochter loopt erg graag, is heel actief, houdt niet vd wagen maar met dit weer wil ze wel telkens gedragen worden. Ik heb t idee dat ze t koud heeft omdat ze normaal en binnen juist graag rondrent.

@Activiteiten, tsjah ik woon in een grote stad. Dus binnenspeeltuinen, kinderboerderijen, bibliotheken, maar ook dagelijks 100 dans en speelclubjes genoeg. Maar om mee te denken; misschien speelafspraakjes maken met buren met kinderen in zelfde leeftijd?
- dochter en ik gaan ook graag naar cafes met speelhoek. Ik koffie, zij limonade en tussendoor spelen. Hoeft geen megagrote speelhoek te zijn natuurlijk. Hebben jullie (degene die het vroeg) die niet in de buurt?
- bij ons in de speeltuin hebben ze ook een binnenruimte om te knutselen en met poppen te spelen enzo. Is dat in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Hier wil ze nog heel graag in de buggy, vooral nu in de winter. Ze houdt helemaal niet van lopen.
Hier zit ze nu echt in een fase dat ze totaal niet luistert. Als het echt te erg wordt, zet ik haar in haar bed. Dit vind ze vreselijk en daarna luistert ze wel beter.
Hier zetten we haar op de trap. Meestal gaat luisteren wel goed. Alleen als ze moe is. Dan wordt ze soms zo druk een hyper dat ze niet meer luistert.

Het bed als strafplek doe ik zelf niet. Wil dat dr bedje een fijne veilige plek is. Misschien als ze ouder is dat ik haar voor straf naar haar kamer stuur, maar daar is ze nu nog te jong voor.

Ik vind jan en feb echt nog vervelendere maanden nu ik een kind heb. Kijk uit naar eind maart. Speeltuin weer open en langer licht om leuke dingen te doen. Lekker fietsen en in de tuin spelen.
@sneeuwwitje: in Zweden zegt men: “er is geen slecht weer, enkel slechte kleren”. Dus zelfs bij -15°C speelt zoon ongeveer 4u per dag buiten op school en wij gaan in het weekend ook altijd een tijdje buiten, er zijn drie speeltuinen in de gemeenschappelijke tuin van ons appartement. Hij heeft wel een fortuin aan buitenkleren voor alle soorten weer. Op school doen ze hem soms drie lagen boven mekaar aan (fleecepak, skipak en waterdicht regenpak).

Ik vind maart trouwens lastiger, nu is het hier -10°C en dat kleedt gemakkelijker dan -5°C tot +5°C met sneeuwregen. Plus we kunnen soms met de slee op stap.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, ik lees mee. We hebben hier een peuter van bijna 3,5. Jeetje, bijna 3,5! O_O Ik schrik ervan als ik het zo opschrijf. Bijna kleuter gewoon. Is er al een kleutertopic? :)
Alle reacties Link kopieren
Wij spelen in deze tijd van het jaar ook gewoon buiten. Op het kinderdagverblijf doen ze het ook. Mijn man is nu een rondje met hem gaan fietsen.
Winterjas en gevoerde broek aan, capuchon op en gaan!
Alle reacties Link kopieren
* Activiteiten: ik was het die het vroeg, het enige café met speelhoek dat ik nu ken is in het centrum en dat is meer dan een half uur lopen. Tot ik weer kan fietsen met ze helaas geen optie. Hier in de buurt zit wel een 'kindvriendelijk cafe' maar die is kindvriendelijk in dat je voor veel geld iet kan kopen dat ze kunnen eten of drinken en aan een klein rond tafeltje kan zitten zonder hoge stoel oid. Geen speelhoek of überhaupt speelgoed daar en ik zie er daardoor eigenlijk ook nooit andere kinderen binnen.
Het is gewoon stom dat we door de verhuizing, hoe het met mij gaat en de leeftijd van de jongste niet zo veel mogelijkheden hebben. Een afstand van eem half uur lopen is met een peuter nog veel langer en op de fiets zo gedaan. We wonen verder niet afgelegen ofzo, gewoon net onhandig in deze situatie. Over vind hij fantastisch dus we gaan ook vaak naar de bussen kijken (geen metro of tram hier), maar van de 30 min lopen kan ik er 10 wisselen met 5 min met de bus. Aangezien je dan ook weer moet wachten heeft dat volgens mij wenig nut. Hij hoeft zich niet te vervelen, maar mist gewoon anderen om mee te spelen anders dan zijn broertje.
Speeltuin met binnenruimte is er niet, wel een gezien met ook een gebouw dus misschien dat die dat wel heeft alleen die is nu niet open. (Je kan wel de speeltuin in, maar schommels ed zitten op slot dus misschien dat als die open gaan je ook binnen iets kan doen)

* het weer: met regen gaan we vaak niet naar buiten als het niet hoeft, wel zodra het droog is om in de plassen te stampen. Kou is op te kleden maar erge wind blijven we binnen, de oudste haat wind in zijn gezicht en moet er van huilen.

* lopen/wagen: met iets ouder dan een jaar ging de wagen niet altijd meer mee, met 1,5 hele afstanden op de loopfiets. Met nog geen 2 jaar is de wagen voor zijn broertje geworden, het plakje gaat wel meestal mee. Hij begint op de fiets, step of lopend en gaat soms later op het plankje. Zeker als hij gaat treuzelen is het fijn om hem even op het plankje te kunnen zetten. (Ik heb haken voor tassen aan de wagen waar je ook de loopfiets of step aan kan hangen dus daar hoef ik dan niet mee te slepen).
Hij loopt prima, maar een dagje dierentuin oid helemaal moeten lopen is te veel gevraagd nog.

* straf: echte straf hebben we nog niet, meer als je blijft gooien met iets haal ik het weg oid. Als je niet wil lopen, fietsen, steppen op het plankje en we moeten weg dan ga je mee onder mijn arm.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef wel straf, bijv als kind slaat of spuugt. En ook bij aanhoudend brutaal gedrag.

Kou kun je je wel op kleden en een speeltuin kan dan best voor een peuter. Maar mijn dreumes in de kou door het natte gras laten kruipen om vervolgens te zien hoe hij de plassen van de glijbaan op wil zuigen, vind ik echt niet tof. Dus we spelen nu toch weinig buiten.
Los van dat ze allebei al snel huilen. Peuter omdat het koude speelmateriaal hem niet aanstaat en de spullen niet nat ‘mogen’ zijn van hem en jongste omdat hij de wind in zijn gezicht naar vindt.
Ik vind het maar een rot seizoen.
my-little-appletree, ik heb een fietskar (voor twee kinderen) gekocht toen we nummer 2 erbij kregen. Dat is fantastisch want dat geeft zo'n vrijheid! Voor baby een babyschaal erbij.
Ik ga altijd wel met dochter naa buiten hoor. Ook met slecht weer, maar dan zijn we vaak zo weer thuis. Alle speeltuintjes zijn verlaten dus dan gaan we maar weer iets binnen doen. In de lente en zomer vliegen de dagen gewoon voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven