Pittige kleuter, herkenning?

18-10-2020 11:31 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van baby; "het wordt wel makkelijker als de tandjes doorzijn/ ze kunnen kruipen/lopen/praten"
Naar peuter; "ik ben twee, dus ik zeg nee - ik ben drie dus ik wil niet - ja ze is zooo toe aan school"
Naar kleuter; "als ze gewend is aan school gaat het echt beter..."

Zijn we nu al 5,5 jaar met onze slimme, vlotte maar pittige oudste dame aan het stoeien.

Op school gaat het prima, veel vrienden, sportief, leergierig, lief, beleefd. Thuis gaat het echter mis zodra ze iets 'moet'. Dat proberen we te voorkomen, maar ja, soms moet ze toch echt even zelf haar broek aandoen/ uit bad / iets uit haar kamer pakken... Keuzes geven daarbij heeft nooit gewerkt (vragen wij; wil je a of b, zij zegt; ik wil c). Dat resulteert in krijsbuien van een half uur tot een uur, waar we allemaal (ook papa) gevangen zitten in koppigheid. Dit gebeurt gemiddeld 1 keer per dag, maar dagen 2-3 keer, soms dagen niet.

Haar jongere zusje (3,5) gaat het nu af en toe voor haar oplossen (opruimen, ook preventief uit zichzelf) en dat breekt echt mijn hart.

Boeken over gevoelige pittige kinderen geven wel herkenning, maar de handvatten helpen maar beperkt. Als ik google op pittige kleuter wordt ik doorverwezen naar peuter tips. Is er iemand die dit op 'latere' leeftijd nog kent?
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-10-2020 16:28
0.55% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
18-10-2020 20:00
Ik herken je op, bij mij oudste dochter. Is nu 9 en is wel wat beter geworden, maar die wil ook al van jongs af aan niks moeten, wil graag autonoom zijn er cet, veel frustratie en woede bij haar. Wij hebben ook hulp gezocht, op een gegeven moment mee gestopt, want dochter wil niet praten, en we wilden haar ook niet gevoel geven dat er met haat wat mis is. Ze is overigens hoogbegaafd ook. Ik woon in de buurt van Zutphen, ik weet ook wel wat in Zutphen, maar dat moet je een btje liggen. Die mensen hebben in mijn ogen een nogal hoog antroposofisch gehalte, wat niet bij ons past, dus daar zijn we mee gestopt, maar als jou dat wel past, wie weet helpt t. Overigens, als je dochter heel slim/heb is, fan kan het voor haar wel fijn zijn om gelijkgestemde kinderen te treffen.

Wat bij ons heel erg hielp, was school inschakelen. Doordat er daar wat dingen zijn aangepast, ging het thuis ook beter
Fijn dat het bij jullie beter gaat. Maar bij 9 jaar, :flag: . Het dik gedrukte kan ik me bij onze dame ook zo voorstellen.

Ik ben nog eerder antiprosoof dan antroposoof, dus je commentaar over Zutphen kan ik me ook goed in herkennen.

School gaan we maar eens bevragen, na de herfstvakantie 10 min gesprekken als start.

Ik weet niet meer wie het vroeg: school zelf gaat ze best graag naartoe (alleen niet altijd wakker worden / aankleden / schoenen pakken / lopen of waar het dan ook stokken kan).

Bso is al helemaal het einde (buiten in het bos). Daar zitten trouwens ook hoogbegaafden op (al heb ik niet het idee dat onze dochter dat is, wel 'gewoon' slim). Als ik/papa haar kwam ophalen was het brullen omdat het geen bso was. Dat is veel beter sinds we elke ochtend met picto's de dag uitleggen.
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-10-2020 20:40
7.72% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben wel aan t spammen merk ik nu, krijg je als je pas naar een paar pagina’s wil reageren 😅 nog een tip, wat bij ons werkte; consequenties ipv straffen:

- Jij wil je niet aankleden, prima, kom je te laat op school (wel ff vt voren afgestemd met de juf)

- jij wil niet opruimen, prima, maar je mag pas op de iPad als t opgeruimd is, dus dan gaat t van je schemtijd af (is niet echt een directe consequentie, maar deze werkt wel heel effectief)

- jij maakt iets stuk als je boos bent, dan heb je dat dus niet meer

- je doet nu brutaal tegen me/zit te schreeuwen, okay. Ik ben nu geïrriteerd/overprikkeld. Dus ik moet ook even afkoelen, dus kom over een half uur nog maar een x vragen om een spelletje te doen

Uiteindelijk gaf haar dat t inzicht dat zij in control is, maar dat haar acties wel gevolgen hebben. 2 x 3 kwartier te laat op school aangekomen, maar daarna nooit meer gezeur gehad over aankleden.
steampunk11111111 schreef:
18-10-2020 19:00
Even voor de duidelijkheid: Ik wil verder de problemen niet downplayen, of roepen dat dat jullie maar aanstellers zijn.

Dat doe je wel met die reactie. Ik krijg die reactie altijd, van leraren, andere ouders, familie, dus ik dwing mijn kind op allerlei vreselijke manieren om te doen wat moet, omdat zij en ik anders aanstellers zijn en niet kunnen omgaan met de wereld. Als je dat soort situaties niet acceptabel vindt, moet je ook niet doen alsof.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
18-10-2020 20:18
Zo, ik ben wel aan t spammen merk ik nu, krijg je als je pas naar een paar pagina’s wil reageren 😅 nog een tip, wat bij ons werkte; consequenties ipv straffen:
...
Straffen doen we sowieso niet. Boos/geschrokken zijn maakt al zoveel indruk op haar. Van 'niets ander totdat...' of 'straks is er geen tijd meer voor...' slaat ze ook dicht. Soms doen we het toch in de hoop dat ze er op lange termijn iets van leert.

Ze moet wel de kamer uit als ze een lange krijsbui heeft.

Ik heb haar al een keer bijna in haar pyjama , zonder ontbijt naar school gestuurd. Misschien is te laat komen de betere optie, ook voor de juf.
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-10-2020 20:36
1.22% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Lafae schreef:
18-10-2020 20:23
Dat doe je wel met die reactie. Ik krijg die reactie altijd, van leraren, andere ouders, familie, dus ik dwing mijn kind op allerlei vreselijke manieren om te doen wat moet, omdat zij en ik anders aanstellers zijn en niet kunnen omgaan met de wereld. Als je dat soort situaties niet acceptabel vindt, moet je ook niet doen alsof.
Okay, dat spijt me dan. Oprecht.

Poeszie schreef:
18-10-2020 20:02

Nee, maar als alles een worsteling is? He is voor lang niet alle kinderen zo dat ze op zondag een steen in de maag hebben hoor. Ik vind dit te kort door de bocht
Als alles een worsteling is ga je vanzelf denken dat het normaal is. Dat school nou eenmaal k*t is. Dat alle kinderen dat zo ervaren.

Maar je hebt wel gelijk verder hoor. Het is allemaal wat kort door de bocht. Merk dat er ook nog wat woede zit over hoe het bij mij vroeger allemaal gegaan is.

Maar goed, dat is verder allemaal niet zo relevant voor TO en haar vraag.
Poeszie schreef:
18-10-2020 20:18
Zo, ik ben wel aan t spammen merk ik nu, krijg je als je pas naar een paar pagina’s wil reageren 😅 nog een tip, wat bij ons werkte; consequenties ipv straffen:

- Jij wil je niet aankleden, prima, kom je te laat op school (wel ff vt voren afgestemd met de juf)

- jij wil niet opruimen, prima, maar je mag pas op de iPad als t opgeruimd is, dus dan gaat t van je schemtijd af (is niet echt een directe consequentie, maar deze werkt wel heel effectief)

- jij maakt iets stuk als je boos bent, dan heb je dat dus niet meer

- je doet nu brutaal tegen me/zit te schreeuwen, okay. Ik ben nu geïrriteerd/overprikkeld. Dus ik moet ook even afkoelen, dus kom over een half uur nog maar een x vragen om een spelletje te doen

Uiteindelijk gaf haar dat t inzicht dat zij in control is, maar dat haar acties wel gevolgen hebben. 2 x 3 kwartier te laat op school aangekomen, maar daarna nooit meer gezeur gehad over aankleden.
Gevolgen laten ervaren deed ik ook altijd. Wel aangepast aan het kind uiteraard. Ik werd eigenlijk zelden boos, niet van onder de douche uit willen is prima, maar betekende dat er geen tijd meer was voor voorlezen. Bij niet willen lopen ging ik op mijn gemak op een muurtje zitten en dan wachtte ik af. Aankleden heb ik nooit moeilijk over gedaan: dochter draagt al jaren geen sokken meer en ze mag van mij in haar zomerjas naar school in de winter. Oja, en ze heeft een goede boxzak op kamer. Werkt voor haar ook heel goed (het verschilt per kind, maar onze dochter wil het liefst even geen contact als ze boos is, ze weet goed wanneer ze zich terug moet trekken en hoe ze weer rustig wordt).
Kleinezon schreef:
18-10-2020 20:30
Straffen doen we sowieso niet. Boos/geschrokken zijn maakt al zoveel indruk op haar. Van 'niets ander totdat...' of 'straks is er geen tijd meer voor...' slaat ze ook dicht. Soms doen we het toch in de hoop dat ze er op lange termijn iets van leert.

Ze moet wel de kamer uit als ze een lange krijsbui heeft.

Ik heb haar al een keer bijna in haar pyjama , zonder ontbijt naar school gestuurd. Misschien is te laat komen de betere optie, ook voor de juf.
Kan ze zelf aanvoelen wanneer er een bui aan gaat komen? Veel therapeuten werken met een soort stoplicht. Het kind moet dan leren actie te ondernemen voordat het stoplicht op rood gaat, dus eigenlijk als het stoplicht op oranje schiet. Als ze dat voelt aankomen, kun je ook samen naar een oplossing zoeken voordat de driftbui begonnen is (en er uiteraard geen redden meer aan is).

Sommige kinderen (en ook volwassenen, zoals ik) kunnen slecht tegen haasten in de ochtend. Dan kan het helpen om vroeger op te staan, zodat er wat ruimte is voor frummeltijd 's ochtends.

Soms helpt het ook om een kind mee te lagen denken in de zoektocht naar oplossingen. Je dochter vindt het vervelend dat haar gezegd wordt uit bad te komen. Misschien heeft ze zelf goede ideeën? Hier kwamen bij ons soms verrassende (en werkende!) oplossingen uit.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen dus misschien mosterd maar ken je het boek:
How to talk so little kids will listen?
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
18-10-2020 19:00
Even voor de duidelijkheid: Ik wil verder de problemen niet downplayen, of roepen dat dat jullie maar aanstellers zijn.

Ik weet hoe serieus het is als niet gezien wordt of niet tot leren komt. Daar loop je gewoon schade van op.

Dus ja, logisch dat een kind daar ‘pittig’ van wordt. Een kind zet het ook op een krijsen als je het slaat, of op een andere wijze lichamelijke schade aandoet. Waarom zou het met psychische schade anders zijn?

Maar ja, het hoort er allemaal bij, want we hebben schoolplicht in dit land. Kennelijk vinden we dat belangrijk, dat iedereen in hetzelfde malletje gestopt wordt. Wat mij betreft schaffen we die achterlijke schoolplicht morgen nog af.
Mogelijk dat je zelf hele slechte ervaringen met school hebt, maar projecteer je dat niet op het probleem van een ander nu? Mijn kinderen vinden school allebei echt heel erg leuk. En dan nog heeft mijn jongste het gedrag van TO's kind, maar school ondersteunt ons daarin geweldig, zien haar echt zoals ze is en geven haar juist onwijs veel ruimte om daarin te groeien en zichzelf te ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
18-10-2020 20:00
Ik herken je op, bij mij oudste dochter. Is nu 9 en is wel wat beter geworden, maar die wil ook al van jongs af aan niks moeten, wil graag autonoom zijn er cet, veel frustratie en woede bij haar. Wij hebben ook hulp gezocht, op een gegeven moment mee gestopt, want dochter wil niet praten, en we wilden haar ook niet gevoel geven dat er met haat wat mis is. Ze is overigens hoogbegaafd ook. Ik woon in de buurt van Zutphen, ik weet ook wel wat in Zutphen, maar dat moet je een btje liggen.
Wow, herkenbaar. Het kan dus nog wel even duren...

IK zou niet weten hoe/waar ik hulp voor dit specifieke gedrag moet vinden, omdat ze het ook echt alleen maar bij mij, en in iets mindere mate bij haar vader vertoont. Buitenshuis is het een leuk en meestal zeer makkelijk kind. De buien die ze dan heeft ,passen binnen dat wat mensen herkennen en beoordelen als normaal kindergedrag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn pittige dochter is inmiddels 16 en ik ben een half jaar geleden op het spoor gekomen van Carla Mooij.
Kijk eens op haar website www.ontspannenopvoeden.nl speciaal voor ouders van pittige kinderen.
Er is echt een wereld voor me open gegaan. Als ik dit eerder had gevonden had me dat heel wat frustratie, verdriet, onmacht en tranen gescheeld.

Ik wil mensen, ook hier, met allerlei goed bedoelde adviezen niet afbranden, maar dat soort dingen werkt dus echt niet bij deze kinderen.

Als je wilt mag je me een pb sturen.
Alle reacties Link kopieren
TVP
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Maduixa post_id=32044394 time=1603050608 user_id=397041]
Wow, herkenbaar. Het kan dus nog wel even duren...

IK zou niet weten hoe/waar ik hulp voor dit specifieke gedrag moet vinden, omdat ze het ook echt alleen maar bij mij, en in iets mindere mate bij haar vader vertoont. Buitenshuis is het een leuk en meestal zeer makkelijk kind. De buien die ze dan heeft ,passen binnen dat wat mensen herkennen en beoordelen als normaal kindergedrag.
[/quot

Ik wik niemand ontmoedigen, maar kinderen die net wat slimmer zijn, die kunnen je het je hele leven lastiger maken. Niet omdat ze het je lastiger willen maken, maar omdat ze zo gewired zijn
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
18-10-2020 20:09
Fijn dat het bij jullie beter gaat. Maar bij 9 jaar, :flag: . Het dik gedrukte kan ik me bij onze dame ook zo voorstellen.

Ik ben nog eerder antiprosoof dan antroposoof, dus je commentaar over Zutphen kan ik me ook goed in herkennen.

School gaan we maar eens bevragen, na de herfstvakantie 10 min gesprekken als start.

Ik weet niet meer wie het vroeg: school zelf gaat ze best graag naartoe (alleen niet altijd wakker worden / aankleden / schoenen pakken / lopen of waar het dan ook stokken kan).

Bso is al helemaal het einde (buiten in het bos). Daar zitten trouwens ook hoogbegaafden op (al heb ik niet het idee dat onze dochter dat is, wel 'gewoon' slim). Als ik/papa haar kwam ophalen was het brullen omdat het geen bso was. Dat is veel beter sinds we elke ochtend met picto's de dag uitleggen.
Ja snap je, ik ben ook antiprosofisch.
poeszie wijzigde dit bericht op 19-10-2020 09:37
7.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
18-10-2020 21:50
Wow, herkenbaar. Het kan dus nog wel even duren...

IK zou niet weten hoe/waar ik hulp voor dit specifieke gedrag moet vinden, omdat ze het ook echt alleen maar bij mij, en in iets mindere mate bij haar vader vertoont. Buitenshuis is het een leuk en meestal zeer makkelijk kind. De buien die ze dan heeft ,passen binnen dat wat mensen herkennen en beoordelen als normaal kindergedrag.

Ik zou beginnen met Peers zoeken voor je kind! zo belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
18-10-2020 19:27
Dank voor je reactie.

Hooggevoelig en strong willed herken ik veel in, al past het niet perfect. Maar dat kan natuurlijk ook nooit. Alleen die stereotypering van man, vrouw, meisje, jongen in het model werkt me zo gruwelijk op mijn feministische allergie, dat ik coaching in die hoek niet zag zitten. (Misschien ben ik ook wel wat gevoelig...).

Ik wil het niet meer alleen doen. Steeds als ik dit voorneem gaat het weer een weekje beter, dus ik ben benieuwd... Het is nu ook vakantie en we gaan zelfs even weg.

Fijn dat het voor jullie in rustiger vaarwater komt nu!
Oh dat is dus helemaal langs me heen gegaan die stereotyperingen. Waar doen ze dat?
De coach die wij hadden was daar ook niet mee bezig. Wel met op een spelendewijs emoties te leren herkennen, over praten. Massages om meer interne rust te krijgen.
Maar ik zou niet zomaar ergens aankloppen. De kans dat je dan een goede coach treft is dan niet zo groot.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
18-10-2020 21:57
Mijn pittige dochter is inmiddels 16 en ik ben een half jaar geleden op het spoor gekomen van Carla Mooij.
Kijk eens op haar website www.ontspannenopvoeden.nl speciaal voor ouders van pittige kinderen.
Er is echt een wereld voor me open gegaan. Als ik dit eerder had gevonden had me dat heel wat frustratie, verdriet, onmacht en tranen gescheeld.

Ik wil mensen, ook hier, met allerlei goed bedoelde adviezen niet afbranden, maar dat soort dingen werkt dus echt niet bij deze kinderen.

Als je wilt mag je me een pb sturen.
Idd, is ook een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
18-10-2020 21:57
Mijn pittige dochter is inmiddels 16 en ik ben een half jaar geleden op het spoor gekomen van Carla Mooij.
Kijk eens op haar website www.ontspannenopvoeden.nl speciaal voor ouders van pittige kinderen.
Er is echt een wereld voor me open gegaan. Als ik dit eerder had gevonden had me dat heel wat frustratie, verdriet, onmacht en tranen gescheeld.

Ik wil mensen, ook hier, met allerlei goed bedoelde adviezen niet afbranden, maar dat soort dingen werkt dus echt niet bij deze kinderen.

Als je wilt mag je me een pb sturen.


Ik zit hier net naar te kijken. Is wel een aardig bedrag. Maar jij vond het wel de moeite waard dus? Wat is er zo specifiek aan haar methode?
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
19-10-2020 13:04
Idd, is ook een aanrader.

Jij hebt dit programma ook gevolgd? Ik ben wel nieuwsgierig naar de inhoud nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu dat ze ook een boek heeft uitgebracht, heb ik maar even besteld gelijk, ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
19-10-2020 13:16
Ik zit hier net naar te kijken. Is wel een aardig bedrag. Maar jij vond het wel de moeite waard dus? Wat is er zo specifiek aan haar methode?
Je kunt sowieso gratis een aantal dingen bekijken, als je je aanmeldt.
Je krijgt dan ook vanzelf kortingscodes voor de cursus.
Ik heb die niet gedaan omdat dochter al
ouder is; ik heb een paar 1 op 1 gesprekken met haar gehad.
Alle reacties Link kopieren
Volg eens de cursus how to talk to kids. Geeft je een hoop nieuwe inzichten.
Maduixa schreef:
18-10-2020 21:38
Mogelijk dat je zelf hele slechte ervaringen met school hebt, maar projecteer je dat niet op het probleem van een ander nu?
Ja. Je hebt 100% gelijk.

En mijn ervaringen zijn verder ook niet relevant voor de TO nu, dus ik denk dat ik het hier bij laat :)
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
19-10-2020 15:42
Volg eens de cursus how to talk to kids. Geeft je een hoop nieuwe inzichten.
Dat boek heb ik jaren geleden ook gelezen, maar deed niks bij mijn pittige kind.
girasole3 schreef:
19-10-2020 18:29
Dat boek heb ik jaren geleden ook gelezen, maar deed niks bij mijn pittige kind.
Eens. Dit boek vond ik wel fijn:

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven