Pittige kleuter, herkenning?

18-10-2020 11:31 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van baby; "het wordt wel makkelijker als de tandjes doorzijn/ ze kunnen kruipen/lopen/praten"
Naar peuter; "ik ben twee, dus ik zeg nee - ik ben drie dus ik wil niet - ja ze is zooo toe aan school"
Naar kleuter; "als ze gewend is aan school gaat het echt beter..."

Zijn we nu al 5,5 jaar met onze slimme, vlotte maar pittige oudste dame aan het stoeien.

Op school gaat het prima, veel vrienden, sportief, leergierig, lief, beleefd. Thuis gaat het echter mis zodra ze iets 'moet'. Dat proberen we te voorkomen, maar ja, soms moet ze toch echt even zelf haar broek aandoen/ uit bad / iets uit haar kamer pakken... Keuzes geven daarbij heeft nooit gewerkt (vragen wij; wil je a of b, zij zegt; ik wil c). Dat resulteert in krijsbuien van een half uur tot een uur, waar we allemaal (ook papa) gevangen zitten in koppigheid. Dit gebeurt gemiddeld 1 keer per dag, maar dagen 2-3 keer, soms dagen niet.

Haar jongere zusje (3,5) gaat het nu af en toe voor haar oplossen (opruimen, ook preventief uit zichzelf) en dat breekt echt mijn hart.

Boeken over gevoelige pittige kinderen geven wel herkenning, maar de handvatten helpen maar beperkt. Als ik google op pittige kleuter wordt ik doorverwezen naar peuter tips. Is er iemand die dit op 'latere' leeftijd nog kent?
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-10-2020 16:28
0.55% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Veel knuffelen hielp hier inderdaad ook en heel alert zijn op kleine dingen die goed helpen. Zo kwam ik er na een hele tijd achter dat ons ochtendritueel (wat altijd een enorme strijd was) veel soepeler verliep als ik eerst 5 minuten met hem op schoot in een stoel ging zitten en wachtte tot hij er zelf genoeg van had. Dat ben ik toen steeds gaan doen op het moment dat er s ochtends strijd ontstond en nu is het al heel lang niet meer nodig.

Ach, je hebt het waarschijnlijk allemaal al geprobeerd hoor :)
Kleding voorverwarmen op de verwarming werkte hier ook wonderwel in een lastige periode (het was al gauw niet meer nodig, dus ik iedereen gerust stellen: ik verwarm de kleding van de kinderen al jaren niet meer).

En even bij kind in bed gaan liggen een paar minuten voor het opstaan werkte ook goed.
TO, je kunt natuurlijk ook prima overleggen zonder over consequenties te praten. Wellicht zijn die consequenties al helemaal duidelijk voor haar en voelt benadrukken alleen maar naar voor haar.

Kan ze ook dingen noemen waarvan ze rustig wordt na een boze bui? Iets dat helpt om de boosheid te verdrijven?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie hart onder de riem :bigkiss:

Mensen om het verhaal te delen heb ik wel om mij heen, maar die willen ook helpen met het zoveelste boekje of met tips als 'echt consequent zijn!'

Knuffelen is ook al een verhaal apart trouwens. Dat is 'verboden'; mag alleen als zij dat wil en dan moet het ook NUUU.

Ik ben nu begonnen met echt zo min mogelijk nee zeggen. Heel bewust met heel veel meer tekst. "Ow, jij wilt verven... maar over 10 minuten moeten we schoon in de auto zitten. We hebben nog maar heeeel eventjes, weet je zeker dat je dat wil? Oké, maar het kan wel maar heel erg kort. Hmmm, ik moet zelf nog x y z doen voor we gaan. Dus moet je zelf een schort en verf en papier pakken en zo netjes mogelijk werken. Ik zet een wekker en daarna is de tijd op" In plaats van "nee, we gaan zo weg" (want de krijspartij daarna zorgde dat we toch te laat komen.)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
29-10-2020 13:53
TO, je kunt natuurlijk ook prima overleggen zonder over consequenties te praten. Wellicht zijn die consequenties al helemaal duidelijk voor haar en voelt benadrukken alleen maar naar voor haar.

Kan ze ook dingen noemen waarvan ze rustig wordt na een boze bui? Iets dat helpt om de boosheid te verdrijven?
Dat eerste neigen we nu ook steeds meer naar.

Waar ze rustig van wordt vindt ze nog g heel erg lastig.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Je zou eventueel kunnen onderzoeken of videotraining een optie is. Ik heb daar ontzettend veel baat bij gehad met mijn dochter die hele heftige buien had, ze had echt problemen met het reguleren van haar emoties (dus herkennen/snappen/ mee omgaan). Dit is jarenlang heel bepalend geweest voor mijn leven. In mijn dochters geval zat er een hechtingsprobleem onder. Ik heb het als ontzettend positief ervaren en het had ontzettend snel resultaat.

Ik weet natuurlijk niet of het toepasbaar is in jullie situatie, maar ik denk dat het leren reguleren van emotie best wel een belangrijk onderdeel kan vormen. Ik werd door de therapeut (voor haar hechtingsproblematiek) doorverwezen naar het CJG. Ik zag dat echt niet zitten maar het was uiteindelijk wel een uitkomst. De enorme emotie buien waren daarna (op zo nu en dan een incidentje) weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven