Poes net doodgereden, hoe 4 jarige vertellen?

23-05-2018 22:17 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Heb net 1 van onze poezen begraven. Hoe kan ik het het beste aan mijn 4 jarige uitleggen?
Vindt het ook niet eerlijk om maar te liegen dat hij is weggelopen en niet weet waar hij is.
JeMappelle schreef:
23-05-2018 22:38
Waarom? Ik vind dat echt niet kunnen. Als je er later als je groot bent achter komt dat poes dood is gereden voelt dat vet lullig. En je moet als moeder zijnde altijd die leugen in stand houden
Inderdaad. En waarom zou je een kind aanleren dat je een dier zomaar weg kan doen omdat het ergens anders beter is? In een kinds beleving is jullie huis toch leuk genoeg? Echt schandalig als er zoiets wordt gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
23-05-2018 22:50
Inderdaad. En waarom zou je een kind aanleren dat je een dier zomaar weg kan doen omdat het ergens anders beter is? In een kinds beleving is jullie huis toch leuk genoeg? Echt schandalig als er zoiets wordt gezegd.
Denk inderdaad dat mijn zoontje verdrietiger zal zijn omdat hij denkt dat de poes niet meer bij ons wil wonen als ik dit zou zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Gate_Keeper schreef:
23-05-2018 22:26
Snapt een 4-jarige al wat de dood inhoud? Oprechte vraag.

Ik zal misschien te soft zijn maar ik zou niet zeggen dat de poes onder de grond ligt. Gaat je kind hem straks opgraven.
Heb ik wel verteld (aan een net 3-jarige), en dat opa x ook is begraven en onder de grond ligt en opa y gecremeerd/verbrand.

Ik heb niet verteld waar, maar wel gewoon onder de grond.

Ze is er wel vaak mee bezig moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Agapanthus schreef:
23-05-2018 22:34
Wat veel reacties,bedankt!
Het lijkt me lastig uitleggen wat dood is aan een 4 jarige. Maar ga mijn best doen.

En,ja weet dat ik ze beter binnen kon houden. Ze liepen ook pas sinds kort buiten omdat het haast geen doen is met man en kind die altijd vergeten om de deuren dicht te doen.
Er is een hele goede aflevering van Kikker daarover. Over een dood vogeltje. Niet te sentimenteel, gewoon conceptueel.

Wij hebben laatst een dood vogeltje gevonden en begraven, precies zoals in Kikker (en zoals de poes en opa X etc.)
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
23-05-2018 22:46
Veel zieliger dan doodgereden worden he?
Ja.
Gewoon vertellen, dan komen ze er zelf achter. Of iets geks. verzinnen zoals

ons lief poesje is in het poezen-hiernamaals gekomen omdat de Maker haar terig wilde of zoietz.

Geloof dat ik als jong kind zoiets minstens een keer gehoord hebt, ergens.
Als je het zelf redelijk nuchter kan vertellen, zal kind er hoogstwaarschijnlijk ook niet door van de leg raken. En dan nog, ze moeten toch leren om met dood en verlies om te gaan.
Jammer dat je hem al begraven hebt. Is opgraven nog een optie?
Mevrouw75 schreef:
23-05-2018 22:54
Heb ik wel verteld (aan een net 3-jarige), en dat opa x ook is begraven en onder de grond ligt en opa y gecremeerd/verbrand.

Ik heb niet verteld waar, maar wel gewoon onder de grond.

Ze is er wel vaak mee bezig moet ik zeggen.
Hier ook, kinderen van toen 2 en 4. Ook opa (in kist) in de grond zien zakken. Huisdier ook begraven in de tuin, geen probleem. Je kunt er toch bij vertellen dat dood echt dood is, dat het hart stuk is bijvoorbeeld? En dat het daar nu blijft liggen. (Ergo: niet opgraven.)
Geen verhalen verzinnen over na de dood. Hooguit vertellen dat niemand dat zeker weet en er verschillende verhalen over bestaan.
Voornu schreef:
23-05-2018 23:03
Geen verhalen verzinnen over na de dood. Hooguit vertellen dat niemand dat zeker weet en er verschillende verhalen over bestaan.
Dit dus. Al dat geleuter over sterren, regenboogbruggen etc. Snapt een kind ook niks van.
Alle reacties Link kopieren
Agapanthus schreef:
23-05-2018 22:35
Ja, weet het maar met dit weer wilde ik hem ook niet laten liggen..
Dus maar meteen begraven.
Had natuurlijk nog gemakkelijk een nachtje gekund. Ook een kind heeft recht om te rouwen om zijn/haar huisdier. Begrijp niet dat mensen er vaak zo geheimzinnig over doen of zelfs over liegen. Niet naar jouw toe hoor want je bent je nu duidelijk aan het verdiepen in hoe of wat. Het daadwerkelijk zien van het dode huisdier maakt het voor kinderen gewoon duidelijker. En het samen begraven kan een mooie stap in het afscheid nemen zijn.
Als dierenarts kom ik het vaak tegen dat mensen hun huisdier in laten slapen zonder hun kinderen daarbij te betrekken. terwijl het toch echt ook hun huisdier is. En kinderen gaan er over het algemeen juist heel natuurlijk mee om. En ook een kind mag gewoon heel verdrietig zijn om het verlies van zijn/haar huisdier.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vertellen hoe het is.
Hier laatst 1 van de 2 honden moeten laten inslapen en daarna gecremeerd. Kleuterdochter was erg verdrietig, want het was zon lieve hond. Ja dat klopt inderdaad.
En waar gaat hij nu naartoe? Hij gaat in een hele grote oven, zodat hij er in kleine stukjes weer uitkomt, want dan kunnen we hem bewaren in een mooi potje en dat zetten we op een speciaal plekje waar we altijd aan hem kunnen denken.
Ooooo dat is wel handig ja, want hij is wel erg groot en dan botsen we misschien steeds tegen hem aan.
Nog 2 dagen verdriet gehad en nu stelt ze hem elke keer voor als er mensen binnenkomen, net als ze met de andere hond doet, superlief.
Tiana_76 schreef:
23-05-2018 23:04
Dit dus. Al dat geleuter over sterren, regenboogbruggen etc. Snapt een kind ook niks van.
En dat ik vaak te horen kreeg, ook uit onze religieuze kinderstripboeken destijds dat juist alleen de goede mensen tot eeuwige sterren worden die licht en warme en richting geven asn de volken op aarde na hun dood.
Het verhaaltje van Kikker kan idd helpen.

Hier was zoon 5 toen in de middag darmkanker bij onze kat werd geconstateerd (voor ons heel plotseling), en we haar op dezelfde dag hebben laten inslapen. Hij was heel verdrietig, wij ook, en heeft een grote rol gespeeld bij het afscheid nemen. Op zijn verzoek lag de poes op zijn schoot toen ze een spuitje kreeg, en hij heeft ook geholpen bij het begraven. Ik denk dat het hem geholpen heeft, bij het een plaatsje geven dat de kat ineens weg was, en ook bij leren wat de dood is. Vond het fijn dat we er met zijn allen zo open mee om konden gaan en zou mijn kind er weer zo in betrekken als het zich zou voordoen (neem het mijn ouders nog steeds kwalijk dat zij er geheimzinnig over deden), hoewel het idd wrs afhangt vh karakter van je kind hoe ver je hierin kunt gaan.
anoniem_16496 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:11
9.69% gewijzigd
baukje schreef:
23-05-2018 23:05
Had natuurlijk nog gemakkelijk een nachtje gekund. Ook een kind heeft recht om te rouwen om zijn/haar huisdier. Begrijp niet dat mensen er vaak zo geheimzinnig over doen of zelfs over liegen. Niet naar jouw toe hoor want je bent je nu duidelijk aan het verdiepen in hoe of wat. Het daadwerkelijk zien van het dode huisdier maakt het voor kinderen gewoon duidelijker. En het samen begraven kan een mooie stap in het afscheid nemen zijn.
Als dierenarts kom ik het vaak tegen dat mensen hun huisdier in laten slapen zonder hun kinderen daarbij te betrekken. terwijl het toch echt ook hun huisdier is. En kinderen gaan er over het algemeen juist heel natuurlijk mee om. En ook een kind mag gewoon heel verdrietig zijn om het verlies van zijn/haar huisdier.
Dat is een beetje té. Ik zou niet graag kinderen confronteren met de dood of lijken. Zou ik mij ook echt de pleuris hebben geschrokken van lijken destijds als kind. Blij dat mijn ouders mij daarvoor behoedde.
Mijn_naam schreef:
23-05-2018 23:10
Dat is een beetje té. Ik zou niet graag kinderen confronteren met de dood of lijken. Zou ik mij ook echt de pleuris hebben geschrokken van lijken destijds als kind. Blij dat mijn ouders mij daarvoor behoedde.
Precies, dat is echt niet voor alle kinderen hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Het boekje van kikker en het dode vogeltje hebben we in huis,maar bij het voorlezen keek hij niet op of om... als ik het verteld heb kan ik dat boekje natuurlijk er wel weer bij halen :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vandaag ons zoontje van 3.5 verteld dat de poes van oma overleden is. Hij was gek op dat beestje. Ik zag er al een tijd tegenop, maar nu ben ik blij dat ik ‘gewoon’ de waarheid heb verteld. ‘Poes is er niet meer, poes was zo stuk dat ze dood is’. Zoiets. Waar poes nu dan was (‘poes is weg’) en wanneer poes weer terugkomt, vroeg hij nog (‘poes komt niet meer terug’). En dat was alles.
Sterkte!
froggyp wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:26
0.12% gewijzigd
HasseSimonsdochter schreef:
23-05-2018 22:40
Poezen binnen houden? Dat is pas zielig.

Ik zou eerlijk zeggen dat de kat overleden is en zeker niet liegen.
Volgens mij is dit al een tijdje achterhaald.. wij hebben een groot huis en een flinke kattenren. Katten zijn hier gelukkig en de buurt ook! En wij ook, geen zorgen om gif, auto’s of agressieve honden. Óf dat de katten gejat worden (raskatten). Nee hoor, niets zielig.
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
23-05-2018 22:40
Poezen binnen houden? Dat is pas zielig.

Ik zou eerlijk zeggen dat de kat overleden is en zeker niet liegen.
Waarom zielig? Poezen zitten zowel hier als bij vriend lekker buiten, maar wel opgesloten. Ze kunnen de tuin niet uit. Ook bij mijn moeder was de schutting zodanig dat poes er niet uit kon.
Echt waarom een buitenverblijf zieliger zou zijn dat de lichten, de banden die je over je middel voelt glijden, het bloed dat door je keeltje naar buiten komt en je oogjes die naar buiten puilen...
Nee das niet zielig idd.
Geen tips TO! Alleen deze; :hug: Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon vertellen zoals het is, en zelfs de kat bewaard hebben om samen te kunnen begraven. MAar goed wij doen thuis ook nooit mysterieus of krampachtig over dood, het hoort nu eenmaal bij het leven.

Mijn kinderen van 2 en 4 vinden lijken reuze interessant. Of het nou een dode mier , konijn of een gegrilde kip is... ze willen er alles over weten, en redeneren dan ook heel nuchter met 'tja jammer... maar er zijn nog genoeg andere mieren/konijnen/kippen'. Ze hebben wel respect voor het leven en zullen niet zomaar insecten doden oid maar realiseren zich nog niet hoe waardevol een leven is. Sterkte iig
nootboek wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:25
0.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verbaas me nog om hoe grof de eerste paar reacties zijn. Sterkte wensen om deze nare situatie is er niet bij..

Ik zou wel vertellen dat de poes dood is/naar de hemel is gegaan en het daar nu heel fijn heeft. Anders blijft het kind misschien hoop houden dat de poes nog terugkomt.

Veel sterkte! Altijd enorm naar zoiets!
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
23-05-2018 22:50
Inderdaad. En waarom zou je een kind aanleren dat je een dier zomaar weg kan doen omdat het ergens anders beter is? In een kinds beleving is jullie huis toch leuk genoeg? Echt schandalig als er zoiets wordt gezegd.
+ 1
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
23-05-2018 22:59
Als je het zelf redelijk nuchter kan vertellen, zal kind er hoogstwaarschijnlijk ook niet door van de leg raken. En dan nog, ze moeten toch leren om met dood en verlies om te gaan.
Jammer dat je hem al begraven hebt. Is opgraven nog een optie?
Ik kan wel nuchter vertellen, maar opgraven lijkt me niet zo...
Kat zag er wel goed uit. Maar kwam wel erg veel bloed uit het bekje.
Was ook net gebeurd,kreeg berichtje op de straatapp dat er een kat vlakbij lag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven